Gå til innhold

hva er def på tvillinger i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Profiler
Skrevet

i vår teknologiske verden kan det skje så mangt..

Jeg leste artikkel om skuespilleren Geir Kvarme som har fått to jenter sammen med sin ektemann.

En kvinne donerte to egg, hvor Geir med ektemann bidro med sæd til hvert sitt. Så ble eggene satt inn i magen til surrogatmoren. Så ble det tvillingsfødsel

Men er disse tvillinger? Kan man uten videre bare plassere to egg ( som kan være fra to forskjellige kvinner) inn i en surrogatmor?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Elis31

7

• laban

6

• EnolaGay

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syntes det var et nydelig intervju. Selvfølgelig er det mye vi skal diskutere når det gjelder den nye måten å skaffe seg barn. Men jeg synes ikke vi skal tåle så inderlig vel, at andre ikke kan få barn.

Gjest profiler
Skrevet

Jeg syntes det var et nydelig intervju. Selvfølgelig er det mye vi skal diskutere når det gjelder den nye måten å skaffe seg barn. Men jeg synes ikke vi skal tåle så inderlig vel, at andre ikke kan få barn.

Jeg håper ikke at du tolket innlegget mitt slik at det var et spørsmål om noen har rett til å få barn eller ikke.

Jeg er bare interessert i det teknologiske. Hvordan er dette biologisk mulig, og er disse jentene etter definisjonen tvillinger?

Skrevet

Den diskusjonen er det ingen som tør å ta kan jeg fortelle deg. I vår enestående verden av kjærlighet og omtanke.

Gjest akkurat som halvsøsken med hver sin bio.far.
Skrevet

De er halvtvillinger dersom eggene er fra samme kvinne, og det er de jo ;)

Gjest profiler
Skrevet

De er halvtvillinger dersom eggene er fra samme kvinne, og det er de jo ;)

Når kom dette begrepet "halvtvillinger" inn i vår verden? Hvis eggene kom fra to forskjellige donorer, hva hadde de blitt kalt da?

Gjest søsken likevel
Skrevet

Når kom dette begrepet "halvtvillinger" inn i vår verden? Hvis eggene kom fra to forskjellige donorer, hva hadde de blitt kalt da?

Ikke biologiske søsken, men juridiske søsken.

...eller om du vil: Ikke biologiske tvillinger..

Skrevet

Jeg synes det viktigste ved å være tvilling er å ha delt samme livmor samtidig - ikke å bli unnfanget samtidig.

Mange norske par får barn ved hjelp av IVF, og da befrukter de ofte mange egg samtidig (med samme mor&far). De eggene som ikke brukes i første forsøk, kan bli fryst ned til senere bruk. derfor kan to barn som er unnfanget samtidig og med samme mor og far bli født med et par års mellomrom, men det gjør dem jo ikek til tvillinger av den grunn.

Gjest Er nå min mening -
Skrevet

For meg er det to "krav" som må være oppfylt for at man skal kalle det tvillinger. Samme mor og far, og unnfanget og født på naturlig vis.

Dvs at prøverørs-tvillinger er for meg ikke tvillinger, men vanlige søsken født på samme tid.

Så om Geir Kvarme og hans mann har fått hvert sitt barn ville jeg absolutt ikke definere dem som tvillinger, selv om de er født av samme kvinne.

Skrevet

For meg er det to "krav" som må være oppfylt for at man skal kalle det tvillinger. Samme mor og far, og unnfanget og født på naturlig vis.

Dvs at prøverørs-tvillinger er for meg ikke tvillinger, men vanlige søsken født på samme tid.

Så om Geir Kvarme og hans mann har fått hvert sitt barn ville jeg absolutt ikke definere dem som tvillinger, selv om de er født av samme kvinne.

Født på naturlig vis - da godtar du ikke keisersnitt, heller?

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Tvillinger har per def samme mor og far (genmaterialet). Dog har det hendt at en kvinne har født tvillinger med egne egg, men sæd fra to ulike fedre. Disse har også blitt kalt tvillinger, men er egentlig halvsøsken.

Det tilfellet du nevner, har ingenting med tvillinger å gjøre.

Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvem du spør.

Fra en forskningssynsvinkel er de ikke tvillinger hvis de har så lite felles DNA. Ulik far og teoretisk ulik mor (dersom det var egg fra to kvinner, men det var det vel ikke her), men delt livmor, det er ikke nok felles biologi til å være den type tvillinger som forskerne er opptatt av. Tvillingstudier er viktige for forskning av arv kontra miljø, dvs. den type forskning som Harald Eia tok opp i Hjernevask - og i virkeligheten har den mye mer med sykdommer enn med seksualitet og kjønnsroller å gjøre.

Men for familien og andre nærstående er det selvfølgelig langt viktigere at de er nøyaktig like gamle og har delt livmor og lever i samme familiesfære. Så for dem vil de være tvillinger - og det er vel kanskje det viktigste.

Gjest Er nå min mening -
Skrevet

Født på naturlig vis - da godtar du ikke keisersnitt, heller?

Det sto unnfanget OG født på naturlig vis. Da mener jeg at det skal være en normal unnfangelse ( dvs delt egg/befruktning av to egg), og båret frem og født av den kvinnen som er blitt gravid.på naturlig måte. Måten man blir født på er helt urelevant i den sammenhengen.

Gjest Melis35
Skrevet

Å kjære land,jeg visste ikke at han var homofil engang jeg....hehe...

Skrevet

Den diskusjonen er det ingen som tør å ta kan jeg fortelle deg. I vår enestående verden av kjærlighet og omtanke.

Det er mange som tar den diskusjonen. Og det er en del ting vi skal diskutere også. Men jeg synes det er mange som inderlig vel tåler at andre ikke kan få barn, og mener at det ikke er en menneskerett. Og da tenker jeg at kjærlighet er tross alt det viktigste også for barn.

Jeg synes det er kjempeviktig at i slike situasjoner at man opptrer med åpenhet og at barna kan få vite og ha kontakt med de som er foreldrene.

Skrevet

Tvillinger har per def samme mor og far (genmaterialet). Dog har det hendt at en kvinne har født tvillinger med egne egg, men sæd fra to ulike fedre. Disse har også blitt kalt tvillinger, men er egentlig halvsøsken.

eh...unnskyld meg NHD, men disse barna (som altså har samme biologiske mor) er jo like mye tvillinger (og halvsøsken) som dem du beskriver....

Skrevet

Her regner jeg med at det er to definisjoner, juridisk og biologisk. Både jus og biologi/genetikk har eksakte definisjoner, men definisjonenen er ikke nødvendigvis like...

Juridisk tror jeg disse barna tvillinger, men biologisk er de vel halvsøsken.

Gjest søsken likevel
Skrevet

...og forskjellen i dette tilfellet og det du beskriver er???

Skrevet

Det er mange som tar den diskusjonen. Og det er en del ting vi skal diskutere også. Men jeg synes det er mange som inderlig vel tåler at andre ikke kan få barn, og mener at det ikke er en menneskerett. Og da tenker jeg at kjærlighet er tross alt det viktigste også for barn.

Jeg synes det er kjempeviktig at i slike situasjoner at man opptrer med åpenhet og at barna kan få vite og ha kontakt med de som er foreldrene.

"Jeg synes det er kjempeviktig at i slike situasjoner at man opptrer med åpenhet og at barna kan få vite og ha kontakt med de som er foreldrene"

Det er jeg enig i. Men i virkeligheten er sansynligheten for at et barn som er unnfanget med egg fra en kvinne og båret av en annen kvinne, får møte sin "mor" er bortimot zero. For hvem av kvinnene er mor til barnet...? Disse barna har ingen mor.

Kvinner som gjør det samme (går på byen og har seg med en kar i den hensikt å bli gravid, uten å informere ham om det, hverken før eller etter. De stemples grovt av samfunnet.

Menn som gjør det samme, med å kjøpe et egg og la en annen kvinne bære det ( i den hensikt å frata en kvinne retten til barnet) hedres som fantastiske fedre..

Menn som gjør det slik gjør det for å sikre seg "eiendomsretten" til barnet 110% I tvillingtilfellet er sågar barna "sikret" mot fars ektemann og sitt ikke biologiske søsken fra magen (!) dersom far skulle ønske å forlate sin partner..! Og ingen av dem trenger å betale bidrag til den andre for barna. (Med mindre de adopterer hverandres barn, og det tviler jeg på at de gjør)

Ingen reagerer på disse tingene. Folk bare ser bare en "fantastisk far" og er så lykkelige fordi av en eller annen grunn fortjener akkurat HAN å få et barn. Fordi han er så flink å lage rørende intervjuer, med å si de riktige tingene om livet og kjærligheten & sånn.

*filosoferer*

Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvem du spør.

Fra en forskningssynsvinkel er de ikke tvillinger hvis de har så lite felles DNA. Ulik far og teoretisk ulik mor (dersom det var egg fra to kvinner, men det var det vel ikke her), men delt livmor, det er ikke nok felles biologi til å være den type tvillinger som forskerne er opptatt av. Tvillingstudier er viktige for forskning av arv kontra miljø, dvs. den type forskning som Harald Eia tok opp i Hjernevask - og i virkeligheten har den mye mer med sykdommer enn med seksualitet og kjønnsroller å gjøre.

Men for familien og andre nærstående er det selvfølgelig langt viktigere at de er nøyaktig like gamle og har delt livmor og lever i samme familiesfære. Så for dem vil de være tvillinger - og det er vel kanskje det viktigste.

Men er det ikke slik at tvillingstudier først og fremst baserer seg på eneggede tvillinger? Der de sammenligner store gruppe eneggede som har vokst opp i samme familie, med store grupper eneggede som har blitt skilt ved fødselen og vokst opp hver for seg?

Jeg innbiller meg at toeggede tvillinger i slike studier ikke er mer interessante enn "toeggede" søsken med aldersforskjell?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...