Gå til innhold

hva er def på tvillinger i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det sto unnfanget OG født på naturlig vis. Da mener jeg at det skal være en normal unnfangelse ( dvs delt egg/befruktning av to egg), og båret frem og født av den kvinnen som er blitt gravid.på naturlig måte. Måten man blir født på er helt urelevant i den sammenhengen.

''Det sto unnfanget OG født på naturlig vis. Da mener jeg at det skal være en normal unnfangelse ( dvs delt egg/befruktning av to egg), og båret frem og født av den kvinnen som er blitt gravid.på naturlig måte.''

Jeg fikk med meg at barn som som er unnfanget med assistert befruktning ikke er tvillinger, uansett om de er født normalt eller ved keisersnitt. Men siden de må oppfylle begge krav for å være tvillinger for deg: De som er unnfanget på vanlig måte, men født med keisersnitt, er altså ikke tvillinger? Bare søsken med samme alder?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Elis31

7

• laban

6

• EnolaGay

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det sto unnfanget OG født på naturlig vis. Da mener jeg at det skal være en normal unnfangelse ( dvs delt egg/befruktning av to egg), og båret frem og født av den kvinnen som er blitt gravid.på naturlig måte. Måten man blir født på er helt urelevant i den sammenhengen.

Jeg trykket litt for raskt på "Send" knappen, for det er en ting til jeg lurer på. Anser du ikke de barna som er unnfanget ved prøverøsrmetoden eller født med keisersnitt som like verdifulle som "vanlige" barn? Er de mindreverdige på noen måte?

Skrevet

Jeg trykket litt for raskt på "Send" knappen, for det er en ting til jeg lurer på. Anser du ikke de barna som er unnfanget ved prøverøsrmetoden eller født med keisersnitt som like verdifulle som "vanlige" barn? Er de mindreverdige på noen måte?

Definisjonen på naturlig fødsel er visst "født av den kvinnen som var med på unnfangelsen". Det har ingenting med keisersnitt eller ikke å gjøre.

Jeg forsto heller ikke ordbruken. Den bryter med vanlig betydning av "naturlig fødsel".

Skrevet

Man bør nok løfte blikket litt ut over norsk arbeidsliv og norske velferdsordninger.

Jeg kan forstå at f.eks. en alenemor i USA uten utdannelse og med dårlig råd som står i fare for å miste boligen sin, kan overveie et surrogatsvangerskap for å tjene penger. Alternativet kan f.eks. være en slavejobb der hun må være borte fra sine egne barn 10 - 12 timer om dagen og i tillegg får minimalt betalt. Det er rikelig med slike jobber der.

Jeg har prøvd både hormonkuren og egguttaket samt svangerskap og fødsel, og jeg kunne godt gjort det igjen hvis det var nødvendig. I forhold til mange av de jobbene ukvalifiserte får i USA, er det ren ferie.

Jeg har skjønt det som at det er en del gifte kvinner som gjør det etter at de har fått de barna de ønsker. Pengene er sikkert et kjært tilskudd, men det er ikke det samme som at de er økonomisk tvunget til å gjøre det.

Skrevet

Jeg har skjønt det som at det er en del gifte kvinner som gjør det etter at de har fått de barna de ønsker. Pengene er sikkert et kjært tilskudd, men det er ikke det samme som at de er økonomisk tvunget til å gjøre det.

Nei, jeg tror slett ikke at alle er det. De aller mest ressurssvake vil nok også ofte bli valgt bort av "kundene".

Innlegget mitt var egentlig støtte til det du skrev om at denne "jobben" kan være atskillig mer givende enn mange andre, og at det aspektet også er motiverende - i tillegg til at man tjener penger på en atskillig mindre ubehagelig måte enn det som for enkelte er alternativet.

Skrevet

Nei, jeg tror slett ikke at alle er det. De aller mest ressurssvake vil nok også ofte bli valgt bort av "kundene".

Innlegget mitt var egentlig støtte til det du skrev om at denne "jobben" kan være atskillig mer givende enn mange andre, og at det aspektet også er motiverende - i tillegg til at man tjener penger på en atskillig mindre ubehagelig måte enn det som for enkelte er alternativet.

Jeg skjønte det og satte pris på det :)

Sterke meninger ute å går her. Jeg kan forstå at noen mener det er noe de absolutt ikke kunne tenke seg å gjøre. Men å legge kun dårlige motiver til de som faktisk gjør det skjønner jeg ikke helt.

Og flere interessante diskusjoner dukker nok opp etterhvert som teknologien skrider frem :)

Skrevet

Ah ja. Et trekk ved min personlighet som er jeg vel klar over det der. Skaffet meg stryk på en eksamen i norsk idèhistorie en gang. Og det er jo en bragd synes jeg... Unnskyldningen får være at jeg var gravid med to og marinert i hormoner.

Et stooooort sammensatt bilde i hodet, som kommer fra senteret for ambivalente følelser unngår glatt sentralen for rasjonalitet og alfabetisk orden, for så å krype ut igjennom den lille åpningen som munnen er. (I dette tilfellet overført til fingertupper)

Vær glad jeg ikke innehar noen større verv på viktige steder du!

*he he*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Definisjonen på naturlig fødsel er visst "født av den kvinnen som var med på unnfangelsen". Det har ingenting med keisersnitt eller ikke å gjøre.

Jeg forsto heller ikke ordbruken. Den bryter med vanlig betydning av "naturlig fødsel".

Da blir jo det hele enda mer farfetched. Med den definisjonen på naturlig fødsel, så må fødselen nødvendigvis bli naturlig hvis unfangelsen er naturlig. Eller mener "Er nå min mening" at fosteret skulle tas ut av kvinnen etter befruktning og plasseres i en surrogatmor? Jeg tror det må litt folkeopplysning til her. Det er kun ubefruktede egg som hentes ut, direkte fra eggstokkene etter stimulering av hormoner. (Jeg er klar over at du vet det, Laban, folkeopplysningen er myntet på "Er nå min mening".)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...