Gjest amorina Skrevet 31. august 2010 Skrevet 31. august 2010 Hei. Min mann kom fra Hellas som er et EØS land i 1996 og har siden bodd og jobbet her i Norge i 14 år. I 2005 havnet han ut for problemer med hjertet og undergikk en åpen-hjerte operasjon. Han har egentlig vært helt arbeidsufør etter dette. Han har alt for høyt blodtrykk, og sliter med panikkangst og posttraumatisk stress syndrom etter operasjonen. Han har i disse årene vært under behandling hos både lege og psykiater. Etter operasjonen satte NAV ham først på dagpenger, han ble deretter satt på yrkesrettet attføring, og det siste året har han vært på rehabiliterings stønad (som nå jo har byttet navn til arbeidsavklarings stønad). Dette tiltaket er nå ferdig i desember. Jeg er norsk og vår felles sønn fikk automatisk norsk statsborgerskap siden han har norsk mor, og siden min mann ikke har planer om å forlate verken oss eller landet sendte han inn søknad om Norsk statsborgerskap nå i år, altså juli 2010, og vi venter svar innen et år er gått. Jeg er selv under rehabilitering ved NAV og går mest sannsynlig over på uførepensjon nå denne høsten. Min mann er eier av eget plateselskap og har hatt håp om helse nok til å få dette opp å gå igjen og drive det hjemmefra. Men jeg lurer veldig på hva som skjer og hvilke rettigheter vi har om min mann ikke klarer å jobbe og ikke får forlenget rehabilitering (arbeidsavklarings stønad), selv om han fremdeles er under behandling hos lege og psykolog og mest sannsynlig kommer til å være det i mange år fremover? Og jeg lurer på hva virkning dette kan ha for hans søknad om statsborgerskap? Kan han få uførepensjon uten at han har fått innvilget Norsk statsborgerskap først? Hva er det beste vi kan gjøre i vår situasjon? Vennlig hilsen meg. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 1. september 2010 Skrevet 1. september 2010 Hei! NAvs ytelser er uavhengige av statsborgerskap. Det er imidlertid krav om misnt 3 års medlemsskap i trygden før sykdom inntrer, og dette synes din mann å gå godt klar av. Han vil da kunne få uførepensjon på lik linje med andre "nordmenn", dog med en mulighet for at denne reduseres pga. færre år bosatt her, dvs. kortere trygdetid, men dette er litt for innviklet til at jeg kan svare deg på det konkret i hans sak uten mye mer informasjon. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.