Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det aller beste med ferske maiskolber er å koke den i godt saltet vann. Kokes i ca 10 minutter.

Ta ut, la renne av litt. Smør på meierismør og strø på godt med salt og bare gnag av maiskornene!!!!!

Det er sommer det!!!

Fortsetter under...

Skrevet

Får håpe maiskolben din er fersk. Er den vakumpakket eller har vært frossen, er den ikke lenger god.

Maiskolber griller du sammen med annen grillmat. La den ligge på grillen til den har blitt gyllen. Så spiser du den som forrett før resten av grillmaten. Ha på smør, og gnag maisen av. Grillmålstidets høydepunkt!

Vi har ofte plukket mais og fryst ned samme dag. De er (nesten) like gode som ferske når vi tar de opp igjen. Men synes det er litt forskjell på om opptiningen er brå eller langsom.

Skrevet

Kokes i ca. 10 minutter eller grilles.

Serveres til grillmat med meierismør og salt. Noen bruker pepper på også. Kjempegodt.

Skrevet

Ok. Da gjør jeg det. Da mener du kanskje koke opp vann, ta det av plata, og legge i maisen.

Hva spisere dere etterpå?

''Da mener du kanskje koke opp vann, ta det av plata, og legge i maisen.

''

Nei, det må bli stående på kokeplaten og fortsette å koke.

Det heter seg at de skal koke i 10 minutter, men jeg synes maiskolber bør koke litt mer for ikke å være for harde.

Skrevet

Det ser ut som om alle som har svart har glemt å si det aller viktigste: Du skal KUN spise kornene, og ikke den harde kjernen i midten! ;-)

Persille1365381127
Skrevet

Vi har dyrket maiskolber, og frosset ned. (Putta dem i fryseren rett etter plukking). Likevel var smaken så mye dårligere at vi sluttet med det. Siden vi fikk problemer med å få spist alle maiskolbene, sluttet vi å dyrke dem også. Jeg angret på det i år, siden vi har hatt problemer med å få tak i ferske, de vanlige matbutikkene i området har ikke tatt inn i år.

Hm, så rart... Selv om du pakket i helt lufttett plastikk?

Anyways; butikk-kjøpte maiskolber kan ikke sammenlignes med "ekte" vare!

Annonse

Skrevet

Det ser ut som om alle som har svart har glemt å si det aller viktigste: Du skal KUN spise kornene, og ikke den harde kjernen i midten! ;-)

Viktig detalj. Vel, den ligger ennå i skallet sitt i kjøleskapet.

Skrevet

''Da mener du kanskje koke opp vann, ta det av plata, og legge i maisen.

''

Nei, det må bli stående på kokeplaten og fortsette å koke.

Det heter seg at de skal koke i 10 minutter, men jeg synes maiskolber bør koke litt mer for ikke å være for harde.

Hva dere ikke vet om maiskolber. Jeg lurer på om jeg ikke koker den i morra.

Skrevet

Hva dere ikke vet om maiskolber. Jeg lurer på om jeg ikke koker den i morra.

Hvis du koker den i melk blir den ekstra gul og fin :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...