Gjest fostermor in spe? Skrevet 1. september 2010 Skrevet 1. september 2010 Ser i avisen i dag at det søkes fosterforeldre. Dette er noe jeg har hatt lyst til lenge... nå har mine egne barn blitt "store" 11 og 13 år, så nå hadde jeg hatt anledning føler jeg... MEN, jeg må jo da slutte i jobben, en av foreldrene må være hjemmeværende står det jo i annonsen, og jeg forstår at man må være tilgjengelig. Videre står det at lønn er ca 340 000 i året og mnd utgiftsdekning på ca 6500,- i mnd. Betyr det at man har denne årsinntekten uansett + godtgjørelse? Er det ofte slik at man har fosterbarn i små perioder, eller er det som regel til de er store og klarer seg selv? Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, og vet jo at jeg må det før vi ev tar dette valget, men tenkte jeg skulle høre litt her inne om noen har erfaringer med det? 0 Siter
Gjest no nick today Skrevet 1. september 2010 Skrevet 1. september 2010 Ofte må en av fosterforeldrene være hjemme det første året, det er ikke automatikk i at man blir hjemme så lenge barnet bor hos dere. Dette avhenger av eventuelle spesielle behov barnet måtte ha. Godtgjørelsen i den perioden en må være 100% hjemmeværende avhenger bla av barnets alder. Det er KS-satser som gjelder. Anbefaler det å kontakte Bufetat i ditt distrikt og de vil kunne fortelle deg det du vil vite. http://bufetat.no Men, det å være fosterfamilie skal være et dypt og inderlig ønske om å hjelpe, et kall. 0 Siter
Speak Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Her er det store forskjeller. Har selv ei i familien som har vært fostermor fra barnet var 2 år og til ho flyttet hjemmefra. Jeg husker ikke om ho var hjemmeværende en periode, men ho har i hvert fall jobbet 80% så lenge jeg kan huske. Det er stort behov for fosterfamilier, så dersom du tenker at dette er noe for deg så synes jeg at du skal kontakte dem. Det er virkelig en god gjerning for disse barna:-) 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 At det står noe om hjemmeværende fosterforeldre i akkurat denne annonsen betyr ikke at det er en regel for _alle_ fosterhjem. Fosterbarn er nemlig som andre barn - forskjellige. :-) Ta en kikk på denne siden: http://www.fosterhjem.no/ og ta kontakt med de som er nærmest deg. Sannsynligvis må dere gå på noe som heter Pride-kurs før dere blir godkjente fosterforeldre, og det er et kurs jeg virkelig anbefaler. Lykke til! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.