Gå til innhold

Har så lyst til å flytte til et varmere land

Anbefalte innlegg

Gjest trekkfuglen
Skrevet

Jeg bor rett og slett i feil land. Jeg blir dårlig når høsten og kulda kommer, og ønsker meg sol og varme og mildt klima.

Hvis jeg skulle gjøre alvor av å flytte til f.eks. Spania, hvor begynner man? Jobb først? Bolig først? Barnas skole?

Det finnes kanskje ikke så veldig mange norske skoler utenom den på kanariøyene?

Skrevet

''Hvis jeg skulle gjøre alvor av å flytte til f.eks. Spania, hvor begynner man? Jobb først? Bolig først? Barnas skole?''

Du begynner med å melde deg på et spanskkurs. Det er første steg for å flytte til et land. Hvis du har en partner, bør han/hun også lære spansk.

Så leter du etter norske firma som trenger folk i Spania, og gjerne spanske firma som trenger norsk/skandinavisktalende folk.

Bolig og skoler og slikt er ikke noe problem. Ungene kan begynne på spansk skole - det tar noen måneder før de forstår hva som foregår, men det ordner seg raskt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

De søker stadig etter folk på Vista Mar, Villajoyosa, i Alicante. Det er omsorgsboliger, har jeg forstått, drevet av Trondheim kommune, og bemanningen er norsk.

Vær obs på at lønna der nede er halvparten av hva man tjener i Norge, og at arbeidsløsheten sånn ellers i landet er veldig høy.

Har en kamerat som har forsøkt i tre år å skifte jobb (jobber innen it), men han har ikke turt fordi det ikke er noe som gir en fast, sikker stilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...