Gå til innhold

Hva er det som skjer med verden og menneskene?

Anbefalte innlegg

''Det er mer enn dobbelt gjennomsnittsstraffen for voldtekt, som er ca 2 år.''

Jeg er klar over det, og synes det er på høyt tid at praksis endres på dete punktet.

Dette ligger høyere enn gammel praksis, men fra i sommer har vi en lovendring som gir en høyere minstestraff for voldtekt (3 år istedet for 2 år) og klare uttalelser fra lovgiver om at straffene skal opp. Vi vil nok se en gradvis høyning av nivået nå i høst.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

15

• Sør

6

• Nikki

4

• ShitDiddelyDo

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil tro det er strafferabatt pga alderen?

Men enig i at 5 år høres lite ut. Slike overgrep kan skade offeret for livet, synes straffen burde stå litt mer i forhold...

Tja, en venninne av meg ble misbrukt av stefaren sin gjennom mesteparten av barne- og ungdomsskolen. Han fikk snaut 2 års fengsel - før han flyttet tilbake til moren hennes igjen.

Fint regnestykke:

1 stk oppvekst i frykt og smerte

+ ubegripelige ettervirkninger (med svik fra mor i mente)

= 2 års fengsel.

Da kan man virkelig snakke om at straffen på ingen måte er i tråd med folks rettsoppfatning.

Hvordan vet du at han er femten? Det sto bare at han var under den kriminelle lavalder.

Vi vet jo ingenting om han kanskje han har en diagnose som kan forklare handlingen som mange andre?

Ellers får jeg også tanker om at gutten, siden han var så ung kan ha blitt misbrukt selv og så gått løs på andre av den grunn Jeg ha veldig vanskelig for å forstå at en gutt under femten år kan voldta en åtteåring. Men alt er visst mulig. Stakkers åtteåringen, og stakkars familien til gjerningsmannen hvis de e uskyldige oppe i dette her, det må være en grusom situasjon så være i..

Alderen har kommet fra i flere medier, blant annet nyheten på NRK...

Joda, han har sikkert noen bakenforliggende grunner til at han har gjort det han har gjort, og det er vel egentlig det jeg mener med "verden"... Hva skjer?

Gjest Snefrida

Tja, en venninne av meg ble misbrukt av stefaren sin gjennom mesteparten av barne- og ungdomsskolen. Han fikk snaut 2 års fengsel - før han flyttet tilbake til moren hennes igjen.

Fint regnestykke:

= 2 års fengsel.

Da kan man virkelig snakke om at straffen på ingen måte er i tråd med folks rettsoppfatning.

Fy f.... Ja, det er vel sånn det er... men økonomisk kriminalitet og narkosalg/smugling skal man bures inne halve livet for. Hvor er logikken?

Fint regnestykke:

= 2 års fengsel.

Dette er nettopp et slik grotesk eksempel ja.

Annonse

Hvordan vet du at han er femten? Det sto bare at han var under den kriminelle lavalder.

Vi vet jo ingenting om han kanskje han har en diagnose som kan forklare handlingen som mange andre?

Ellers får jeg også tanker om at gutten, siden han var så ung kan ha blitt misbrukt selv og så gått løs på andre av den grunn Jeg ha veldig vanskelig for å forstå at en gutt under femten år kan voldta en åtteåring. Men alt er visst mulig. Stakkers åtteåringen, og stakkars familien til gjerningsmannen hvis de e uskyldige oppe i dette her, det må være en grusom situasjon så være i..

Samme som jeg tenker, gutten har sikkert blitt misbrukt selv...

Jeg tenker litt at den gutten må nå ha blitt misbrukt selv og derfor har blitt sånn...

''Jeg tenker litt at den gutten må nå ha blitt misbrukt selv og derfor har blitt sånn...''

Ja, nettopp - derfor min kommentar om "hva skjer med verden" og ikke hva er galt med denne gutten... Jeg regner nemlig med at noe har skjedd med denne gutten som gjør at han oppfører seg på en slik måte...

Samme som jeg tenker, gutten har sikkert blitt misbrukt selv...

Men at gutten har blitt misbrukt selv gjør ikke saken bedre verken for offeret, eller de andre barna på skolen som har blitt skremt av dette. Derfor spør jeg på litt generell basis hva som er feil med verden og samfunnet som tillater at slike ting skjer.

Jeg har nettopp lest bøkene til Hanne Dahl, "Vannliljen" og "Voldtatte følelser" om hennes opplevelser av overgrep i barndommen og siden fra ektemannen - og jeg spør, hvorfor er det ingens om gjør noe???

Gjest Snefrida

''Jeg tenker litt at den gutten må nå ha blitt misbrukt selv og derfor har blitt sånn...''

Ja, nettopp - derfor min kommentar om "hva skjer med verden" og ikke hva er galt med denne gutten... Jeg regner nemlig med at noe har skjedd med denne gutten som gjør at han oppfører seg på en slik måte...

''Ja, nettopp - derfor min kommentar om "hva skjer med verden" og ikke hva er galt med denne gutten... Jeg regner nemlig med at noe har skjedd med denne gutten som gjør at han oppfører seg på en slik måte...''

I hovedinnlegget spør du derimot "Hva er det som får en 15-åring til å voldta en 8-åring??" så hun prøver bare å svare.

Gjest Snefrida

Men at gutten har blitt misbrukt selv gjør ikke saken bedre verken for offeret, eller de andre barna på skolen som har blitt skremt av dette. Derfor spør jeg på litt generell basis hva som er feil med verden og samfunnet som tillater at slike ting skjer.

Jeg har nettopp lest bøkene til Hanne Dahl, "Vannliljen" og "Voldtatte følelser" om hennes opplevelser av overgrep i barndommen og siden fra ektemannen - og jeg spør, hvorfor er det ingens om gjør noe???

Hva skulle "ingen" gjort mener du?

''Ja, nettopp - derfor min kommentar om "hva skjer med verden" og ikke hva er galt med denne gutten... Jeg regner nemlig med at noe har skjedd med denne gutten som gjør at han oppfører seg på en slik måte...''

I hovedinnlegget spør du derimot "Hva er det som får en 15-åring til å voldta en 8-åring??" så hun prøver bare å svare.

''I hovedinnlegget spør du derimot "Hva er det som får en 15-åring til å voldta en 8-åring??" så hun prøver bare å svare.''

Det er da heller ikke en argumentasjon MOT det Lotus skriver til meg... Jeg bare spant videre på en tankerekke...

Annonse

Hva skulle "ingen" gjort mener du?

Det viser seg ofte (jeg sier ikke alltid) at noen (eller ingen da, som du skriver) vet om det som foregår, enten andre familiemedlemmer, naboer, lærere osv. Mange gjør en god jobb med å anmelde og rapportere om ulovlige handlinger, mens mange velger å lukke øynene og "ikke bry seg om andres saker". Det jeg er ute etter at at "nabokjærringa" bryr seg oftere hun det som er tilfellet i dag, og ikke er så redd for å blande seg inn i andre saker hvor man åpenbart ser at noe er feil.

Gjest Snefrida

''I hovedinnlegget spør du derimot "Hva er det som får en 15-åring til å voldta en 8-åring??" så hun prøver bare å svare.''

Det er da heller ikke en argumentasjon MOT det Lotus skriver til meg... Jeg bare spant videre på en tankerekke...

Men hun prøver å svare på spørsmålet ditt, og du repliserer med en variant av "det vet jeg vel.."

Gjest profiler

Joda, han har sikkert noen bakenforliggende grunner til at han har gjort det han har gjort, og det er vel egentlig det jeg mener med "verden"... Hva skjer?

Men da forstår jeg ikke hvorfor han ikke kan bli straffet. Jeg leser et annet sted at han er under den kriminelle lavalder. Hva er den kriminelle lavalder? orker ikke å google akkurat nå.

Gjest profiler

Den kriminelle lavalderen er femten år. hvis han unngår å bli straffet pga han er under det så kan han ikke ha fylt femten.

Men da forstår jeg ikke hvorfor han ikke kan bli straffet. Jeg leser et annet sted at han er under den kriminelle lavalder. Hva er den kriminelle lavalder? orker ikke å google akkurat nå.

15 år, så gjerningsperson må ha vært under det

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...