Bookworm Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Den kriminelle lavalderen er femten år. hvis han unngår å bli straffet pga han er under det så kan han ikke ha fylt femten. Du har rett - jeg har sett over nettavisene nå og ser at alderen ikke har kommet fram, annet enn at han er mindreåring. Jeg har nok hørt og "under 15 år" men hengt meg opp i tallet. Men poenget med innlegget er fortsatt det samme, uavhengig av alder. 0 Siter
Bookworm Skrevet 2. september 2010 Forfatter Skrevet 2. september 2010 Men da forstår jeg ikke hvorfor han ikke kan bli straffet. Jeg leser et annet sted at han er under den kriminelle lavalder. Hva er den kriminelle lavalder? orker ikke å google akkurat nå. Jeg ser at jeg kan ha misforsått dette alderen, han er _under_ 15 år, jeg har hengt meg for mye opp i tallet konkludert selv. Uansett er det jo ikke alderen jeg diskuterer, men saken og bakenforliggende årsaker. 0 Siter
Gjest profiler Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Jeg ser at jeg kan ha misforsått dette alderen, han er _under_ 15 år, jeg har hengt meg for mye opp i tallet konkludert selv. Uansett er det jo ikke alderen jeg diskuterer, men saken og bakenforliggende årsaker. Tenk om han bare er tolv år? skummelt Kanskje han er drevet av en tvangstanke om å voldta noen? Det var jo det samme med han fyren oppi Skaun som drepte den jenta. Han hadde Aspergers da. Kanskje han her har det også? En merkelig situasjon. 0 Siter
Angustia Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Tenk om han bare er tolv år? skummelt Kanskje han er drevet av en tvangstanke om å voldta noen? Det var jo det samme med han fyren oppi Skaun som drepte den jenta. Han hadde Aspergers da. Kanskje han her har det også? En merkelig situasjon. ''Han hadde Aspergers da. Kanskje han her har det også?'' Dette bør du utdype, hva har Aspergers syndrom med saken å gjøre? 0 Siter
Gjest profiler Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 ''Han hadde Aspergers da. Kanskje han her har det også?'' Dette bør du utdype, hva har Aspergers syndrom med saken å gjøre? ingenting egentlig. Bare husker at han fyren som sto for Skaundrapet insisterte på strafferabatt fordi han hadde AS. Så derfor lurte jeg på om de kunne lete frem en diagnose her også. 0 Siter
Angustia Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Jeg tenker litt at den gutten må nå ha blitt misbrukt selv og derfor har blitt sånn... ''Jeg tenker litt at den gutten må nå ha blitt misbrukt selv og derfor har blitt sånn...'' Tenker det samme sjøl og veit at mange overgripere sjøl har blitt utsatt for overgrep. Til tross for at jeg har blitt forklart mekanismene bak dette fleirfoldige ganger, er det komplett uforståelig for meg - klarer ikke å ta det inn over meg, tror jeg. Hvorfor vil noen som har vært utsatt for misbruk og overgrep utsette andre for det samme? Enda meir ubegripelig med foreldre eller nære familiemedlemmer som begår overgrep mot egne barn / slektninger. Veit det fins gode psykologiske og vitenskapelige forklaringer på dette, men evner bare ikke å forstå det likevel - det er så irrasjonelt og paradoksalt... 0 Siter
Sør Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Men at gutten har blitt misbrukt selv gjør ikke saken bedre verken for offeret, eller de andre barna på skolen som har blitt skremt av dette. Derfor spør jeg på litt generell basis hva som er feil med verden og samfunnet som tillater at slike ting skjer. Jeg har nettopp lest bøkene til Hanne Dahl, "Vannliljen" og "Voldtatte følelser" om hennes opplevelser av overgrep i barndommen og siden fra ektemannen - og jeg spør, hvorfor er det ingens om gjør noe??? Dixi (som ble startet av Grete Kvalheim) gjør masse. www.dixi.no Med vennlig hilsen 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Rart hvordan folk bortforklarer nedover her at gutten kanskje har blitt misbrukt selv. Det kan selvfølgelig være sant, det er ikke det, men det samme gjelder også mange pedofile, uten at det tas hensyn til alder der. Da skrikes det stort sett om kastrering med hammer og dødsstraff. Likefullt: Noen har kanskje gjort dem til det ødelagte mennesket de endte opp som. Nå får vi bare håpe begge guttene får hjelp. 0 Siter
Gjest profiler Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 ''Jeg tenker litt at den gutten må nå ha blitt misbrukt selv og derfor har blitt sånn...'' Tenker det samme sjøl og veit at mange overgripere sjøl har blitt utsatt for overgrep. Til tross for at jeg har blitt forklart mekanismene bak dette fleirfoldige ganger, er det komplett uforståelig for meg - klarer ikke å ta det inn over meg, tror jeg. Hvorfor vil noen som har vært utsatt for misbruk og overgrep utsette andre for det samme? Enda meir ubegripelig med foreldre eller nære familiemedlemmer som begår overgrep mot egne barn / slektninger. Veit det fins gode psykologiske og vitenskapelige forklaringer på dette, men evner bare ikke å forstå det likevel - det er så irrasjonelt og paradoksalt... Jeg fikk en tanke om at denne gutten kanskje er utenlandsk.Kanskje han kommer fra et usivilisert land hvor det er fritt frem for å drepe og voldta andre? Bare noen tanker.. 0 Siter
Gjest profiler Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Tja, en venninne av meg ble misbrukt av stefaren sin gjennom mesteparten av barne- og ungdomsskolen. Han fikk snaut 2 års fengsel - før han flyttet tilbake til moren hennes igjen. Fint regnestykke: 1 stk oppvekst i frykt og smerte + ubegripelige ettervirkninger (med svik fra mor i mente) = 2 års fengsel. Da kan man virkelig snakke om at straffen på ingen måte er i tråd med folks rettsoppfatning. Det at moren blir sammen med fyren igjen må jo være det ultimate tegnet på svik. Hørte en likneden historie hvor søstera til en venninne av meg ble misbrukt av stefarene. Hun flyttet til faren, stefarene flyttet ut. Og så ble moren og stefarene sammen igjen. Hva slags mor er dette? 0 Siter
Gjest profiler Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 SMI - Senter Mot Incest. Jeg antar de mener "under 18" med mindreåringe. Jeg har før hørt at ca 50% av pedofile overgrep begås av folk under 21 år. Med vennlig hilsen Men fjortenåringer som voldtar er vel blant de sjeldnere tilfeller? 0 Siter
laban Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg fikk en tanke om at denne gutten kanskje er utenlandsk.Kanskje han kommer fra et usivilisert land hvor det er fritt frem for å drepe og voldta andre? Bare noen tanker.. Det er heldigvis svært få land der det er "fritt frem for å drepe og voldta andre". 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg fikk en tanke om at denne gutten kanskje er utenlandsk.Kanskje han kommer fra et usivilisert land hvor det er fritt frem for å drepe og voldta andre? Bare noen tanker.. Er det mulig å ha slike holdninger? Bare anta at han er utenlandsk? Slikt blir jeg rystet av. 0 Siter
morsan Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg fikk en tanke om at denne gutten kanskje er utenlandsk.Kanskje han kommer fra et usivilisert land hvor det er fritt frem for å drepe og voldta andre? Bare noen tanker.. Gosh! 0 Siter
Gjest winda Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Rart hvordan folk bortforklarer nedover her at gutten kanskje har blitt misbrukt selv. Det kan selvfølgelig være sant, det er ikke det, men det samme gjelder også mange pedofile, uten at det tas hensyn til alder der. Da skrikes det stort sett om kastrering med hammer og dødsstraff. Likefullt: Noen har kanskje gjort dem til det ødelagte mennesket de endte opp som. Nå får vi bare håpe begge guttene får hjelp. Helt enig med deg. Det finnes faktisk også mange overgripere som aldri har vært misbrukt selv. 0 Siter
Sør Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Men fjortenåringer som voldtar er vel blant de sjeldnere tilfeller? Ja, heldigvis! Det er selvsagt sjeldent, og det er jo derfor det blir snakket om. Med vennlig hilsen 0 Siter
Angustia Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 Jeg fikk en tanke om at denne gutten kanskje er utenlandsk.Kanskje han kommer fra et usivilisert land hvor det er fritt frem for å drepe og voldta andre? Bare noen tanker.. ''Jeg fikk en tanke om at denne gutten kanskje er utenlandsk.Kanskje han kommer fra et usivilisert land hvor det er fritt frem for å drepe og voldta andre? Bare noen tanker..'' Siden dette er et svar til meg, håper jeg virkelig at du på en sarkastisk måte prøver å uttrykke at du syntes innlegget mitt var banalt og tåpelig! Viss ikke blir jeg skremt over resonnementet ditt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.