Gå til innhold

Sitte på med en som ikke har lappen..konsekvens?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer veldig i kveld!

Hei.

Lurer på om noen vet hva reglene er her og hva som blir konsekvensen for bilfører og passasjer dersom man:

1. Sitter på med en sjåfør som ikke har lappen (det er ikke øvelseskjøring)?

2. Sitte på med en sjåfør som er påvirket av rusmidler (feks. tabletter med trekant, hasj, alkohol)?

3. Være sjåfør og bli stoppet i kontroll, hvor de finner rusmidler (feks hasj) på en eller flere passasjerer (om man vet om det eller ikke spiller kanskje en rolle?)

4. Hva skjer dersom man er "ute på prøve" og blir tatt for noen av forholdene over - evt andre ting, som en feks får bot for?

Sikkert litt rare spørsmål, men jeg lurer fordi jeg kjenner noen som jeg mistenker driver med litt av hvert...

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

''1. Sitter på med en sjåfør som ikke har lappen (det er ikke øvelseskjøring)?

Du får utsatt lappen i to år.

2. Sitte på med en sjåfør som er påvirket av rusmidler (feks. tabletter med trekant, hasj, alkohol)?

Du får utsatt lappen, men vey ikke hvor lenge...

3. Være sjåfør og bli stoppet i kontroll, hvor de finner rusmidler (feks hasj) på en eller flere passasjerer (om man vet om det eller ikke spiller kanskje en rolle?)

Om du ikke er ruset og kan bevise, at du ikke visste om det, så kan du gå fri.

4. Hva skjer dersom man er "ute på prøve" og blir tatt for noen av forholdene over - evt andre ting, som en feks får bot for?''

Da risikerer du fengselstraff:(

4. Hva skjer dersom man er "ute på prøve" og blir tatt for noen av forholdene over - evt andre ting, som en feks får bot for?''

Større sjangse for å bli drept, eller være med noen som dreper?

Gjest uuuuuuuuuups

Det der tenkte jeg på en dag og.

Jeg har lappen,

men hadde ikke med bilen en dag på jobb og stod og ventet på bussen.

Da kom en kollega og ville gi meg skyss. Jeg regner jo med at hun har lappen siden hun kjører til jobb hver dag.

Så jo, jeg satt på med henne hjem. Så ikke noe problem i det. Man går jo ikke og spør folk om de har lappen lissom...

Men så får jeg høre noen uker senere av andre på jobben at hun har sagt at hun driver og kjører rundt uten lappen, at hun aldri har hatt lappen? Ops...

Så begynner jeg å tenke da, hvis vi ble tatt da? Og jeg hadde lappen og hun ikke.. ville jeg da hatt ansvaret?

Vi hadde jo ikke øvelseskjørt heller, ingen L i bilen, men tenk om hun sa til politiet at vi øvelseskjørte...så hadde jeg fått boten fordi vi ikke hadde ekstraspeil og L på bilen.... hmmm

Eller om vi ikke sa vi øvelseskjørte.

Er passasjerene ansvarlig for sjåføren?

Jeg regnet jo med at hun som var 30 hadde lappen, hun kjører jo til jobb hver dag og har egen bil........

Det meste avhenger av hvorvidt du vet (eller burde) visst.

1. Hvis du sitter på med noen du vet ikke har lappen vil jeg tro du kan miste lappen, men her gjetter jeg.

2. Hvis du vet det kan du miste lappen.

3. Den som har drugsen på seg vil få problemet. Ligger det i bilen vil jeg tro sjåføren er ansvarlig. Hvor langt dette går avhenger sannsynligvis også av mengdene.

4. Hvis vilkårene for prøve brytes ryker du inn igjen.

hvorfor skjer dette??

1. Om du skulle bli skadet i ulykke, risikerer du at forsikringsselskapet ikke dekker erstatning, siden føreren ikke hadde førerkort, og du visste / burde visst det.

2. Samme som spm 1.

OBS: Det er føreren som begår lovbruddet. Det du evt blir straffet for, er å unnlate å gi beskjed. Du kan ikke få utsatt førerkortet ditt pga dette.

3. Er stoffet på en av pasasjerene, er det den som har et problem. Ligger det i bagasjerommet / hanskerommet etc er det du som har et problem.

4. Du ligger nok tynnest an om du har problemer under pkt 3.

Annonse

Ok, hva mener du med "utsatt lappen i 2 år"? Jeg har lappen. Mister jeg den i 2 år da? Eller er det bare hvis jeg selv ikke har lappen du mener jeg får den utsatt i 2 år?

Større sjangse for å bli drept, eller være med noen som dreper?

Det er ikke kjøreegenskapene det står på, vedkommende er en veldig flink sjåfør, har hatt lappen men mistet den pga fart tror jeg, og ikke gadd (?) å ta den på nytt.

Det jeg lurte på er de "tekniske" konsekvensene - altså straff for passasjer og sjåfør.

Det der tenkte jeg på en dag og.

Jeg har lappen,

men hadde ikke med bilen en dag på jobb og stod og ventet på bussen.

Da kom en kollega og ville gi meg skyss. Jeg regner jo med at hun har lappen siden hun kjører til jobb hver dag.

Så jo, jeg satt på med henne hjem. Så ikke noe problem i det. Man går jo ikke og spør folk om de har lappen lissom...

Men så får jeg høre noen uker senere av andre på jobben at hun har sagt at hun driver og kjører rundt uten lappen, at hun aldri har hatt lappen? Ops...

Så begynner jeg å tenke da, hvis vi ble tatt da? Og jeg hadde lappen og hun ikke.. ville jeg da hatt ansvaret?

Vi hadde jo ikke øvelseskjørt heller, ingen L i bilen, men tenk om hun sa til politiet at vi øvelseskjørte...så hadde jeg fått boten fordi vi ikke hadde ekstraspeil og L på bilen.... hmmm

Eller om vi ikke sa vi øvelseskjørte.

Er passasjerene ansvarlig for sjåføren?

Jeg regnet jo med at hun som var 30 hadde lappen, hun kjører jo til jobb hver dag og har egen bil........

Jeg leste i avisen om en sak der de påstod det var øvelseskjøring, men politiet kjøpte ikke helt historien:

http://www.agderposten.no/article/20100807/LOKAL8/708079988

Jeg vet ikke hva jeg ville sagt i tilsvarende situasjon - er utrolig dårlig til å lyve.... ;)

Det meste avhenger av hvorvidt du vet (eller burde) visst.

1. Hvis du sitter på med noen du vet ikke har lappen vil jeg tro du kan miste lappen, men her gjetter jeg.

2. Hvis du vet det kan du miste lappen.

3. Den som har drugsen på seg vil få problemet. Ligger det i bilen vil jeg tro sjåføren er ansvarlig. Hvor langt dette går avhenger sannsynligvis også av mengdene.

4. Hvis vilkårene for prøve brytes ryker du inn igjen.

Vedkommende "sjåfør" vil ikke fremstå som ruset ved en kontroll - og kjører aldri i beruset tilstand.

Det er snakk om reseptbelagte tabletter, moderat bruk. Det står vel "bør ikke" kjøre bil på trekantmedisiner? Så den vurderingen blir vel litt opp til sjåføren - vanskelig å si fra om en er usikker på hvordan vurderingsevnen til noen er...

1. Om du skulle bli skadet i ulykke, risikerer du at forsikringsselskapet ikke dekker erstatning, siden føreren ikke hadde førerkort, og du visste / burde visst det.

2. Samme som spm 1.

OBS: Det er føreren som begår lovbruddet. Det du evt blir straffet for, er å unnlate å gi beskjed. Du kan ikke få utsatt førerkortet ditt pga dette.

3. Er stoffet på en av pasasjerene, er det den som har et problem. Ligger det i bagasjerommet / hanskerommet etc er det du som har et problem.

4. Du ligger nok tynnest an om du har problemer under pkt 3.

Hvis det er min bil - spiller det noen rolle?

Om jeg vet eller ikke spiller nok en stor rolle. Jeg er ikke alltid sikker på om vedkommende er _helt_ "kjørbar", iom. at vedk. går på noen tabletter med trekant. I tillegg røyker han hasj og jeg vet ikke når på døgnet han har røykt eller hvor mye, eller om det er hver dag. Men jeg vet at han røyker det...

Vedkommende "sjåfør" vil ikke fremstå som ruset ved en kontroll - og kjører aldri i beruset tilstand.

Det er snakk om reseptbelagte tabletter, moderat bruk. Det står vel "bør ikke" kjøre bil på trekantmedisiner? Så den vurderingen blir vel litt opp til sjåføren - vanskelig å si fra om en er usikker på hvordan vurderingsevnen til noen er...

I og med at du er såpass i tvil vet du vel hva som er lurest.

''2. Sitte på med en sjåfør som er påvirket av rusmidler (feks. tabletter med trekant, hasj, alkohol)?''

Grunnen til at du selvsagt ikke skal utsette deg selv eller uskyldige medtrafikanter for dette er selvsagt at det er farlig, og du og andre risikerer skader eller død. (I tillegg til at det er ulovlig.)

Hvis du serverer alkohol til folk du vet skal kjøre hjem, så kan du også bli dømt. Du er også ansvarlig.

Ikke vær dum - ikke ta risikoen!

Annonse

Sjåføren får utsettelse i to år ja, ikke passasjeren, vet det. Så her ble det svart feil ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...