Gå til innhold

Det tekniske rundt skilmisse og seperasjon,hjelp

Anbefalte innlegg

ebruar 2009 flyttet jeg fra min ektemann.

Idag, september 2010 fikk jeg seperasjonspapirene tilsendt.

Han har allerede fortalt meg at han ønsker skilmisse.

Jeg har lest ifølge Skilsmisse.net at:

Sitat: "Skilsmisse uten separasjon

Hvis dere ikke har blitt separert ved bevilling, men bare har flyttet fra hverandre, kan den som ønsker det kreve skilsmisse etter at dere har bodd adskilt i to år. Det er heller ikke i disse tilfellene nødvendig at dere er enige om å skilles.

Ønsker den ene parten skilsmisse etter at hun/han har bodd fra hverandre i to år, og den andre parten påstår at dere tvert imot har bodd sammen i lengre perioder etter samlivsbruddet, må skilsmissesaken behandles av domstolen. Hvis begge er enige om at de har bodd fra hverandre i den toårs-perioden som loven krever, skal dere sende skilsmissesøknaden til Fylkesmannen"

Sitat slutt.

Dvs at i februar 2011 så kan han søke direkte om skilsmisse da vi har bodd 2 år fra hverandre uten å søke seperasjon.

Så er spørsmålet, hvis jeg nå underskriver seperasjonspapirene, må det fortsatt gå 12 mnd til vi kan søke skilsmisse eller er det fortsatt mulig om 5 mnd?

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvorfor du lurer på dette, men den eneste grunnen til å ønske skilsmisse før 12 måneder er gått fra separasjon er at den ene ønsker å gifte seg igjen.

Jeg kan ikke svare deg, men vil tro at dette går an hvis det er om å gjøre, men det vil kreve mye papirarbeid.¨¨

Jeg ble skilt etter rimelig tid, og vil anbefale alle å bli skilt etter separsjonstiden og ikke fortsette den.

Jeg vet ikke hvorfor du lurer på dette, men den eneste grunnen til å ønske skilsmisse før 12 måneder er gått fra separasjon er at den ene ønsker å gifte seg igjen.

Jeg kan ikke svare deg, men vil tro at dette går an hvis det er om å gjøre, men det vil kreve mye papirarbeid.¨¨

Jeg ble skilt etter rimelig tid, og vil anbefale alle å bli skilt etter separsjonstiden og ikke fortsette den.

Men dette er jo poenget. Det har gått nesten 2 år siden vi flyttet fra hverandre, og etter 2 år kan man søke direkte skilsmisse UTEN separasjon.

Så nå som jeg har fått separasjonspapirer fra han (fordi han ikke var klar over dette) betyr det at jeg kan skille meg nå i feb (fordi det har gått 2 år) - hvis jeg nå underskriver separasjonspapirene, hva skjer da? Må jeg vente et år til (unødvendig) eller kan vi fortsatt skille oss i februar (fordi de 2 årene har gått)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...