Gå til innhold

Kjedelig å leke med barna...?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnelekene i seg selv er kanskje kjedelig, men det er jo meget spennende å observere og lytte til ungers betraktninger om verden rundt dem.

Med vennlig hilsen

''spennende å observere og lytte til ungers betraktninger om verden rundt dem.''

Det er jeg enig med deg, jeg finner stor glede i å observere flere barn som leker sammen. Utenom det er jo det å legge merke til ungers betraktinger til verden omkring dem, noe som oftest skjer i samhandling med samfunnet forøvrig - dvs i voksenaktiviteter som handling, matlaging osv.

Gjest sjøstjerna

''spennende å observere og lytte til ungers betraktninger om verden rundt dem.''

Det er jeg enig med deg, jeg finner stor glede i å observere flere barn som leker sammen. Utenom det er jo det å legge merke til ungers betraktinger til verden omkring dem, noe som oftest skjer i samhandling med samfunnet forøvrig - dvs i voksenaktiviteter som handling, matlaging osv.

Ja, jeg liker også å se ungene i aksjon. Deres opplevelser av verden osv.

Får meg ikke til å like å kjøre en lekebil på gulvet. ;-)

Nja... Jeg synes fremdeles det er moro å bygge med lego. :o) Og å lage laaaaange baner med tretogskinnene. :o) Tegning og hobbyting er også kos med ungene, i moderate mengder.

Men rollelek og ligge på golvet og kjøre med småbiler f.eks. er ikke akkurat favorittsysselen nei... Jeg tror faktisk jeg hadde begynt å lure litt om jeg traff voksne som syntes det var kjempegøy.

Annonse

Nja... Jeg synes fremdeles det er moro å bygge med lego. :o) Og å lage laaaaange baner med tretogskinnene. :o) Tegning og hobbyting er også kos med ungene, i moderate mengder.

Men rollelek og ligge på golvet og kjøre med småbiler f.eks. er ikke akkurat favorittsysselen nei... Jeg tror faktisk jeg hadde begynt å lure litt om jeg traff voksne som syntes det var kjempegøy.

Nemlig - jeg synes ikke det er så alarmerende at voksne svarer at de synes det er kjedelig. De fleste gjør vel dette likevel, for barnas skyld.

Jeg synes det er morsomt å leke med barna, men det blir dessverre litt et overskuddsfenomen i hverdagen; i en travel hverdag blir det lite tid, og det hender jeg ikke orker å engasjere meg 100 % mellom middag/lekser/etc..

Når jeg er mer opplagt synes jeg derimot det er morsomt både å leke gjemsel, bygge lego og diverse spill med barna :-).

Herje med dem da de var små, leke gjemsel, boksen går, hoppe trampoline, spille ball eller brettspill - det kan jeg gjøre. Og jeg kan ha en ekstremt passiv rolle som bestemoren som baker boller når jeg baker boller. :-)

Jeg leker aldri med dukker/biler/dingsebomser med ungene. Det hæler jeg ikke.

Jeg leker aldri med småbiler eller actionfigurer. Jeg kan hjelpe til med dukkelek (finne fram, blande mat, ta av og på klær), men jeg orker ikke leke med.

Vi liker å se film sammen, spille brettspill, utelek (i parken med apparater eller i hagen med badminton, golf, ballspill), bygge lego eller mecano og diverse formingsaktiviteter. Nå for tiden er det gøy å male på lerret og gi bort i gave.

Gjest sjøstjerna

Herje med dem da de var små, leke gjemsel, boksen går, hoppe trampoline, spille ball eller brettspill - det kan jeg gjøre. Og jeg kan ha en ekstremt passiv rolle som bestemoren som baker boller når jeg baker boller. :-)

Leke m/biler eller dukker gjør jeg ikke. Dataspill styrer jeg også unna.

Men trampoline, lekesloss, fotball, badmington, slalom, akebrett, kortspill, bok/avis-lesning....har jeg gjort- og gjør fremdeles etter hva de vil.

Annonse

Jeg synes det kommer helt an på hva leken går ut på (eler gikk ut på... ikke mye leking her nå *S*)

Jeg syntes som oftest det var veldig artig å leke dersopm det er mer sånn 'tull & tøys*/herjing osv, men ikke lek med figurer o.l. der man skal late som om ting skjer osv.

Jeg tenker omtrent som deg :-)

Av og til er det kjedelig - men som oftest ganske moro. Dette kommer jo an på overskuddet.

På den annen side er denne nitidige leken med barn et moderne fenomen stort sett forbeholdt den rike delen av europa. Det er "det riktige å gøre" - og derfor gjør man det. Hele tiden.

Av og til er det kjedelig - men som oftest ganske moro. Dette kommer jo an på overskuddet.

På den annen side er denne nitidige leken med barn et moderne fenomen stort sett forbeholdt den rike delen av europa. Det er "det riktige å gøre" - og derfor gjør man det. Hele tiden.

''På den annen side er denne nitidige leken med barn et moderne fenomen stort sett forbeholdt den rike delen av europa. Det er "det riktige å gøre" - og derfor gjør man det. Hele tiden.''

Dette er jeg helt enig med deg i, det er det såkalt riktige å gjøre. Jeg er ikke så sikker på det, i hvert fall ikke så lenge foreldrene egentlig ikke ønsker å gjøre det. Det merker barna, og da tror jeg ikke at det har noen hensikt. Jeg tror det er viktigere å la barna være med på å delta i "voksenaktiviteter" og lære seg hvordan ting gjøres hjemme og ute i samfunnet. Barn kan leke med barn, foreldre skal forberede barna på voksenlivet.

Gjest krekling

''På den annen side er denne nitidige leken med barn et moderne fenomen stort sett forbeholdt den rike delen av europa. Det er "det riktige å gøre" - og derfor gjør man det. Hele tiden.''

Dette er jeg helt enig med deg i, det er det såkalt riktige å gjøre. Jeg er ikke så sikker på det, i hvert fall ikke så lenge foreldrene egentlig ikke ønsker å gjøre det. Det merker barna, og da tror jeg ikke at det har noen hensikt. Jeg tror det er viktigere å la barna være med på å delta i "voksenaktiviteter" og lære seg hvordan ting gjøres hjemme og ute i samfunnet. Barn kan leke med barn, foreldre skal forberede barna på voksenlivet.

'' Jeg tror det er viktigere å la barna være med på å delta i "voksenaktiviteter" og lære seg hvordan ting gjøres hjemme og ute i samfunnet. Barn kan leke med barn, foreldre skal forberede barna på voksenlivet.''

Det tror jeg også, la barna delta i hverdagslivet og la de dekke på bordet, sette i oppvaskmaskinen, legge klær i vaskemaskinen og være med på å ta de ut igjen og henge de opp, slike hverdagslige ting, som foreldre og barn kan samarbeide om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...