Gå til innhold

Kjedelig å leke med barna...?

Anbefalte innlegg

Vi leker i form av å spille kortspill, brettspill osv. og tilpasser dette i forhold til alder. Barna blir inkludert i det vi voksne holder på med som å dekke bordet, lage mat osv..

Jeg hjelper til med å kle på dukker eller å legge puslespill og kan godt være "gjest" som får servert kaffe og alskens deilige retter fra lekekjøkkenet.

Men å leke med dukker og kle meg ut med barna og slike ting, synes jeg er kjedelig. Det gjør jeg helt enkelt ikke, men tror ikke barna lider noen nød av det, da de får dette behovet dekket med med søsken eller venner.

Fortsetter under...

'' Jeg tror det er viktigere å la barna være med på å delta i "voksenaktiviteter" og lære seg hvordan ting gjøres hjemme og ute i samfunnet. Barn kan leke med barn, foreldre skal forberede barna på voksenlivet.''

Det tror jeg også, la barna delta i hverdagslivet og la de dekke på bordet, sette i oppvaskmaskinen, legge klær i vaskemaskinen og være med på å ta de ut igjen og henge de opp, slike hverdagslige ting, som foreldre og barn kan samarbeide om.

Nettopp, og det jeg husket fra jeg selv var barn, var at nettopp disse aktivitetene var veldig morsomme å være med på. Matlaging og vasking var favorittene:-) Skulle virkelig ønske at det hadde vart inn i voksenlivet også...

Jeg lå/satt mye på gulvet og lekte med barna da de var små, og det gav meg mye tilbake. :-)

Etterhvert som de ble eldre, går det nå mest i ulike spill, både ute og inne. Ellers har jeg tro på det å bare være sammen med dem, være tilgjengelig.

Det kommer litt an på. Noen typer lek synes jeg kan være riktig så moro, men så er det andre som kjeder meg. Jeg er ganske leken i hodet fortsatt jeg da, og leker ganske mye på jobben også.

Jeg er ikke så veldig glad i brettspill og lek som inneholder for mange regler, men frilek som utfordrer fantasien er gøy:)

Herje med dem da de var små, leke gjemsel, boksen går, hoppe trampoline, spille ball eller brettspill - det kan jeg gjøre. Og jeg kan ha en ekstremt passiv rolle som bestemoren som baker boller når jeg baker boller. :-)

Jeg leker aldri med dukker/biler/dingsebomser med ungene. Det hæler jeg ikke.

Jammen, jammen, det er jo det som er gøy da!:) Når Barbie og Batman kjører tur i åpen cabriolet og plukker opp Tinky Winky som står i veikanten og haiker kan det hele utvikle seg til en riktig interessant ettermiddag, hehe.

Jammen, jammen, det er jo det som er gøy da!:) Når Barbie og Batman kjører tur i åpen cabriolet og plukker opp Tinky Winky som står i veikanten og haiker kan det hele utvikle seg til en riktig interessant ettermiddag, hehe.

He-he, Batman og Tinky Winky (eller hva det nå var du skrev) har aldri vært en del av vårt lekereportuar. :-) Mulig det hadde vært mer interessant om de var det, ja.

Nei, her har det gått i prinsesser og barbie og stæsj og pynt og huttemegtu, heldivis er ungene så nære hverandre i alder at de alltid har hatt noen å "sparre" med.

Men som sagt, den passive rollen som bollebakende bestemor har jeg fiksa lett. :-)

Annonse

He-he, Batman og Tinky Winky (eller hva det nå var du skrev) har aldri vært en del av vårt lekereportuar. :-) Mulig det hadde vært mer interessant om de var det, ja.

Nei, her har det gått i prinsesser og barbie og stæsj og pynt og huttemegtu, heldivis er ungene så nære hverandre i alder at de alltid har hatt noen å "sparre" med.

Men som sagt, den passive rollen som bollebakende bestemor har jeg fiksa lett. :-)

Den sliter jeg litt med. Vi har alle vårt, du:)

*he he* jeg hadde likt slike leker bedre dersom sønnen min hadde vært like åpen for mine forslag som han var mot vennene sine! ;-)

Han kunne sitte en dag på gulvet med en venn og leke med dyr, og vennen sier f eks (tenkt dialog) "og så kan lissom denne hesten fly " hvorpå sønnen svarer "ja, og så lander den på denne kua så det sier pang", og så ler begge to.

Hvis jeg prøvde meg på noe lignende, fikk jeg bare høre "NEI! Det er ikke _sånn_ leken er!!" sv osv - full sjefing av mor i leken!

*hrmpf* Det er fra sine egne man skal ha det! ;-)

Jeg tror ikke jeg kommer til å bli voksen noen gang. - Heldigvis

Det er gøy å leke! selvsagt er det kjedelig å lage sandkaker eller kjøre en bil frem og tilbake på gulvet. Lek er kjempeviktig for barna, de kan leke med andre barn, men de kan også lære mye av å leke med voksne. Jeg leker ganske mye med mitt barn og han har vært ganske tidlig ute med rollespill og drama.

''På den annen side er denne nitidige leken med barn et moderne fenomen stort sett forbeholdt den rike delen av europa. Det er "det riktige å gøre" - og derfor gjør man det. Hele tiden.''

Dette er jeg helt enig med deg i, det er det såkalt riktige å gjøre. Jeg er ikke så sikker på det, i hvert fall ikke så lenge foreldrene egentlig ikke ønsker å gjøre det. Det merker barna, og da tror jeg ikke at det har noen hensikt. Jeg tror det er viktigere å la barna være med på å delta i "voksenaktiviteter" og lære seg hvordan ting gjøres hjemme og ute i samfunnet. Barn kan leke med barn, foreldre skal forberede barna på voksenlivet.

Lek er en viktig del av å forberede barna på voksenlivet. Gjennom rollelek lærer de empati og kreativitet f.eks, og gjennom spill lærer de turtaking. De lærer mye når de har det gøy. De trener opp motorik gjennom lek, ja stort sett utvikler de seg på alle områder gjennom lek. Leken er et godt grunnlag for voksenlivet. Det er viktigere enn å lære å ta ut av oppvaskmaskinen. Men det beste er vel litt av hvert. Barn bør lære at hele familien bør delta i fellesskapet og alle må hjelpe til hjemme.

Nja... Jeg synes fremdeles det er moro å bygge med lego. :o) Og å lage laaaaange baner med tretogskinnene. :o) Tegning og hobbyting er også kos med ungene, i moderate mengder.

Men rollelek og ligge på golvet og kjøre med småbiler f.eks. er ikke akkurat favorittsysselen nei... Jeg tror faktisk jeg hadde begynt å lure litt om jeg traff voksne som syntes det var kjempegøy.

Jeg elsket rollelek da jeg var liten og......... syntes det er kjempemoro å "lære" sønnen min hvordan han kan gjøre det. Jeg har lekt for å vise han, og nå elsker han det. Kopierer noen ganger det han har sett på barnetv eller finner på selv.

Sånn rollelek der jeg er mamma er det eneste jeg synes er skikkelig kjipt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...