Gå til innhold

Kvinnesyn og religion

Anbefalte innlegg

I Nepal er religionen blandet av hinduisme og buddhisme. Der får ikke kvinner lage mat når de har mensen og blir da fritatt fra kjøkkenet. Dette er i Kathmandu. I isolerte fjellområder blir de stengt ute i et skur og må være der alene så lenge de har mensen. De blir også stengt ute når de føder, og må da føde mutters alene. En 16 årig jente som fikk dødfødte tvillinger måtte ligge alene i et skur en uke etterpå. Dødeligheten blant barselskvinner og nyfødte er rundt 50%.

Jeg besøkte en fjellskole i Nepal og vi måtte gå opp en smal fjellsti for å komme dit. En i det nepalske reisefølget tilbød meg å bære min lille ryggsekk. Samtidig gikk kvinner med tunge byrder på ryggen forbi meg. Menn gikk også forbi, men de bærte ingenting.

I Iran har kvinner ingen rettigheter og det fokuserer vi mye på. Der har kvinner makt i hjemmene og mor styrer alt der. Fødsel er kvinnesak og menn kommer ikke i nærheten. Kvinnene er sammen og passer på hverandre. Kvinnesamhørigheten er stor og det er spesilet å være i en kvinnegruppe i Iran og føle samhørigheten og vennligheten uten å kunne snakke sammen.

Hvordan tilstandene er for kvinner i Sør-Amerika vet jeg lite om da jeg kun har vært ti dager i Mexico. Jeg tror ikke det er noe særlig å skryte av.

Kvinner på vikingtiden var sterke og hadde mye makt. Det er tydelig på Island hvordan dette har ført frem til de sterke kvinnene som er der i dag. Kristendommen ble aldri så sterk på Island som i Norge. Islandske kvinner trengte aldri å dekke håret som norske kvinner, og de hadde ingen spesielle tegn som luer eller annet på at de var gifte.

Hva har kristendommen gjort i 1000 år for Norge? Har det vært fremskritt som ikke hadde vært om vi fremdeles hadde hatt åsetro? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352733-kvinnesyn-og-religion/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det noen religion som ikke er kvinnefientlig?

Det fantes religioner som ikke var kvinnefiendtlige i urtiden. Den gangen gud var hunkjønn og kvinnene bestemte.

Det finnes grupper innen den kristne kirken som fremholder gud som female og bygger sine teorier på forskning fra urtiden. Det finnes til og med studier ved amerikanske universiteter som studerer kvinneteologi.

Jeg ville kanskje frem til at Islam og den arabiske delen av verden er ikke nødvendigvis mer kvinnefiendtlig enn hinduistiske og buddistiske delen. De er bare ikke i kontflikt med vesten.

Det fantes religioner som ikke var kvinnefiendtlige i urtiden. Den gangen gud var hunkjønn og kvinnene bestemte.

Det finnes grupper innen den kristne kirken som fremholder gud som female og bygger sine teorier på forskning fra urtiden. Det finnes til og med studier ved amerikanske universiteter som studerer kvinneteologi.

Jeg ville kanskje frem til at Islam og den arabiske delen av verden er ikke nødvendigvis mer kvinnefiendtlig enn hinduistiske og buddistiske delen. De er bare ikke i kontflikt med vesten.

Urtiden? Kvinnene bestemte? Hvilken tid er det snakk om? Og hvordan vet man at dette er tilfelle?

Urtiden? Kvinnene bestemte? Hvilken tid er det snakk om? Og hvordan vet man at dette er tilfelle?

Det er langt tilbake. Arkeologer har funnet minner om byer hvor kvinner bodde alene og mennene vandret rundt i flokker. Inn i mellom besøkte de kvinnene, men det er ikke godt å si om de viste at det de gjorde sammen førte til svangerskap og fødsel. Etterhvert sluttet guttene seg til mennene når de ble større.

På den tiden var gud hun.

Det er langt tilbake. Arkeologer har funnet minner om byer hvor kvinner bodde alene og mennene vandret rundt i flokker. Inn i mellom besøkte de kvinnene, men det er ikke godt å si om de viste at det de gjorde sammen førte til svangerskap og fødsel. Etterhvert sluttet guttene seg til mennene når de ble større.

Aldri hørt om. Har jeg vondt for å tro.

Annonse

Hvis jeg ikke husker helt feil finnes det en eller annen gruppe i NV Mosambik hvor det er kvinnene som bestemmer.

Med vennlig hilsen

Annonse

Helt villt att det er sånn. Man trenger ikke religion. Jeg mener hvor sannsynlig er de religionene som finnes? Ikke særlig sannsynlige spør du meg.

Mvh

Mann

Religioner finnes så lenge menneskene tror. Det har bestandig vært behov for å tro på noe, for åndelig leit og meditering.

"Mitt problem" ? Er du alltid like sjarmerende sur?

EnolaGay skrev:

''"Mitt problem" ? Er du alltid like sjarmerende sur?''

EnolaGay skrev:

''Og du går automatisk inn i kverna om at det ikke er sant at de fronter islam med sin klesdrakt. Det er en helt annen diskusjon, en fantasidiskusjon du satte igang momentant på autopilot i det jeg sa noe som kunne tolkes som ufordelaktig/fordomsfullt mot muslimer. Din reaksjon gjør at folk flest anser de har rett i å være skeptisk, og så har du oppnådd nøyaktig det motsatte av å "opplyse idiotene".''

*hostekule*

;-)

Med vennlig hilsen

EnolaGay skrev:

''"Mitt problem" ? Er du alltid like sjarmerende sur?''

EnolaGay skrev:

''Og du går automatisk inn i kverna om at det ikke er sant at de fronter islam med sin klesdrakt. Det er en helt annen diskusjon, en fantasidiskusjon du satte igang momentant på autopilot i det jeg sa noe som kunne tolkes som ufordelaktig/fordomsfullt mot muslimer. Din reaksjon gjør at folk flest anser de har rett i å være skeptisk, og så har du oppnådd nøyaktig det motsatte av å "opplyse idiotene".''

*hostekule*

;-)

Med vennlig hilsen

Om det er noen sammenligning i det der Sør, så må det være at du og Segunda er like frekke begge to. Hun med "mitt problem" og du med å totalt gjøre innspillet mitt til noe det ikke var uten å i det hele tatt forsøke å forstå hva jeg mente.

*såret*

Om det er noen sammenligning i det der Sør, så må det være at du og Segunda er like frekke begge to. Hun med "mitt problem" og du med å totalt gjøre innspillet mitt til noe det ikke var uten å i det hele tatt forsøke å forstå hva jeg mente.

*såret*

Enola - en av oss misforstår åpenbart den andre flere ganger. Hvis det er meg så beklager jeg det.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletiden

''Arkeologer har funnet minner om byer hvor kvinner bodde alene og mennene vandret rundt i flokker. Inn i mellom besøkte de kvinnene''

Nesten som kvinnesamfunnet jeg hoerte en bekjent fortelle om paa Veierland og det er ikke mange 10-aarene siden. Hennes bestemor saa ikke mannen sin paa 5 aar. Han drev med hvalfangst. Det var stort sett bare kvinner som bodde der med barna sine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...