Gå til innhold

Bilkjøring på Phuket?

Anbefalte innlegg

''Men på turen fra Bangkok og ned til Phuket var det ikke mange biler og det var bedre veier enn her i landet.''

Problemet er at *veldig* mange av (lastebil)sjåførene tar yaba (lokal amfetamin) for å kjøre i dagevis. Det går greit å kjøre på de veiene, men det er veldig mange ganger nesten-ulykker.

Og en eller annen trakk en pistol mot meg, fordi jeg brukte hornet da han kjørte inn på motorveien fra siden i full fart og nesten forårsaket en ulykke.

Nyttårsfeiringen (Song Kran) i april resulterer ofte i over 600 trafikkdrepte på én langhelg!

Med vennlig hilsen

Jeg så bare en bilulykke og det var på motorveien i Bangkok. Men at de kjører som griser, det gjør de. Men vi leide bil alle ukene vi var der nede og det gikk greit-

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

21

• Sør

8

• Speak

8

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

Når det gjelder venstrekjøringa deres er heller ikke den helt i vater. Du var jo i Patong. Der er det gater hvor det plutselig er høyrekjøring. Ikke om jeg aner hvorfor det er sånn, men det står ikke skiltet, så det er umulig for en turist å vite at veien de har svingt av til plutselig ikke er venstrekjøring lenger.

Hvordan skal de ellers skaffe pasienter til sykehusene?

Med vennlig hilsen

Når det gjelder venstrekjøringa deres er heller ikke den helt i vater. Du var jo i Patong. Der er det gater hvor det plutselig er høyrekjøring. Ikke om jeg aner hvorfor det er sånn, men det står ikke skiltet, så det er umulig for en turist å vite at veien de har svingt av til plutselig ikke er venstrekjøring lenger.

Vi måtte over et veikryss i Phattaya som var helt grusomt. Det var det verste jeg har sett. Nå kjørte vi ikke så mye i Patong da, vi kjørte mest rundt i område og så og besøkte den store Buddaen og fant rare restauranter

Jeg så bare en bilulykke og det var på motorveien i Bangkok. Men at de kjører som griser, det gjør de. Men vi leide bil alle ukene vi var der nede og det gikk greit-

Ja, bortsett fra en moped som kjørte inn i meg da jeg ventet på rødt lys (han havnet på sykehus, men døde heldigvis ikke) har jeg ikke hatt noen ulykker. Jeg har kjørt fra nord til sør, og øst til vest.

De siste gangene vi har vært der har vi dog tatt toget fra Bangkok til Hua Hin. Det er enklere! :knegg:

Med vennlig hilsen

Hvordan skal de ellers skaffe pasienter til sykehusene?

Med vennlig hilsen

Hehe, mulig det er en form for logikk i det, ja. :)

Jeg har forlengst forstått at thailogikk ikke er noe jeg forstår.

Men når det gjelder mopedkjøring er det egentlig bare å ta en tur på byen en kveld og se seg rundt. Så kan man spørre de som er bandasjert hvorfor de er bandasjert. De vil nesten helt sikkert svare at de kræsja på moped.

Jeg fatter ikke at de tør. De infeksjonene de kan få i sårene de drar på seg er heller ikke å spøke med.

Vi måtte over et veikryss i Phattaya som var helt grusomt. Det var det verste jeg har sett. Nå kjørte vi ikke så mye i Patong da, vi kjørte mest rundt i område og så og besøkte den store Buddaen og fant rare restauranter

Inne i Patong by går det i hvert fall sakte, og det er der disse høyrekjøringene er.

Men veiene mellom Patong og strendene både oppover og nedover, er fryktelig svingete og bratte, og thaiene kjører stort sett aldri uten klampen i bånn.

Så i tillegg til de to reglene jeg skrev over:

3. Hvis det kan unngåes bør man aldri kjøre taxi om kvelden/natta. Da er sjåførene fulle. Det hjelper lite at du finner en som ser edru ut når de andre er fulle.

Annonse

Hehe, ja, det er nesten imponerende hvor mange de klarer å skvise sammen på en moped. ;)

Jeg har forsøkt å fortelle folk at de må skaffe seg hjelm og at de må slutte å kjøre i fylla, men jeg har gitt opp. Det er ikke noe poeng.

''Hehe, ja, det er nesten imponerende hvor mange de klarer å skvise sammen på en moped. ;)

''

Jeg glemmer ALDRI den første "hele-familien-på-tur" mopeden jeg så. Pappa, med en unge på ca 9 mnd foran seg, som han holdt fast med en hånd. Bak han igjen en unge på ca 2 år. Så kom kona, og helt bak på skiltet, med rompa 2 cm unna bakhjulet sitter bestemor, med et grepa tak rundt livet på dattera/svigerdattera. Helt sinnsykt.

''Hehe, ja, det er nesten imponerende hvor mange de klarer å skvise sammen på en moped. ;)

''

Jeg glemmer ALDRI den første "hele-familien-på-tur" mopeden jeg så. Pappa, med en unge på ca 9 mnd foran seg, som han holdt fast med en hånd. Bak han igjen en unge på ca 2 år. Så kom kona, og helt bak på skiltet, med rompa 2 cm unna bakhjulet sitter bestemor, med et grepa tak rundt livet på dattera/svigerdattera. Helt sinnsykt.

Det ser helt vilt ut, ja.

Men etter noen dager slutter man å reagere på det. Det er sånn de kjører overalt.

''

Ingen på styret? Det er det jo ofte.

Samt en på ståplassen mellom styret og setet.

Med vennlig hilsen

Gjest Sørøst

Jeg har internasjonalt førerkort. :-)

Da jeg bodde i Storbritannia hadde jeg TO internasjonale førerkort, for der finnes de to typer av kompliserte juridiske grunner.

I Brasil måtte et av disse i tillegg oversettes offisielt til portugisisk, så jeg hadde førerkort i A4-format! *LOL*

Med vennlig hilsen

Denne tråden er ikke om deg Sør...

Jeg var noen mil utenfor Phuket. (Ao Nang) Der kjørte de helt normalt. Så jeg hadde ikke hatt noen motforestillinger til å kjøre bil der.

Forskjellen på bilkjøringen i Ao Nang og på Phuket er omtrent som forskjellen mellom Norge og Iran.

Annonse

Oj, det visste jeg ikke. Da tror jeg nok jeg er glad jeg ferierte i Ao Nang i stedet:-)

Bilkjøringen på Phuket er heller ikke ille.

Grunnen til at de fraråder deg å kjøre er at HVIS noe skulle skje så er systemene der ganske korrupte - - og du får trolig skylda uansett hva som egentlig hendte.

Masse styr og problemer....

Lei heller en bil med sjåfør (drosje/tuc-tuc) - - koster veldig lite.

Oj, det visste jeg ikke. Da tror jeg nok jeg er glad jeg ferierte i Ao Nang i stedet:-)

Det er glimrende på Phuket (mye bedre strender enn i Ao Nang, og mange dusin av dem hvis man gidder å flytte seg noen minutter unna charterstrendene), men trafikken er ikke helt i vater. ;)

Dessverre er man avhengig av trafikken for å flytte seg disse meterne unna charterstrendene ...

Det er glimrende på Phuket (mye bedre strender enn i Ao Nang, og mange dusin av dem hvis man gidder å flytte seg noen minutter unna charterstrendene), men trafikken er ikke helt i vater. ;)

Dessverre er man avhengig av trafikken for å flytte seg disse meterne unna charterstrendene ...

Neste østen-ferie blir nok uansett noen mil lenger nord. Ønsker å oppleve Ankor Wat. Resten av ferien blir nok da heller ikke så langt unna dette tempelstedet:-)

Neste østen-ferie blir nok uansett noen mil lenger nord. Ønsker å oppleve Ankor Wat. Resten av ferien blir nok da heller ikke så langt unna dette tempelstedet:-)

Trikset er flere steder på en gang. :)

Til vinteren tror jeg planen min blir som følger.

- Koh Chang (en ukes tid)

- Par dager i Bangkok siden kompisen aldri har vært der.

- Chiang Mai i noen dager (adri vært nord for Bangkok, så det er på tide).

- Krabi-/Phuket-området de siste par ukene.

- Siste døgnet i Bangkok, tror jeg.

Trikset er flere steder på en gang. :)

Til vinteren tror jeg planen min blir som følger.

- Koh Chang (en ukes tid)

- Par dager i Bangkok siden kompisen aldri har vært der.

- Chiang Mai i noen dager (adri vært nord for Bangkok, så det er på tide).

- Krabi-/Phuket-området de siste par ukene.

- Siste døgnet i Bangkok, tror jeg.

Litt vanskelig å få til med 2 uker ferie og barn på slep:-)

Så fly til Bankok + videre for å se Ankor Wat. Fly tilbake til Bankok. Finne et sted i nærheten hvor vi tilbringer resten av ferien. Det skal finnes fine steder et par timers kjøring unna. Men det gjenstår en del planlegging her.

Bl.a. synes jeg at flyturen videre fra Bankok (kan vel ikke være mer enn 40-50 mil) er uforholdsmessig dyr. Ca. 3000 pr. pers.

Som sagt - mye planlegging gjenstår:-)

Litt vanskelig å få til med 2 uker ferie og barn på slep:-)

Så fly til Bankok + videre for å se Ankor Wat. Fly tilbake til Bankok. Finne et sted i nærheten hvor vi tilbringer resten av ferien. Det skal finnes fine steder et par timers kjøring unna. Men det gjenstår en del planlegging her.

Bl.a. synes jeg at flyturen videre fra Bankok (kan vel ikke være mer enn 40-50 mil) er uforholdsmessig dyr. Ca. 3000 pr. pers.

Som sagt - mye planlegging gjenstår:-)

3000 kroner per person i Asia? Det hørtes latterlig dyrt ut. Er dette via norske reiseselskaper? I så fall: Ikke betal i dyre dommer for at de skal bestille billettene for dere via et av selskapene. Gjør det selv!

Jeg har kun flydd Thai Airways internt i Thailand, men jeg bestiller da via Thai sine egne sider (www.thaiair.com), og dette sparer jeg mye på i forhold til å handle via f.eks. Supersaver i Norge. Det er like enkelt å bestille via dem som å bestille via reisebyrå, men mye billigere.

Thai er også et av de dyreste selskapene, så dere kan slippe langt billigere unna ved f.eks. å bruke Air Asia, Nok Air eller andre billigselskap.

Hvis dere uansett skal ha en dag eller to i Bangkok først, kan dere også gå innom et reiseselskap og få dem til å ordne alt for dere. Dette er muligens enda rimeligere enn å gjøre det selv via flyselskapets hjemmesider, og alt vil bli gjort for dere, fra henting på hotellet, kjøring til flyplassen, henting på ankomstflyplassen, osv. Da er det bare å lene seg tilbake. De er utrolig gode til å organisere i Thailand.

Antar det ikke er noe annerledes når dere skal over grensa til Cambodia.

I Bangkoks umiddelbare nærhet er det nok ikke de helt store mulighetene for fancy strender (i hvert fall ikke av typen dere så i Krabi-området), men det er øyer som vissnok skal være bra. Har ikke prøvd disse selv, men Koh Samet, en halvtimes båttur utenfor Pattaya, skal visstnok være bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...