Gå til innhold

Bilkjøring på Phuket?

Anbefalte innlegg

3000 kroner per person i Asia? Det hørtes latterlig dyrt ut. Er dette via norske reiseselskaper? I så fall: Ikke betal i dyre dommer for at de skal bestille billettene for dere via et av selskapene. Gjør det selv!

Jeg har kun flydd Thai Airways internt i Thailand, men jeg bestiller da via Thai sine egne sider (www.thaiair.com), og dette sparer jeg mye på i forhold til å handle via f.eks. Supersaver i Norge. Det er like enkelt å bestille via dem som å bestille via reisebyrå, men mye billigere.

Thai er også et av de dyreste selskapene, så dere kan slippe langt billigere unna ved f.eks. å bruke Air Asia, Nok Air eller andre billigselskap.

Hvis dere uansett skal ha en dag eller to i Bangkok først, kan dere også gå innom et reiseselskap og få dem til å ordne alt for dere. Dette er muligens enda rimeligere enn å gjøre det selv via flyselskapets hjemmesider, og alt vil bli gjort for dere, fra henting på hotellet, kjøring til flyplassen, henting på ankomstflyplassen, osv. Da er det bare å lene seg tilbake. De er utrolig gode til å organisere i Thailand.

Antar det ikke er noe annerledes når dere skal over grensa til Cambodia.

I Bangkoks umiddelbare nærhet er det nok ikke de helt store mulighetene for fancy strender (i hvert fall ikke av typen dere så i Krabi-området), men det er øyer som vissnok skal være bra. Har ikke prøvd disse selv, men Koh Samet, en halvtimes båttur utenfor Pattaya, skal visstnok være bra.

Takk for gode tips. Skal sjekke ut dette.

Det er Thai Air som flyr til Kambodia. Jeg bruke Orikeekspressen forrige gang til Bankok. Lette mye, men de fikk tak i de rimeligste billettene.

Så jeg har bare drømmen her, og planleggingen gjenstår. Veldig flott å få gode tips da:-)

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

21

• Sør

8

• Speak

8

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

Bilkjøringen på Phuket er heller ikke ille.

Grunnen til at de fraråder deg å kjøre er at HVIS noe skulle skje så er systemene der ganske korrupte - - og du får trolig skylda uansett hva som egentlig hendte.

Masse styr og problemer....

Lei heller en bil med sjåfør (drosje/tuc-tuc) - - koster veldig lite.

''Lei heller en bil med sjåfør (drosje/tuc-tuc) - - koster veldig lite''

Enig i at dette er det lureste, men det stemmer ikke at det koster veldig lite. Mulig det er en stund siden du var der, men i løpet av de siste 5 årene har mafiaen organisert alt av transport på Phuket, og prisene har mangedoblet seg.

Transporten på Phuket, spesielt korte turer, koster 5-10 ganger prisene i krabi, 2 timer unna.

Priser: Patong til kamala/karon (10 minutter): 300 baht (forutsatt at du vet at dette er minsteprisen deres - de som ikke vet bedre må nok betale 100-200 baht mer). Samme turen på natta (når de kynisk vet at du ikke har noe annet valg enn å dra tilbake til hotellet, kan fort koste 2000 baht). Patong til Surin (ca. 15 minutter) - 500 baht. Fra Karon til Kata (2 minutter) - 200 baht. Inne i Patong, uansett hvor kort du skal: 200 baht.

Småturer i AoNang koster til sammenligning 20 baht, altså 10 ganger mindre.

Men blant taxigutta er det en del som har kjørt i mange år. Disse liker det nye mafiasystemet like lite som turistene, og her kan man ordne seg ok dagspriser. De har dog ikke lov til å gå under visse priser, så det å presse prisene under minsteprisene de får lov til å operere med er ikke mulig. Selv om de har lyst (de får langt færre turer med dagens priser). Skulle de bryte minsteprisene, og de rette finner det ut, kan livene deres henge i en tynn trå.

Sad but true.

Jeg ville holdt meg langt unna alt som heter tuk-tuk-sjåfører. Mange av dem gir ikke fem øre for å flekke deg rett ned hvis du begynner å kritisere øyas prissystem.

Takk for gode tips. Skal sjekke ut dette.

Det er Thai Air som flyr til Kambodia. Jeg bruke Orikeekspressen forrige gang til Bankok. Lette mye, men de fikk tak i de rimeligste billettene.

Så jeg har bare drømmen her, og planleggingen gjenstår. Veldig flott å få gode tips da:-)

Sjekk ut priser og muligheter. Men ligger ikke Angkor Wat omtrent på grensa? Har ikke helt kontroll, så det kan være jeg tar feil. Men hvis så er tilfelle kan det kanskje være rimeligere med alternativ transport. Kanskje det til og med kan være tidsbesparende, sånn i forhold til å drasse med seg unger rundt på en flyplass, styr med bagasje, osv. En minibuss kan kanskje være å foretrekke.

Sjekk ut priser og muligheter. Men ligger ikke Angkor Wat omtrent på grensa? Har ikke helt kontroll, så det kan være jeg tar feil. Men hvis så er tilfelle kan det kanskje være rimeligere med alternativ transport. Kanskje det til og med kan være tidsbesparende, sånn i forhold til å drasse med seg unger rundt på en flyplass, styr med bagasje, osv. En minibuss kan kanskje være å foretrekke.

Tenkte tanken på å leie bil, men ser for meg mange og varme timer. Vet ikke helt hvordan disse grenseovergangene er heller. Det er ikke alle steder i verden grenseoverganger går knirkefritt. På den andre siden kunne det sikkert vært en opplevelse det også.

Ankor Wat ligger ikke langt fra grensen. Jeg har sett litt på kart, og det ser ut til å være 40-50 mil fra Bankok. Det SER ut som om det er relativt store veier. Men jeg vet av erfaring at virkeligheten ikke alltid er det samme som kart. Har reist litt nå, og gått på noen "smeller" her:-)

Som sagt fortsatt i planleggingsfasen her:-)

Tenkte tanken på å leie bil, men ser for meg mange og varme timer. Vet ikke helt hvordan disse grenseovergangene er heller. Det er ikke alle steder i verden grenseoverganger går knirkefritt. På den andre siden kunne det sikkert vært en opplevelse det også.

Ankor Wat ligger ikke langt fra grensen. Jeg har sett litt på kart, og det ser ut til å være 40-50 mil fra Bankok. Det SER ut som om det er relativt store veier. Men jeg vet av erfaring at virkeligheten ikke alltid er det samme som kart. Har reist litt nå, og gått på noen "smeller" her:-)

Som sagt fortsatt i planleggingsfasen her:-)

40-50 mil burde vel ta ca. 5 timer i bil. Legg til 1 times pauser (matpauser som også inkluderer mat til sjåføren), så har du 6 timer.

Jeg ser at en god taxi til Hua Hin (ca. 25 mil) koster ca. 2500 baht. Muligens litt mer for minibuss (hvis dere er mange). Til Koh Chang, som jeg forstår er ca. 4 timers tur, 30-40 mil, ligger prisen på 3-4000 baht. En drøy norsk tusenlapp burde altså være et ok utgangspunkt (pluss eventuell minibussøkning).

I forhold til fly, innsjekk, utsjekk, venting på bagasje, du skal være der minst en time før, køer, transport til/fra flyplass, forsinkelser, osv, så koster det sannsynligvis ikke tid heller, og det er i hvert fall penger å spare i forhold til fly (i hvert fall hvis man er mer enn 2 stykker), og det er ganske sikkert mye å se på veien.

Jeg har aldri krysset grensa, men det vil jeg tro går meget knirkefritt. Dette er tross alt faste ruter der turister kjøres i busser over for å forlenge visumet, så dette kan de. Det jeg derimot ikke vet er hvordan det er for thaier å krysse grensa, så en sjåfør med passet i orden er nok et must - men dette har de nok gjort før.

Vi vurderer for øvrig en tur innom Kambodia på vei til/fra Koh Chang vi også, men vi har ikke sjekket kart og veier og den slags ennå.

Men jeg vil tro det er mye å se på veien, så det er bare å ordne en god bil med en hyggelig sjåfør, men det er klart - sånt må sjekkes opp på forhånd. :)

40-50 mil burde vel ta ca. 5 timer i bil. Legg til 1 times pauser (matpauser som også inkluderer mat til sjåføren), så har du 6 timer.

Jeg ser at en god taxi til Hua Hin (ca. 25 mil) koster ca. 2500 baht. Muligens litt mer for minibuss (hvis dere er mange). Til Koh Chang, som jeg forstår er ca. 4 timers tur, 30-40 mil, ligger prisen på 3-4000 baht. En drøy norsk tusenlapp burde altså være et ok utgangspunkt (pluss eventuell minibussøkning).

I forhold til fly, innsjekk, utsjekk, venting på bagasje, du skal være der minst en time før, køer, transport til/fra flyplass, forsinkelser, osv, så koster det sannsynligvis ikke tid heller, og det er i hvert fall penger å spare i forhold til fly (i hvert fall hvis man er mer enn 2 stykker), og det er ganske sikkert mye å se på veien.

Jeg har aldri krysset grensa, men det vil jeg tro går meget knirkefritt. Dette er tross alt faste ruter der turister kjøres i busser over for å forlenge visumet, så dette kan de. Det jeg derimot ikke vet er hvordan det er for thaier å krysse grensa, så en sjåfør med passet i orden er nok et must - men dette har de nok gjort før.

Vi vurderer for øvrig en tur innom Kambodia på vei til/fra Koh Chang vi også, men vi har ikke sjekket kart og veier og den slags ennå.

Men jeg vil tro det er mye å se på veien, så det er bare å ordne en god bil med en hyggelig sjåfør, men det er klart - sånt må sjekkes opp på forhånd. :)

Hørte om noen som skulle ta bussen fra Bankok til Krabi-området. Den brukt dobbelt så lang tid som det som var satt opp. Tror man kan oppleve flere slike hendelser i "slike land" enn det vi gjør her hjemme.

Jeg er nok ikke like optimistisk med hensyn til tid som du er heller. 40-50 mil tar nok fort 6-7 timer + pauser.

Men det er jo noe å sjekke opp i:-)

Annonse

Hørte om noen som skulle ta bussen fra Bankok til Krabi-området. Den brukt dobbelt så lang tid som det som var satt opp. Tror man kan oppleve flere slike hendelser i "slike land" enn det vi gjør her hjemme.

Jeg er nok ikke like optimistisk med hensyn til tid som du er heller. 40-50 mil tar nok fort 6-7 timer + pauser.

Men det er jo noe å sjekke opp i:-)

Men privat bil går nok hakket raskere enn buss.

Når det er sagt er det lurt å beregne ekstra tid i Thailand. Det er litt NSB-syndrom over hele fjæla, så ting går sjelden når det skal. ;)

http://dpmac.com/angkor/traveling.html

Ok. Da var det langt. 3 timer til grensa og 4 derfra. 7 timer.

Men det er sikkert en fin tur.

I underkant av 300 dollar tur/retur med fly, er uansett halvparten av prisen du trodde du måtte ut med. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...