Gå til innhold

Selvbedraget

Anbefalte innlegg

Når noen forelsker seg i en annen, og er utro. Og i etterkant påstår at hele ekteskapet/samlivet med den bedratte partneren egentlig var en feil. Har aldri vært bra, egentlig har de vært ulykkelige hele tida osv. På tross av ti år og fler barn sammen.

Det var noen som hadde en sånn god rasjonell forklaring på den type oppførsel. Og jeg har glemt hva det var i farta! Irriterer mark på meg.

*leser en sånn historie og irriterer meg*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bennyjenny

Det er godt mulig at vedkommende i denne historien, og andre for den saks skyld sier slike ting for å forsvare utroskap.

Men ekteskap kan jo uansett ha vært feil helt fra begynnelsen, folk kan ha vært ulykkelig til tross for barn og mange år sammen.

Det betyr jo ikke at et samliv har vært bra selv om man har barn og har holdt sammen.

Jeg kan si at mitt eget ekteskap var feil fra begynnelsen av, vi var aldri lykkelig sammen, vi passet ikke sammen osv. allikevel varte det i over 20 år, og vi fikk barn sammen. ( utroskap var ikke med i bildet)

Det ene utelukker ikke det andre. Selv om det ikke forsvarer utroskap.

Hva er det som provoserer i at noen hevder at det aldri har vært bra? Mener du at fordi de har holdt sammen så lenge så må det ha vært bra? Jeg forstår ikke helt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021415
Del på andre sider

Mange holder jo sammen pga barna...

de har det bra sammen i det hverdagslige,

men mangler den fysiske kjemien etterhvert... man glemmer kanskje hvorfor man falt for hverandre i utgangspunktet? Hverdagen innhenter en, en orker ikke sex, en glemmer å varte opp hverandre osv...

så treffer man tilfeldigvis på en spennende person og disse varme følelsene dukker opp... det er noe som heter at gresset er grønnere på den andre siden...

men noe heter også gresset er ikke nødvendigvis grønnere på den andre siden, det er viktig å vanne på den siden man bor... hm ikke helt sånn, men du skjønner konseptet. Hvis man glemmer av hverandre i det daglige tror jeg det lett skjer at man glemmer de følelsene som ligger til grunn for et godt ekteskap og da kan det bli lett å gå i fella om det skulle dukke opp en spennende person.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021532
Del på andre sider

Mange holder jo sammen pga barna...

de har det bra sammen i det hverdagslige,

men mangler den fysiske kjemien etterhvert... man glemmer kanskje hvorfor man falt for hverandre i utgangspunktet? Hverdagen innhenter en, en orker ikke sex, en glemmer å varte opp hverandre osv...

så treffer man tilfeldigvis på en spennende person og disse varme følelsene dukker opp... det er noe som heter at gresset er grønnere på den andre siden...

men noe heter også gresset er ikke nødvendigvis grønnere på den andre siden, det er viktig å vanne på den siden man bor... hm ikke helt sånn, men du skjønner konseptet. Hvis man glemmer av hverandre i det daglige tror jeg det lett skjer at man glemmer de følelsene som ligger til grunn for et godt ekteskap og da kan det bli lett å gå i fella om det skulle dukke opp en spennende person.

Jeg skjønner det. Men jeg kjøper ikke at man lever i et dårlig ekteskap i 20 år og lever helt som normalt, og så først sier det til partneren når en ny dukker opp. Det er dobbelt svik.

Mener Frode Tuen sa noen bevingede ord om det en gang...eller kanskje det var en her inne.. *gruble*

Min ex dro en lignende ovenfor meg en gang. Akkurat der og da tok jeg det til meg som bare det. Men noen år etter hadde jeg et annet perspektiv, og sa meg enig med ham. Da ble han så såret og sint at du skulle ikke trodd det!

Hmf. Iddiot. ;0P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021564
Del på andre sider

Det er godt mulig at vedkommende i denne historien, og andre for den saks skyld sier slike ting for å forsvare utroskap.

Men ekteskap kan jo uansett ha vært feil helt fra begynnelsen, folk kan ha vært ulykkelig til tross for barn og mange år sammen.

Det betyr jo ikke at et samliv har vært bra selv om man har barn og har holdt sammen.

Jeg kan si at mitt eget ekteskap var feil fra begynnelsen av, vi var aldri lykkelig sammen, vi passet ikke sammen osv. allikevel varte det i over 20 år, og vi fikk barn sammen. ( utroskap var ikke med i bildet)

Det ene utelukker ikke det andre. Selv om det ikke forsvarer utroskap.

Hva er det som provoserer i at noen hevder at det aldri har vært bra? Mener du at fordi de har holdt sammen så lenge så må det ha vært bra? Jeg forstår ikke helt.

Skriver under på ditt innlegg, vet at dette går an!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021566
Del på andre sider

Annonse

Du sier det vel selv i overskriften: Selvbedrag.

Det er en form for etterasjonalisering for å fosvare overfor seg selv og andre at man har vært utro, og at man kanskje forlater ektefelle og påfører barna smerte.

"Du sier det vel selv i overskriften: Selvbedrag.

Det er en form for etterasjonalisering for å fosvare overfor seg selv og andre at man har vært utro, og at man kanskje forlater ektefelle og påfører barna smerte."

Jeg er helt uenig med deg. Som regel er man igjennom en lang prosess før man bryter. Selvbedraget er når man bare holder ut og holder ut, lever på en drøm om hvordan det skulle vært, før man endelig innser at det faktisk aldri vil bli slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021569
Del på andre sider

Jeg skjønner det. Men jeg kjøper ikke at man lever i et dårlig ekteskap i 20 år og lever helt som normalt, og så først sier det til partneren når en ny dukker opp. Det er dobbelt svik.

Mener Frode Tuen sa noen bevingede ord om det en gang...eller kanskje det var en her inne.. *gruble*

Min ex dro en lignende ovenfor meg en gang. Akkurat der og da tok jeg det til meg som bare det. Men noen år etter hadde jeg et annet perspektiv, og sa meg enig med ham. Da ble han så såret og sint at du skulle ikke trodd det!

Hmf. Iddiot. ;0P

Nei sant, men noe må ha manglet... hvis man virkelig elsket sin kjære hadde man ikke kunnet gjort sånt.. .mener jeg da :-)

En dame jeg kjenner opplevde skilsmisse, de hadde tre barn sammen og hadde vært gift i over 10 år... men så ville han plutselig ut av ekteskapet, han trivdes ikke osv...Neida, det var ingen annen sa han.

Men litt merkelig at han blir sammen med en ny en kort tid etter samlivsbruddet da og at de kjente hverandre fra før? Jeg hadde ikke kjøpt den. Tipper de hadde et forhold en stund før han brøt ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021744
Del på andre sider

"Du sier det vel selv i overskriften: Selvbedrag.

Det er en form for etterasjonalisering for å fosvare overfor seg selv og andre at man har vært utro, og at man kanskje forlater ektefelle og påfører barna smerte."

Jeg er helt uenig med deg. Som regel er man igjennom en lang prosess før man bryter. Selvbedraget er når man bare holder ut og holder ut, lever på en drøm om hvordan det skulle vært, før man endelig innser at det faktisk aldri vil bli slik.

Det var ikke en analyse av enhver skilsmissesituasjon, men et svar til slik jeg tolket historien i hovedinnlegget.

Og jeg tolket nok hovedinnlegget ut fra min kjennskap til noen tilfeller der det virker som om man etter skilsmissen ikke kan få understreket nok hvor dårlig det var i alle år, mens man før man var utro virket såre fornøyd og 'skrøt' av forholdet sitt.

Selvsagt _kan_ det jo tenkes at disse bedrev selvbedrag i løpet av ekteskapet, slik som du erfarte det selv, men det fullt ut tenkelig at de etterrasjonaliserer/bortforklarer/unnskylder. De kan rett og slett ha andre erfaringer enn det du har hatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3021995
Del på andre sider

Det var ikke en analyse av enhver skilsmissesituasjon, men et svar til slik jeg tolket historien i hovedinnlegget.

Og jeg tolket nok hovedinnlegget ut fra min kjennskap til noen tilfeller der det virker som om man etter skilsmissen ikke kan få understreket nok hvor dårlig det var i alle år, mens man før man var utro virket såre fornøyd og 'skrøt' av forholdet sitt.

Selvsagt _kan_ det jo tenkes at disse bedrev selvbedrag i løpet av ekteskapet, slik som du erfarte det selv, men det fullt ut tenkelig at de etterrasjonaliserer/bortforklarer/unnskylder. De kan rett og slett ha andre erfaringer enn det du har hatt.

Ok, helt greit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352751-selvbedraget/#findComment-3022406
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...