Gå til innhold

Blubbete og tykke unger

Gjest ødelegger barnas liv

Anbefalte innlegg

Gjest ødelegger barnas liv

Ei venninne har flere barn, og datteren er ordentlig blubbete. Selv så synes mor at ungen er normal i vekt, men hun har sett seg blind på problemet. Både mor og datter er av typen godmatrævv, og lar ikke sjansen til å ete, gå fra seg.

Hvordan går det an å bli så blendet av egne barn? Hvor vanskelig er det å løfte blikket, og observere at 99% av alle barn er vesentlig slankere, enn sin datter? Gjør noe med problemet mens ungen er liten, så slipper problemet å bli uovervinnelig med tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• Mammantil3

15

• laban

14

• frosken

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Vel, hvis du er så tøff i trynet som det kan virke bør du kanskje ta en liten prat med moren, men jeg håper du tar en litt annen tone da enn du gjør her. Be med deg jenta neste gang dere skal på tur hvis du bryr deg og ikke bare er ute etter å kritisere. Hun trenger nok å få rørt litt på seg.

Så utrolig fordomsfull og ekkel vi var her, da...!

Hadde inderlig håpet for din skyld at barnebarna dine fikk noen kilo for mye... Eller barna dine, eller deg selv.

Overvekt kan ha mange årsaker, vet du. Er ikke nødvendigvis noe med kostholdet. Ta en rask googling om årsaker, så kanskje du blir litt mer opplyst!

Kanskje mor er klar over det og jobber med det, men uten at hun vil meddele deg om det?

Om du tar det opp, gjør det i så fall veldig gentle.

Vei dine ord omhyggelig og pass på at du ikke sårer eller sier noe som kan misforstås på feil måte..

Det er så lett at vi har fordommer.

Annonse

Så utrolig fordomsfull og ekkel vi var her, da...!

Hadde inderlig håpet for din skyld at barnebarna dine fikk noen kilo for mye... Eller barna dine, eller deg selv.

Overvekt kan ha mange årsaker, vet du. Er ikke nødvendigvis noe med kostholdet. Ta en rask googling om årsaker, så kanskje du blir litt mer opplyst!

Mitt svar ble gitt ut i fra at hun kanskje hadde observert dem over lengre tid. Og det med kosthold som jeg skrev, da har jeg sett at ungene drikker brus daglig, går og stapper i seg godteri hver dag, spiser pizza flere ganger i uka osv.

Ellers er jeg veldig klar over at overvekt kan ha mange andre årsaker.

Mitt svar ble gitt ut i fra at hun kanskje hadde observert dem over lengre tid. Og det med kosthold som jeg skrev, da har jeg sett at ungene drikker brus daglig, går og stapper i seg godteri hver dag, spiser pizza flere ganger i uka osv.

Ok, da skjønner jeg. :-)

Gjest harikkenickfortiden

Ja, hvis de har et sånt kosthold, så er det ikke rart at både mor og barn er overvektige. men, jeg tror, at det ikke er en sak for deg. Du burde ikke blande deg inn, eller si noe. For moren vet nok at det er galt. Her i huset er både jeg og mannen min overvektige, (pga medisiner som gir stor matlyst, og dertil dårlig selvkontroll ang. mat), mens våre barn er veldig tynne. så jeg regner med at folk sier om oss at det er vi voksne som spiser opp maten for barna...he he.

Tror at hvis du sier noe, eller blander deg, så vil det bli tatt ille opp. For det med vekta er veldig sårt for de fleste.

Det du kan ymte frampå om, er jo bl.a. hvis moren finner brus og snop og kaker til barna når du ser det: hos oss har vi bare søtsaker på lørdagen...KANSKJE hun sanser seg da?

Ja, hvis de har et sånt kosthold, så er det ikke rart at både mor og barn er overvektige. men, jeg tror, at det ikke er en sak for deg. Du burde ikke blande deg inn, eller si noe. For moren vet nok at det er galt. Her i huset er både jeg og mannen min overvektige, (pga medisiner som gir stor matlyst, og dertil dårlig selvkontroll ang. mat), mens våre barn er veldig tynne. så jeg regner med at folk sier om oss at det er vi voksne som spiser opp maten for barna...he he.

Tror at hvis du sier noe, eller blander deg, så vil det bli tatt ille opp. For det med vekta er veldig sårt for de fleste.

Det du kan ymte frampå om, er jo bl.a. hvis moren finner brus og snop og kaker til barna når du ser det: hos oss har vi bare søtsaker på lørdagen...KANSKJE hun sanser seg da?

Nei, det er ikke en sak for meg og jeg sier aldri noe. Jeg bare tenker mitt om det og synes det er trist for barna.

Gjest knutemor

Det er mennesker som lever for å spise, ikke spiser for å leve. Det er også foreldre som bruker mat som en stor del av omsorgen. Mat blir brukt som en substitutt for andre ting.

Var på en campingplass for noen år siden hvor jeg så en syvåring med kollossal stor mage, t-skjorten stoppet midt på magen. Det tenker jeg er omsorgssvikt.

hvis du har barn selv så kan du jo foreslå at de kan delta på noen aktiviteter sammen?

Gjest knutemor

hvor mange andre årsaker kan overvekt ha?

Annonse

Synes kanskje det er litt drøyt å omtal barn som "blubbete" og med "godmatrævv".

Ikke rart barn blir mobbet når ikke engang voksne klarer å uttrykke seg mer konstruktivt. :(

"Synes kanskje det er litt drøyt å omtal barn som "blubbete" og med "godmatrævv"."

Det er vel ikke så nøye hvilke ord man bruker i en tråd her på dol bare for å illustrere.

Kall en spade for en spade. Kaller du en spade for en gaffel så er det da fortsatt like fordømt mye en spade for det.

"Synes kanskje det er litt drøyt å omtal barn som "blubbete" og med "godmatrævv"."

Det er vel ikke så nøye hvilke ord man bruker i en tråd her på dol bare for å illustrere.

Kall en spade for en spade. Kaller du en spade for en gaffel så er det da fortsatt like fordømt mye en spade for det.

Jo, det er nøye, fordi det viser trådstarters holdninger. For alt jeg vet er dette et menneske som oppdrar barn. Det er litt skremmende.

Det hadde vært fullt mulig å få en konstruktiv debatt om dette, men ikke når problemstillingen legges ut på en måte der både mor og barn tråkkes på av menneske som kaller seg "ødelegger barnas liv".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...