Gjest kvinnelige former Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg har en svigerinne som sliter med vekten, noe hun har gjort siden hun var tenåring, og det ligger tydeligvis i slekten, jeg ser både moren hennes og flere andre slektninger sliter med overvekt. Nå ser jeg at eldstedatteren har begynt å legge på seg, bilringer og dobbelthake og ikke mer enn 8 år... Men det virker som moren er litt bevisst dette. Hun snakker aldri om vekt og fedme, men jeg ser at hun prøver gjøre noe med det. Hun har selv hatt perioder der hun går mye turer og spiser sunt og tar med ungene på tur, og hun har meldt på ungene på idrettsskole. Hun skryter av at de kun får godteri på lørdager og da i begrenset mengde, og til hverdags får de kun vann som tørstedrikk. Tror nok hun ser problemet og er redd datteren skal få samme problemer som hun har hatt. Når du når en viss vekt er det vanskelig å komme ned til normalt igjen... så det er lurt å forebygge før det blir et problem. Jeg har ikke noe i mot lubne unger, men om man ser det går en vei og ungen hiver i seg godteri osv så er det et problem. Jeg ser tilbake på bilder av meg selv som liten.. Enkelte julehøytider er jeg litt smålubben med dobbelhake, andre juler er jeg slank... vi hadde visst gode og dårlige tider på den tiden :-) Der var perioder vi spiste sene middager i 22-tiden med biff, pommesfrites og bernaise, godteri fikk vi ofte, lørdagene kjøpte vi svære poser med alt mulig av godteri og brus... Så var det dårligere tider - tydeligvis :-) Men jeg er normalvektig nå som voksen. Dvs. ikke skinnmager, men helt normal og kvinnelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg håper ikke du mener at det er kommunenes og idrettslagenes ansvar at en del barn og unge sliter med overvekt? Nei, har jeg sagt det noe sted? Jeg svarer på det frosken skriver, og jeg mener at det ville være enklere å få til mer allsidig aktivitet for barn og unge hvis man hadde arenaer å utfolde seg på. Det er ikke så lett for f.eks. håndball, volleyball, innebandy og turn å utfolde seg om det er èn idrettshall som skal deles på ørten idretter. I all hovedsak mener jeg det er foreldrenes ansvar å sørge for at barn ikke blir overvektige, innaktive og dør unge, men at også en kommune må se sitt ansvar og ikke favorisere èn idrett som altfor mange vil slutte med tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 ''Jeg ser det som viktigere at breddeidretten fungerer for barn og unge, enn at vi nødvendigvis produserer flest mulig toppidrettsutøvere. Forøvrig er det også innen toppidrettsmiljøet/olympiatoppen mange som mener at dersom ikke bredden ivaretas bedre, så vil vi heller ikke få gode toppidrettsutøvere.'' Det er ingen grunn til at ikke breddeidretten skal fungere selv om de beste får spille mot de beste. Det må da også bli morsommere for de som ikke er de beste. Da blir de gode på sine respektive dårligere lag. Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen. ''Jeg deler ikke din virkelighetsforståelse mht foreldres manglende kunnskap og praksis i forhold god ernæring. Generelt sett ser det ut for meg som at de fleste foreldre både har rimelig gode kunnskaper og gode holdninger i forhold til barns kosthold. Det er imidlertid ikke alltid ilke lett for foreldre å få "full kontroll" over barns kosthold. Særlig ungdomsskoleelever ser ut til å finne mange muligheter for omgåelse av foreldres retningslinjer mht kosthold...'' Det er ikke nødvendig med full kontroll. Det er ikke noe galt i å dytte i seg en sjokolade eller en burger i ny og ne. Det er helheten som er viktig, og her svikter foreldre. Årsaken til at jeg kan si det så sikkert er ikke bare hva jeg ser- eller leser blant annet her, men hva leger og kostholdseksperter sier. De synes alle enige om at svært mange vet svært lite. De har full kontroll på hva bilen trenger av olje og stell, men svært begrensa kunnskaper om hva kroppen trenger. Da er det vanskelig å gi barna den rette ”utdannelsen”. ''Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen. '' Det dras rikelig med barn og unge i retning fotballen. Svært mange andre idretter sliter med å rekruttere gutter. Årsaken er at fotballen er så dominerende. De skal ha absolutt alle i noen år for ikke å gå glipp av et eneste talent (dessuten trenger de pengene fra både foreldrene og seriesystemet), for så å slenge dem fra seg igjen når de blir 13 år og nivåinndelingen begynner. Jeg er ikke uenig i at det er bedre å spille med og mot andre som er på samme nivå, enn å være på banen med de beste uten å få ballen. Det er angsten for allsidighet jeg er imot. Når fotballen slutter å late som de er en breddeidrett når utøverne er 13 - 14 år, forsvinner svært mange av de som kommer på C- og D-laget helt ut av idretten, fordi de ikke har spilt noe annet enn fotball siden de var 8 - 9. De begynner ikke med håndball, volleyball eller basket da, selv om disse lagene gjerne skulle hatt flere gutter. Håndballaget er antakelig nedlagt allerede, fordi treningene kolliderte og fotballtreneren ikke godtok at de gikk litt på hver. Hadde fotballtrenerne sett positivt på at de trente litt av hvert når de er yngre, i stedet for å kjøre på med vintertreninger fra sjuårsalderen, hadde dette frafallsproblemet vært mindre, og flere ville fortsatt med sport. Men altså, det er absolutt ikke fotballens skyld at unger blir overvektige. Fotball kan man spille nesten hvor som helst, og da rører man i hvert fall på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
determegdet Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Uansett hva andre her sier, så tror jeg nok at du har veldig rett i din antagelse. De vanligste årsakene til overvekt for barn er for lite mosjon og for mange kalorier (for mye og/eller usunn mat) Det er den harde men brutale sannheten! ''De vanligste årsakene til overvekt for barn er for lite mosjon og for mange kalorier (for mye og/eller usunn mat)'' Og grunnen til at et barn får for lite mosjon kan være et handicap. Er ikke lett å holde seg i fysisk form om man f.eks sitter i rullestol, er svaksynt, har dårlig balanse, sterk angst, osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg leste for fort. Jeg tror ikke foreldre har noe mindre peiling i dag. De som ikke har peiling i dag, ville nok ikke hatt det på 70-tallet heller. Jeg tror det handler mye om innesitting og databruk og det at folk har penger til å handle med. Folk flest hadde mindre penger å rutte med før. I min barndom var vi ute og lekte hele tiden. Vi hadde ikke dataen til å underholde oss. Det var "boksen går", kanonball, dødball, lagde snøhuler, vi hoppet strikk og tau, vi sparket og syklet lange avstander. Vi var på epleslang. jeg kan ramse opp mer, men faktum er at vi nesten aldri var innendørs. Når det var lørdag fikk vi ei krone til å handle for. Det ble nok til en kjærlighet på pinne og en pakke bruspulver. Noe ganger husker en at min mor kjøpte en liten pakke rosiner til lørdagsgodt:-) Jeg husker at jeg traff jeg en sprek barndomslærerinne. Hun sa: Dere var så spreke dere. Dere ville bli med meg på lange fjellturer. Det er ikke mulig og få med elevene på det lenger, sa hun. Det sier jo en del. Jeg tror heller ikke foreldre har mindre peiling i dag enn for 20 år siden. Men nettopp pga forandringen i aktivitetsnivå kreves det av oss at vi vet så mye mer i dag enn tidligere. Hvis ikke går det galt. Og det er foreldres ansvar å sette seg inn i dette. Så kan vi diskutere årsaker så mye vi vil. Sannsynligvis vil vi være tilnærma 100 % enige. Det var enklere før da de fleste spiste sammen til gitte tidspunkt, før karrierejaget startet for begge kjønn, unger (og voksne) var i langt mer aktivitet før dataalderen, og vi ble obs på alt av farer som gjør at mange unger ikke engang kan gå den 20 minutters skoleveien, men blir kjørt av foreldre. Det ble også lagt mye mer i rettene før hurtigmaten for alvor ble populær. Men dette kan vi ikke gjøre stort med. Enhver idiot kan derimot lære seg såpass om kosthold at barna får riktig input, og enhver idiot kan prioritere barna sine såpass at de tar seg tid til å lage en ordentlig middag i ny og ne, i stedet for å slenge noe søppel i microen eller gi poden en femtilapp sånn at han kan kjøpe seg en ubrukelig bagett i lunsjen. Man skulle tross alt tro barna var det viktigste for folk som velger å sette dem til verden. Det er foreldres ansvar å henge med i utviklinga. For øvrig spiser vi ufattelig mye mer mat i dag enn i 1990. En eller annen ekspert på å søke opp forskning kan sikkert finne det på nettet, men jeg mener det var snakk om 3-4 ganger mer for en familie på 4. Og 1990 er kun 20 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomstre Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 En liten digresjon. På dialekt er jeg vokst opp med ordet "godmatræv", men ikke som i "gedigen rompe skyldt overspising", men som i "en rev etter god mat", altså "rev" med e, og ikke æ. Vi brukte ordet mer humoristisk og selvironisk, da mor i huset har gått husmorskole og disket opp med den beste hjemmelagde maten (god og sunn mat). Jeg tror ikke du er interessert i å diskutere, jeg tror du bare er ute etter å provosere og få opp temperaturen litt. Dersom du hadde kommet til meg og omtalt meg og mine barn slik "lar ikke sjansen til å ete gå fra seg", "godmatræv" osv, så hadde budskapet ditt gått meg hus forbi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg tror heller ikke foreldre har mindre peiling i dag enn for 20 år siden. Men nettopp pga forandringen i aktivitetsnivå kreves det av oss at vi vet så mye mer i dag enn tidligere. Hvis ikke går det galt. Og det er foreldres ansvar å sette seg inn i dette. Så kan vi diskutere årsaker så mye vi vil. Sannsynligvis vil vi være tilnærma 100 % enige. Det var enklere før da de fleste spiste sammen til gitte tidspunkt, før karrierejaget startet for begge kjønn, unger (og voksne) var i langt mer aktivitet før dataalderen, og vi ble obs på alt av farer som gjør at mange unger ikke engang kan gå den 20 minutters skoleveien, men blir kjørt av foreldre. Det ble også lagt mye mer i rettene før hurtigmaten for alvor ble populær. Men dette kan vi ikke gjøre stort med. Enhver idiot kan derimot lære seg såpass om kosthold at barna får riktig input, og enhver idiot kan prioritere barna sine såpass at de tar seg tid til å lage en ordentlig middag i ny og ne, i stedet for å slenge noe søppel i microen eller gi poden en femtilapp sånn at han kan kjøpe seg en ubrukelig bagett i lunsjen. Man skulle tross alt tro barna var det viktigste for folk som velger å sette dem til verden. Det er foreldres ansvar å henge med i utviklinga. For øvrig spiser vi ufattelig mye mer mat i dag enn i 1990. En eller annen ekspert på å søke opp forskning kan sikkert finne det på nettet, men jeg mener det var snakk om 3-4 ganger mer for en familie på 4. Og 1990 er kun 20 år siden. Da ser det ut til at vi er enige ja. Det var det jeg også ville frem til at det er enda viktigere med fokus på dette i dag:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 ''Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen. '' Det dras rikelig med barn og unge i retning fotballen. Svært mange andre idretter sliter med å rekruttere gutter. Årsaken er at fotballen er så dominerende. De skal ha absolutt alle i noen år for ikke å gå glipp av et eneste talent (dessuten trenger de pengene fra både foreldrene og seriesystemet), for så å slenge dem fra seg igjen når de blir 13 år og nivåinndelingen begynner. Jeg er ikke uenig i at det er bedre å spille med og mot andre som er på samme nivå, enn å være på banen med de beste uten å få ballen. Det er angsten for allsidighet jeg er imot. Når fotballen slutter å late som de er en breddeidrett når utøverne er 13 - 14 år, forsvinner svært mange av de som kommer på C- og D-laget helt ut av idretten, fordi de ikke har spilt noe annet enn fotball siden de var 8 - 9. De begynner ikke med håndball, volleyball eller basket da, selv om disse lagene gjerne skulle hatt flere gutter. Håndballaget er antakelig nedlagt allerede, fordi treningene kolliderte og fotballtreneren ikke godtok at de gikk litt på hver. Hadde fotballtrenerne sett positivt på at de trente litt av hvert når de er yngre, i stedet for å kjøre på med vintertreninger fra sjuårsalderen, hadde dette frafallsproblemet vært mindre, og flere ville fortsatt med sport. Men altså, det er absolutt ikke fotballens skyld at unger blir overvektige. Fotball kan man spille nesten hvor som helst, og da rører man i hvert fall på seg. Og årsaken til den ekstreme rekrutteringen til fotballen de siste 20 årene er nettopp landslagets suksess på nittitallet. Men fotball kan spilles overalt, og da jeg var barn spilte til og med de ræva av oss fotball, hockey, vi styra med dødball og skateboard og alpint og langrenn - men det var fordi det var gøy, ikke fordi vi ville bli proffer i England eller noen ny Bjørn Dæhli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Da ser det ut til at vi er enige ja. Det var det jeg også ville frem til at det er enda viktigere med fokus på dette i dag:-) Fokus er mye viktigere i dag, ja. Vi hadde ikke det samme utvalget av mat og hurtigmat og alt mulig dilldall da jeg var barn, og vi er nå engang en seriøs Grandiosa-nasjon blitt ... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Og årsaken til den ekstreme rekrutteringen til fotballen de siste 20 årene er nettopp landslagets suksess på nittitallet. Men fotball kan spilles overalt, og da jeg var barn spilte til og med de ræva av oss fotball, hockey, vi styra med dødball og skateboard og alpint og langrenn - men det var fordi det var gøy, ikke fordi vi ville bli proffer i England eller noen ny Bjørn Dæhli. ''Og årsaken til den ekstreme rekrutteringen til fotballen de siste 20 årene er nettopp landslagets suksess på nittitallet.'' Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på, for det tror jeg ikke er den hele og fulle sannhet. Det er bygget utrolig mange (fotball)binger de siste årene, det er bygget utrolig mange kunstgressbaner - og fotballforbundet har utdannet veldige mange trenere på laveste nivå de siste årene. Anlegg er viktigere enn prestasjoner hos voksne når det kommer til barneidrett tror 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Fokus er mye viktigere i dag, ja. Vi hadde ikke det samme utvalget av mat og hurtigmat og alt mulig dilldall da jeg var barn, og vi er nå engang en seriøs Grandiosa-nasjon blitt ... Tja, nå vet jeg ikke om grandiosa er så mye verre enn flesk og duppe:-) Nå er jeg av de som mener at det er nødvendig med ferdigmat enkelte dager når man er midt i tidsklemma. Ja, til sunn ferdigmat, sier nå jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Tja, nå vet jeg ikke om grandiosa er så mye verre enn flesk og duppe:-) Nå er jeg av de som mener at det er nødvendig med ferdigmat enkelte dager når man er midt i tidsklemma. Ja, til sunn ferdigmat, sier nå jeg :-) Jeg vet ikke hva duppe er for noe, men stort verre enn grandis skal det godt gjøres å få det - selv om grandis ikke er stort verre enn den andre hurtigmaten der ute. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Og årsaken til den ekstreme rekrutteringen til fotballen de siste 20 årene er nettopp landslagets suksess på nittitallet. Men fotball kan spilles overalt, og da jeg var barn spilte til og med de ræva av oss fotball, hockey, vi styra med dødball og skateboard og alpint og langrenn - men det var fordi det var gøy, ikke fordi vi ville bli proffer i England eller noen ny Bjørn Dæhli. De barneidrettsutøverne jeg følger opp, betrakter brasilkampen i 1998 som like fjern som bronselaget i 1936. De var uansett ikke født da. Fotballen vil klare seg selv om den blir litt mindre "breial" overfor smågutta. Det er rikelig nok gutter som ikke kan holdes unna fotballen hvis de ikke medisineres eller sperres inne. Jeg er mora til en av dem. Denne uka har han tilbud om tre treninger og tre kamper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 ''Og årsaken til den ekstreme rekrutteringen til fotballen de siste 20 årene er nettopp landslagets suksess på nittitallet.'' Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på, for det tror jeg ikke er den hele og fulle sannhet. Det er bygget utrolig mange (fotball)binger de siste årene, det er bygget utrolig mange kunstgressbaner - og fotballforbundet har utdannet veldige mange trenere på laveste nivå de siste årene. Anlegg er viktigere enn prestasjoner hos voksne når det kommer til barneidrett tror Det er jo det jeg skriver. Årsaken til nye anlegg, trenere, mer penger til spillerne, det enorme fokuset - er nittitalles fotballsuksess. Det tok helt av i Norge, vi fikk noen utenlandsproffer, alle skulle spille fotball og selv fokuset på egen liga (som er ganske ræva) ble enorm (så enorm at det ikke står i forhold til prestasjonene). Årsaken til dette er nettopp fotballsuksessen (til landslaget og RBK og enkeltspillere i Europa) på nittitallet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg vet ikke hva duppe er for noe, men stort verre enn grandis skal det godt gjøres å få det - selv om grandis ikke er stort verre enn den andre hurtigmaten der ute. Jeg mente ikke å si at Grandiosa var sunt, men jeg skulle ønske at det kunne lages sunn ferdigmat. Det ville gjort det enkelere for mange barnefamilier som kommer hjem fra jobb og skal rett på fotballen:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg mente ikke å si at Grandiosa var sunt, men jeg skulle ønske at det kunne lages sunn ferdigmat. Det ville gjort det enkelere for mange barnefamilier som kommer hjem fra jobb og skal rett på fotballen:-) På Ultra og den typen steder har de ferdigmat i kjøttdiskene, men dette er ganske dyrt. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke foreldre tar seg tid til å lage skikkelig mat. Er ikke det en del av det å være forelder? Det er for dumt å skylde på en hektisk hverdag. Hvis hverdagen er så hektisk at de ikke har tid til unga sine burde de prioritert bort barn i utgangspunktet. Og da er vi tilbake til kjernen: Enhver idiot burde ikke få barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 De barneidrettsutøverne jeg følger opp, betrakter brasilkampen i 1998 som like fjern som bronselaget i 1936. De var uansett ikke født da. Fotballen vil klare seg selv om den blir litt mindre "breial" overfor smågutta. Det er rikelig nok gutter som ikke kan holdes unna fotballen hvis de ikke medisineres eller sperres inne. Jeg er mora til en av dem. Denne uka har han tilbud om tre treninger og tre kamper. Fotballen vil ikke klare seg på et høyt internasjonalt nivå hvis ingenting gjøres. Vi er allerede milevis bak de beste, og på fredag slet vi seriøst mot et landslag fra en nasjon med rundt 250000 innbyggere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 ''Og årsaken til den ekstreme rekrutteringen til fotballen de siste 20 årene er nettopp landslagets suksess på nittitallet.'' Det vil jeg gjerne se dokumentasjon på, for det tror jeg ikke er den hele og fulle sannhet. Det er bygget utrolig mange (fotball)binger de siste årene, det er bygget utrolig mange kunstgressbaner - og fotballforbundet har utdannet veldige mange trenere på laveste nivå de siste årene. Anlegg er viktigere enn prestasjoner hos voksne når det kommer til barneidrett tror Det tror jeg du har rett i. Anlegg i lokalmiljøet og en viss tilrettelegging fra klubbenes side, er viktig for rekrutteringen. Jeg tror også det hadde vært lettere å beholde bredden dersom alle barnegruppene fikk litt bistand fra utdannede trenere - ikke bare tilbud om et trenerforum engang iblant, men litt mer aktivt. Mange foreldre er kjempeflinke, men det er også en del barn som slutter fordi de blir redde for pappaen til Andreas som forvandler seg til et monster når han skal lede treninga og kampene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 På Ultra og den typen steder har de ferdigmat i kjøttdiskene, men dette er ganske dyrt. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke foreldre tar seg tid til å lage skikkelig mat. Er ikke det en del av det å være forelder? Det er for dumt å skylde på en hektisk hverdag. Hvis hverdagen er så hektisk at de ikke har tid til unga sine burde de prioritert bort barn i utgangspunktet. Og da er vi tilbake til kjernen: Enhver idiot burde ikke få barn. Veldig enig. Dessuten finnes det ganske mange sunne retter man kan lage som tar maks 30 minutter å få ferdig. Det handler vel så mye om vilje og evne som tid mange ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 ''De vanligste årsakene til overvekt for barn er for lite mosjon og for mange kalorier (for mye og/eller usunn mat)'' Og grunnen til at et barn får for lite mosjon kan være et handicap. Er ikke lett å holde seg i fysisk form om man f.eks sitter i rullestol, er svaksynt, har dårlig balanse, sterk angst, osv. Det er jo sant. Men grunnen er da uansett for lite mosjon! Dessuten er det får slike handikap hos de fleste overvektige barn. Så vi kan nok ikke bruke den unnskyldningen for de fleste:-) (De fleste av disse handikapene du beskriver er jo også synlige) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/352766-blubbete-og-tykke-unger/page/4/#findComment-3021792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.