Gå til innhold

Blubbete og tykke unger

Gjest ødelegger barnas liv

Anbefalte innlegg

Hvis man planlegger middager for hele uka, med kalenderen foran seg - så kan man greie å ha sunn middag hver dag.

Her i huset har vi aldri kjørt ungene til trening begge to. En av oss har stort sett vært hjemme, og vi har ofte hatt middag etter trening nettopp fordi det har vært for kort avstand fra arbeidsslutt til treningsstart.

Har man 3-4 unger som alle er aktive, ser jeg at det kan være problematisk å samle alle rundt middagsbordet hver dag. Det er viktigere med et skikkelig måltid enn at man sitter samlet daglig og spiser den, og mye mat kan man holde varmt/varme opp igjen til ulike tider.

Planlegging som inkluderer begge familiens voksne er alfa og omega her i huset, i alle fall.

''Her i huset har vi aldri kjørt ungene til trening begge to''

Det har jeg aldri hørt om noen som gjør! :)

Men at bare én følger til trening betyr jo ikke nødvendigvis at den andre befinner seg hjemme.

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• Mammantil3

15

• laban

14

• frosken

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg sier slett ikke at vi skal gjøre ingenting, jeg sier at fotballen ikke trenger å suge til seg alle smågutta på heltid fra de er 8 år, men godta at noen _også_ går langrenn eller spiller håndball eller løper orientering, til de finner utav ting og uansett må bestemme seg i tenårene.

Jeg tror ikke hovedproblemet til landslaget er at de trente for få timer i 9-årsalderen. Da får man heller sørge for at de får utdannede trenere i stedet for brølende pappaer.

Jeg mener heller ikke at vi skal suge til oss alle åtteåringene allà Kina-modellen, eller annet ekstremt.

Og åtte er uansett alt for tidlig.

Men etter hvert fall som de blir eldre må det være mulig å gi de beste muligheten til å konkurrere mot de beste, og dermed slippe å slite benken fordi alle på laget skal ha spilletid.

Dette må da være positivt også for de nest beste. De vil spille f.eks. på andrelaget, og få langt mer spilletid.

''Og det er menneskelig med ansvarsfraskriving - men man er selv ansvarlig for egne prioriteringer.''

Middag, lekser og fotballkamp kl. 1715 på den andre siden av byen kan finne på å inntreffe samme dag.

Da blir vel den riktige prioriteringen at mor bør jobbe deltid og ha sin egen bil? Så ser vi bort fra den totale familieøkonomien, pensjonspoengene hennes og etpar andre prinsipper til barna blir store?

Hehe - godt svart.

''Jeg ser det som viktigere at breddeidretten fungerer for barn og unge, enn at vi nødvendigvis produserer flest mulig toppidrettsutøvere. Forøvrig er det også innen toppidrettsmiljøet/olympiatoppen mange som mener at dersom ikke bredden ivaretas bedre, så vil vi heller ikke få gode toppidrettsutøvere.''

Det er ingen grunn til at ikke breddeidretten skal fungere selv om de beste får spille mot de beste. Det må da også bli morsommere for de som ikke er de beste. Da blir de gode på sine respektive dårligere lag. Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen.

''Jeg deler ikke din virkelighetsforståelse mht foreldres manglende kunnskap og praksis i forhold god ernæring. Generelt sett ser det ut for meg som at de fleste foreldre både har rimelig gode kunnskaper og gode holdninger i forhold til barns kosthold. Det er imidlertid ikke alltid ilke lett for foreldre å få "full kontroll" over barns kosthold. Særlig ungdomsskoleelever ser ut til å finne mange muligheter for omgåelse av foreldres retningslinjer mht kosthold...''

Det er ikke nødvendig med full kontroll. Det er ikke noe galt i å dytte i seg en sjokolade eller en burger i ny og ne. Det er helheten som er viktig, og her svikter foreldre. Årsaken til at jeg kan si det så sikkert er ikke bare hva jeg ser- eller leser blant annet her, men hva leger og kostholdseksperter sier. De synes alle enige om at svært mange vet svært lite. De har full kontroll på hva bilen trenger av olje og stell, men svært begrensa kunnskaper om hva kroppen trenger.

Da er det vanskelig å gi barna den rette ”utdannelsen”.

''Årsaken til at jeg kan si det så sikkert er ikke bare hva jeg ser- eller leser blant annet her, men hva leger og kostholdseksperter sier. De synes alle enige om at svært mange vet svært lite''

Har du noen linker til slike uttalelser?

Jeg betviler ikke at det også finnes foreldre med for lite kunnskap på dette området, men jeg tror ikke jeg kjenner en eneste normalt oppegående person som ikke har fått med seg de viktigste momentene mht ernæringsteori. I tillegg lærer ungene om ernæring på skolen fra omtrent første dag.

Jeg tror derfor ikke det primært er kunnskap som er problemet i de familiene som ikke fungerer på dette området, men mer at manglende oversikt og struktur går inn i et større problemkompleks de sliter med.

Men hvorfor skal vi tro at suksess i landslagsfotball er det eneste saliggjørende?

Hvem, utenom NFF, har sagt at fotball er så viktig?

En nasjon kan fint greie seg uten å ha sjans til å bli verdensmestre i fotball. Det gjelder for de aller, aller fleste land.

De nasjonene i Europa som hevder seg på topp internasjonalt i fotball, har også verdenstoppen i andre idretter. Her i Norge skal vi helst kvele andre idretter for å heve fotballen. Se bare på hva ishockey må slite med, eksempelvis.

Nå stiller du spørsmål til en fotballfan ...

Tror ikke det er noe poeng at jeg svarer. ;)

''Jeg ser det som viktigere at breddeidretten fungerer for barn og unge, enn at vi nødvendigvis produserer flest mulig toppidrettsutøvere. Forøvrig er det også innen toppidrettsmiljøet/olympiatoppen mange som mener at dersom ikke bredden ivaretas bedre, så vil vi heller ikke få gode toppidrettsutøvere.''

Det er ingen grunn til at ikke breddeidretten skal fungere selv om de beste får spille mot de beste. Det må da også bli morsommere for de som ikke er de beste. Da blir de gode på sine respektive dårligere lag. Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen.

''Jeg deler ikke din virkelighetsforståelse mht foreldres manglende kunnskap og praksis i forhold god ernæring. Generelt sett ser det ut for meg som at de fleste foreldre både har rimelig gode kunnskaper og gode holdninger i forhold til barns kosthold. Det er imidlertid ikke alltid ilke lett for foreldre å få "full kontroll" over barns kosthold. Særlig ungdomsskoleelever ser ut til å finne mange muligheter for omgåelse av foreldres retningslinjer mht kosthold...''

Det er ikke nødvendig med full kontroll. Det er ikke noe galt i å dytte i seg en sjokolade eller en burger i ny og ne. Det er helheten som er viktig, og her svikter foreldre. Årsaken til at jeg kan si det så sikkert er ikke bare hva jeg ser- eller leser blant annet her, men hva leger og kostholdseksperter sier. De synes alle enige om at svært mange vet svært lite. De har full kontroll på hva bilen trenger av olje og stell, men svært begrensa kunnskaper om hva kroppen trenger.

Da er det vanskelig å gi barna den rette ”utdannelsen”.

''Det er ingen grunn til at ikke breddeidretten skal fungere selv om de beste får spille mot de beste. Det må da også bli morsommere for de som ikke er de beste. ''

Jo, det er det en grunn til. Mange barn spiller fotball fordi vennene gjør det. Hvis man ikke får spille på lag med vennene sine fordi man tilfeldigvis er på ulikt nivå som 10-åringer, slutter man. Det er dessuten svært lite gøy å hele tiden får slengt til seg at man "suger" i fotball, da er det bedre å "rule" i Wii-spilling.

''Da blir de gode på sine respektive dårligere lag. ''

De dårlige spillerne blomstrer ikke på et dårlig lag, de mister derimot all selvtillit og blir dårligere enn de ville vært på et blandet lag.

''Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen. ''

Det tror jeg ikke på. Begge mine unger og deres venner elsker fotball til tross for at landslaget har vært elendig i hele deres levetid.

Etter min oppfatning er inaktivitet blant ungdom et større samfunnsproblem enn at det norske fotballlandslaget ikke kvalifiserer seg til mesterskap.

For øvrig har Norske aldersbestemte landslag stort sett gjort det bra internasjonalt, noe som tyder på at spillerutviklingen blant barn virker.

Annonse

''Og det er menneskelig med ansvarsfraskriving - men man er selv ansvarlig for egne prioriteringer.''

Middag, lekser og fotballkamp kl. 1715 på den andre siden av byen kan finne på å inntreffe samme dag.

Da blir vel den riktige prioriteringen at mor bør jobbe deltid og ha sin egen bil? Så ser vi bort fra den totale familieøkonomien, pensjonspoengene hennes og etpar andre prinsipper til barna blir store?

Hvis det er den eneste løsningen du ser, så ja.

OK, jeg forsto ikke umiddelbart at du tenkte "hele pakka".

Jeg har forresten også bare lyst til å si at vi, idrettsnasjonen Norge, har gjennom barneidrettsbestemmelsene sagt at vi ikke synes det er viktig at Norge hevder seg internasjonalt i bordtennis og rytmisk sportsgymnastikk. Begge idretter var svært imot barneidrettsbestemmelsene da de skulle vedtas på NIF ting for få år siden.

Jeg ønsker at NIF hadde baller nok til å være enda tydeligere i sine barneidrettsbestemmelser ut fra et folkehelseperspektiv.

Alt henger sammen. Økt interesse = flere anlegg, utdanna trenere, flere som begynner med fotball, osv.

At det er negative sider med fotballinteressen kan jeg dog være enig med dere i - sånn hvis jeg først må tenke negativt. Det er f.eks. ikke så mange av de som har som mål å bli den nye Torres som blir det.

På den annen side: Det er kanskje positivt at de allerede tidlig lærer at livet ikke går deres vei. ;)

Nå stiller du spørsmål til en fotballfan ...

Tror ikke det er noe poeng at jeg svarer. ;)

Jo, det er et kjempepoeng å stille slike spørsmål til en fan - for å få i gang tankevirksomheten! :-)

Jeg har skjønt at du er over middels interessert, og du bruker dine talegaver til å fremme fotball når du har mulighet. Derfor skulle jeg ønske at slike som deg også løftet blikket og så litt videre, og kanskje ta noen aktive valg.

Men det er helt greit, altså, vi trenger ikke diskutere dette. :-)

Jeg mener heller ikke at vi skal suge til oss alle åtteåringene allà Kina-modellen, eller annet ekstremt.

Men etter hvert fall som de blir eldre må det være mulig å gi de beste muligheten til å konkurrere mot de beste, og dermed slippe å slite benken fordi alle på laget skal ha spilletid.

Dette må da være positivt også for de nest beste. De vil spille f.eks. på andrelaget, og få langt mer spilletid.

''Men etter hvert fall som de blir eldre må det være mulig å gi de beste muligheten til å konkurrere mot de beste, og dermed slippe å slite benken fordi alle på laget skal ha spilletid.

''

Når mener du denne segregeringen skulle skje? Ser du ikke at forskjellene da gjerne blir sementert - de som havner på andrelaget vil ikke få samme potensiale som de på første?

Mange er f.eks. sent utviklet fysisk og/eller mentalt, og om de da på flere år ikke har fått spille og trene med de beste, kan det bli for mye å ta igjen. Jeg er ikke overbevist om at en får bedre lag på sikt ved å toppe lagene tidlig.

''Det er ingen grunn til at ikke breddeidretten skal fungere selv om de beste får spille mot de beste. Det må da også bli morsommere for de som ikke er de beste. ''

Jo, det er det en grunn til. Mange barn spiller fotball fordi vennene gjør det. Hvis man ikke får spille på lag med vennene sine fordi man tilfeldigvis er på ulikt nivå som 10-åringer, slutter man. Det er dessuten svært lite gøy å hele tiden får slengt til seg at man "suger" i fotball, da er det bedre å "rule" i Wii-spilling.

''Da blir de gode på sine respektive dårligere lag. ''

De dårlige spillerne blomstrer ikke på et dårlig lag, de mister derimot all selvtillit og blir dårligere enn de ville vært på et blandet lag.

''Dessuten er for eksempel et godt landslag i fotball viktig for at desto flere unge skal dras i retning fotballen. ''

Det tror jeg ikke på. Begge mine unger og deres venner elsker fotball til tross for at landslaget har vært elendig i hele deres levetid.

Etter min oppfatning er inaktivitet blant ungdom et større samfunnsproblem enn at det norske fotballlandslaget ikke kvalifiserer seg til mesterskap.

For øvrig har Norske aldersbestemte landslag stort sett gjort det bra internasjonalt, noe som tyder på at spillerutviklingen blant barn virker.

Kan dere ikke starte en egen fotballtråd hvis dere vil diskutere breddeidrett kontra suksess?

Jeg skjønner at det var jeg som åpna døra, men jeg orker ikke svare på hauger av fotballinnlegg og hauger av kostholdsinnlegg. Ikke i en kostholdstråd.

''Mange foreldre er kjempeflinke, men det er også en del barn som slutter fordi de blir redde for pappaen til Andreas som forvandler seg til et monster når han skal lede treninga og kampene.''

For endel år siden snakket Otto Ulseth om "De store farene i norsk idrett" på den nasjonale idrettskonferansen. Og da var det nettopp disse fedrene han snakket om. Fedrene som lever ut sin drøm om internasjonal suksess og berømmelse gjennom sønnens miniputtlag.

NFF har tatt mye tak i dette de siste årene, og det skal de ha stor ære for. De har jobbet aktivt for å få skolert flere fedre, slik at de ikke bare er en tilfeldig engasjert pappa, men også har litt bagasje rent formelt.

Det skulle også andre idretter så definitivt også gjort.

''NFF har tatt mye tak i dette de siste årene, og det skal de ha stor ære for. ''

Det uttrykkes mye positivt i ulike former for policydokumenter, og det sies mye bra fra sentralt hold. Allikevel er det svært lett å finne klubber hvor helt andre holdninger fungerer i praksis.

Har de siste årene sett dette på nært hold i en av oslos største klubber - både innen fotball og håndball. Er ikke imponert; frafallet er enormt. Ikke bare blant de som ikke ser ut til å ha noen glede av å spille håndball og fotball, tvert i mot.

Det der har jeg skrevet ovenfor her at jeg ikke er uenig med deg i - etter en stund. Altså ikke når de starter.

Det jeg er imot, er at fotballen er så livredd for allsidighet.

Idag begynner differensieringen når de er 13, samtidig med at de skal starte med 11 på laget. Det er uansett litt tull å avgjøre om en spiller er god eller dårlig så lenge de spiller f.eks. femmerfotball, det er mye måking og lite spill i alle fall. Det er sjuer fra de er 11 år og lov å hospitere offisielt fra de er 12 (i vår klubb), og jeg bryr meg ikke så innmari om de nivådeler når de er 12, 13 eller 14.

Problemet er at de ofte tvinges av fotballen til å velge bort andre ting før de kommer så langt, og det ødelegger for idretten totalt, og for mange av ungdommene.

Men nå begynner jeg å gjenta meg selv, så det er på tide å avslutte...

Annonse

Kan dere ikke starte en egen fotballtråd hvis dere vil diskutere breddeidrett kontra suksess?

Jeg skjønner at det var jeg som åpna døra, men jeg orker ikke svare på hauger av fotballinnlegg og hauger av kostholdsinnlegg. Ikke i en kostholdstråd.

''Ikke i en kostholdstråd.''

Overvekt handler om mer enn koshold. Derfor er også idrettens rolle relevant.

Alt henger sammen. Økt interesse = flere anlegg, utdanna trenere, flere som begynner med fotball, osv.

At det er negative sider med fotballinteressen kan jeg dog være enig med dere i - sånn hvis jeg først må tenke negativt. Det er f.eks. ikke så mange av de som har som mål å bli den nye Torres som blir det.

På den annen side: Det er kanskje positivt at de allerede tidlig lærer at livet ikke går deres vei. ;)

''Alt henger sammen. Økt interesse = flere anlegg, utdanna trenere, flere som begynner med fotball, osv.''

Nei, det er ikke riktig. Man kan være så interessert man vil i f.eks. innebandy, det kan være 70 interesserte 12-åringer - men har man ikke noe sted å trene blir det ikke noe av. Og dette stedet å trene er det opp til kommunene å sørge for. Altfor mange kommunetopper ønsker å sole seg i glansen av en ny Ole Gunnar Solskjær.

''At det er negative sider med fotballinteressen kan jeg dog være enig med dere i - sånn hvis jeg først må tenke negativt. Det er f.eks. ikke så mange av de som har som mål å bli den nye Torres som blir det.''

Det er skremmende mange gutter på 10 som faktisk helt og holdent _tror_ de skal tjene milliarder i ukelønninger og komme på hele verdens avisforsider. Skremmende mange.

''På den annen side: Det er kanskje positivt at de allerede tidlig lærer at livet ikke går deres vei. ;)''

Det er vel ikke så mye som tyder på at de lærer særlig annet enn å sitte på ræva av det.

;-)

''Årsaken til at jeg kan si det så sikkert er ikke bare hva jeg ser- eller leser blant annet her, men hva leger og kostholdseksperter sier. De synes alle enige om at svært mange vet svært lite''

Har du noen linker til slike uttalelser?

Jeg betviler ikke at det også finnes foreldre med for lite kunnskap på dette området, men jeg tror ikke jeg kjenner en eneste normalt oppegående person som ikke har fått med seg de viktigste momentene mht ernæringsteori. I tillegg lærer ungene om ernæring på skolen fra omtrent første dag.

Jeg tror derfor ikke det primært er kunnskap som er problemet i de familiene som ikke fungerer på dette området, men mer at manglende oversikt og struktur går inn i et større problemkompleks de sliter med.

Gjør et søk i en eller annen nettavis. Du vil sikkert få opp hundrevis av resultater. Det går jo knapt en dag uten at ekspertene uttaler seg om kosthold, og med fokus på hvor lite folk forstår. De sier det sikkert ikke like direkte som meg, men de sier det indirekte med tall. F.eks. hva slags mat som selger og hvor mye feitere vi har blitt i løpet av få år, og ikke minst hvor mye mer vi spiser i dag kontra for få år siden. Og ikke bare det: Hvor mye sykere vi er i ferd med å bli som følge av dårlig kosthold.

Jeg har vanskelig for å forstå at det er mulig å argumentere mot dette. Tallene er soleklare. Både på hva slags mat som selger, og på hvordan helsa vår er i ferd med å bli.

Hvis det er den eneste løsningen du ser, så ja.

Nei, løsningen vår blir som regel å spise noe som går relativt fort, slik at vi rekker alt på et vis den dagen også.

Poenget mitt er at det faktisk ER vanskelig å prioritere alt på en gang.

Det der har jeg skrevet ovenfor her at jeg ikke er uenig med deg i - etter en stund. Altså ikke når de starter.

Det jeg er imot, er at fotballen er så livredd for allsidighet.

Idag begynner differensieringen når de er 13, samtidig med at de skal starte med 11 på laget. Det er uansett litt tull å avgjøre om en spiller er god eller dårlig så lenge de spiller f.eks. femmerfotball, det er mye måking og lite spill i alle fall. Det er sjuer fra de er 11 år og lov å hospitere offisielt fra de er 12 (i vår klubb), og jeg bryr meg ikke så innmari om de nivådeler når de er 12, 13 eller 14.

Problemet er at de ofte tvinges av fotballen til å velge bort andre ting før de kommer så langt, og det ødelegger for idretten totalt, og for mange av ungdommene.

Men nå begynner jeg å gjenta meg selv, så det er på tide å avslutte...

''Problemet er at de ofte tvinges av fotballen til å velge bort andre ting før de kommer så langt, og det ødelegger for idretten totalt, og for mange av ungdommene. ''

I forrige uke ble en av trenerne observert hylende til en 13-åring at han ikke ville høre noe om at gutten skulle i bursdag til bestefar på søndag siden det var trening...

En del av ungene her trener både fotball og håndball. Det innebærer i utgangspunktet trening 6 ganger i uka (hvorav også fast trening på søndag) + kamper + cup et par ganger i måneden. Ikke spesielt lett å være allsidig:-)

''Ikke i en kostholdstråd.''

Overvekt handler om mer enn koshold. Derfor er også idrettens rolle relevant.

''Overvekt handler om mer enn koshold. Derfor er også idrettens rolle relevant.''

Men ikke breddeidrett kontra suksess. Da er det riktigere å diskutere dagens aktivitetsnivå kontra tidligere års aktivitetsnivå. Den timen med fotballtrening et par ganger i uka har således ingenting å si i den store sammenheng.

Og uansett hvordan man ser på det: Kostholdet betyr uendelig mye mer enn aktivitetsnivå.

''NFF har tatt mye tak i dette de siste årene, og det skal de ha stor ære for. ''

Det uttrykkes mye positivt i ulike former for policydokumenter, og det sies mye bra fra sentralt hold. Allikevel er det svært lett å finne klubber hvor helt andre holdninger fungerer i praksis.

Har de siste årene sett dette på nært hold i en av oslos største klubber - både innen fotball og håndball. Er ikke imponert; frafallet er enormt. Ikke bare blant de som ikke ser ut til å ha noen glede av å spille håndball og fotball, tvert i mot.

OK, det kan du ha rett i, jeg har bare opplevd dette i to halvstore idrettslag mer "på bøgda" de siste 7-8 årene, og mitt inntrykk er at NFF har hatt mer enn fagre ord og løfter å komme med. Men det skal jo selges inn i klubben også, og man vet jo hvordan enkelte idrettslagsstyrer styrer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...