Gå til innhold

Blubbete og tykke unger

Gjest ødelegger barnas liv

Anbefalte innlegg

Gjør et søk i en eller annen nettavis. Du vil sikkert få opp hundrevis av resultater. Det går jo knapt en dag uten at ekspertene uttaler seg om kosthold, og med fokus på hvor lite folk forstår. De sier det sikkert ikke like direkte som meg, men de sier det indirekte med tall. F.eks. hva slags mat som selger og hvor mye feitere vi har blitt i løpet av få år, og ikke minst hvor mye mer vi spiser i dag kontra for få år siden. Og ikke bare det: Hvor mye sykere vi er i ferd med å bli som følge av dårlig kosthold.

Jeg har vanskelig for å forstå at det er mulig å argumentere mot dette. Tallene er soleklare. Både på hva slags mat som selger, og på hvordan helsa vår er i ferd med å bli.

Det du beskriver handler ikke nødvendigvis om kunnskap. Derimot handler det om at folk ikke alltid handler rasjonelt - til tross for kunnskap.

Det er vel ikke slik at du ikke _vet_ at kebab er usunt?

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

23

• Mammantil3

15

• laban

14

• frosken

12

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Alt henger sammen. Økt interesse = flere anlegg, utdanna trenere, flere som begynner med fotball, osv.

At det er negative sider med fotballinteressen kan jeg dog være enig med dere i - sånn hvis jeg først må tenke negativt. Det er f.eks. ikke så mange av de som har som mål å bli den nye Torres som blir det.

På den annen side: Det er kanskje positivt at de allerede tidlig lærer at livet ikke går deres vei. ;)

''Det er f.eks. ikke så mange av de som har som mål å bli den nye Torres som blir det.''

Hva ER det du sier?? :-)

''Overvekt handler om mer enn koshold. Derfor er også idrettens rolle relevant.''

Men ikke breddeidrett kontra suksess. Da er det riktigere å diskutere dagens aktivitetsnivå kontra tidligere års aktivitetsnivå. Den timen med fotballtrening et par ganger i uka har således ingenting å si i den store sammenheng.

Og uansett hvordan man ser på det: Kostholdet betyr uendelig mye mer enn aktivitetsnivå.

''Men ikke breddeidrett kontra suksess. Da er det riktigere å diskutere dagens aktivitetsnivå kontra tidligere års aktivitetsnivå.''

Det er relevant å diskutere hvordan breddeperspektivet forsvinner tidlig i barne- og ungdomsidretten.

Deltagelse i idrett i ungdomsåra, vil for de fleste innebære mer et et par timers ekstra aktivitet i uka.

OK, det kan du ha rett i, jeg har bare opplevd dette i to halvstore idrettslag mer "på bøgda" de siste 7-8 årene, og mitt inntrykk er at NFF har hatt mer enn fagre ord og løfter å komme med. Men det skal jo selges inn i klubben også, og man vet jo hvordan enkelte idrettslagsstyrer styrer...

''Men det skal jo selges inn i klubben også, og man vet jo hvordan enkelte idrettslagsstyrer styrer...

''

Nettopp:-) Enkelte lider av noe som kanskje kan kalles "selektiv oppfatningsevne"...*s*

''Her i huset har vi aldri kjørt ungene til trening begge to''

Det har jeg aldri hørt om noen som gjør! :)

Men at bare én følger til trening betyr jo ikke nødvendigvis at den andre befinner seg hjemme.

Jeg tok bare utgangspunkt i denne setningen i anna72s innlegg:

''De dagene jeg ikke får tid til å lage skikkelige middager er fordi vi skal rekke å få gutten til trening.''

Nå ser jeg faktisk endel foreldre_par_ på mine barns treninger, uten at jeg dermed vet at de kjører begge to eller om det er andre årsaker til at de er med.

Jeg synes mat er viktig, og jeg har barn som lett kan bli for tykke. Vi har derfor hele tiden vært obs på dette med mat, og har prioritert det høyt. Så vi har stort sett èn hjemme om den andre kjører, nettopp for å lage middag. Også skjærer det seg en gang i mellom, selvfølgelig, hvis en er borte på reise eller det oppstår noe uventet. Men det er unntakene, ikke reglen.

''Problemet er at de ofte tvinges av fotballen til å velge bort andre ting før de kommer så langt, og det ødelegger for idretten totalt, og for mange av ungdommene. ''

I forrige uke ble en av trenerne observert hylende til en 13-åring at han ikke ville høre noe om at gutten skulle i bursdag til bestefar på søndag siden det var trening...

En del av ungene her trener både fotball og håndball. Det innebærer i utgangspunktet trening 6 ganger i uka (hvorav også fast trening på søndag) + kamper + cup et par ganger i måneden. Ikke spesielt lett å være allsidig:-)

My point exactly.

Annonse

Nei, løsningen vår blir som regel å spise noe som går relativt fort, slik at vi rekker alt på et vis den dagen også.

Poenget mitt er at det faktisk ER vanskelig å prioritere alt på en gang.

Selvfølgelig må man spise noe som går fort. Og det jeg prøvde å påpeke, er at det er mange sunne retter man kan lage like fort som det tar å varme en grandis.

Og med planlegging kan man faktisk lage mat og fryse ned som bare kan varmes i en fei.

Bare så det er sagt, jeg er ikke i noen posisjon til å moralisere på området, men jeg vet i hvert fall at det er mitt ansvar og ingen andres.

Det der har jeg skrevet ovenfor her at jeg ikke er uenig med deg i - etter en stund. Altså ikke når de starter.

Det jeg er imot, er at fotballen er så livredd for allsidighet.

Idag begynner differensieringen når de er 13, samtidig med at de skal starte med 11 på laget. Det er uansett litt tull å avgjøre om en spiller er god eller dårlig så lenge de spiller f.eks. femmerfotball, det er mye måking og lite spill i alle fall. Det er sjuer fra de er 11 år og lov å hospitere offisielt fra de er 12 (i vår klubb), og jeg bryr meg ikke så innmari om de nivådeler når de er 12, 13 eller 14.

Problemet er at de ofte tvinges av fotballen til å velge bort andre ting før de kommer så langt, og det ødelegger for idretten totalt, og for mange av ungdommene.

Men nå begynner jeg å gjenta meg selv, så det er på tide å avslutte...

Det er ikke snakk om å være for eller mot allsidighet. Det er et spørsmål om å være for eller mot å henge etter.

Vi vil aldri hevde oss mot de beste lagene når vi, i motsetning til dem, skal drive en særnorsk breddegreie der de beste spillerne, i motsetning til de beste spillerne i andre land, ikke får de rette impulsene.

Vi er ille nok ute å kjøre sammenlignet med de beste landene ved at vi er så få her på berget, om vi ikke skal drøye lenger med hardtreninga i tillegg.

Når det er sagt er vi visst ikke så verst på ungdomsnivå, så det er nok mer som spiller inn.

Jeg er enig med deg at for mange foreldre prioriterer andre ting enn ordentlig mat. Det blir for mye ferdigmat, også hos norske foreldre.

Jeg har mange oppskrifter som kun tar 20-30 minutter å lage - og såpass tid må man da kunne avse. Hvis ikke har man ikke, som du er inne på, tid til å ha barn.

''Jeg har mange oppskrifter som kun tar 20-30 minutter å lage - og såpass tid må man da kunne avse.''

Men jeg antar disse oppskriftene i stor grad inneholder ferskvarer; ergo bør man også sette av tid til å handle i gode ferskvarebutikker i forkant (jada, vet det ikke trengs å gjøres hver dag, men dog).

Veldig enig.

Dessuten finnes det ganske mange sunne retter man kan lage som tar maks 30 minutter å få ferdig. Det handler vel så mye om vilje og evne som tid mange ganger.

''Dessuten finnes det ganske mange sunne retter man kan lage som tar maks 30 minutter å få ferdig''

Som jeg også sa til Glimtipper fordrer slike retter gjerne at man har et utvalg ferske råvarer, og ergo har tid til å planlegge og handle inn disse i forkant. Ikke alltid så lett å få det til, selv om det er deilig når det funker.

Gjest litt slappe foreldre

Det er tydligvis ikke for mye mat, for lite mosjon, feil mat osv. som er grunne til at noen barn er overvektig.

Det er visst bare ett sted mellom 100-1000 andre unnskyldninger/forklaringer på hvorfor noen barn er overvektig. personlig bryr jeg meg lite om unnskyldninger, noen er barn er overvektige, så vær så snill kjære foreldre, gjør noe med det!!

Det finnes mange muligheter for å gå ned i vekt, og dere som foreldre har ett ansvar for å hjelpe deres barn til å unngå å bli overvektig så lenge de bor hjemme.

''Dessuten finnes det ganske mange sunne retter man kan lage som tar maks 30 minutter å få ferdig''

Som jeg også sa til Glimtipper fordrer slike retter gjerne at man har et utvalg ferske råvarer, og ergo har tid til å planlegge og handle inn disse i forkant. Ikke alltid så lett å få det til, selv om det er deilig når det funker.

Og hvis man ikke gidder å planlegge såpass, så har man i hvert fall tatt et valg. Det er mitt poeng, man er selv ansvarlig for det man putter i seg. Man kan skylde på tidsklemme og alt mulig annet, men det holder ikke som unnskyldning.

Annonse

Jeg tror jeg har pissa i et rottereir. Å begynne å kritisere foreldre, og ikke minst påstå noe så hasardiøst som at de beste bør spille mot de beste i fotball, på et forum som dol, var å be om bråk.

Hver gang jeg klikker meg inn på "nye svar til meg" har jeg 5 nye svar. Nå ligger jeg rundt 15 etter, og det øker stadig.

Så: Jeg gir opp. Jeg har ikke tid til å gi dere gode svar, og da kan jeg like gjerne gi meg. Det går ikke an å gi tosetningssvar her, og flere timer med svar blir for drøyt.

Og hvis man ikke gidder å planlegge såpass, så har man i hvert fall tatt et valg. Det er mitt poeng, man er selv ansvarlig for det man putter i seg. Man kan skylde på tidsklemme og alt mulig annet, men det holder ikke som unnskyldning.

De aller fleste jeg kjenner planlegger godt i perioder, og i andre perioder skjer det kanskje uforutsette ting med jobb eller annet som forpurrer, og planleggingen går i vasken. Det har lite med å gidde å gjøre. Så tidsklemma er høyst reell for mange, og gjør at en i mellom (evt. ofte) tyr til hastverkløsninger som ikke krever ferskvarer og tid.

Jeg tror jeg har pissa i et rottereir. Å begynne å kritisere foreldre, og ikke minst påstå noe så hasardiøst som at de beste bør spille mot de beste i fotball, på et forum som dol, var å be om bråk.

Hver gang jeg klikker meg inn på "nye svar til meg" har jeg 5 nye svar. Nå ligger jeg rundt 15 etter, og det øker stadig.

Så: Jeg gir opp. Jeg har ikke tid til å gi dere gode svar, og da kan jeg like gjerne gi meg. Det går ikke an å gi tosetningssvar her, og flere timer med svar blir for drøyt.

Hehe, det skjønner jeg, det var voldsomt til svar du fikk!

Nå ble jeg litt skuffet. Synes du virkelig den fotballdiskusjonen ble så unyansert og usaklig at du avskriver hele greia?

Greit at du ikke får svart alle, men jeg synes ikke svarene var bare sånne som tyder på at du var inne på et "ulovlig" tema (av typen "ingen mødre bør jobbe" eller "amming gir stygge pupper").

Du må'kke bli sur og grinete når du får i gang en seriøs diskusjon som ikke går på sminke, moter eller "tror du han elsker meg", da mann! :-)

Point taken, ingen flere spørsmål fra min side. :-)

Gjest Nickløsheletiden

De fleste foreldre planlegger nok stort sett, men jeg tror ikke du helt vet hva tidsklemma kan være.

Min mann bodde i Bergen og jeg hadde jobb og var ansrlig for ungenes fritidaktiviterer og mat alene. I tillegge kommer jo alt annet som følger med tre barn.

Faktum var ihverfall at jeg skulle først hente den minste i barnehagen etter jobben, skynde meg hjem for å hente sønnen og kjøre til den andre siden av byen hvor han trente. Jeg måtte dra tidlig fordi jeg visste at jeg ville bli sittende fast i rushtrafikken.

Det var å hive i seg brødskive før vi satte oss i bilen. Hadde ikke tid til å lage ferdigmat heller.

Nå i ettertid når alt er over, skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg holdt ut og dette var ikke den eneste aktiviteten han drev med. Han var med i korps også og der satt jeg styret og hadde ganske mye å gjøre. Dessuten hadde jeg et tredje barn som også drev med fritidsaktiviterer.

Jo jeg vet ihhvertfall hva tidsklemma er for noe.

Hehe. Jeg kjenner at angsten griper meg bare jeg ser nedover denne tråden. Tror ikke jeg tør å lese den engang. Du skal ha poeng for forsøket da. Vektkritikk, mammakritikk og avkomkritikk er skumle, skumle veier å rote seg inn på;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...