Gå til innhold

Tett nese over lang tid

Anbefalte innlegg

Gjest takker og bukker
Skrevet

Jeg sliter med tett nese, har vært det lenge nå, mer eller mindre i 2-3 mnd. Noen dager er nesa bra, og så plutselig er den tett igjen. Jeg er ikke forskjølet lenger, var det i en periode, men ikke nå mer. Bruker mye saltvanns spray, men hjelper kun en liten stund.

Hva kan jeg gjøre for dette? Noen ide?

Fortsetter under...

Gjest takker og bukker
Skrevet

Har du blitt sjekket for pollenallergi?

Nei - det har jeg ikke - men er det noe spredning av pollen nå? Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

Takk for svar

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei - det har jeg ikke - men er det noe spredning av pollen nå? Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

Takk for svar

Jeg trodde det fortsatt var spredning enkelte steder i landet, men tok visst feil. Her er pollenvarsel for hele landet:

http://www.pollenvarslingen.no/forsiden/varsel.aspx

Da har jeg dessverre ikke andre forslag.

Skrevet

Takk for svar

Det finnes jo andre typer allergi. Husstøv for eksempel. Dette kan gi veldig hovne slimhinner i nesen og "fikses" med allerginesespray.

Skrevet

Har du begynt på noen nye medisiner som kan forklare nesetettheten?

Annonse

Gjest takker og bukker
Skrevet

Har du begynt på noen nye medisiner som kan forklare nesetettheten?

Nei - bruker kun astmamedisin, og den har jeg brukt lenge.

takk for svar

Gjest takker og bukker
Skrevet

Det finnes jo andre typer allergi. Husstøv for eksempel. Dette kan gi veldig hovne slimhinner i nesen og "fikses" med allerginesespray.

Hm, om det er allergi må jeg til legen da? For å få resept på nesespray om det er allergi?

Takk fo rsvar

Skrevet

Hei,

Jeg tror dette er noe som går.

Uansett:

Hvis du mistenker allergi, så kjøp en pakke Citirizin anti-allergitabletter (uten resept) på apoteket.

Hvis det ikke hjelper etter 10 dager (da kan det jo uansett være at du er bedre uansett), så gå til legen og be om Rinexin - meget effektivt for å tørke ut slimhinnene.

Hvis du har bihulebetennelse så må du ha minst 10 dager med antibiotika (f. eks. Ery-max) i tillegg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hm, om det er allergi må jeg til legen da? For å få resept på nesespray om det er allergi?

Takk fo rsvar

Du må gå til fastlegen, så henviser han deg sikkert til en spesialist (øre-nese-hals). Sprayen er hvertfall på resept. Har nettopp vært gjennom dette selv. Plutselig har jeg fått luktesansen igjen og sluttet å snorke, mindre hodepine, mindre muskelvondt. Kroppen min hadde godt av å få tilgang på oksygen igjen ;) Et nytt liv!

Skrevet

Jeg har det også sånn i perioder.

Du får trøste deg med at du er mer fornuftig enn meg som bruker saltvannsspray. Jeg bruker den dritten du ikke skal bruke, men jeg forsøker å begrense det dersom tilstanden varer for lenge.

For øvrig skylder jeg på klimaet. Jeg hadde f.eks. ikke problemer med nesa i sommer, men i dag måtte jeg ty til en dært nesedråper igjen. Store temperaturforskjeller gir altså ustabil nese. Det er min teori!

Skrevet

Jeg har også vært tett i nesen over lengre tid. Fikk til slutt pencillinkur av legen, og da ble jeg bra igjen :-)

Annonse

Gjest takker og bukker
Skrevet

Har du blitt sjekket opp for bihulebetennelse?

Nei - det har jeg ikke. Men vil jeg ikke være mer syk ellers også da? Jeg er frisk og i fin form ellers.

Takk for svar

Gjest takker og bukker
Skrevet

Hei,

Jeg tror dette er noe som går.

Uansett:

Hvis du mistenker allergi, så kjøp en pakke Citirizin anti-allergitabletter (uten resept) på apoteket.

Hvis det ikke hjelper etter 10 dager (da kan det jo uansett være at du er bedre uansett), så gå til legen og be om Rinexin - meget effektivt for å tørke ut slimhinnene.

Hvis du har bihulebetennelse så må du ha minst 10 dager med antibiotika (f. eks. Ery-max) i tillegg.

Med vennlig hilsen

Takk for svar. Men hvis det hadde vært bihulebetennelse, ville jeg ikke ha vært i dårlig form ellers også?

Ellers tror jeg jeg skal prøve allergitabletter 10 dager og se om det blir noen virkning av det. :)

Gjest takker og bukker
Skrevet

Jeg har det også sånn i perioder.

Du får trøste deg med at du er mer fornuftig enn meg som bruker saltvannsspray. Jeg bruker den dritten du ikke skal bruke, men jeg forsøker å begrense det dersom tilstanden varer for lenge.

For øvrig skylder jeg på klimaet. Jeg hadde f.eks. ikke problemer med nesa i sommer, men i dag måtte jeg ty til en dært nesedråper igjen. Store temperaturforskjeller gir altså ustabil nese. Det er min teori!

Takk for svar :)

Jeg har en venninne som har brukt for mye nesespray, så jeg ser godt hva det har gjort med henne :( Så jeg bruker aldri annet enn saltvann, og så lenge det holder er jo det bra. :)

Har vært store forskjeller på vær fra den ene til den andre dagen, så klimaet kan jo ha betydning den. Blir iallefall lei av å gå sånn, og blir så andpusten så fort jeg trener ettersom nesa er potte tett. :)

Gjest takker og bukker
Skrevet

Jeg har også vært tett i nesen over lengre tid. Fikk til slutt pencillinkur av legen, og da ble jeg bra igjen :-)

Men jeg er jo ikke noe dårlig ellers da - skulle jo tro jeg ville være det om jeg måtte gjennom en penicillinkur. Men gir det seg ikke så får jeg vel bare ta turen til legen etterhvert. Men skal nok prøve meg på noen allergitabletter i første omgang, så får jeg se om det hjelper

Takk for svar

Skrevet

Nei - det har jeg ikke. Men vil jeg ikke være mer syk ellers også da? Jeg er frisk og i fin form ellers.

Takk for svar

Jeg hadde bihulebetennelse uten andre symptomer enn tett nese over lang tid. Legen avfeide det som forkjølelse. Etter åtte år (!) fikk jeg endelig skreket meg til en henvisning til øre-nese-halsspesialist, og han konstaterte kronisk bihulebetennelse. Så få det sjekket opp du.

Skrevet

Takk for svar. Men hvis det hadde vært bihulebetennelse, ville jeg ikke ha vært i dårlig form ellers også?

Ellers tror jeg jeg skal prøve allergitabletter 10 dager og se om det blir noen virkning av det. :)

Bihulebetennelse gir vanligvis en "tung" følelse i ansiktet (noen ganger føles det som om du har fått en mursten i ansiktet), og gjør ofte ekstra vondt når du lener deg forover.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har kronisk bihulebetennelse. Det høres det ut som du har også. Gå til en øre-, nese- og halsspesialist. Da kan du få sjekket det. Nasonex er en spray som hjelper godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...