Gå til innhold

Kan gjennlevende ektefelle forandre testamentet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hvilke regler er........

Selvfølgelig kan en gjenlevende ektefelle endre sitt testament på et hvilket som helst tidspunkt, uavhengig av ektefelles liv og død.

Eller fikk jeg ikke helt fatt i problemstillingen?

Ok. Trodde gjennlevende ektefelle måtte skifte bo først. Kan ikke disse reglene jeg. Når ekteparet levede sammen skrev de nemlig testamentet sammen. Nå vil gjennlevende forandre noe.

Ok. Trodde gjennlevende ektefelle måtte skifte bo først. Kan ikke disse reglene jeg. Når ekteparet levede sammen skrev de nemlig testamentet sammen. Nå vil gjennlevende forandre noe.

Må innrømme at jeg ikke er skråsikker når det gjelder uskifte - kanskje du får håpe på bedre og sikrere svar enn fra meg i denne forbindelse.

''Det er ganske vanlig at ektefeller, særlig når de ikke har livsarvinger, oppretter gjensidig testament og bestemmer der at den av dem som lever lengst, skal være enearving etter den som dør først. Har et slikt testament også klare bestemmelser om hvordan boet skal deles når begge er døde, er det oftest bindende for deg som gjenlevende ektefelle hvis det dreier seg om testamentsbestemmelser til fordel for andre enn dine egne slektsarvinger. Er det ingen klare bestemmelser i testamentet om hvem som skal arve når den lengstlevende av ektefellene dør, skal boet vanligvis deles mellom de to ektefellenes slekter, hvis ikke du, som gjenlevende, i et nytt testament bestemmer noe annet, eller du har inngått nytt ekteskap.''

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/gjenlevende-ektefelle.html?id=88191

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...