Gå til innhold

Hva spiser du i løpet av en dag på lavkarbo?


Gjest ønsker inspirasjon

Anbefalte innlegg

Det er ikke langt unna, ikke mer enn at avviket kan skyldes avrundinger.

Jeg tror nok det stemmer at det er pr. 100 gram. Det står jo innholdet i kalkun i samme tabell - du mener vel ikke at det er oppgitt pr. kalkun?

Selvsagt ikke, men kalkunen er heller ikke oppført som "hel", noe eggene er. Det er også forskjell på egg fra frittgående høns og andre egg, og er det ikke nettopp størrelsen som er forskjellen på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    37

  • Glimtipper

    16

  • Lillemus

    14

  • wizdom

    7

Selvsagt ikke, men kalkunen er heller ikke oppført som "hel", noe eggene er. Det er også forskjell på egg fra frittgående høns og andre egg, og er det ikke nettopp størrelsen som er forskjellen på disse?

Jeg tipper at det står hele egg fordi det inkluderer skallet. Det er jo bare 88 % som er spiselig.

Jeg ser ikke noen stor forskjell på summen av næringsinnholdet i de to typene egg - det blir så godt som 100 gram i begge tilfellene. Alle egg veier dessuten ikke det samme. De selges jo sortert i størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at det står hele egg fordi det inkluderer skallet. Det er jo bare 88 % som er spiselig.

Jeg ser ikke noen stor forskjell på summen av næringsinnholdet i de to typene egg - det blir så godt som 100 gram i begge tilfellene. Alle egg veier dessuten ikke det samme. De selges jo sortert i størrelser.

I følge tabellen inneholder egg fra frittgående høns mer proteiner enn det de kaller "hele egg", noe jeg antar ikke er fra frittgående høns.

Ikke vet jeg om dette stemmer.

Uansett har det jo ingenting å si.

Det er i hvert fall ingen selvfølge at matvarer oppgis per 100 gram, selv om det er det desidert mest vanlige, og selv om man på pakka er pliktig (tror jeg) til å oppgi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

For øvrig kan du se det ved å gjøre litt enkel hoderegning selv. Det står oppført nøyaktige gram i statistikken, og svaret du får er ikke 100 gram.

Som sagt; sjekk hvilken som helst matvaretabell du vil. 100 gram egg er ca 142 kcal.

Hvilken eggstørrelse er forestiller du deg at de oppgir i tabellen? 63 gram, 70 gram eller hva?

Det spiller ingen rolle at summen av oppgitt innhold er litt i underkant av 99,5 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; sjekk hvilken som helst matvaretabell du vil. 100 gram egg er ca 142 kcal.

Hvilken eggstørrelse er forestiller du deg at de oppgir i tabellen? 63 gram, 70 gram eller hva?

Det spiller ingen rolle at summen av oppgitt innhold er litt i underkant av 99,5 gram

Jeg så for meg et helt egg, men jeg ser nå at et helt egg normalt veier ca. 55 gram, altså kan det ikke stemme med så mye proteiner per 55 gram, så du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker inspirasjon

Jeg så for meg et helt egg, men jeg ser nå at et helt egg normalt veier ca. 55 gram, altså kan det ikke stemme med så mye proteiner per 55 gram, så du har rett.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagbladet trakk kun opp de tradisjonelle motsetningene som det er mellom de "offisielle kostretningslinjene" og de ernæringsfolkene som forsøker å fremme nytten av andre typer kosthold. De hadde innhenta uttaleler fra Drevon, Frølich og et par andre etablerte forskere, som kritiserte fagfolk som gikk ut og anbefalte lavkarbokosthold. Uttalelsen om at lavkarbo kunne skade hjernen er jeg ikke sikker på om noen av de som var blitt intervjua sto bak, men en av dem fremholdt at det ikke var sikkert at hjernen fungerte optimalt på slik kost.

Jeg er ikke sikker på om hverken hjerne eller bein fungerer optimalt med svært lite karbo, men i følge de leger jeg har diskutert dette med, så kan man godt bruke et slikt kosthold en periode, for så å gradvis moderere det.

Jeg vil anta at de dro frem argumentet om at hjernen trenger glukose for å fungere. De glemmer jo da at kroppen genererer glukose selv i stor nok grad til at hjernen og andre organer får det de trenger.

Dessuten vil et tradisjonelt lavkarbokosthold fremdeles inneholde flere gram karbohydrater, så det argumentet holder ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men du spiser alt for lite. Hvis du er interessert i resultater må du dytte inn i hvert fall to måltider til. Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.

''Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.''

Kan du gi meg en eneste god grunn til å skulle spise hver 3. time når jeg glatt kan gå 5 timer uten mat? Da er jeg i finfin form, finnes ikke sulten og blodsukkeret er jevnt og fint.

Magen har aldri fungert bedre enn den gjør nå på lavkarbo (ikke ketose som er max. 20 g/dag), jeg ligger vel på 40-80 g pr dag, det varierer litt, men merker at om jeg spiser mer karbohydrater en dag så blir jeg støtt smålsulten utover dagen og må spise stadig vekk for å være mett. Om jeg klarer å holde karbohydratinntaket ganske lavt kan jeg gå i timesvis uten å trenge påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dagbladets misjon er å skremme leserne. Enten det er med flått, livsfarlige medisiner du tar til daglig, og nå i dag er det lavkarbo som skal få oss til å skjelve i buksene. As if.''

Det er helt korrekt.

Men det er langt fra kun Dagbladet som har advart mot lavkarbodietter.

''Men det er langt fra kun Dagbladet som har advart mot lavkarbodietter.''

Mon tro hvorfor det ikke er noen som har advart oss mot hlykarbo... Vi vet jo alle utmerket godt hva som har skjedd de siste 50-100 årene etter at sukker, raffinert mel og raske karbohydrater har fått større og større plass i kostholdet vårt... Vi har jo aldri vært så feite og hatt så mye livsstilsykdommer og hjerteinfarkt som etter at vi begynte å spise sukker, fint mel og andre lettprodukter og kutte ut fettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du tar fire skiver salami og margarin på brødskiva, spiser jeg salat med fire skiver salami og litt rømme. Når du steker deg ett par egg i helgene og slenger det på brød, så spiser jeg to egg og agurk pluss paprika.

Når du spiser en kotelett til middag, så spiser jeg en kotelett til middag.

Når du lager pannekakerøre av tre egg og hvetemel, så lager jeg pannekakerøre av tre egg og johannesbrødkjernemel og fiberhusk.

Det eneste jeg mest sannsynlig spiser mer av enn deg er grønnsaker ;)

*hehe* Godt sagt. :o) Det eneste jeg spiser mye mer av nå er vel egg (jeg holder vel omtrent liv i en hel hønsegård alene!), rømme, fløte og grønnsaker. :o) Spiser egentlig ikke mer kjøtt eller fisk enn tidligere tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Men det er langt fra kun Dagbladet som har advart mot lavkarbodietter.''

Mon tro hvorfor det ikke er noen som har advart oss mot hlykarbo... Vi vet jo alle utmerket godt hva som har skjedd de siste 50-100 årene etter at sukker, raffinert mel og raske karbohydrater har fått større og større plass i kostholdet vårt... Vi har jo aldri vært så feite og hatt så mye livsstilsykdommer og hjerteinfarkt som etter at vi begynte å spise sukker, fint mel og andre lettprodukter og kutte ut fettet...

Sukker og hvitt hvetemel har vel aldri vært fremhevet som sunt?

Jeg tror på variert kosthold, sammensatt av både proteiner, langsomme karbohydrater og fett (særlig umettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - det var første gang i mitt liv at jeg prøvde en kur. Helt vanvittig lite mat, og nesten ikke karbohydrater i det hele tatt.

Aldri mer!

Prust, unnskyld meg, men det tøyset du drev med i januar (?) har absolutt ingenting med lavkarbo å gjøre. Ingen verdens ting.

Og jeg må trekke på smilebåndet når folk hevder at lavkarbomat må da bli fryktelig kjedelig. Jada - i forhold til et par brødskiver med hvitost så er sikkert min matpakke med termos med hjemmelaget tomatsuppe, kokt egg, salat og hjemmebakt lavkarbo-solsikkebrød kjempekjedelig... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1500 per døgn høres i utgangspunkt ikke så steike galt ut, men det avhenger litt av hvor mye du veier. Teller du dette? Jeg spør fordi jeg ser du spiser en del egg, og ett egg inneholder 142 kcal (noe som jo er ganske lite ...).

Men du har fått råd om kun å spise 3 ganger om dagen? Hva er i så fall det begrunnet i?

'' Jeg spør fordi jeg ser du spiser en del egg, og ett egg inneholder 142 kcal (noe som jo er ganske lite ...).''

Feil, ett egg inneholder ca. 90 kcal, ett egg veier vanligvis rundt 60-65 gram, ofte enda litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker og hvitt hvetemel har vel aldri vært fremhevet som sunt?

Jeg tror på variert kosthold, sammensatt av både proteiner, langsomme karbohydrater og fett (særlig umettet).

''Jeg tror på variert kosthold, sammensatt av både proteiner, langsomme karbohydrater og fett (særlig umettet).''

Jepp. :o) Det er det jeg spiser også, men ikke store mengder karbohydrater, men en god del grønnsaker og noe linser, bønner og kikerter f.eks. Nøtter inneholder også noe karbohydrater og masse sunne fettsyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Jeg tror på variert kosthold, sammensatt av både proteiner, langsomme karbohydrater og fett (særlig umettet).''

Jepp. :o) Det er det jeg spiser også, men ikke store mengder karbohydrater, men en god del grønnsaker og noe linser, bønner og kikerter f.eks. Nøtter inneholder også noe karbohydrater og masse sunne fettsyrer.

'' noe linser, bønner og kikerter ''

Dette finnes ikke i mitt kosthold. Men en neve valnøtter i blant er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' noe linser, bønner og kikerter ''

Dette finnes ikke i mitt kosthold. Men en neve valnøtter i blant er godt.

Linser, bønner og erter inneholder vel de tregeste karbohydratene som finnes omtrent. :o) Og surret i rømme sammen med sjyet av det du har stekt og passende krydder er det utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.''

Kan du gi meg en eneste god grunn til å skulle spise hver 3. time når jeg glatt kan gå 5 timer uten mat? Da er jeg i finfin form, finnes ikke sulten og blodsukkeret er jevnt og fint.

Magen har aldri fungert bedre enn den gjør nå på lavkarbo (ikke ketose som er max. 20 g/dag), jeg ligger vel på 40-80 g pr dag, det varierer litt, men merker at om jeg spiser mer karbohydrater en dag så blir jeg støtt smålsulten utover dagen og må spise stadig vekk for å være mett. Om jeg klarer å holde karbohydratinntaket ganske lavt kan jeg gå i timesvis uten å trenge påfyll.

''Kan du gi meg en eneste god grunn til å skulle spise hver 3. time når jeg glatt kan gå 5 timer uten mat?''

Ja. Det er for å holde forbrenninga på et jevnt nivå.

Om akkurat dette er så godt som alle enige.

Det har ingenting med sultfølelse å gjøre, eller hvor lenge du kan gå uten mat uten å føle deg ukomfortabel. Det er utelelukkende for forbrenningens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er langt fra kun Dagbladet som har advart mot lavkarbodietter.''

Mon tro hvorfor det ikke er noen som har advart oss mot hlykarbo... Vi vet jo alle utmerket godt hva som har skjedd de siste 50-100 årene etter at sukker, raffinert mel og raske karbohydrater har fått større og større plass i kostholdet vårt... Vi har jo aldri vært så feite og hatt så mye livsstilsykdommer og hjerteinfarkt som etter at vi begynte å spise sukker, fint mel og andre lettprodukter og kutte ut fettet...

Alle vet at sukkerholdige produkter ikke er bra. Det er ingen grunn til å advare mer mot det. De som ikke allerede forstår det vil aldri lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg spør fordi jeg ser du spiser en del egg, og ett egg inneholder 142 kcal (noe som jo er ganske lite ...).''

Feil, ett egg inneholder ca. 90 kcal, ett egg veier vanligvis rundt 60-65 gram, ofte enda litt mindre.

Snittvekt på 55 gram.

Men det er uinteressant. En livsstilsendring vil aldri dreie seg om 100-200 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...