Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest tenker jeg

Fordi svigermoren din etter all sannsynlighet mener å være hjelpsom ved å vaske klær og henge dem ut. Dersom handlingsrommet skal bli så smalt som du nå ser ut til å legge opp til, så må det være svært slitsomt å være på besøk over flere dager. Folk flest ønsker å kunne gjøre noe - og gjerne hjelpe til - under besøk over flere dager.

Når du da i tillegg til å mislike det hun har gjort, så tydelig irettesetter henne, så ville jeg ikke bli overrasket om hun valgte å reise hjem så raskt som mulig. Det skal uhyre mye til før jeg synes den formen for irettesettelse er ok - og det å henge ut klær på søndagen kvalifiserer så avgjort ikke for den typen irettesettelse etter min mening.

Er forøvrig ganske overrasket over reaksjonen din.

Er du sikker på at dette ikke handler om at du synes det er helt greit å henge ut tøy på søndager? Sett deg i en situasjon der svigermor gjør noe _du_ ikke synes er greit, ville du synes reaksjonen var like ille da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke Prust er urimelig på noen som helst måte, og det handler da heller ikke om at det er "svigermor", men at man er på besøk i andre folks hus, og da bør man være sensitiv for hva de som bor der mener/tenker/ønsker.

Jeg ville absolutt ikke likt hvis gjester (familie eller ei) begynte å legge klær inn i skapene våre, osv.

Og hvis Prusts livssyn tilsier at man ikke skal henge klær ut på søndager, så må da gjester respektere det?

Med vennlig hilsen

Etter min oppfatning er det like stor grunn til å være opptatt av å vise respekt for andre som om de respekterer en selv. Det gjelder også i forhold til nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde reagert som deg, jeg. Jeg henger ALDRI ut tøy på søndage, og misliker egentlig at andre gjør det også. Det er liksom det her med at søndagen er en HELLIGdag. Skal jeg spise en sen frokost sammen med familien på en søndagsmorgen er det ikke veldig inspirerende å se naboens unevnelige i grelle farger blafre lystig i vinden. Tror jeg hadde blitt mektig irritert jeg, om sviogermor hadde lagt seg opp i klesvaska mi i det hele tatt. Mine skitne truser, og gubbens sure sokker ordner jeg med selv. Heldigvis har jeg en svigermor som egentlig bare forlanger kaffe når hun kommer. Og hun bor såpass nær at det aldri blir dager, men heller noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde reagert som deg, jeg. Jeg henger ALDRI ut tøy på søndage, og misliker egentlig at andre gjør det også. Det er liksom det her med at søndagen er en HELLIGdag. Skal jeg spise en sen frokost sammen med familien på en søndagsmorgen er det ikke veldig inspirerende å se naboens unevnelige i grelle farger blafre lystig i vinden. Tror jeg hadde blitt mektig irritert jeg, om sviogermor hadde lagt seg opp i klesvaska mi i det hele tatt. Mine skitne truser, og gubbens sure sokker ordner jeg med selv. Heldigvis har jeg en svigermor som egentlig bare forlanger kaffe når hun kommer. Og hun bor såpass nær at det aldri blir dager, men heller noen timer.

Takk for forståelsen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun liker absolutt å være i aktivitet. og jeg forstår at hun vil være til nytte. Hun vet at det å hjelpe meg med å stryke er noe jeg setter veldig stor pris på - og hun vet hvor styrketøyet er og hvor strykejern og strykebrett ligger. HUn selv liker veldig godt å stryke. Så dette kunen hun jo forsråvidt ha gjort i morges.

Poenget er at jeg ikke vil akseptere all hjelp når det bryter med noen regler eller prinsipper jeg har.

Det er ikke slik at vi ser lite til hverandre. HuUn er hos oss 4-5 ganger i året (og da som regel 5-7 dager), og vi er hos henne 3-5 ganger i året (rundt en uke). Vi skal til henne i høsteferien også. Det er kanskje grunnen til at jeg er litt ektra anspent denne gangen.

Da er det nok nødvendig å gi henne en tilbakemelding på hva du er takknemlig for å få hjelp til, kontra hva du helst vil ha kontroll på selv.

Hvordan en slik samtale skal legges opp er jeg usikker på, siden det fort kan høres ut som man skisserer et arbeidsforhold... Kanskje mannen din bør ta det? Om han selv ikke har sterke meninger knyttet til hva hun gjør og ikke, bør han late som han har det - for å holde seg på din side.

Er veldig enig i at soverommet er privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun liker absolutt å være i aktivitet. og jeg forstår at hun vil være til nytte. Hun vet at det å hjelpe meg med å stryke er noe jeg setter veldig stor pris på - og hun vet hvor styrketøyet er og hvor strykejern og strykebrett ligger. HUn selv liker veldig godt å stryke. Så dette kunen hun jo forsråvidt ha gjort i morges.

Poenget er at jeg ikke vil akseptere all hjelp når det bryter med noen regler eller prinsipper jeg har.

Det er ikke slik at vi ser lite til hverandre. HuUn er hos oss 4-5 ganger i året (og da som regel 5-7 dager), og vi er hos henne 3-5 ganger i året (rundt en uke). Vi skal til henne i høsteferien også. Det er kanskje grunnen til at jeg er litt ektra anspent denne gangen.

Hvis temaet er å holde hvilkedagen hellig, så har jeg vanskelig å se at stryking av klær er noe bedre enn å henge ut klær til tørk.

Spørsmålet du stilte innledningsvis var hvorvidt svigermor hadde noen grunn til å bli fornærmet, og etter min mening hadde hun det. Ikke fordi hun nødvendigvis trengte å henge ut klær på en søndag, men fordi jeg mener din irettesettelse var mye mer krenkende enn hennes klesvask på morgenkvisten.

Du kunne selvfølgelig ha startet en helt annen tråd, og spurt hvorvidt andre syntes det var vanskelig med innblanding i husarbeidet når de hadde besøk av svigermor. Du gir gode forklaringer på hvorfor du synes det er vanskelig å ha besøk - men jeg synes ikke det rettferdiggjør din irettesettelse av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at dette ikke handler om at du synes det er helt greit å henge ut tøy på søndager? Sett deg i en situasjon der svigermor gjør noe _du_ ikke synes er greit, ville du synes reaksjonen var like ille da?

''Er du sikker på at dette ikke handler om at du synes det er helt greit å henge ut tøy på søndager?''

Jeg mener at en så sterk irettesettelse som prust beskriver, kun kan forsvares ved relativt alvorlige handlinger fra den annens side. Vask og tørk av klær søndag morgen, er milevis unna den type forhold som etter min oppfatning rettferdiggjør en så sterk krenkelse av den som er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis temaet er å holde hvilkedagen hellig, så har jeg vanskelig å se at stryking av klær er noe bedre enn å henge ut klær til tørk.

Spørsmålet du stilte innledningsvis var hvorvidt svigermor hadde noen grunn til å bli fornærmet, og etter min mening hadde hun det. Ikke fordi hun nødvendigvis trengte å henge ut klær på en søndag, men fordi jeg mener din irettesettelse var mye mer krenkende enn hennes klesvask på morgenkvisten.

Du kunne selvfølgelig ha startet en helt annen tråd, og spurt hvorvidt andre syntes det var vanskelig med innblanding i husarbeidet når de hadde besøk av svigermor. Du gir gode forklaringer på hvorfor du synes det er vanskelig å ha besøk - men jeg synes ikke det rettferdiggjør din irettesettelse av henne.

Vel - vi er uenige om det jeg sa til henne. Greit nok det - det er jo derfor jeg spør dere her.

Jeg kunne selvsagt ha skrevet mye mer om svigermor og meg - men akkurat nå i dag var det faktisk dette med at hun hang ut tøy på en søndag, og det jeg sa til henne og hennes reaksjon som var hovedpoenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du sikker på at dette ikke handler om at du synes det er helt greit å henge ut tøy på søndager?''

Jeg mener at en så sterk irettesettelse som prust beskriver, kun kan forsvares ved relativt alvorlige handlinger fra den annens side. Vask og tørk av klær søndag morgen, er milevis unna den type forhold som etter min oppfatning rettferdiggjør en så sterk krenkelse av den som er på besøk.

Mener du virkelig at det jeg sa var "en sterk krenkelse"?

Da er vi milevidt fra hverandre på hva en krenkelse er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning er det like stor grunn til å være opptatt av å vise respekt for andre som om de respekterer en selv. Det gjelder også i forhold til nær familie.

Om svigermor ønsker å bidra, bør hun absolutt ikke legge opp til å få ros for det. Om jeg hadde blitt kalt syvsover i mitt eget hus, og måtte høre på skryt om alt hun har foretatt seg på morgenkvisten (tar prusts ord for at dette var skryt) mens jeg sov, kan det nok hende jeg hadde tent på noen plugger.

Svigermor er kanskje pensjonist(?) og liker å stå på, mens en familie med 3 barn nyter å kunne sove lenge i helgene. Om svigermor vil bidra synes jeg hun skal gjøre det uten å forvente videre ros. Det er tross alt oppgaver hun selv velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

''Er du sikker på at dette ikke handler om at du synes det er helt greit å henge ut tøy på søndager?''

Jeg mener at en så sterk irettesettelse som prust beskriver, kun kan forsvares ved relativt alvorlige handlinger fra den annens side. Vask og tørk av klær søndag morgen, er milevis unna den type forhold som etter min oppfatning rettferdiggjør en så sterk krenkelse av den som er på besøk.

''Da ungene og jeg kom fra kirka sa hun at nå var neste vask ferdig, og hun ville henge det ut. Jeg gikk da inn på vaskerommet, tok ut tøyet av maskinen og la det i ei korg, og gikk så ut og tok inn det som hang ute. Så sa jeg til henne: "Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."''

Mener du virkelig at dette er en sterk krenkelse? Hva er det som er en sterk krenkelse i dette?

Muligens littegranne overilt å ta inn tøyet som hang ute dersom det ikke var tørt, men det kan da godt ha tørket på den tiden de var i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da ungene og jeg kom fra kirka sa hun at nå var neste vask ferdig, og hun ville henge det ut. Jeg gikk da inn på vaskerommet, tok ut tøyet av maskinen og la det i ei korg, og gikk så ut og tok inn det som hang ute. Så sa jeg til henne: "Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."''

Mener du virkelig at dette er en sterk krenkelse? Hva er det som er en sterk krenkelse i dette?

Muligens littegranne overilt å ta inn tøyet som hang ute dersom det ikke var tørt, men det kan da godt ha tørket på den tiden de var i kirken.

Det var tørt - jeg ventet til det hadde tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da ungene og jeg kom fra kirka sa hun at nå var neste vask ferdig, og hun ville henge det ut. Jeg gikk da inn på vaskerommet, tok ut tøyet av maskinen og la det i ei korg, og gikk så ut og tok inn det som hang ute. Så sa jeg til henne: "Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."''

Mener du virkelig at dette er en sterk krenkelse? Hva er det som er en sterk krenkelse i dette?

Muligens littegranne overilt å ta inn tøyet som hang ute dersom det ikke var tørt, men det kan da godt ha tørket på den tiden de var i kirken.

Alt avhenger i grunn av måten prust sa dette på, om det var med et smil, mer likegyldig med et skuldertrekk, eller med irettesettelse og stram mine.

Uff, vi damer er så kompliserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt avhenger i grunn av måten prust sa dette på, om det var med et smil, mer likegyldig med et skuldertrekk, eller med irettesettelse og stram mine.

Uff, vi damer er så kompliserte.

Akkurat det med "syvsover" var muligens sagt som en spøk, men det irriterer meg litt likevel.

At det er noe å skryte av at en våkner 6 eller 7, har jeg ikke noe sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i henne, men vi er svært forskjellige. Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....

Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....''

Huff,- det hørtes ikke ut som en trivelig oppvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning er det like stor grunn til å være opptatt av å vise respekt for andre som om de respekterer en selv. Det gjelder også i forhold til nær familie.

Men Prust har da ikke vist mangel på respekt for svingermor...???

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigermor ønsker å bidra, bør hun absolutt ikke legge opp til å få ros for det. Om jeg hadde blitt kalt syvsover i mitt eget hus, og måtte høre på skryt om alt hun har foretatt seg på morgenkvisten (tar prusts ord for at dette var skryt) mens jeg sov, kan det nok hende jeg hadde tent på noen plugger.

Svigermor er kanskje pensjonist(?) og liker å stå på, mens en familie med 3 barn nyter å kunne sove lenge i helgene. Om svigermor vil bidra synes jeg hun skal gjøre det uten å forvente videre ros. Det er tross alt oppgaver hun selv velger å gjøre.

Men det er da ikke manglende ros som er temaet i denne tråden? Slik jeg oppfattet det, så stoppet prust henne midt i det å ville henge ut klærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Prust har da ikke vist mangel på respekt for svingermor...???

Med vennlig hilsen

Vi to har nok som vanlig noe ulikt syn på hva det vil si å vise respkt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis temaet er å holde hvilkedagen hellig, så har jeg vanskelig å se at stryking av klær er noe bedre enn å henge ut klær til tørk.

Spørsmålet du stilte innledningsvis var hvorvidt svigermor hadde noen grunn til å bli fornærmet, og etter min mening hadde hun det. Ikke fordi hun nødvendigvis trengte å henge ut klær på en søndag, men fordi jeg mener din irettesettelse var mye mer krenkende enn hennes klesvask på morgenkvisten.

Du kunne selvfølgelig ha startet en helt annen tråd, og spurt hvorvidt andre syntes det var vanskelig med innblanding i husarbeidet når de hadde besøk av svigermor. Du gir gode forklaringer på hvorfor du synes det er vanskelig å ha besøk - men jeg synes ikke det rettferdiggjør din irettesettelse av henne.

''så har jeg vanskelig å se at stryking av klær er noe bedre enn å henge ut klær til tørk. ''

Å henge ut klær til tørk er "offentlig" - alle naboene kan se det.

Utover det så er jo de fleste livssynsregler rimelig "merkelig" for meg som ateist, men jeg respekterer de når jeg er på besøk hos folk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke manglende ros som er temaet i denne tråden? Slik jeg oppfattet det, så stoppet prust henne midt i det å ville henge ut klærne?

Ja, men jeg synes det er ganske tydelig at det ligger mer bak her, og at det ikke bare er prust som evt har trådd over noen personlige grenser.

Jeg mener spørsmålet ikke enkelt kan besvares uten å se på de andre episodene prust beskriver. De har et litt anspent forhold og det går helt klart begge veier - men siden dette med å henge ut vask på søndag er en av de tingene prust har vært tydelig på flere ganger, synes jeg svigermor må tåle å få en tilbakemelding på det. Svigermor kan ikke overstyre prusts bestemmelser i eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...