Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Det er jo ikke noe særlig å henge opp tøy som har ligget vått i en kurv et døgns tid, det blir iallfallskrukkete, og kanskje også surt, så da blir vaskinga nærmest bortkastet.

''Det er jo ikke noe særlig å henge opp tøy som har ligget vått i en kurv et døgns tid, det blir iallfallskrukkete, og kanskje også surt, så da blir vaskinga nærmest bortkastet.''

Det er ikke noe problem, fordi svigermor sikkert stryker tøyet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om noen faktisk praktiserer denne regelen, og dette er blitt forklart mange ganger, skal man likevel ikke behøve å følge den bare fordi en selv ikke synes det er viktig?

Nå vet ikke vi om dette er noe svigermoren rett og slett glemte, og sett i lys av at hun faktisk gjorde en snill ting i utgangspunktet så ville ikke jeg vært så frekk og irettesatt henne for noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant nok. Likevel tror jeg vaskingen var gjort for å være snill.

Enig, og man kan gjøre mye fordi man vil være snill, men man er jo ikke "snill" hvis man ikke respekterer den man skal være snill med....

Utover det, jeg synes ikke svigermor har noen grunn til å bli fornærmet over hva prust gjorde eller sa.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, og man kan gjøre mye fordi man vil være snill, men man er jo ikke "snill" hvis man ikke respekterer den man skal være snill med....

Utover det, jeg synes ikke svigermor har noen grunn til å bli fornærmet over hva prust gjorde eller sa.

Med vennlig hilsen

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke vi om dette er noe svigermoren rett og slett glemte, og sett i lys av at hun faktisk gjorde en snill ting i utgangspunktet så ville ikke jeg vært så frekk og irettesatt henne for noe sånt.

prust sa da ikke noe galt? Bare at de kunne henges ut i morgen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor takknemlig er man hvis personen skryter av sine selvpålagte oppgaver? Det er temmelig sannsynlig for å få ros. -Og javisst kan man rose, men om man samtidig føler seg kritisert av vedkommende (ref kommentar om syvsoving og at prust heller burde gjøre andre ting) er det ikke lett å være takknemlig.

Å spille skuespill hadde hvertfall vært uaktuelt for meg.

Det er litt uklart for meg i hvilken grad svigermor har kritisert prust - eller hvorvidt svigermors aktiviteter fremkaller en form for dårlig samvittighet hos prust uten at svigermor nødvendigvis kritiserer. Slik dårlig samvittighet kan vi jo klare å produsere helt ved egen kraft, og travle flerbarnsmødre i full jobb vil jo alltid ha noe som de potensielt sett kan ha dårlig samvittighet for.

Jeg synes også en kommentar om "syvsoving" er svært uskyldig. Hvis jeg ønsker å kritisere noen, så bruker i allefall jeg litt mindre "lekne" eller uhøytidelige ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke vi om dette er noe svigermoren rett og slett glemte, og sett i lys av at hun faktisk gjorde en snill ting i utgangspunktet så ville ikke jeg vært så frekk og irettesatt henne for noe sånt.

Det kan hende hun glemte seg ja. Vi vet heller ikke hvor irettesatt hun ble, enig i at det ville være å overreagere dersom kommentaren ble sagt med sur mine.

Det er uansett prusts legitime valg å ta inn igjen klesvasken.

Svigermor må også kunne ta inn over seg at hun trådte over en husregel, uten å bli snurt. Man skal ikke ta imot hva som helst av selvpålagte oppgaver. Tror kanskje det rant litt over for prust. Og det er antakelig best å ta hele situasjonen vennlig opp med svigermor utpå kvelden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med "syvsover" var muligens sagt som en spøk, men det irriterer meg litt likevel.

At det er noe å skryte av at en våkner 6 eller 7, har jeg ikke noe sans for.

Du virker pottesur og vanskelig, og det er er meget dårlig utgangspunkt for å ha svigermødre i hus.

Du virker aldri sånn ellers, så dette er nok et unntakstilfelle.

Men tilbake til kjernen - tøy ut på søndager? Det er skam, men du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. Er det bare fasaden som teller? Det ene skyter det andre i leggen, med det å holde hviledagen hellig.

Akkurat nå er jeg fornærmet på din svigermors vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor takknemlig er man hvis personen skryter av sine selvpålagte oppgaver? Det er temmelig sannsynlig for å få ros. -Og javisst kan man rose, men om man samtidig føler seg kritisert av vedkommende (ref kommentar om syvsoving og at prust heller burde gjøre andre ting) er det ikke lett å være takknemlig.

Å spille skuespill hadde hvertfall vært uaktuelt for meg.

''Hvor takknemlig er man hvis personen skryter av sine selvpålagte oppgaver? Det er temmelig sannsynlig for å få ros. -Og javisst kan man rose, men om man samtidig føler seg kritisert av vedkommende (ref kommentar om syvsoving og at prust heller burde gjøre andre ting) er det ikke lett å være takknemlig. ''

Men hvordan ville hun regaerthvis det var hennes egen mor som hadde gjort alt dette husarbeidet? Smilt og sagt tusen takk for hjelpen?

Det er nå engang slik at man ofte tillegger svigermor ondere hensikter enn ens egen mor (jeg er slik selv også), og kanskje også svigermor vil være en større "hund" etter takksigelser - moren tar sin datters hengivenhet og fortrolighet mer for gitt?

Min svigermor har vel aldri hjulpet til med noe som helst av betydning, men den der "vente-på-anerkjennelse-greia" kjenner jeg igjen. Typisk når det gis gaver og hun sitter og ni-følger med på oppakkingen og kommenterer hvor fin den er og at det må passe akkurat til meg, tillagt kommentarer om hvor dyrt det var og/eller hvor mye tid hun har brukt på å finne denne tingen... Ja, det ER slitsom med en som er så opptatt av anerkjennelse, og jeg skulle ønske hun kunne være mye mer avslappet, men hva gjør jeg? Jo, passer på å takke ekstra mye for gaven og skryte av hvor fin den er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....''

Hvorfor er ikke dette noe du kan snakke åpent om med henne om i stedet for å tillegge henne hensikter som du ikke kan vite for sikkert at er rette?

''Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''

Det kan jo hende hun ikke føler at det blir verdsatt at hun yter en innsats? Gud, for en luksus det er at hun fikser ting på morrakvisten! Det må være bedre at du sier til henne at du setter enormt pris på dette, og at det er helt fantastisk for deg å kunne ligge litt lenger i helgene når dere har travle hverdager.

Det siste du sier der er jeg veldig enig i! Når man sier det på den måten føler svigermor seg verdsatt samtidig som hun skjønner at dette ikke er en vane Prust har (og om hun hadde det, so what ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart for meg i hvilken grad svigermor har kritisert prust - eller hvorvidt svigermors aktiviteter fremkaller en form for dårlig samvittighet hos prust uten at svigermor nødvendigvis kritiserer. Slik dårlig samvittighet kan vi jo klare å produsere helt ved egen kraft, og travle flerbarnsmødre i full jobb vil jo alltid ha noe som de potensielt sett kan ha dårlig samvittighet for.

Jeg synes også en kommentar om "syvsoving" er svært uskyldig. Hvis jeg ønsker å kritisere noen, så bruker i allefall jeg litt mindre "lekne" eller uhøytidelige ord.

''Jeg synes også en kommentar om "syvsoving" er svært uskyldig. Hvis jeg ønsker å kritisere noen, så bruker i allefall jeg litt mindre "lekne" eller uhøytidelige ord.''

Å, visst kan sylskarp kritikk kamufleres som smørblide kommentarer.

Det er noen huller her som vi ikke har fått svar på. Prust er visst ikke tilstede akkurat nå, forhåpentlig sitter hun og snakker hyggelig og oppklarende med svigermor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt uklart for meg i hvilken grad svigermor har kritisert prust - eller hvorvidt svigermors aktiviteter fremkaller en form for dårlig samvittighet hos prust uten at svigermor nødvendigvis kritiserer. Slik dårlig samvittighet kan vi jo klare å produsere helt ved egen kraft, og travle flerbarnsmødre i full jobb vil jo alltid ha noe som de potensielt sett kan ha dårlig samvittighet for.

Jeg synes også en kommentar om "syvsoving" er svært uskyldig. Hvis jeg ønsker å kritisere noen, så bruker i allefall jeg litt mindre "lekne" eller uhøytidelige ord.

''eller hvorvidt svigermors aktiviteter fremkaller en form for dårlig samvittighet hos prust uten at svigermor nødvendigvis kritiserer.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Du får sagt det du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker pottesur og vanskelig, og det er er meget dårlig utgangspunkt for å ha svigermødre i hus.

Du virker aldri sånn ellers, så dette er nok et unntakstilfelle.

Men tilbake til kjernen - tøy ut på søndager? Det er skam, men du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. Er det bare fasaden som teller? Det ene skyter det andre i leggen, med det å holde hviledagen hellig.

Akkurat nå er jeg fornærmet på din svigermors vegne.

''Men tilbake til kjernen - tøy ut på søndager? Det er skam, men du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. Er det bare fasaden som teller? Det ene skyter det andre i leggen, med det å holde hviledagen hellig.''

Good point!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker pottesur og vanskelig, og det er er meget dårlig utgangspunkt for å ha svigermødre i hus.

Du virker aldri sånn ellers, så dette er nok et unntakstilfelle.

Men tilbake til kjernen - tøy ut på søndager? Det er skam, men du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. Er det bare fasaden som teller? Det ene skyter det andre i leggen, med det å holde hviledagen hellig.

Akkurat nå er jeg fornærmet på din svigermors vegne.

''du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. ''

Sånn jeg har forstått det her er det svigermor selv som pålegger seg disse oppgavene. Sikkert fordi hun ønsker å føle seg nyttig, og det er høyst forståelig!

Men man skal da ikke ta imot hva som helst og bare smile takknemlig - særlig hvis det går på tvers av husregler. Det spiller ingen rolle hva svigermor eller vi evt måtte mene om denne regelen.

Særlig hvis en føler det ligger kritikk i bunnen av handlingene... men det er mange detaljer vi ikke vet her. Synes ikke prust virket sur og grinete i innlegget du svarer på, det kommer helt an på hva slags tonefall du ilegger henne.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker pottesur og vanskelig, og det er er meget dårlig utgangspunkt for å ha svigermødre i hus.

Du virker aldri sånn ellers, så dette er nok et unntakstilfelle.

Men tilbake til kjernen - tøy ut på søndager? Det er skam, men du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. Er det bare fasaden som teller? Det ene skyter det andre i leggen, med det å holde hviledagen hellig.

Akkurat nå er jeg fornærmet på din svigermors vegne.

Les gjerne innleggene til prust igjen. Du finner ikke noe som støtter det du skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uklart for meg i hvilken grad svigermor har kritisert prust - eller hvorvidt svigermors aktiviteter fremkaller en form for dårlig samvittighet hos prust uten at svigermor nødvendigvis kritiserer. Slik dårlig samvittighet kan vi jo klare å produsere helt ved egen kraft, og travle flerbarnsmødre i full jobb vil jo alltid ha noe som de potensielt sett kan ha dårlig samvittighet for.

Jeg synes også en kommentar om "syvsoving" er svært uskyldig. Hvis jeg ønsker å kritisere noen, så bruker i allefall jeg litt mindre "lekne" eller uhøytidelige ord.

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at komentaren "syvsoving" er uskyldig, når du mener at komentaren "vi henger vasken opp imorgen ....." er en kraftig irettesettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Helt enig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...