Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Uff, jeg vet ikke hvordan hun tenker. Jeg kom inn døra halv ti, og det første hun sa var: "I all verden, svetter du?" Jeg svarte: "Ja, jeg pleier å svette når jeg trener og går fort."

Jeg tok av meg skoene og gikk inn i stua. Da så hun på meg, klasket meg på rompa og sa det med vekta. Jeg ble helt paff og svarte: "ja, jeg har lagt på meg". "Lever du gode dager?" svarte hun så....

Jeg er veldig lei meg fordi det har blitt slik nå. Og jeg gruer meg til å skulle være sammen med henne i høstferien også. Vi pleier å få en klinsj etter 5-7 dager, og nå kom den allerede etter 2.

Det er mye lettere å skjønne deg nå. Dessuten ser jeg nå at du tok inn tørt tøy og ikke vått tøy slik jeg først trodde. Da er det jo ingen grunn til at svigermor skal bli fornærmet.

Må du være sammen med henne i høstferien da. Det blir kanskje litt tett etter dette samværet. Kan dere ikke finne på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

''Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette. ''

Jeg kan ikke tro at hun ikke husket det. Jeg tror heller hun tenkte: "Det betyr sikkert ikke så mye for Prust om tøyet henger ute, hun er jo ikke så nøye på det..." Ikke sikkert at hun trosset meg med vilje.

''Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.''

Her protesterer jeg. Svigermor har alltid vært en engel til å hjelpe oss, og jeg har vist tydelig at jeg setter pris på hennes hjelp. Mannen min er veldig flink til å hjelpe henne tilbake med praktiske ting. Tjenester for hverandre betyr veldig mye i den familien. Jeg hadde helt klart sagt i fra til min mor på samme måte om hun hadde hengt ut tøy på en søndag - og jeg er helt sikker på at hun ikke hadde blitt fornærmet for det.

''Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.''

Ja - jeg forstår at hun ble paff. Men ærlig talt - hadde jeg gjort noe som brøt med en regel eller et prinsipp hjemme hos en annen familie, så hadde jeg reagert med at jeg ble lei meg eller flau over hva jeg hadde gjort, ikke blitt fornærmet!

''Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.''

Det var jo det jeg gjorde. Jeg bet i meg det om tøyet på morgenen. Jeg skrøt veldig av middagen og vi koste oss mens vi spiste. Først da hun ville henge ut vask nr to sa jeg i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje du faktisk er en av disse som virkelig har en heks som svigermor. Alle sier de har det, men det er stort sett søtt ment. Du har kanskje en sånn i virkeligheten.

Kanskje du burde begynne å henge opp hvitløk på døra hennes. Eller er det mot vampyrer? Pentagram?

Uff - nei hun er ikke en heks. Jeg ER veldig glad i henne, og ungene elsker henne - men hun er sta og steil, og vi kan nok ikke forandre på henne. Hun gjør mye fint for oss, men jammen klarer hun å rote det til også.

Verst var det da hun kom her en uke om gangen og jeg hadde permisjon og var hjemme med baby. Det går sm regel bedre nå når jeg jobber og vi bare ses om kvelden. Gikk dårlig å starte med en helg sammen :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest det meste i tråden, tror jeg. Hun tok med mannen din på kjøretur etterpå? Sa han noe om saken da? Og hun er hos dere 5-6 dager? Det var lenge om dere har et anstrengt forhold.

Jeg bråker eller roter heller ikke ute på søndager. Og det er stille til etter 12-13. Men dette handler vel om helt andre ting? Respekt og grensesetting, tenker jeg. Etter at jeg leste det siste hun sa, det om vekten, kan det virke som du trenger gå opp grenser her. Først avklare med mannen din, siden det er hans mor. Så ta en alvorlig (men innledningsvis positiv og hyggelig) prat med mamsen hans, så dere kan ha henne på besøk flere ganger. For det er sikkert koselig uten dette tullet? Familie er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt overrasket over "Politiet fant svigermor hengt på kleslinjen"-overskiften i Fædrelandsvennen i kveld...

;-)

Med vennlig hilsen

Uff, så fæl du er :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest det meste i tråden, tror jeg. Hun tok med mannen din på kjøretur etterpå? Sa han noe om saken da? Og hun er hos dere 5-6 dager? Det var lenge om dere har et anstrengt forhold.

Jeg bråker eller roter heller ikke ute på søndager. Og det er stille til etter 12-13. Men dette handler vel om helt andre ting? Respekt og grensesetting, tenker jeg. Etter at jeg leste det siste hun sa, det om vekten, kan det virke som du trenger gå opp grenser her. Først avklare med mannen din, siden det er hans mor. Så ta en alvorlig (men innledningsvis positiv og hyggelig) prat med mamsen hans, så dere kan ha henne på besøk flere ganger. For det er sikkert koselig uten dette tullet? Familie er viktig.

Ja, jeg burde snakke med mannen min. Han vet godt om at vi klinsjer innimellom, han gjør det selv med henne.

Jeg må fortelle ham at jeg ble lei meg, men jeg tror ikke noen av oss klarer å si til henne at jeg ble lei meg over den vekt-kommentaren.

Da blir hun pottesur og reiser hjem. Planen er at mannen min og hun skal reise til henne onsdag, og så skal ungene og jeg komme etter lørdag eller søndag og være der neste uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier mannen din til dette? Det er jo hans mor, og jeg ville aldri i verden tillatt at min mor (eller andre i min familie) hadde sagt noe i nærheten av det der til min samboer.

Har dere ikke et hundehus hun kan overnatte i?

Med vennlig hilsen

Jeg ble så paff, at jeg ikke så noen av dem i øynene, verken mannen min eller svigermor, men gikk opp for å dusje. Da jeg kom ned igjen, var hun smørblid og pratet lenge med oss om helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De færreste, og eldre damer inkludert, synes vel det er toppen av alt å drive med husabeid.''

Nja,- jeg synes det virker som en del eldre besøkende blir veldig rastløse og leter med lys og lykte etter å henge fingrene i noe.

Det er ingen som gjør slikt hos meg - her setter de seg gladelig til i sofaen og forventer traktering...,-)

Kanskje like greit, når man tenker over alternativet! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - nei hun er ikke en heks. Jeg ER veldig glad i henne, og ungene elsker henne - men hun er sta og steil, og vi kan nok ikke forandre på henne. Hun gjør mye fint for oss, men jammen klarer hun å rote det til også.

Verst var det da hun kom her en uke om gangen og jeg hadde permisjon og var hjemme med baby. Det går sm regel bedre nå når jeg jobber og vi bare ses om kvelden. Gikk dårlig å starte med en helg sammen :-(

Noen gamle damer er sånn. Da jeg var barn hadde vi en del trøbbel, og en gammel tante i slekta skulle alltid være der og hjelpe moderen. Hun høres litt ut som din svigermor. Jeg hadde mange krangler med henne. Herremin som jeg ga henne inn da det til slutt rant over.

Men i bunn og grunn var hun veldig snill, og hun mente veldig godt. Problemet med sånne er at de skal ta kontrollen helt og holdent, og gjøre ting på sin måte - den måten de gjør det på er den rette. Det er jo sånn de har gjort det hele livet, og hvem er unge jenter som deg til å si hennes livserfaring imot?

De ser ikke selv hvor irrerende dette kan være for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er forholdet imellom deg og din svigermor. Det handler ikke om vask på søndager eller ikke. Dette er noe som du er nødt til å diskutere med din mann.

Ellers er tråden altfor lang til at jeg gidder å lese alle innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette. ''

Jeg kan ikke tro at hun ikke husket det. Jeg tror heller hun tenkte: "Det betyr sikkert ikke så mye for Prust om tøyet henger ute, hun er jo ikke så nøye på det..." Ikke sikkert at hun trosset meg med vilje.

''Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.''

Her protesterer jeg. Svigermor har alltid vært en engel til å hjelpe oss, og jeg har vist tydelig at jeg setter pris på hennes hjelp. Mannen min er veldig flink til å hjelpe henne tilbake med praktiske ting. Tjenester for hverandre betyr veldig mye i den familien. Jeg hadde helt klart sagt i fra til min mor på samme måte om hun hadde hengt ut tøy på en søndag - og jeg er helt sikker på at hun ikke hadde blitt fornærmet for det.

''Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.''

Ja - jeg forstår at hun ble paff. Men ærlig talt - hadde jeg gjort noe som brøt med en regel eller et prinsipp hjemme hos en annen familie, så hadde jeg reagert med at jeg ble lei meg eller flau over hva jeg hadde gjort, ikke blitt fornærmet!

''Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.''

Det var jo det jeg gjorde. Jeg bet i meg det om tøyet på morgenen. Jeg skrøt veldig av middagen og vi koste oss mens vi spiste. Først da hun ville henge ut vask nr to sa jeg i fra.

''Jeg bet i meg det om tøyet på morgenen. Jeg skrøt veldig av middagen og vi koste oss mens vi spiste. Først da hun ville henge ut vask nr to sa jeg i fra''

Av hovedinnlegget virket det som om det første du gjorde etter kirken var å slenge tøyet i en kurv...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å skjønne deg nå. Dessuten ser jeg nå at du tok inn tørt tøy og ikke vått tøy slik jeg først trodde. Da er det jo ingen grunn til at svigermor skal bli fornærmet.

Må du være sammen med henne i høstferien da. Det blir kanskje litt tett etter dette samværet. Kan dere ikke finne på noe annet?

Det med høstferien er kjipt ja. Vi hadde bestemt for lenge siden at vi skulle til henne da. Men det var ikke i mine planer at hun skulle komme hit rett før. Mannen min og jeg hadde en oppvask om det, men da kunne han ikke si til henne at det ikke passet likevel.

Så hun kom fredag, og de to skal reise til henne onsdag og torsdag, så skla ungene og jeg reise etter lørdag eller søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg vet ikke hvordan hun tenker. Jeg kom inn døra halv ti, og det første hun sa var: "I all verden, svetter du?" Jeg svarte: "Ja, jeg pleier å svette når jeg trener og går fort."

Jeg tok av meg skoene og gikk inn i stua. Da så hun på meg, klasket meg på rompa og sa det med vekta. Jeg ble helt paff og svarte: "ja, jeg har lagt på meg". "Lever du gode dager?" svarte hun så....

Jeg er veldig lei meg fordi det har blitt slik nå. Og jeg gruer meg til å skulle være sammen med henne i høstferien også. Vi pleier å få en klinsj etter 5-7 dager, og nå kom den allerede etter 2.

What?! Snakker om frekk dame, som kommenterer en (eventuell) vektøking.

Men hvorfor har dere to såpass lange svigermortreff med så kort mellomrom? Hos oss er det kun en uke til høstferien - mulig deres høsferie er en uke eller to senere, men uansett: Hos oss hadde vi ikke hatt moren min på 5-dagersopphold bare et par uker før vi skulle på 5-dagers opphold hos henne...;-)

(Bruker moren min som eksempel her, da svigers bor så nærme at overnattingsbesøk er utelukket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kanskje dere overreagerte begge to. Hun bør selvsagt respektere dine husregler, men når klærne først var kommet på snora ville jeg ikke sagt noe. Hvis mannen din er enig om det med søndagsvasken kunne kanskje han tatt det opp med henne.

Jeg har selv en overivrig mor som tørker benker, vanner og beskjærer planter, vasker kasseroller og flytter på pyntegjenstandene mine. Det er kun godt ment, så jeg sier ingenting. Jeg ga beskjed en gang, og det var etter hun gjentatte ganger kritiserte et maleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så fæl du er :-(

Nei, jeg er ikke fæl. (Som du så på ";-)" jeg skrev, så vet du jo at det er fleip.) Jeg synes hun er langt over grensen av det en gjest kan tillate seg å si - svigermor eller ei.

Jeg synes du bør fortelle din mann hva hun sa, slik at han kan gjøre noe. Det har ingen hensikt for deg å omgå henne hvis hun bare sårer deg, prust.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg burde snakke med mannen min. Han vet godt om at vi klinsjer innimellom, han gjør det selv med henne.

Jeg må fortelle ham at jeg ble lei meg, men jeg tror ikke noen av oss klarer å si til henne at jeg ble lei meg over den vekt-kommentaren.

Da blir hun pottesur og reiser hjem. Planen er at mannen min og hun skal reise til henne onsdag, og så skal ungene og jeg komme etter lørdag eller søndag og være der neste uke...

Kjenner ikke dere og vet ikke hva som er greit for dere å si eller ikke si. Ei heller hennes evne til å motta den slags informasjon. Men etter som jeg blir eldre og mer erfaren, har jeg lært at å respekter sine egne grenser, og dernest sette dem på en ovenfor andre respektfull måte, ikke er slemt. Det er faktisk utvising av stor omsorg, fordi man kan ha felles glede over samvær med folk man i utgangspunktet kanskje helst ville unngått mest mulig.

Snakk med mannen din og legg en slagplan med han. Sånn oppførsel hadde ikke jeg tolerert fra min mor, og slettes ikke fra sviger mor, uten kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(vi får håpe han mente "hengende etter klesklyper")

Selvsagt mente jeg "hengende til tørk" med klesklyper (ettersom dagens tema var å henge ting på klessnorer)!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det med høstferien er kjipt ja. Vi hadde bestemt for lenge siden at vi skulle til henne da. Men det var ikke i mine planer at hun skulle komme hit rett før. Mannen min og jeg hadde en oppvask om det, men da kunne han ikke si til henne at det ikke passet likevel.

Så hun kom fredag, og de to skal reise til henne onsdag og torsdag, så skla ungene og jeg reise etter lørdag eller søndag.

Men siden hun nå kom til dere isteden, kan hun da vel ikke bli fornærmet over at dere endrer planer?

Tror jeg hadde bestillt en hytte på fjellet i hui og hast. Fine høstfarger nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mente jeg "hengende til tørk" med klesklyper (ettersom dagens tema var å henge ting på klessnorer)!

Med vennlig hilsen

Det var ikke så selvsagt at det var det du mente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...