Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Her er jeg igjen!

Sitter og prøver å komme gjennom den lange tråden min - ante ikke at den skulle engasjere så mange og få så mange innlegg!

Ser at diskusjonen har gått litt frem og tilbake - jeg skal prøve å svare litt her og der :-)

Svigermor var blid som ei sol da hun kom tilbake fra turen. Spurte i 19 tida om jeg hadde hengt opp tøyet. Jeg sa nei, og hun spurte om hun kunne henge det opp da. Jeg svarte da at nå var jo søndagen omtrent over, så hun kunne gjøre det da. Hadde det vært meg, hadde jeg nå ventet til i morgen, men....

Men så: Jeg var ute i halvannen time og gikk tur med ei venninne om kvelden. Da jeg kom tilbake - presterte svigermor å si følgende: "Jeg tror jammen du har lagt på deg siden i sommer!"

Vel - jeg hadde i løpet av dagen og etter innleggene her, prøvd å ta meg sammen og ikke være sur på henne pga hennes reaksjon med det tøyet - men da var jeg tilbake på 0-punktet.

Hva er poenget med å si noe sånt? Ja, jeg har lagt på meg i høst - men det har da ikke hun noe med, og ikke noe med å kommentere.... Så jeg er litt fed up.

Det var helt unødvendig av henne å kommentere vekten din! Jeg ville blitt fryktelig lei meg om noen sa noe sånt til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

''At det er noe å skryte av at en våkner 6 eller 7, har jeg ikke noe sans for.''

Er ikke svigermoren din vestlending? Det ligger i genene deres å mene at moral og tidlig oppvåkning om morgenen har en sammenheng...

Sørlendinger derimot er mer opptatt av de ytre forhold...

Hilsen hun som har mor fra vestlandet og fra fra sørlandet:-)

Eks-svigermor, som også er fra vestlandet er slik. Fremdeles kan hun ringe langt ut på dag og spørre om jeg sov. Så ler hun så godt. Jeg biter fremdels på med irritasjon, samtidig som jeg ikke sier noe ;D Selv er hun oppe rundt 0600 alle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på landet spiser tidlig :-) Jeg mener å huske at mine egne besteforeldre (som bodde på gård) hadde middag i ettiden, kanskje henimot to.

Mannen sin far krevde middag kl 1200. Hvis ikke ble det baluba ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Skjønner deg godt jeg. Du er gjest i hennes hus, og hun er gjest i ditt hus. Du kan hjelpe til hos henne, og hun hos deg. Men ingen bør "overta styringen" hos hverandre sånn uten videre.

Klønete var hun, men svigermor mente det sikkert godt.

Har en svigerfar "av samme ulla". Han blir helst 14 dager i slengen, forventer oppvartning og sine yndlingsretter på middagsbordet. Blir sur for alt mulig. Kan bli sur fordi jeg baker kake (og han har ikke lyst på kake), blir sur fordi jeg ikke har kake (fordi han hadde lyst på kake), blir sur fordi jeg ikke sa hei til han først (dersom flere enn han kom samtidig) osv osv osv.

Min mann (og din mann) blir mellom barken og veden. Han skjønner deg/meg og vil helst stå på vår side- men må "gå imot" sin forelder. Dette igjen faller ikke i god jord hos svigermor/far... og så har han/hun ennå en "gyldig grunn" til å fortelle deg/meg hvor skapet skal stå.

Jeg har lært meg å overhøre/overse en masse kommentarer.

Håper det går bedre og at din svigermor innerst inne skjønner at hun bør trå varsomt for å bevare godt forhold til sin svigerdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Jeg er sikker på at svigermor mente det godt, men jeg skjønner at du reagerte siden du også tidligere har sagt til henne at du ikke tørker klær ute på søndagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo svigermora di som hang ut tøyet, ikke du. Prinsippet ditt om ikke å henge ut tøy på søndager, bør jo gjelde _deg selv_, ikke andre. Hvis du i tillegg ikke bryr deg om hva naboene mener, så burde jo ikke dette være noe problem i det hele tatt.

Du har holdt ditt prinsipp om ikke å henge ut klær på søndager. Nå var det svigermoren din som hang ut klærne, ikke du. Da har jo ikke du syndet, men hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det jo svigermora di som hang ut tøyet, ikke du. Prinsippet ditt om ikke å henge ut tøy på søndager, bør jo gjelde _deg selv_, ikke andre. Hvis du i tillegg ikke bryr deg om hva naboene mener, så burde jo ikke dette være noe problem i det hele tatt.

Du har holdt ditt prinsipp om ikke å henge ut klær på søndager. Nå var det svigermoren din som hang ut klærne, ikke du. Da har jo ikke du syndet, men hun.

Bortsett fra at jeg ikke er kristen, ikke går i kirken. ikke ser på klesvask på søndager som synd, osv, har jeg ingen problemer med å se at trådstarter føler et ansvar for det som skjer i om rundt ens egen bolig.

Jeg (og naboene) ville ikke likt om noen av mine gjester begynte ute med motorsag tidlig en søndags morgen.

Som ateist har jeg likevel sans for en moderat praktisering av helligdagsfreden. Ikke av hellighet, men fordi jeg synes det skal være forskjell på helg og ukedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit å snakke om det sammen når dere begge er rolige.

Kjenn etter om du ønsker hjelp i huset. Noen synes det er veldig behagelig og godt med hjelp, andre liker ikke hjelp. Jeg tror nok at en del av prisen av å få slik hjelp er nok nettopp innblanding. Det er i såfall min erfaring. Desto mere familien min hjelper meg desto større rett tror de at de har til å blande seg inn. Selv synes jeg da det er bedre og ikke få hjelp og så slippe innblandingen.

Hvis du synes det er godt å få hjelp så si at du setter stor pris på den hjelpen hun gir deg. For det er jo egentlig veldig snillt at noen bare kommer og tar den kjedelige drittjobben for en. Det er ingen selfølge.

Om dere prater om det så kan du jo kanskje også takke henne masse for hjelpem og evt. bare utrykke om du ønsker hjelp eller ikke. Om du ønsker hjelp så må hun kanskje også få lov til å gjøre det litt på sin måte selv om du kan si i fra hva du vil/ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg skjønner din svigermor ble støtt her!

Samtidig skjønner jeg jo at du ønsker å sette reglene i eget hus. Men tydeligvis har dere en jobb å gjøre på kommunikasjonsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg skjønner din svigermor ble støtt her!

Samtidig skjønner jeg jo at du ønsker å sette reglene i eget hus. Men tydeligvis har dere en jobb å gjøre på kommunikasjonsfronten.

Hvis du orker å lete, så vil du langt nede i tråden se en beskrivelse av hva som skjedde da Prust kom hjem etter kveldsturen i går. Svigermoren kommenterte at hun svettet, så klapset hun henne på baken og kommenterte at hun hadde lagt på seg.

Det er tydelig at svigermoren har vært ute etter å trykke på Prust sine ømme punkter, og klart det!

Det er mange måter å stikke folk på, mens man prøver å kamuflere det som hjelpsomhet eller venlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg burde snakke med mannen min. Han vet godt om at vi klinsjer innimellom, han gjør det selv med henne.

Jeg må fortelle ham at jeg ble lei meg, men jeg tror ikke noen av oss klarer å si til henne at jeg ble lei meg over den vekt-kommentaren.

Da blir hun pottesur og reiser hjem. Planen er at mannen min og hun skal reise til henne onsdag, og så skal ungene og jeg komme etter lørdag eller søndag og være der neste uke...

Er du sikker på at det er umulig at du og svigermor har en lang og uforstyrret samtale - evt. går en tur sammen - hvor du både kan snakke om at du nok kan være litt vel nærtagende av og til (som f.eks. at du føler deg kritisert når du sover litt lenge på søndag morgen), men at du også synes at hun skal slutte å kommentere på vekten din. Det kan hende at hun trenger å få det litt inn med teskje at den typen kommentarer ikke er spesielt egnet til å lyse opp hverdagen for andre...

Jeg har vært litt vel krass med deg i denne tråden, men satser på å bli tilgitt for det. Bakgrunnen er at jeg synes det litt for ofte er slik at svigermødre gis uhyre lite handlingsrom, de skal liksom bare være til nytte og aldri til sjenanse i familielivet. I motsatt tilfelle, så kan man jo bare droppe kontakten med dem... Når man samtidig tenker på at mange av disse kvinnene har mistet sine ektemenn (kvinner lever jo gjerne lenger enn menn), og dermed må finne nye måter å leve sine liv på, ikke nødvendigvis har vært i ordinært arbeidsliv (men vant til å ta seg av hus og hjem - noe de gjerne gjør med litt vel stor intensitet), har vokst opp i en tid hvor folk ikke var like forsiktige med hva de sa til hverandre osv - så synes jeg at det er på tide å jobbe for en holdningsendring som innebærer noe større verdsettelse av disse kvinnene. Som i så mange andre sammenhenger, så har jeg tro på genuine samtaler om temaet - hvis du tør å slippe henne litt nærmere dine såre områder (den dårlige samvittigheten osv), så vil hun kanskje også få større ønske om å være litt mer varsom i forhold til å ikke tråkke over dine grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg ikke er kristen, ikke går i kirken. ikke ser på klesvask på søndager som synd, osv, har jeg ingen problemer med å se at trådstarter føler et ansvar for det som skjer i om rundt ens egen bolig.

Jeg (og naboene) ville ikke likt om noen av mine gjester begynte ute med motorsag tidlig en søndags morgen.

Som ateist har jeg likevel sans for en moderat praktisering av helligdagsfreden. Ikke av hellighet, men fordi jeg synes det skal være forskjell på helg og ukedager.

Det er milevis forskjell på å starte opp motorsaga en søndagsmorra og henge ut en klesvask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er milevis forskjell på å starte opp motorsaga en søndagsmorra og henge ut en klesvask!

Ja, det er stor forskjell. Eksempelet brukt for å vise at huseier har et ansvar for gjesters adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg igjen!

Sitter og prøver å komme gjennom den lange tråden min - ante ikke at den skulle engasjere så mange og få så mange innlegg!

Ser at diskusjonen har gått litt frem og tilbake - jeg skal prøve å svare litt her og der :-)

Svigermor var blid som ei sol da hun kom tilbake fra turen. Spurte i 19 tida om jeg hadde hengt opp tøyet. Jeg sa nei, og hun spurte om hun kunne henge det opp da. Jeg svarte da at nå var jo søndagen omtrent over, så hun kunne gjøre det da. Hadde det vært meg, hadde jeg nå ventet til i morgen, men....

Men så: Jeg var ute i halvannen time og gikk tur med ei venninne om kvelden. Da jeg kom tilbake - presterte svigermor å si følgende: "Jeg tror jammen du har lagt på deg siden i sommer!"

Vel - jeg hadde i løpet av dagen og etter innleggene her, prøvd å ta meg sammen og ikke være sur på henne pga hennes reaksjon med det tøyet - men da var jeg tilbake på 0-punktet.

Hva er poenget med å si noe sånt? Ja, jeg har lagt på meg i høst - men det har da ikke hun noe med, og ikke noe med å kommentere.... Så jeg er litt fed up.

Å kommentere andres vekt er ufint, enten man er for tykk eller tynn, dette lærer man bl.a. barna sine i svært tidlig alder.

Jeg synes dette er en ting du kan ta opp med henne på en høflig måte når dere uansett bør ha en prat sammen. Forhåpentligvis skjønner hun tegninga dersom du sier til henne at slike kommentarer oppleves som sårende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kom noen sånne til meg så lot jeg dem bare holde på så mye de ville ;o) Deilig å slippe og gjøre det sjøl.

Jeg tenker sånn som deg. For en luksus, da!

Jeg tenker at gode sider veier opp for dårlige sider hos folk. At noen lagde middag og vaska et par maskiner for meg mens jeg sov til kl 10 på en søndag ville veid tungt på den positive vektskåla.

Men jeg skal innrømme at småfrekke kommentarer om vekta mi ville veid meget tungt på den andre vektskåla. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få uoverenstemmelsene jeg/vi har hatt med svigermor/svigerforeldre har vi ordnet slik at datter/sønn har tatt en prat med sine foreldre.

Tror det har vært greit på mange måter. Tror det blir tatt imot på en god og "ikke-fornærmende" måte, og helt klart blitt tatt til etterretning. Om det har vært noe med barna, har også jeg tatt det med mine foreldre og han med sine.

På den måten viser vi at vi hører sammen og støtter hverandre, og at det faktisk er to som står bak avgjørelsene.

Her ville mannen ha tatt en forsiktig prat med sin mor om at vi begge setter pris på hjelp og støtte, og at hun er en flott bestemor for barna. Det er veldig hyggelig å ha besøk, men vi ønsker å styre hus & hjem på vår måte. Om hun har lyst til å hjelpe til, må hun gjerne si ifra, så er det mer enn nok av ting hun kan få ta tak i...

Eller noe i den dur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde reagert som deg, jeg. Jeg henger ALDRI ut tøy på søndage, og misliker egentlig at andre gjør det også. Det er liksom det her med at søndagen er en HELLIGdag. Skal jeg spise en sen frokost sammen med familien på en søndagsmorgen er det ikke veldig inspirerende å se naboens unevnelige i grelle farger blafre lystig i vinden. Tror jeg hadde blitt mektig irritert jeg, om sviogermor hadde lagt seg opp i klesvaska mi i det hele tatt. Mine skitne truser, og gubbens sure sokker ordner jeg med selv. Heldigvis har jeg en svigermor som egentlig bare forlanger kaffe når hun kommer. Og hun bor såpass nær at det aldri blir dager, men heller noen timer.

Nå henger jeg sjelden klær ut i det hele tatt, men om jeg gjorde det, ville de temmelig sikkert også hengt ute på søndagen. Har aldri forstått det med at tøyet ikke skal henge ute da - det er jo nettopp søndagen en har tid til å tørke klær!

Men det er jo ikke denne regelen prusts innlegg egentlig dreier seg om, jeg respekterer hennes valg om ikke å henge ut klær på søndagene. Her handler det mer om svigermors overtramp og eventuelle manglende respekt for prusts regler og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun liker absolutt å være i aktivitet. og jeg forstår at hun vil være til nytte. Hun vet at det å hjelpe meg med å stryke er noe jeg setter veldig stor pris på - og hun vet hvor styrketøyet er og hvor strykejern og strykebrett ligger. HUn selv liker veldig godt å stryke. Så dette kunen hun jo forsråvidt ha gjort i morges.

Poenget er at jeg ikke vil akseptere all hjelp når det bryter med noen regler eller prinsipper jeg har.

Det er ikke slik at vi ser lite til hverandre. HuUn er hos oss 4-5 ganger i året (og da som regel 5-7 dager), og vi er hos henne 3-5 ganger i året (rundt en uke). Vi skal til henne i høsteferien også. Det er kanskje grunnen til at jeg er litt ektra anspent denne gangen.

''Det er ikke slik at vi ser lite til hverandre. HuUn er hos oss 4-5 ganger i året (og da som regel 5-7 dager), og vi er hos henne 3-5 ganger i året (rundt en uke). Vi skal til henne i høsteferien også. ''

Oi, det var mye! Hvorfor tilbringer dere så mye tid sammen når ting tydeligvis er litt anspent? Det hadde i hvertfall aldri jeg orket, når hverdagene er såpass stressende som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo veldig fint av henne å ville hjelpe deg da, men du kan godt forklare hvorfor du ikke vil ha klær hengende ute på søndager.''

Unnskyld meg, men mener du virkelig at det skulle være nødvendig å forklare? At man ikke skal henge ut klær på søndager, er en velkjent "regel" fra hele landet, selv om mange nå velger å ikke praktisere det.

'' At man ikke skal henge ut klær på søndager, er en velkjent "regel" fra hele landet, selv om mange nå velger å ikke praktisere det.

''

Ja, jeg kjenner ikke til noen som praktiserer denne regelen lenger. Den er ikke særlig praktisk nå som de fleste kvinner arbeider ute hele uka, mens de før kunne ta klesvasken på hverdagene mens mannen var på jobb.

Selv naboen som er prest ser gjennom fingrene med slike regler vedrørende søndagene (men jeg ser ikke klesstativet deres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he Skal ikke se at han innehar en stor grad av "gi f-mentalitet" generelt og spesielt, men jeg tror også at han ikke i like stor grad som meg er i stand til å legge merke til at "slik gjør vi det her" på områder som ikke er viktige for han. Jeg kan merke det også i forhold til hans egne foreldre, der jeg har "catchet" at de gjør slik& sånn, og han blir overrasket når jeg har kommentert det til han;-)

Men.... du vet - MENN!! ;-)

Ha, ha, har akkurat en slik mann som deg, gitt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...