Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

''Jeg synes også en kommentar om "syvsoving" er svært uskyldig. Hvis jeg ønsker å kritisere noen, så bruker i allefall jeg litt mindre "lekne" eller uhøytidelige ord.''

Å, visst kan sylskarp kritikk kamufleres som smørblide kommentarer.

Det er noen huller her som vi ikke har fått svar på. Prust er visst ikke tilstede akkurat nå, forhåpentlig sitter hun og snakker hyggelig og oppklarende med svigermor :-)

''Å, visst kan sylskarp kritikk kamufleres som smørblide kommentarer.

Det er noen huller her som vi ikke har fått svar på. Prust er visst ikke tilstede akkurat nå, forhåpentlig sitter hun og snakker hyggelig og oppklarende med svigermor :-)''

Enig i begge deler, særlig i det siste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

selvfølgelig er det ingen grunn til å bli det. Det er jo ditt hus og du som bestemmer. virkelig barnslig å ta med seg mannen din på en kjøretur altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen gjaldt vel særlig på den tiden da kjerringene holdt seg unna arbeidslivet. Da hadde de 6 andre dager å vaske tøy på.

Nå er de fleste i arbeid, og må prøve å utnytte fridager til husarbeid.

My point exactly. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo ikke noe særlig å henge opp tøy som har ligget vått i en kurv et døgns tid, det blir iallfallskrukkete, og kanskje også surt, så da blir vaskinga nærmest bortkastet.''

Det er ikke noe problem, fordi svigermor sikkert stryker tøyet ;-)

Hehehehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Bra innlegg. (og langt mer diplomatisk enn mitt.) *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at komentaren "syvsoving" er uskyldig, når du mener at komentaren "vi henger vasken opp imorgen ....." er en kraftig irettesettelse.

I min familie tuller vi ofte med de sist oppståtte om morgenen om at de er syvsovere; sannsynligvis derfor jeg ikke oppfatter det som kritikk.

Grunnen til at jeg mener episoden som er skildret var en ganske krass irettesettelse, hadde sammenheng med at svigermor da hadde holdt på med klesvasken hele morgenen og formiddagen og så kommer prust og direkte "stopper" henne fra å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir altså sur på henne fordi hun er snill og vasker klær mens dere er i kirka.

Kvinnfolk!

Hun hadde også middagen klar da de kom hjem. Hadde jeg vært svigermor her hadde jeg valgt å innta "gjesterollen" til gangs hver gang jeg var på besøk, dvs forventet full oppvartning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie tuller vi ofte med de sist oppståtte om morgenen om at de er syvsovere; sannsynligvis derfor jeg ikke oppfatter det som kritikk.

Grunnen til at jeg mener episoden som er skildret var en ganske krass irettesettelse, hadde sammenheng med at svigermor da hadde holdt på med klesvasken hele morgenen og formiddagen og så kommer prust og direkte "stopper" henne fra å fortsette.

''I min familie tuller vi ofte med de sist oppståtte om morgenen om at de er syvsovere; sannsynligvis derfor jeg ikke oppfatter det som kritikk. ''

Samme her. :-)

Og hvis du hadde kalt min mann for en syvsover, hadde han gasnke sikkert replisert, med et glimt i øyet: "Du får det til å høres ut som noe negativt!" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du sier der er jeg veldig enig i! Når man sier det på den måten føler svigermor seg verdsatt samtidig som hun skjønner at dette ikke er en vane Prust har (og om hun hadde det, so what ;-))

Nettopp. Kjenner jeg prust rett, er hun oppe før fuglene driter på hverdagene, med tre unger som skal av gårde og travel jobb. Så hun fortjener å ligge lenger i helgene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor takknemlig er man hvis personen skryter av sine selvpålagte oppgaver? Det er temmelig sannsynlig for å få ros. -Og javisst kan man rose, men om man samtidig føler seg kritisert av vedkommende (ref kommentar om syvsoving og at prust heller burde gjøre andre ting) er det ikke lett å være takknemlig. ''

Men hvordan ville hun regaerthvis det var hennes egen mor som hadde gjort alt dette husarbeidet? Smilt og sagt tusen takk for hjelpen?

Det er nå engang slik at man ofte tillegger svigermor ondere hensikter enn ens egen mor (jeg er slik selv også), og kanskje også svigermor vil være en større "hund" etter takksigelser - moren tar sin datters hengivenhet og fortrolighet mer for gitt?

Min svigermor har vel aldri hjulpet til med noe som helst av betydning, men den der "vente-på-anerkjennelse-greia" kjenner jeg igjen. Typisk når det gis gaver og hun sitter og ni-følger med på oppakkingen og kommenterer hvor fin den er og at det må passe akkurat til meg, tillagt kommentarer om hvor dyrt det var og/eller hvor mye tid hun har brukt på å finne denne tingen... Ja, det ER slitsom med en som er så opptatt av anerkjennelse, og jeg skulle ønske hun kunne være mye mer avslappet, men hva gjør jeg? Jo, passer på å takke ekstra mye for gaven og skryte av hvor fin den er osv.

Enig i at svigermor har betydelig mindre spillerom enn ens egen mor. Men å forvente seg all verdens takk for oppgaver en selv pålegger seg, synes jeg lite om.

Å takke for gaver noen har kjøpt er da en selvfølge. Men det kan ikke helt sidestilles her synes jeg, gavene du snakker om nå er vel type jul og bursdag?

For å prøve å relatere til dette med gaver; Om din svigermor hadde kommet med gaver til deg hver gang dere treftes, og sist gang var gaven en ting du flere ganger har snakket om at du ikke liker - og gaven gis med en liten klage om at du er vanskelig å finne ting til - hvor mye skal du da takke når du ikke engang har bedt henne om å ta seg så voldsomt bry? :-)

Jeg kan bare snakke for meg selv, og ville ikke likt at svigermor, men heller ikke min egen mor for den saks skyld, hadde satt nesa ned i vårt skittentøy. Jeg har ett mindre barn enn prust, så jeg tror ikke det utgjør all verdens forskjell i mengde.

Om jeg hadde fått den minste kommentar/kritikk for at jeg sov lenge en søndag mens svigermor selv hadde vært oppe i flere timer og gjort det-og-det-og-det (som hun ikker er bedt om), ville jeg blitt ganske stram i maska.

Prust sier jo de er ulike typer. Svigermor synes visst ikke det gjør noe å gå inn og ut av prust og mannens soverom, jeg ville absolutt ikke likt det heller. men hvordan sier mna fra om sånt? Klart spenning da bygger seg opp.

Så det med å henge opp tøyet på en søndag ble kanskje bare dråpen. Det er tydelig et anspent forhold her. Og i svigermor-tilfeller bør mannen være mellomledd og gi generelle tilbakemeldinger om hva og når og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....''

Hvorfor er ikke dette noe du kan snakke åpent om med henne om i stedet for å tillegge henne hensikter som du ikke kan vite for sikkert at er rette?

''Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''

Det kan jo hende hun ikke føler at det blir verdsatt at hun yter en innsats? Gud, for en luksus det er at hun fikser ting på morrakvisten! Det må være bedre at du sier til henne at du setter enormt pris på dette, og at det er helt fantastisk for deg å kunne ligge litt lenger i helgene når dere har travle hverdager.

''Det må være bedre at du sier til henne at du setter enormt pris på dette, og at det er helt fantastisk for deg å kunne ligge litt lenger i helgene når dere har travle hverdager.''

Enig her også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Kjenner jeg prust rett, er hun oppe før fuglene driter på hverdagene, med tre unger som skal av gårde og travel jobb. Så hun fortjener å ligge lenger i helgene. :)

---uten å bli kritisert for det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie tuller vi ofte med de sist oppståtte om morgenen om at de er syvsovere; sannsynligvis derfor jeg ikke oppfatter det som kritikk.

Grunnen til at jeg mener episoden som er skildret var en ganske krass irettesettelse, hadde sammenheng med at svigermor da hadde holdt på med klesvasken hele morgenen og formiddagen og så kommer prust og direkte "stopper" henne fra å fortsette.

I min familie tuller vi ofte med de sist oppståtte om morgenen om at de er syvsovere

Vi også, men jeg har og oppleved ordet brukt med negativt fortegn.

Grunnen til at jeg mener episoden som er skildret var en ganske krass irettesettelse, hadde sammenheng med at svigermor da hadde holdt på med klesvasken hele morgenen og formiddagen og så kommer prust og direkte "stopper" henne fra å fortsette.

Der er vi uenige, som Sør så fint sa:

....man kan gjøre mye fordi man vil være snill, men man er jo ikke "snill" hvis man ikke respekterer den man skal være snill med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun hadde også middagen klar da de kom hjem. Hadde jeg vært svigermor her hadde jeg valgt å innta "gjesterollen" til gangs hver gang jeg var på besøk, dvs forventet full oppvartning ;)

Det med middagen er kanskje verre. Det er sannsynligvis godt ment, men med mindre kirka er ferdig spesielt sent i disse dager, er det vel nærliggende å tro at middag ved ettida er i tidligste laget.

Men det er jo passe tidspunkt for lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eller hvorvidt svigermors aktiviteter fremkaller en form for dårlig samvittighet hos prust uten at svigermor nødvendigvis kritiserer.''

Enig.

....men jeg tror nok svigermor vet hvor de ømme punktene er også :-) Og tipper at hun, om hun ikke føler hun blir nok verdsatt for sine selvpålagte oppgaver, vet å trykke litt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Kjenner jeg prust rett, er hun oppe før fuglene driter på hverdagene, med tre unger som skal av gårde og travel jobb. Så hun fortjener å ligge lenger i helgene. :)

Helt klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har ikke det samme forholdet til kirke og søndager som deg, selv om jeg er vokst opp med at det ikke skal henges tøy ute på søndager.

Så jeg ville nok takket svigermor for hjelpen og tenkt at tøyet bare for henge ute nå mens hun er der.

Likevel synes jeg svigermoren din handlet barnslig. Umoden oppførsel av en voksen dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men tilbake til kjernen - tøy ut på søndager? Det er skam, men du setter henne gjerne til å stryke en haug med tøy. Er det bare fasaden som teller? Det ene skyter det andre i leggen, med det å holde hviledagen hellig.''

Good point!

Nå høres jo prust ut som den reneste onde stemoren i Askepott, "setter svigermor til å stryke"... :-)

Hvorfor nekte svigermor å stryke hvis hun vil? Det er likevel lov å si fra når noe blir gjort helt galt i forhold til prusts egne overbevisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med middagen er kanskje verre. Det er sannsynligvis godt ment, men med mindre kirka er ferdig spesielt sent i disse dager, er det vel nærliggende å tro at middag ved ettida er i tidligste laget.

Men det er jo passe tidspunkt for lunsj.

Hva gjør jeg når svigermor lager middag til oss altfor tidlig på søndager kan altså også være en aktuell problemstilling ser det ut til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...