Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Frk Rosenkranz

Det er jo ikke prust som har laget en "krise" av det, men svigermoren som "forsvant" da prust påpekte det.

Svigermor er på besøk, og da spør man først.

Med vennlig hilsen

Jeg tror svigermor mente det godt og ikke var klar over disse reglene.

Jeg syns trådstarter burde forklart svigermor før hun irettesatte henne. Svigermødre er følsomme. Jeg har selv en mor med en svigerdatter som har sine spesielle regler, og hun har en krass måte å være på mot min mor og irettesetter henne med sine regler som min mor ikke visste om. Moren min er veldig følsom og blir jo fornærmet og lei seg... men hadde taklet det bedre og forstått det om svigerdatteren hadde sagt fra på en pen måte og forklart hvorfor hun hadde slike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Igjen: Hva er ufint med:

''"Vi venter med å henge tøyet ut til i morgen, for jeg liker ikke å ha tøy hengende ute på søndagen."''?

Spørs hvordan hun sa det da. Det kan jo hende svigermoren var av den følsomme typen. Bare det at hun tok seg nær av måten hun sa fra på viser jo at hun ikke gjorde dette for å provosere, men for å hjelpe.. her trodde hun at hun gjorde en god gjerning, så kommer svigerdatteren slik.... utakk er verdens lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

''Makan til utakknemlighet, her prøver svigermor å gjøre svigerdatter glad....''

Men da bør jo svigermor huske på hva som gjør svigerdatter glad...

Med vennlig hilsen

Min mann har foreldre som er kirkegjengere og menighetsfolk, men han kan ikke huske noen regel om å ikke henge ut tøy på søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har foreldre som er kirkegjengere og menighetsfolk, men han kan ikke huske noen regel om å ikke henge ut tøy på søndager.

Det er en almenn kjent regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe særlig å henge opp tøy som har ligget vått i en kurv et døgns tid, det blir iallfallskrukkete, og kanskje også surt, så da blir vaskinga nærmest bortkastet.

Det var kanskje slik altermativet ble om hun ikke ville henge ut. Ikke sikkert prust pleier å vaske klær på søndager, nettopp for å unngå å henge ut. Men dette blir bare gjetting.

Synes svigermor skulle ha vært mer oppmerksom på hvilke regler de har i huset, men når "feilen" først er begått, bør tilbakemeldingen uansett være en vennlig påminnelse - ikke en sur irettesettelse. Men vi vet heller ikke hvordan beskjeden fra prust ble gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har foreldre som er kirkegjengere og menighetsfolk, men han kan ikke huske noen regel om å ikke henge ut tøy på søndager.

Det er da kjent i hele Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke for å latterliggjøre trådstarter, men jeg syns hele problemstillingen er å skape seg problemer. Er ikke sikkert svigermor var klar over disse reglene.

Prust skriver at dette er en av de få tingene hun har gitt svigermor beskjed om flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende svigermor respekterer hennes syn på dette om hun bare blir forklart.

Ikke alle som vet at søndagen er så hellig at selv klær ikke kan henge ute.

Det har jo prust sagt fra om flere ganger tidligere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svigermor mente det godt og ikke var klar over disse reglene.

Jeg syns trådstarter burde forklart svigermor før hun irettesatte henne. Svigermødre er følsomme. Jeg har selv en mor med en svigerdatter som har sine spesielle regler, og hun har en krass måte å være på mot min mor og irettesetter henne med sine regler som min mor ikke visste om. Moren min er veldig følsom og blir jo fornærmet og lei seg... men hadde taklet det bedre og forstått det om svigerdatteren hadde sagt fra på en pen måte og forklart hvorfor hun hadde slike regler.

Men det har jo prust gjort. Det er svigermor som ikke lytter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å lage seg problemer da.

Gjort er gjort og skutt er skutt.

Er da ingen krise om klesvasken henger ute - så lenge det ikke regner?

Det var vel fint tørkevær....

men dere er vel så opptatt av de ti bud, at det at andre har jobbet på søndagen og hengt ut klær til spott og spe for naboer er det verste som kan tenkes!

Skjerp dere!

Er det så vanskelig å respektere andres følelser? Må det tråkkes på? Ville du vært like spydig overfor noens religiøsitet, om det gjaldt en annen relgion?

Prust har presisert at dette ikke har noe med henens naboer å gjøre, det er HUN som føler at det er galt å henge ut klesvask på søndager, og det var svigermoren informert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo prust sagt fra om flere ganger tidligere.

Med vennlig hilsen

Hvis det er noe man selv ikke synes er en viktig problemstulling, glemmer man det lett. Jeg har ikke tall på alle de gangene min mor har sett himmelfallen på meg og sagt: "Hva? Liker du ikke agurk?" Hun har på sin side fllere ganger vært nødt til å "irettesette" meg fordi jeg har ringt midt under Hotel Cæsar! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker om kirke og henge ut tøy på søndager,

har det seg da slik at du er veldig opptatt av å følge de ti bud,

bl.a. å holde hviledagen hellig? Er det derfor du ikke vil ha tøy hengende ute på søndager?

I så fall får du forklare henne at det er derfor.

Det er jo veldig fint av henne å ville hjelpe deg da,

men du kan godt forklare hvorfor du ikke vil ha klær hengende ute på søndager.

Unnskyld deg, slik at hun ikke skal bli lei seg... svigermødre har følelser de og.

Beklager at jeg var litt krass mot deg, det var ikke meningen,

men jeg er litt opptatt av å holde hviledagen hellig og vise mine naboer at jeg praktiserer det... det er veldig snilt av deg å hjelpe, men akkurat søndagen har jeg denne regelen. Håper du forstår.

''Det er jo veldig fint av henne å ville hjelpe deg da, men du kan godt forklare hvorfor du ikke vil ha klær hengende ute på søndager.''

Unnskyld meg, men mener du virkelig at det skulle være nødvendig å forklare? At man ikke skal henge ut klær på søndager, er en velkjent "regel" fra hele landet, selv om mange nå velger å ikke praktisere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg synes du er helt på bærtur når du irettesetter svigermor når hun hjelper deg i huset. Hvorfor i all verden kunne du ikke sett gjennom fingrene over den bagatellen at hun hang ut klesvasken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe man selv ikke synes er en viktig problemstulling, glemmer man det lett. Jeg har ikke tall på alle de gangene min mor har sett himmelfallen på meg og sagt: "Hva? Liker du ikke agurk?" Hun har på sin side fllere ganger vært nødt til å "irettesette" meg fordi jeg har ringt midt under Hotel Cæsar! ;-)

Jeg tror bare det ble litt mye for prust jeg, og kan godt forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo veldig fint av henne å ville hjelpe deg da, men du kan godt forklare hvorfor du ikke vil ha klær hengende ute på søndager.''

Unnskyld meg, men mener du virkelig at det skulle være nødvendig å forklare? At man ikke skal henge ut klær på søndager, er en velkjent "regel" fra hele landet, selv om mange nå velger å ikke praktisere det.

Her i borettslaget fikk vi fjerna oldtidsparagrafen om forbud mot tørking av tøy på søndager for et par år sida. Det skulle da bare mangle at ikke folk kan henge ut klær til tørk den ene av de to dagene i uka de har tid til å få unna litt klesvask.

Så nei - jeg tror ikke det er så vanlig lenger å ikke henge ut klesvask på søndager som du hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i borettslaget fikk vi fjerna oldtidsparagrafen om forbud mot tørking av tøy på søndager for et par år sida. Det skulle da bare mangle at ikke folk kan henge ut klær til tørk den ene av de to dagene i uka de har tid til å få unna litt klesvask.

Så nei - jeg tror ikke det er så vanlig lenger å ikke henge ut klesvask på søndager som du hevder.

Kanskje dette er annerledes på landet og/eller i bibelbeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...