Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Akkurat det med "syvsover" var muligens sagt som en spøk, men det irriterer meg litt likevel.

At det er noe å skryte av at en våkner 6 eller 7, har jeg ikke noe sans for.

''At det er noe å skryte av at en våkner 6 eller 7, har jeg ikke noe sans for.''

Er ikke svigermoren din vestlending? Det ligger i genene deres å mene at moral og tidlig oppvåkning om morgenen har en sammenheng...

Sørlendinger derimot er mer opptatt av de ytre forhold...

Hilsen hun som har mor fra vestlandet og fra fra sørlandet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Vi to har nok som vanlig noe ulikt syn på hva det vil si å vise respkt for andre.

Svigermoren viser jo ingen respekt for Prust, ved å gjøre ting hun vet Prust ikke liker - som å henge ut klær på søndager, og å gå i private klesskap.

Jeg tror ikke du finner mange som er enig med deg i at svigermors oppførsel er OK, eller at Prust overreagerte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At det er noe å skryte av at en våkner 6 eller 7, har jeg ikke noe sans for.''

Er ikke svigermoren din vestlending? Det ligger i genene deres å mene at moral og tidlig oppvåkning om morgenen har en sammenheng...

Sørlendinger derimot er mer opptatt av de ytre forhold...

Hilsen hun som har mor fra vestlandet og fra fra sørlandet:-)

...skulle selvfølgelig stå far fra sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at det jeg sa var "en sterk krenkelse"?

Da er vi milevidt fra hverandre på hva en krenkelse er!

Med mindre du sa det på en ekkel måte med et ondt blikk, syned jeg ikke det var noe å bli fornærmet over i det hele tatt.

Og hvis jeg var henne (og ikke vi allerede var uvenner) hadde jeg sagt at beklager, det tenkte jeg ikke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke manglende ros som er temaet i denne tråden? Slik jeg oppfattet det, så stoppet prust henne midt i det å ville henge ut klærne?

Hvorfor henger svigermor ut klær på søndag, når hun vet Prust ikke liker det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning er det like stor grunn til å være opptatt av å vise respekt for andre som om de respekterer en selv. Det gjelder også i forhold til nær familie.

''Etter min oppfatning er det like stor grunn til å være opptatt av å vise respekt for andre som om de respekterer en selv. Det gjelder også i forhold til nær familie.''

Ja, nettopp. Og svigermoren tråkket kraftig over prust sine grenser ved å henge ut klær hos henne på en søndag. Jeg syns det er svigermor som har gjort den store feilen her, det var helt riktig av prust å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt at hun ble fornærmet. Hun mente sikkertr bare godt, og ville hjelpe dere ved å ta i et tak, og så er takken en amper svigerdatter som ikke er et dugg takknemlig. Det blir lett til at man føler seg litt i veien når en er på besøk i dagesvis, og da føles det godt å kunne gjøre noe for vertskapet. Jeg ville følt det som en ordentlig kalddusj hvis jeg var din svigermor.

Jeg synes godt du kunne bitt det i deg hvis det er sånn at hun sjelden er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg egentlig, for jeg er veldig rask til å ta kritikk og reagere deretter. Vet ikke hvordan man skal forholde seg til dette, eller forholde seg på en mer avslappa måte, og samtidig beholde selvrespekten og respekten for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Det var tørt - jeg ventet til det hadde tørket.

Akkurat. Det var det jeg antok. Da ser jeg ikke hva du har gjort som er så krenkende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg synes det er ganske tydelig at det ligger mer bak her, og at det ikke bare er prust som evt har trådd over noen personlige grenser.

Jeg mener spørsmålet ikke enkelt kan besvares uten å se på de andre episodene prust beskriver. De har et litt anspent forhold og det går helt klart begge veier - men siden dette med å henge ut vask på søndag er en av de tingene prust har vært tydelig på flere ganger, synes jeg svigermor må tåle å få en tilbakemelding på det. Svigermor kan ikke overstyre prusts bestemmelser i eget hus.

''Ja, men jeg synes det er ganske tydelig at det ligger mer bak her, og at det ikke bare er prust som evt har trådd over noen personlige grenser.

''

Det er jeg enig i. Hvorvidt svigermor tenkte eller ikke tenkte på at prust ikke likte klesvask ute om søndagen vet vi ikke - vi vet heller ikke hva prustemannen mener om dette. Jeg mener det er nærliggende å tro at svigermor mente å være effektiv og hjelpsom tidlig en søndags morgen, og jeg tror de færreste ville synes det var greit å bli stoppet slik hun ble av prust. Jeg oppfattet det imidlertid som at prust tok inn igjen klær som ikke var ferdig tørket og dermed svært tydelig markerte hvem som "var sjefen" i huset.

Jeg synes prust kan ta opp slike temaer med svigermor over en kopp kaffe og forklare hvordan hun opplever det. I min verden er det primært i forhold til ganske små barn at man går inn og overstyrer helt. I forhold voksne så finner jeg det rimelig å ta ting opp til diskusjon, da jeg mener at det er snakk om likeverdige parter som skal sameksistere gjennom et langt "samliv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg fullt ut. Hadde noen hengt ut klær her på en søndag, hadde jeg virkelig steilet. Jeg syns det var helt riktig av deg å si i fra, og ikke la deg overkjøre. Hun tråkket kraftig over dine grenser, ved å gjøre noe som hun vet at du synes er galt. Hadde du ikke reagert, så hadde du signalisert at du tillot henne å ikke respektere ditt syn og dine følelser.

Jeg syns du til og med var mer vennlig enn nødvendig, ved å la den første klesvasken henge ute til den var tørr. Hadde det der skjedd hos meg, ville jeg ha tatt inn den første vasken med en gang jeg oppdaget at den hang ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Rozenkrantz

Du snakker om kirke og henge ut tøy på søndager,

har det seg da slik at du er veldig opptatt av å følge de ti bud,

bl.a. å holde hviledagen hellig? Er det derfor du ikke vil ha tøy hengende ute på søndager?

I så fall får du forklare henne at det er derfor.

Det er jo veldig fint av henne å ville hjelpe deg da,

men du kan godt forklare hvorfor du ikke vil ha klær hengende ute på søndager.

Unnskyld deg, slik at hun ikke skal bli lei seg... svigermødre har følelser de og.

Beklager at jeg var litt krass mot deg, det var ikke meningen,

men jeg er litt opptatt av å holde hviledagen hellig og vise mine naboer at jeg praktiserer det... det er veldig snilt av deg å hjelpe, men akkurat søndagen har jeg denne regelen. Håper du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Enig - skulle akkurat til å skrive et liknende innlegg sjøl, men du kom meg i forkjøpet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg støtter deg fullt ut. Hadde noen hengt ut klær her på en søndag, hadde jeg virkelig steilet. Jeg syns det var helt riktig av deg å si i fra, og ikke la deg overkjøre. Hun tråkket kraftig over dine grenser, ved å gjøre noe som hun vet at du synes er galt. Hadde du ikke reagert, så hadde du signalisert at du tillot henne å ikke respektere ditt syn og dine følelser.

Jeg syns du til og med var mer vennlig enn nødvendig, ved å la den første klesvasken henge ute til den var tørr. Hadde det der skjedd hos meg, ville jeg ha tatt inn den første vasken med en gang jeg oppdaget at den hang ute.

Snakk om å lage seg problemer da.

Gjort er gjort og skutt er skutt.

Er da ingen krise om klesvasken henger ute - så lenge det ikke regner?

Det var vel fint tørkevær....

men dere er vel så opptatt av de ti bud, at det at andre har jobbet på søndagen og hengt ut klær til spott og spe for naboer er det verste som kan tenkes!

Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Tror jeg hadde reagert som deg, jeg. Jeg henger ALDRI ut tøy på søndage, og misliker egentlig at andre gjør det også. Det er liksom det her med at søndagen er en HELLIGdag. Skal jeg spise en sen frokost sammen med familien på en søndagsmorgen er det ikke veldig inspirerende å se naboens unevnelige i grelle farger blafre lystig i vinden. Tror jeg hadde blitt mektig irritert jeg, om sviogermor hadde lagt seg opp i klesvaska mi i det hele tatt. Mine skitne truser, og gubbens sure sokker ordner jeg med selv. Heldigvis har jeg en svigermor som egentlig bare forlanger kaffe når hun kommer. Og hun bor såpass nær at det aldri blir dager, men heller noen timer.

Jeg driter langt i om naboen henger ut klær - når som helst i uken.

Har mer enn nok med meg selv.

Her jobber jeg fulltid og har ikke tid å henge ut klær ukedagene, så da er lørdag/søndag best... og er det fint klestørkevær så hvorfor ikke?

NÅ har det seg slik at vi har pollenallergi i hus, så vi henger ikke ut klær her,

vi tørker det i tørketrommelen eller henger på stativ på stua.

Makan til utakknemlighet, her prøver svigermor å gjøre svigerdatter glad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Takk, Sør.

Mannen min sa før de gikk at hun hadde blitt veldig fornærmet. Og da svarte jeg ham akkurat det du sa, at det er vi som bestemmer over dette.

Det er selvsagt ikke noe veldig big deal - men for meg betyr det noe, og jeg syntes ikke det var noe kjekt å dra til kirka med tøy hengende ute.

Nå blir det til at vi går helt om hverandre - hun var hjemme da jeg var i kirka, og så dro jo de to etter middag (middagen var ferdig da vi kom fra kirka, og det var jo deilig) - og så skal jeg ut å gå tur med ei venninne litt seinere....

Høres veldig gammeldags ut...

Jeg visste ikke en gang at det var "ulovlig" å henge ut klær på søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg hadde en håpløs svigermor. Hun presterte å vaske over skapdørene i kjøkkenet mitt med en fettet oppvaskklut og det bare noen dager etter at jeg hadde gjort det selv, fordi hun skulle komme.

Hun er døde for tretti år siden og nå er jeg selv svigermor til to, jeg håper jeg har vett til å bevare et godt forhold til de. Men jeg ser av dette innlegget at det ikke er noen lett oppgave å være en god svigermor.

Ikke lett å være svigermor nei, de blir lett misforstått.

Husker svigermor var her noen uker i sommer pga barnehagen var stengt,

og hjalp litt til i huset...

og begynte å komme med råd om å få unna ting liksom...

Joa, jeg strever med å få unna ting,

var jo supert at hun hjalp meg, men når hun skulle komme med råd så følte jeg at hun ikke ville hjelpe meg, men hjalp meg fordi hun trodde jeg ikke klarte å få ting unna...

Så ble litt irritert da...

Jeg sa til mannen min, men han syntes jeg var rar, det var vel ikke slik hun mente det.. men jeg tolket det jo i verste hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...