Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Hvis det er noe man selv ikke synes er en viktig problemstulling, glemmer man det lett. Jeg har ikke tall på alle de gangene min mor har sett himmelfallen på meg og sagt: "Hva? Liker du ikke agurk?" Hun har på sin side fllere ganger vært nødt til å "irettesette" meg fordi jeg har ringt midt under Hotel Cæsar! ;-)

Enig, men prust skjelte henne ikke ut. Hun bare sa at de kunne henge ut klærne i morgen.

Og ja, problemstulling er et fint ord! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i henne, men vi er svært forskjellige. Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....

Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....''

Hvorfor er ikke dette noe du kan snakke åpent om med henne om i stedet for å tillegge henne hensikter som du ikke kan vite for sikkert at er rette?

''Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''

Det kan jo hende hun ikke føler at det blir verdsatt at hun yter en innsats? Gud, for en luksus det er at hun fikser ting på morrakvisten! Det må være bedre at du sier til henne at du setter enormt pris på dette, og at det er helt fantastisk for deg å kunne ligge litt lenger i helgene når dere har travle hverdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i borettslaget fikk vi fjerna oldtidsparagrafen om forbud mot tørking av tøy på søndager for et par år sida. Det skulle da bare mangle at ikke folk kan henge ut klær til tørk den ene av de to dagene i uka de har tid til å få unna litt klesvask.

Så nei - jeg tror ikke det er så vanlig lenger å ikke henge ut klesvask på søndager som du hevder.

Jeg sa ikke at det er vanlig å ikke henge ut klær på søndager i hele landet, jeg sa at regelen var velkjent. Du kjenner den tydligvis også. Som Prust sa, hun bryr seg ikke om hva naboene gjør, men for henne er det galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i borettslaget fikk vi fjerna oldtidsparagrafen om forbud mot tørking av tøy på søndager for et par år sida. Det skulle da bare mangle at ikke folk kan henge ut klær til tørk den ene av de to dagene i uka de har tid til å få unna litt klesvask.

Så nei - jeg tror ikke det er så vanlig lenger å ikke henge ut klesvask på søndager som du hevder.

Hei,

Jeg er enig i at det ikke blir praktisert (og jeg synes også at det er en tullet regel), men jeg tror ikke noen over 30 år kan påstå at de ikke kjenner til det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa ikke at det er vanlig å ikke henge ut klær på søndager i hele landet, jeg sa at regelen var velkjent. Du kjenner den tydligvis også. Som Prust sa, hun bryr seg ikke om hva naboene gjør, men for henne er det galt.

Selvfølgelig er regeltn velkjent, men det er også velkjent at tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er enig i at det ikke blir praktisert (og jeg synes også at det er en tullet regel), men jeg tror ikke noen over 30 år kan påstå at de ikke kjenner til det?

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er regeltn velkjent, men det er også velkjent at tidene forandrer seg.

...men jeg tror kanskje ikke svigermødre er de første til å fange opp akkurat slike tendenssvingniger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er regeltn velkjent, men det er også velkjent at tidene forandrer seg.

Utgangspunktet var at Frk. Rozenkrantz bad prust om å forklare svigermoren hvorfor hun ikke ønsket å henge ut klærne, og jeg svarte at en slik forklaring burde være helt overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i borettslaget fikk vi fjerna oldtidsparagrafen om forbud mot tørking av tøy på søndager for et par år sida. Det skulle da bare mangle at ikke folk kan henge ut klær til tørk den ene av de to dagene i uka de har tid til å få unna litt klesvask.

Så nei - jeg tror ikke det er så vanlig lenger å ikke henge ut klesvask på søndager som du hevder.

Enig, jeg har såvidt hørt om den regelen og kjenner ingen som praktiserer den hverken av venner eller naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg klarer ikke å slappe av når hun er her, fordi jeg føler at hun synes jeg mye heller burde gjøre husarbeid eller rydde eler gjøre noe annet fornuftig i stedet for å lese, DOL'e eller være med ungene.....''

Hvorfor er ikke dette noe du kan snakke åpent om med henne om i stedet for å tillegge henne hensikter som du ikke kan vite for sikkert at er rette?

''Jeg føler på en måte at det er litt trass når hun kaller meg syvsover når jeg kommer ned halv ti en søndags morgen og skryter av at hun har vært oppe i 2,5 time - og kjøttet til middagen står på koking, og tøy er allerede vasket og hengt ut....

''

Det kan jo hende hun ikke føler at det blir verdsatt at hun yter en innsats? Gud, for en luksus det er at hun fikser ting på morrakvisten! Det må være bedre at du sier til henne at du setter enormt pris på dette, og at det er helt fantastisk for deg å kunne ligge litt lenger i helgene når dere har travle hverdager.

Hvor takknemlig er man hvis personen skryter av sine selvpålagte oppgaver? Det er temmelig sannsynlig for å få ros. -Og javisst kan man rose, men om man samtidig føler seg kritisert av vedkommende (ref kommentar om syvsoving og at prust heller burde gjøre andre ting) er det ikke lett å være takknemlig.

Å spille skuespill hadde hvertfall vært uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

100%! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er godt prinsipp å sette pris på folk som prøver å hjelpe. Så kan man heller ved en annen anledning si litt om hva man synes om klesvask på søndag osv. Hun ville jo tydelig prøve å være snill mot deg - og det er takken.

Men å se det som et stort problem tror jeg man må være kvinnfolk for å klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg har såvidt hørt om den regelen og kjenner ingen som praktiserer den hverken av venner eller naboer.

Men om noen faktisk praktiserer denne regelen, og dette er blitt forklart mange ganger, skal man likevel ikke behøve å følge den bare fordi en selv ikke synes det er viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er godt prinsipp å sette pris på folk som prøver å hjelpe. Så kan man heller ved en annen anledning si litt om hva man synes om klesvask på søndag osv. Hun ville jo tydelig prøve å være snill mot deg - og det er takken.

Men å se det som et stort problem tror jeg man må være kvinnfolk for å klare.

Nå hadde jo prust sagt fra flere ganger...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er godt prinsipp å sette pris på folk som prøver å hjelpe. Så kan man heller ved en annen anledning si litt om hva man synes om klesvask på søndag osv. Hun ville jo tydelig prøve å være snill mot deg - og det er takken.

Men å se det som et stort problem tror jeg man må være kvinnfolk for å klare.

Kvinnfolk har sine ting ja, misunner mannfolka som har det mye enklere. :-) Samtidig må menn se at det er mye som kan sies uten å bli sagt ;-)

Om man føler seg kritisert gjennom slike handlinger er det litt vanskelig å uttrykke den store takknemligheten. Særlig hvis hjelpen ignorerer husregler som er blitt sagt fra om flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er regeltn velkjent, men det er også velkjent at tidene forandrer seg.

Regelen gjaldt vel særlig på den tiden da kjerringene holdt seg unna arbeidslivet. Da hadde de 6 andre dager å vaske tøy på.

Nå er de fleste i arbeid, og må prøve å utnytte fridager til husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...