Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Nei, men hvis jeg tenkte jeg skulle brettet klær for noen for å være snill og visste de var helt ekstreme på tellekanter, så ville jeg enten brettet med tellekanter eller i alle fall spurt om det var greit at jeg brettet tøy først dersom jeg ikke hadde tenkt å gjøre det med tellekanter.

Det jeg skrev om var at man burde spørre først dersom man skulle gjøre noe man egentlig ikke ville gjøre for noen.

Og jeg ville forøvrig spurt om det med brettekantene først uansett om jeg hadde skikkelig lyst til å brette tøy eller om jeg bare gjorde det for å være snill

Jeg er selv veldig opptatt av tellekanter, men jeg skjønner at dersom den som bretter ikke selv er opptatt av slikt, så tenker de ikke engang på å spørre.

Akkurat som at jeg ikke ville tenke på å spørre om jeg skal brette slik eller slik. Jeg bretter på min måte, og tar det for gitt at den er akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest tenker jeg

Jeg er selv veldig opptatt av tellekanter, men jeg skjønner at dersom den som bretter ikke selv er opptatt av slikt, så tenker de ikke engang på å spørre.

Akkurat som at jeg ikke ville tenke på å spørre om jeg skal brette slik eller slik. Jeg bretter på min måte, og tar det for gitt at den er akseptabel.

Hvis man ser inn i et skap og alt har tellekanter bør man vel skjønne at den som eier skapet er opptatt av slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Jeg henger meg på de andre her. Godt innlegg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber for å ha sagt det, så bodde ikke mine flr nevnte besteforeldre i bibelbeltet, altså ;-) Men tvert imot i den landsdelen som sist ble kristnet...;-)

Mine bodde på en øy. Da kan du tenke deg selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ser inn i et skap og alt har tellekanter bør man vel skjønne at den som eier skapet er opptatt av slikt?

Jeg tror faktisk ikke den som ikke er opptatt av slikt ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Jeg tror faktisk ikke den som ikke er opptatt av slikt ser det.

Jo. Jeg har skap som ser ut som et helvette, og (nettopp derfor?) ser jeg ekstremt godt om et skap er fullt av tellekanter.

Nå er ikke jeg alle altså, men det er like ille å generaliserer den ene veien som den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at du har rett til å sette reglene i eget hus, herunder om tøy skal henges ut på søndagene, Men det er ikke det denne tråden handler om - det handler om hvilke motiver man tillegger andre folk (her svigermor) og det handler om på hvilken måte man sier i fra på.

Har du grunn til å tro at hun hang ut tøy for å trosse deg? Det er vel stor sannsynlighet for at hun rett og slett ikke husket dette.

Hvis man for sin egen del ikke har tenkt over problemstillingen "skal-man-eller-skal-man-ikke-henge-ut-tøy-på-søndager", er det fort gjort å ikke ofre det en tanke.

Og så er det slik at man lettere kan tillegge svigermor ondere hensikter enn ens egen mor. Man vil nok lettere se på svigermors hjelp med husarbeidet eller kommentarer om hvor lenge man sover om morgenen som kritikk enn man vil fra sin egen mor. Dessverre - og især for svigermødrene.

Det er mangen svigermor (eller mor) som bare kommer og er gjest som forventer oppvarting, og etter hva jeg skjønner har dere også tidligere fått hjelp fra svigermor med klesvask og annet husarbeid.

Hun hadde sikkert forventet at du skulle være glad og takknemlig for at hun har avlastet en travel, trippelarbeidende småbarnsmor, og ble nok derfor ganske paff da du irettesatte henne på den måten du gjorde.

Jeg synes at alfa og omega er måten man sier i fra på. Svigermor var tidlig oppe og har gjort masse i huset, både mens du sov og mens dere var i kirken. I en slik situasjon ville jeg satset på å rose henne for det hun hadde gjort først, og deretter kommet inn på at dere heller kunne henge opp klesvasken på stativ inne, da du helst ikke ville hatt klesvask ute på søndager.

Vil du blir kommunikasjonsrådgiveren min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Jeg har skap som ser ut som et helvette, og (nettopp derfor?) ser jeg ekstremt godt om et skap er fullt av tellekanter.

Nå er ikke jeg alle altså, men det er like ille å generaliserer den ene veien som den andre :)

ok, jeg har delt hus i 20 år med en som ikke ser det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo hende han bare gir f? Han skal jo tross alt bo der han også :)

*he he Skal ikke se at han innehar en stor grad av "gi f-mentalitet" generelt og spesielt, men jeg tror også at han ikke i like stor grad som meg er i stand til å legge merke til at "slik gjør vi det her" på områder som ikke er viktige for han. Jeg kan merke det også i forhold til hans egne foreldre, der jeg har "catchet" at de gjør slik& sånn, og han blir overrasket når jeg har kommentert det til han;-)

Men.... du vet - MENN!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om kirke og henge ut tøy på søndager,

har det seg da slik at du er veldig opptatt av å følge de ti bud,

bl.a. å holde hviledagen hellig? Er det derfor du ikke vil ha tøy hengende ute på søndager?

I så fall får du forklare henne at det er derfor.

Det er jo veldig fint av henne å ville hjelpe deg da,

men du kan godt forklare hvorfor du ikke vil ha klær hengende ute på søndager.

Unnskyld deg, slik at hun ikke skal bli lei seg... svigermødre har følelser de og.

Beklager at jeg var litt krass mot deg, det var ikke meningen,

men jeg er litt opptatt av å holde hviledagen hellig og vise mine naboer at jeg praktiserer det... det er veldig snilt av deg å hjelpe, men akkurat søndagen har jeg denne regelen. Håper du forstår.

Prust har jo sagt dette maaaaange ganger til svigermor, men svigermor driter i hennes regler.....irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prust har jo sagt dette maaaaange ganger til svigermor, men svigermor driter i hennes regler.....irriterende!

''Prust har jo sagt dette maaaaange ganger til svigermor, men svigermor driter i hennes regler.....irriterende!''

Interessant hvordan denne historien blir mer og mer overtydelig, jo lenger det er siden prust selv deltok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Prust har jo sagt dette maaaaange ganger til svigermor, men svigermor driter i hennes regler.....irriterende!''

Interessant hvordan denne historien blir mer og mer overtydelig, jo lenger det er siden prust selv deltok...

hehe, jeg tenkte det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Prust har jo sagt dette maaaaange ganger til svigermor, men svigermor driter i hennes regler.....irriterende!''

Interessant hvordan denne historien blir mer og mer overtydelig, jo lenger det er siden prust selv deltok...

Var det ikke det Prust sa da, at hun hadde sagt det mange ganger før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett synes jeg nok at du overreagerte og at ikke det er så merkelig at svigermor ble litt snurt.

Men dette er antagelig noe som har irritert deg i lang tid. Jeg tenker at du kanskje var sliten og litt stresset på forhånd, og da kommer fort slike reaksjoner på ting du ellers pleier å takle greit. Jeg kunne nok reagert på samme måte i perioder hvor jeg er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...