Gå til innhold

Grunn til å bli fornærmet?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest Philliphus

Jeg har samme problemet med min egen mor. Hun kommer inn i mitt hus og vil gjøre alt mulig og så blir hun kjempesur hvis jeg prøver å forsiktig hinte fram at det er ting jeg ikke liker.

Jeg liker heller ikke ha andre folk på soverommet mitt. Stoppet henne her om dagen da hun bestemte seg for å tørke støv av sengen og nattbordene. Eh. Har ikke akkurat lyst til at mora mi roter i nattbordskuffen for å si det sånn. Tror ikke det hadde vært bra for henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 319
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    29

  • Sør

    28

  • frosken

    23

  • mariaflyfly

    17

Mest aktive i denne tråden

Prust sa følgende:

''Hun vet godt (i alle fall har jeg i løpet ac de 19 siste årne sagt det flere ganger) at jeg ikke liker å henge ut tøy om søndagen.''

Det er forøvrig litt interessant at såvidt jeg har sett, så har det vært lite fokus i denne diskusjonen på at i tillegg til å være prusts svigermor, så er dama også prustemannens mor. Han ser ut til å ha vært hjemme under hele vaskeseansen. Kan det være at han så annerledes på klesvaskeprosjektet enn prust gjør? Her er det grunnlag for mange fantasifulle utlegninger av situasjonen fra oss andre...*s*

Ja, jeg tar bare utganspunkt i det trådstarter skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke fæl. (Som du så på ";-)" jeg skrev, så vet du jo at det er fleip.) Jeg synes hun er langt over grensen av det en gjest kan tillate seg å si - svigermor eller ei.

Jeg synes du bør fortelle din mann hva hun sa, slik at han kan gjøre noe. Det har ingen hensikt for deg å omgå henne hvis hun bare sårer deg, prust.

*klem*

Ordet "hengt" ble nok litt for tvetydig. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg synes du bør fortelle din mann hva hun sa, slik at han kan gjøre noe. Det har ingen hensikt for deg å omgå henne hvis hun bare sårer deg, prust.''

Enig, du skal ikke gå rundt med vondt i magen / gå på akkord med deg selv.

Jeg snakket med mannen min i går kveld, og han syntes det var leit at hun hadde sagt det med vekta. Men han er nok litt konfliktsky, og ønsker ikek noe "rabalder"....

I forhold til det med klesvasken ute på søndag så betyr nok ikke dette noe for ham - men han er jo enig med meg i at det er vi som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med min egen mor. Hun kommer inn i mitt hus og vil gjøre alt mulig og så blir hun kjempesur hvis jeg prøver å forsiktig hinte fram at det er ting jeg ikke liker.

Jeg liker heller ikke ha andre folk på soverommet mitt. Stoppet henne her om dagen da hun bestemte seg for å tørke støv av sengen og nattbordene. Eh. Har ikke akkurat lyst til at mora mi roter i nattbordskuffen for å si det sånn. Tror ikke det hadde vært bra for henne heller.

Tror ikke våre nattbordskuffer hadde vært godt for svigermor heller å kikke oppi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med mannen min i går kveld, og han syntes det var leit at hun hadde sagt det med vekta. Men han er nok litt konfliktsky, og ønsker ikek noe "rabalder"....

I forhold til det med klesvasken ute på søndag så betyr nok ikke dette noe for ham - men han er jo enig med meg i at det er vi som bestemmer.

Moren min kommenterer både vekt og ukledelig hårfasong og i det hele tatt. Men kun til døtre, ikke svigerdøtre, det ville hun aldri ha våget.

Og vi døtrene har lært oss å overhøre det.

Det er ikke rart at du reagerte, men jeg tror som flere andre at hun fortsatt var fornærmet og bare påtatt blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er sammen bare 5-6 dager av gangen så hadde jeg ikke brydd meg om dette som i mine øyne er bagateller. Det går jo sikkert en måned eller to til neste gang hun kommer på besøk eller?

Jeg har nok mer å klage over en deg her siden jeg har svigers som naboer, men jeg er blitt så gammel nå at jeg overser det meste som de mener og gjør ting på min måte. Men med listighet slik at ikke noen blir sure..

Selv har jeg ikke noen problem med å henge ut tøy på søndagene selvom jeg går i kirka av og til jeg også. Man må benytte seg av fint vær . Og ikke minst er klesvask noe jeg ikke fordrar å gjøre. Så jeg ville ha vært overlykkelig om noen hadde giddet å vaske og henge ut tøy for meg..

Jeg kan ikke si det for ofte,, men har man valgt en fast partner så har man også hans familie på kjøpet. Og for din manns skyld så burde du svelget denne kamelen og ikke tatt debatten opp. Ellers så kunne du også ha klar en liten tørkesnor på ben som du kunne be henne bruke neste gang og gjemme den bort på verandaen eller ved dørene til huset ditt. Da ville ikke klesvasken være til bry for forbipasserende eller naboer hvis du tenker på gamle normer.

Jeg har svelget mange kameler opp igjennom årene - og jeg har også tatt i mot og takket for masse god hjelp.

Og jeg er fullt klar over at min manns familie også nå er en del av meg og min familie - og vi bruker nesten alle ferier hos hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min kommenterer både vekt og ukledelig hårfasong og i det hele tatt. Men kun til døtre, ikke svigerdøtre, det ville hun aldri ha våget.

Og vi døtrene har lært oss å overhøre det.

Det er ikke rart at du reagerte, men jeg tror som flere andre at hun fortsatt var fornærmet og bare påtatt blid.

I dag har hun vært veldig blid - dvs vi har bare sett hverandre et par timer - jeg kom hjem først klokka 19. Med en gang jeg hadde spist middag, satte hun i gang med å bake eplekake. Tror egentlig at hun mente at vi skulle bake den sammen, at hun skulle skrelle og jeg bake - men jeg var helt skutt og orket ikke løfte en finger for å bake på denne tiden av døgnet.

Nå er kaka ferdig, jeg har egnetlig ikke lyst på kake nå i det hele tatt, men får vel ta et lite stykke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er sammen bare 5-6 dager av gangen så hadde jeg ikke brydd meg om dette som i mine øyne er bagateller. Det går jo sikkert en måned eller to til neste gang hun kommer på besøk eller?

Jeg har nok mer å klage over en deg her siden jeg har svigers som naboer, men jeg er blitt så gammel nå at jeg overser det meste som de mener og gjør ting på min måte. Men med listighet slik at ikke noen blir sure..

Selv har jeg ikke noen problem med å henge ut tøy på søndagene selvom jeg går i kirka av og til jeg også. Man må benytte seg av fint vær . Og ikke minst er klesvask noe jeg ikke fordrar å gjøre. Så jeg ville ha vært overlykkelig om noen hadde giddet å vaske og henge ut tøy for meg..

Jeg kan ikke si det for ofte,, men har man valgt en fast partner så har man også hans familie på kjøpet. Og for din manns skyld så burde du svelget denne kamelen og ikke tatt debatten opp. Ellers så kunne du også ha klar en liten tørkesnor på ben som du kunne be henne bruke neste gang og gjemme den bort på verandaen eller ved dørene til huset ditt. Da ville ikke klesvasken være til bry for forbipasserende eller naboer hvis du tenker på gamle normer.

''Jeg kan ikke si det for ofte,, men har man valgt en fast partner så har man også hans familie på kjøpet.''

Hva er dette for noe tull?

At man er gift med noen (eller bor sammen med dem) betyr overhodet ikke at man er forpliktet til å akseptere en hvilken som helst oppførsel fra tilfeldig familie.

Tvert i mot er det mannens plikt å sørge for at familien hans ikke forulemper (i dette tilfellet) prust.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nå er det nok

I dag har hun vært veldig blid - dvs vi har bare sett hverandre et par timer - jeg kom hjem først klokka 19. Med en gang jeg hadde spist middag, satte hun i gang med å bake eplekake. Tror egentlig at hun mente at vi skulle bake den sammen, at hun skulle skrelle og jeg bake - men jeg var helt skutt og orket ikke løfte en finger for å bake på denne tiden av døgnet.

Nå er kaka ferdig, jeg har egnetlig ikke lyst på kake nå i det hele tatt, men får vel ta et lite stykke.....

Håper denne svigermoren din ikke skal være hos dere så veldig lenge? Utrolig hva man kan holde ut i bare noen dager, uker. Min svigermor ommøblerte hus og skaper mens vi var borte. Hun gikk hele tiden og fikk meg til å ha dårlig samvittighet. Når jeg prøvde å sette grenser for henne, så truet hun med å ta livet sitt. Når dørene var låste gikk hun rundt huset og ropte inn gjennom soveromsvinduet. Dette kunne være i 7-tiden om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har hun vært veldig blid - dvs vi har bare sett hverandre et par timer - jeg kom hjem først klokka 19. Med en gang jeg hadde spist middag, satte hun i gang med å bake eplekake. Tror egentlig at hun mente at vi skulle bake den sammen, at hun skulle skrelle og jeg bake - men jeg var helt skutt og orket ikke løfte en finger for å bake på denne tiden av døgnet.

Nå er kaka ferdig, jeg har egnetlig ikke lyst på kake nå i det hele tatt, men får vel ta et lite stykke.....

Jeg kan ikke annet enn å si at jeg er litt overrasket/sjokkert over negativiteten din. Jeg skjønner at du er sliten, men altså hun baker jo ikke kake for å være ekkel/slem? Hun gjør det jo fordi hun vil gjøre noe koselig for dere, vil jeg tro? Sorry at jeg sier det Prust men i denne tråden synes jeg faktisk du virker noe utakknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å si at jeg er litt overrasket/sjokkert over negativiteten din. Jeg skjønner at du er sliten, men altså hun baker jo ikke kake for å være ekkel/slem? Hun gjør det jo fordi hun vil gjøre noe koselig for dere, vil jeg tro? Sorry at jeg sier det Prust men i denne tråden synes jeg faktisk du virker noe utakknemlig.

Sånn som jeg har lest svigermor her, tror jeg hun baker for å demonstrere at det burde bakes og at prust burde være mer huslig og flink til å sørge for svigermors kjære sønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

’’Her ville mannen ha tatt en forsiktig prat med sin mor om at vi begge setter pris på hjelp og støtte, og at hun er en flott bestemor for barna. Det er veldig hyggelig å ha besøk, men vi ønsker å styre hus & hjem på vår måte. Om hun har lyst til å hjelpe til, må hun gjerne si ifra, så er det mer enn nok av ting hun kan få ta tak i... ’’

Det hadde jeg aldri fått meg til å si til mamma. Jeg ser på mamma som utrolig hjelpsom, og da sier jeg heller tusen hjertelig takk, enn å bry meg om at noen ting ikke gjøres akkurat som jeg vil. Jeg vet i hvert fall at mamma ville blitt temmelig fornærmet om jeg skulle satt henne ned og tatt en samtale om at her er det faktisk vi som bestemmer, og at om hun vil hjelpe får hun si ifra så kan vi finne noe for henne å gjøre, uansett om jeg kom med en del skryt først.

Når det gjelder dette med Prust sitt syn på å henge ut klesvasken på søndager, synes jeg i utgangspunktet Prust burde sett litt gjennom fingrere på dette, for jeg har vanskelig for å tro at noen gjør sånt for å være direkte ondskapsfulle. Svigermoren er kanskje opp i årene og da er det lett å glemme sånt. Hvis Prust absolutt ikke kunne la det være, ville jeg heller sagt noe sånt som (i en veldig blid tone) ”åå næmen så snill du er da som har vasket alle klærne våre, tusen hjertelig takk, men du.. siden det er søndag så tar jeg inn det stativet jeg... jeg er jo litt sær på det å henge ut klær på søndager jeg vettu hehe, sånn, nå går vi å lager noe godt til frokost”

Jeg synes ikke alltid det er nødvendig å lage så big deal ut av ting.

''Jeg synes ikke alltid det er nødvendig å lage så big deal ut av ting.''

Det gjelder vel hovedsakelig for svigermor, som stormet ut, og kommer med ekle kommentarer.

Alt prust har sagt/gjort er å be henne vente med å henge ut vask nummer to til i morgen. Ikke noe gale med det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har lest svigermor her, tror jeg hun baker for å demonstrere at det burde bakes og at prust burde være mer huslig og flink til å sørge for svigermors kjære sønn...

Kan være et forsøk på forsoning og da. Men det er helt umulig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å si at jeg er litt overrasket/sjokkert over negativiteten din. Jeg skjønner at du er sliten, men altså hun baker jo ikke kake for å være ekkel/slem? Hun gjør det jo fordi hun vil gjøre noe koselig for dere, vil jeg tro? Sorry at jeg sier det Prust men i denne tråden synes jeg faktisk du virker noe utakknemlig.

Jeg er egentlig ikke sliten nå i det hele tatt - jeg er faktisk ganske så ovenpå for tiden pga den nye jobben jeg har fått.

Men ja - jeg er litt gretten pga dette besøket som jeg ikke visste om før ca en uke før hun kom, og når vi i tillegg skla til henne i høstferien, er jeg ekstra ømfintlig for hennes luner.

Jeg pleier å være ekstremt overbærende med hva hun gjør og hvordan hun gjør ting, men denne gangen klarer jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har lest svigermor her, tror jeg hun baker for å demonstrere at det burde bakes og at prust burde være mer huslig og flink til å sørge for svigermors kjære sønn...

''Sånn som jeg har lest svigermor her, tror jeg hun baker for å demonstrere at det burde bakes og at prust burde være mer huslig og flink til å sørge for svigermors kjære sønn...''

Akkurat slik var det jeg følte det det da jeg kom hjem i kveld, ja. Men jeg er ikke sikker på at hun virkelig mente det sånn.

Hun er jo egentlig snill, men er veldig tydelig på hva hun synes er rett og hvordan et hus bør stelles.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger heller ikke ut tøy på søndager, det er en regel i hele sameiet. Om sommeren hender det jeg venter til kl. 0005 natt til mandag og henger det ut da, slik at jeg slipper å styre med det før jobben neste morgen... Vi har ingen egen hage, det er et fellesstativ.

Jeg hadde nok drept vedkommende - i hvert fall eksplodert - hvis noen hadde tatt klesvasken min, lagt seg opp i når jeg sto opp om morgenen, klapset meg på baken (er det noe man gjør med voksne familiemedlemmer?!) og kommentert hva jeg veier eller om jeg svetter. Uansett om det var mor, svigermor, en venninne eller noen annen.

Så jeg kan forstå at det rant litt over. Men jeg kan også forstå at hun ble litt paff der og da. Det kommer veldig an på hva slags tone replikkvekslingen foregikk i, og om hun vanligvis forventer applaus når hun skryter av hva hun har utrettet.

Hadde det vært min svigermor, hadde vi vært nødt til å snakke om slik hjelp på forhånd. Jeg hadde blitt gal om noen bare hadde styrt rundt sånn etter eget hode. Vi kunne sikkert funnet en løsning slik at både hun fikk dekket sitt behov for å hjelpe til og jeg beholdt en slags kontroll over mitt eget liv, men jeg hadde foretrukket en helt annen fordeling enn det høres ut til å være hos dere.

I alle år har hun tatt ansvar for husarbeid her selv, og jeg har i mange år vært veldig takknemlig for det, spesielt de årene vi hadde små barn og jeg var konstant ekstremt sliten.

Nå i det siste er jo hun blitt eldre og orker ikke så mye som før, samtidig som jeg nok er blitt mer bevisst på hva jeg ønsker av hjelp og hva jeg ikke ønsker av hjelp. Og jeg prøver å si fra.

Vi er ikke så nære at vi kan snakke om vanskelige ting. HUn blir veldig lett fornærmet og lei seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...