Gå til innhold

blod på dopapiret


tarr

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 25 år som opplever at det enkelte ganger kommer små friske blodflekker på dopapiret etter å ha tørket meg bak. For meg kan det se ut som at det har oppstått små sår i anus. Jeg har ingen smerter eller plager av dette og har slått meg til ro med dette da det går over av seg selv og ikke er plagsomt. Men så leste jeg at blod ved afføring kan være et symptom på tarmkreft. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er friskt blod på toalettpapiret er det høyst sannsynlig rifter eller hemorroider som er årsaken.

Om avføringen blir mørk og lukter blod, eller om det kommer større mengder friskt blod fra endetarmen - da tar du kontakt med lege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Blod på papriet er som regel ufarlig og kan skyldes små sprekker i endetarmen (som kan gjøre vondt) eller hemorrhoider (som kan være smertefrie). En sjelden gang kan det også være et mer alvorlig tegn som bør undersøkes. Det kan dreie seg om betennelser, polypper eller kreft i endetarmen. Mer alvorlige tegn på sykdom kan være smerter, vekttap, diare eller at avføringen blir tynn som en blyant. Det som taler mot kreft i ditt tilfelle er din unge alder og fravær av andre symptomer. Du kan bestille en legetime hvis du ønsker å undersøke dette nærmere og da kan det være aktuelt med rektoskopi der legen ser inn i nederste del av tarmen med et rørformet instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...