Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke uenig med deg, men ikke tro at dette er noe som starter akkurat nå eller at det nødvendigvis vil skje noen utvikling.

Oslo kommune har nedlagt et utrolig antall årsverk for å forsøke å hjelpe romfamiliene. Man kan mene mye om de tiltakene i lys av nåtiden, akkurat som man tenker annerledes om tiltak overfor f.eks. samene idag enn tidligere, men det har vært mange ansatte over mange år, stort pengebruk og utrolig liten virkning. Bl.a. fordi de ikke har noe ønske om å leve et norsk A4-liv med barn på skole, fast inntekt og bosted som ikke kan flyttes.

Søk på "sigøynerkontoret", så finner du mye historikk.

Eksempelvis ble de boligene romfolket fikk tilbud om under opphold i Norge, vanligvis knust når de reiste videre. Ikke slik at de måtte pusses opp, på linje med det som ofte må gjøres når sosialboliger fraflyttes, men fullstendig knust og jevnet med jorda. Det er ikke så lett å forsvare pengebruken over tid når dette er resultatet.

Romfolket er i en nitrist situasjon, og det er ingen tvil om at f.eks. mange barn lider. Men det er vanskelig å "hjelpe" noen i en retning de ikke vil.

Godt skrevet!

Det er også fristende å sammenligne med indianerne i USA (ikke så mye på "hvem var her først", men "bruk av jord"), hvor den gruppen ble totalt marginalisert i det landet de har bodd i årevis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

Nei, hvor har du det i fra?

Fordi det virker som om du ikke kan akseptere at en del av rom-folket faktisk ikke er interessert i å bli "integrert" i det som er din kultur.

Og så sitter du der og fordømmer dem for det.

Du vil ikke bli som "dem"; "de" vil ikke bli som deg.

Lev med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har de foreldre som har gjort dette.

Hvis man sammenligner "etniske nordmenn som har to foreldre som ikke har fullført ungdomsskolen" med romfolk i samme situasjon, så er forskjellene nok langt mindre.

En helt annen diskusjon er hviken rett "de" har til å fortsette livsstilen sin som er langt eldre enn den norske Grunnloven. Det minner litt om situasjonen til indianerne i USA.

Med vennlig hilsen

Det må vel være temmelig opplagt at for mange romfolk vil det å ikke bare fullføre obligatorisk skolegang, men dertil ta både artium og videre utdannelse være en klassereise av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romfolket

Det er vel ikke så lett for _noen_ å få jobbe uten utdannelse, referanser eller tidligere jobberfaring, skulle jeg tro.

Hvis de oppsøkte NAV med ønske om å jobbe så er jeg helt sikker på at de ville klart å finne noe til dem. Det er jo en fordel for alle om de kan livnære seg på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du angriper jo også konkrete ting som er fakta. Husene som ble bygd til dem på Alnabru ble helt rasert og måtte rives.

I skogen jeg går tur av og til var det for en stund siden en stor sigøynerleir. Det fløyt med søppel overalt og politiet var der flere ganger daglig pga av husbråk, slåssing, fyllekjøring og andre forhold. Når de reiste videre var det komunen som måtte rydde opp.

Og det er norske skattebetalere som får regningen. Men det er fy å mene noe.

Hvorfor er det rasistisk å snakke om slikt og hvordan skal alvorlige problemer komme frem hvis alle som omtaler dem blir hengt ut som rasist.

Hadde vært hyggelig med et saklig svar.

''Hadde vært hyggelig med et saklig svar.''

Hvis du leser oppover og nedover så ser du at svarene mine har vært særdeles saklige i sammenligning med hva enkelte folk skriver til meg.

''Hvorfor er det rasistisk å snakke om slikt og hvordan skal alvorlige problemer komme frem hvis alle som omtaler dem blir hengt ut som rasist.''

Nå har ikke jeg brukt ordet rasist om noen her, så allerde nå er du usaklig.

Problemet med slike tråder (som jeg også har skrevet i andre innlegg) er:

1) De sverter hele grupper, uavhengig av om individer er "gode" eller "dårlige". Det er mot alle rettsprinsipper, og tilsvarer at du blir arrestert for råkjøring fordi de andre i gaten din har råkjørt.

2) Historie: dette med å rakke ned på romfolk er ikke noe nytt. Over 500000 ble sendt i konsentrasjonsleirer, og 5 år før det skjedde var det INGEN som trodde det kom til å skje.

3) Romfolk har samme rett til å bli behandlet som individer som det alle andre har, og ikke til å bli betraktet som et problem

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det virker som om du ikke kan akseptere at en del av rom-folket faktisk ikke er interessert i å bli "integrert" i det som er din kultur.

Og så sitter du der og fordømmer dem for det.

Du vil ikke bli som "dem"; "de" vil ikke bli som deg.

Lev med det.

Er igjen veldig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blanda følelser for generaliseringer. Hvis jeg sier at menn er større enn kvinner, vil ingen heve et øyenbryn og tenke at jeg tror alle menn er større enn alle kvinner. I en diskusjon med oppegående mennesker klarer de fleste å skille mellom generaliseringer og individnivå, og generaliseringene gjør derfor samtalen enklere. Å ta så helvetes store forbehold hver gang man sier noe, er egentlig bare nesten like irriterende og unødvendig som den personen som bare må påpeke at en generalisering ikke gjelder alle, selv om alle (ja, alle!) vet det fra før. Kanskje det heller burde være tradisjon for å påpeke det når man ikke generaliserer, men faktisk mener absolutt alle? Det ligger i hvert fall allerede implisitt i enhver generalisering at den ikke gjelder alle - UTEN at noen behøver å påpeke det.

Men hvis det ikke gjelder alle, så er jo det åpenbare spørsmålet hvem det gjelder?

Og det er jo et langt viktigere spørsmål, for da må man si "de med begge foreldre uten utdanning", og da rammer man langt flere enn romfolk.

Men da er det plutselig folk som opponerer, for det er jo "ekte nordmenn" som kan havne i den gruppen.

Og legg merke til mange av de som generaliserer her, er de som roper høyest hvis noen lager (genuine) generaliseringer (om partitilhørighet, for eksempel).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de oppsøkte NAV med ønske om å jobbe så er jeg helt sikker på at de ville klart å finne noe til dem. Det er jo en fordel for alle om de kan livnære seg på lovlig vis.

Forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det virker som om du ikke kan akseptere at en del av rom-folket faktisk ikke er interessert i å bli "integrert" i det som er din kultur.

Og så sitter du der og fordømmer dem for det.

Du vil ikke bli som "dem"; "de" vil ikke bli som deg.

Lev med det.

Siden du tydeligvis har tenkt å fortsette med kveruleringen.

''Fordi det virker som om du ikke kan akseptere at en del av rom-folket faktisk ikke er interessert i å bli "integrert" i det som er din kultur.''

Men hvis man ikke er interessert i å bidra til samfunnet, bør man heller ikke ha rett til kreve noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rister på hodet*

Denne gruppen har reist i hundrevis av år. De kom til Europa for snart 1000 år siden. Litt etter vikingene.

På mange måter, og på mange steder, har "vi" kommet etter "dem".

Og hvem er det som har bygget opp dette samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være temmelig opplagt at for mange romfolk vil det å ikke bare fullføre obligatorisk skolegang, men dertil ta både artium og videre utdannelse være en klassereise av dimensjoner.

Jeg er helt enig.

Men da er diskusjonen egentlig over på vår toleranse (som et samfunn) for mennesker som velger radikalt forskjellig fra det de fleste av oss gjør.

"Må" alle være "gode nordmenn" for å bli akseptert?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får ikke jobb for de har ikke utdanning, og de får ikke utdanning fordi foreldrene har ikke jobb/utdanning, osv osv osv.

Så får barnevernet gripe inn og sørge for at barna går på skolen. Om nødvendig med makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig.

Men da er diskusjonen egentlig over på vår toleranse (som et samfunn) for mennesker som velger radikalt forskjellig fra det de fleste av oss gjør.

"Må" alle være "gode nordmenn" for å bli akseptert?

Med vennlig hilsen

Det handler om det er ok å bare snylte på velferdssamfunnet uten å gidde å bidra med noe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som har bygget opp dette samfunnet?

Har de bedt deg om det?

Det er ikke deres feil at "du" glemte dem. De har ikke lovet deg noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om det er ok å bare snylte på velferdssamfunnet uten å gidde å bidra med noe seg.

Men det er det da mange som gjør, så da får du skrive om "snyltere".

Igjen rammer du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får barnevernet gripe inn og sørge for at barna går på skolen. Om nødvendig med makt.

Da må man lage skoler som reiser, slik som for samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tydeligvis har tenkt å fortsette med kveruleringen.

''Fordi det virker som om du ikke kan akseptere at en del av rom-folket faktisk ikke er interessert i å bli "integrert" i det som er din kultur.''

Men hvis man ikke er interessert i å bidra til samfunnet, bør man heller ikke ha rett til kreve noe tilbake.

''

Men hvis man ikke er interessert i å bidra til samfunnet, bør man heller ikke ha rett til kreve noe tilbake.''

Igjen, det er ikke en problemstilling som er spesifik for romfolket. Det er mange individer som er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det ikke gjelder alle, så er jo det åpenbare spørsmålet hvem det gjelder?

Og det er jo et langt viktigere spørsmål, for da må man si "de med begge foreldre uten utdanning", og da rammer man langt flere enn romfolk.

Men da er det plutselig folk som opponerer, for det er jo "ekte nordmenn" som kan havne i den gruppen.

Og legg merke til mange av de som generaliserer her, er de som roper høyest hvis noen lager (genuine) generaliseringer (om partitilhørighet, for eksempel).

Med vennlig hilsen

Det er det jeg mener med å diskutere med oppegående mennesker - Fremskrittspartiets velgere hører ikke med i den gruppa:-P (ingen av dem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...