Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

Gjest Romvesenet

Men nå har det blitt gjort mange tiltak for at sigøynerne netttopp ikke skal føle seg som annenrangsborgere. Noen skoler har også tilpasset skolegangen til deres utferdstrang. Det finnes egne rådgivere som skal ta seg av sigøynernes problemer. Det blir gjort mye for å få dem integrert og inn i arbeidslivet. Hvorfor er ikke det nok? Hvorfor kan de ikke bruke den hjelpen til noe nyttig? Er det viljen det står på?

Det sies jo at sigøynere og tatere har det i blodet, en slags uro som gjør at de ikke helt klarer å slå seg til ro... det ligger liksom i blodet å "vandre", ikke ha noe fast holdepunkt liksom. Jeg har tenkt litt at de er vel alle litt fjernt i slekt om det kan være noe adhd som ligger til grunn - arvelig? Er det noen som har forsket på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det sies jo at sigøynere og tatere har det i blodet, en slags uro som gjør at de ikke helt klarer å slå seg til ro... det ligger liksom i blodet å "vandre", ikke ha noe fast holdepunkt liksom. Jeg har tenkt litt at de er vel alle litt fjernt i slekt om det kan være noe adhd som ligger til grunn - arvelig? Er det noen som har forsket på det?

Hvis det "ligger i blodet", er det snakk om genetikk. En forsker på tatere/sigøynere, som jeg snaket med, avviste på det sterkeste at de finnes en slik genetisk forklaring. Hun mente det var kombinasjonen av tradisjoner og det frie valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Romvesenet

Hvis det "ligger i blodet", er det snakk om genetikk. En forsker på tatere/sigøynere, som jeg snaket med, avviste på det sterkeste at de finnes en slik genetisk forklaring. Hun mente det var kombinasjonen av tradisjoner og det frie valg.

Tenkte ikke rent fysisk " i blodet", det er bare noe man sier, men det er en kombinasjon av tradisjoner og kultur tror jeg, men tror også de har en medfødt indre uro... så har tenkt litt i baner om det kan være en del ADHD blant dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt konstruktive innspill var å påpeke at generaliseringer (mer eller mindre at alle var tyvpakk, eller hva det var) ikke er akseptabelt (selv om det hadde vært sant), fordi det er personangrep på rom-folket.

Så du ikke det "Romfolket" (nicket) skrev? Vedkommende ER rom, og blir rammet av dritten som kastes.

Med vennlig hilsen

Jeg har blanda følelser for generaliseringer. Hvis jeg sier at menn er større enn kvinner, vil ingen heve et øyenbryn og tenke at jeg tror alle menn er større enn alle kvinner. I en diskusjon med oppegående mennesker klarer de fleste å skille mellom generaliseringer og individnivå, og generaliseringene gjør derfor samtalen enklere. Å ta så helvetes store forbehold hver gang man sier noe, er egentlig bare nesten like irriterende og unødvendig som den personen som bare må påpeke at en generalisering ikke gjelder alle, selv om alle (ja, alle!) vet det fra før. Kanskje det heller burde være tradisjon for å påpeke det når man ikke generaliserer, men faktisk mener absolutt alle? Det ligger i hvert fall allerede implisitt i enhver generalisering at den ikke gjelder alle - UTEN at noen behøver å påpeke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Integrering av omreisende er et umulig prosjekt. Særlig når de omreisende har alt å tape på det.

Det skandinaviske velferdsprosjektet er unikt. Forutsetningen for at systemet skal fungere er et ønske, en vilje og en indre moralsk forpliktelse om å bidra. For ingen menneskegrupper er denne forestillingen så fjern som for romfolket - forestillingen om å bidra via en kollektiv aktør som staten.

Sånn apropos integrering, og hvem som skal gjøre det:

Rom-folket har vært i Europa siden 1300-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende hadde gode referanser, var villig til å gjøre en jobb, og ellers virket pålitelig, ja...

Og når vedkommende ikke hadde noen jobb tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en merkelig påstand du kommer med. Fremstillingen av jøder på 30-tallet og av romfolket i dag er totalt forskjellig.

Propagandaen knyttet til jødeforfølgelsen var knyttet til at jødene var en ressursterk gruppe. Jødene er fremdeles ressursterke. Av antirasister har jødene aldri blitt klandret for å ikke bidra til fellesskapet.

Selv antirasister må vedgå at sigøynerene derimot, i mye større grad utnytter felleskapet. Signøynerne er dessuten en gjennomgående ressursvak gruppe.

''Signøynerne er dessuten en gjennomgående ressursvak gruppe.''

Ja, desto verre, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel litt på viljen også.

Det står nok mest på at når folk som deg demoniserer romfolket nok, så er det ingen som vil gi dem en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lov å diskutere

Jeg har heller ikke kritisert Oslo kommune for å tilby hus og utdanning.

Jeg har kritisert folk for det de har skrevet om "rom-folk" i denne tråden.

Med vennlig hilsen

Men du angriper jo også konkrete ting som er fakta. Husene som ble bygd til dem på Alnabru ble helt rasert og måtte rives.

I skogen jeg går tur av og til var det for en stund siden en stor sigøynerleir. Det fløyt med søppel overalt og politiet var der flere ganger daglig pga av husbråk, slåssing, fyllekjøring og andre forhold. Når de reiste videre var det komunen som måtte rydde opp.

Og det er norske skattebetalere som får regningen. Men det er fy å mene noe.

Hvorfor er det rasistisk å snakke om slikt og hvordan skal alvorlige problemer komme frem hvis alle som omtaler dem blir hengt ut som rasist.

Hadde vært hyggelig med et saklig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forhindrer en sigøyner fra å få jobb er at de som regel ikke har utdanning, ikke har noen erfaring fra det vanlige arbeidsmarkedet, ingen gode referanser.

Om det kommer en person på jobbintervju kan en ikke vite om personen er sigøyner eller jøde med mindre personen opplyser om det selv.

Nei, de får ikke jobb for de har ikke utdanning, og de får ikke utdanning fordi foreldrene har ikke jobb/utdanning, osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vedkommende ikke hadde noen jobb tidligere?

Det er vel ikke så lett for _noen_ å få jobbe uten utdannelse, referanser eller tidligere jobberfaring, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig.

Over en halv million "sigøynere" ble sendt i konsentrasjonsleire, nettopp fordi (som de sier i tråden her) de ikke "tilførte samfunnet noe", de var "tyvpakk", osv osv.

Det er en meget god sammenligning, og årsaken til at folk ikke liker den er at den er alt for ubehagelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så lett for _noen_ å få jobbe uten utdannelse, referanser eller tidligere jobberfaring, skulle jeg tro.

Vel, de *fleste* i Norge har jo en "første jobb" en eller annen gang...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, de *fleste* i Norge har jo en "første jobb" en eller annen gang...

Med vennlig hilsen

Ja, men da mest sannsynlig etter fullført ungdomsskole, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke rent fysisk " i blodet", det er bare noe man sier, men det er en kombinasjon av tradisjoner og kultur tror jeg, men tror også de har en medfødt indre uro... så har tenkt litt i baner om det kan være en del ADHD blant dem??

*rister på hodet*

Denne gruppen har reist i hundrevis av år. De kom til Europa for snart 1000 år siden. Litt etter vikingene.

På mange måter, og på mange steder, har "vi" kommet etter "dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romfolket

Og når vedkommende ikke hadde noen jobb tidligere?

Det skal godt gjøres å ikke ha hatt noen jobb tidligere. Hvis personen heller ikke hadde gått på skolen så hadde det heller vært usannsynilg at h*n skulle komme i betraktning for noen jobb. De fleste jobber krever at en har artium.

Hvis denne personen ikke hadde hatt jobb før eller utdanning så hadde jeg krevd en referanse attest fra en person som har hatt med vedkommende å gjøre. Da hadde personen kanskje kommet i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest romfolket

Nei, de får ikke jobb for de har ikke utdanning, og de får ikke utdanning fordi foreldrene har ikke jobb/utdanning, osv osv osv.

Så de får ikke utdanning fordi foreldrene ikke har utdanning? Noen nye lover for enhetsskolen? Gjelder det for andre etniske grupper også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da mest sannsynlig etter fullført ungdomsskole, i det minste.

Men da har de foreldre som har gjort dette.

Hvis man sammenligner "etniske nordmenn som har to foreldre som ikke har fullført ungdomsskolen" med romfolk i samme situasjon, så er forskjellene nok langt mindre.

En helt annen diskusjon er hviken rett "de" har til å fortsette livsstilen sin som er langt eldre enn den norske Grunnloven. Det minner litt om situasjonen til indianerne i USA.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de får ikke utdanning fordi foreldrene ikke har utdanning? Noen nye lover for enhetsskolen? Gjelder det for andre etniske grupper også?

Det gjelder nok for veldig mange hvor ingen av foreldrene har utdanning, og er i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å ikke ha hatt noen jobb tidligere. Hvis personen heller ikke hadde gått på skolen så hadde det heller vært usannsynilg at h*n skulle komme i betraktning for noen jobb. De fleste jobber krever at en har artium.

Hvis denne personen ikke hadde hatt jobb før eller utdanning så hadde jeg krevd en referanse attest fra en person som har hatt med vedkommende å gjøre. Da hadde personen kanskje kommet i betraktning.

Nettopp! Takk.

Du gir ham ikke jobb, og så klager du over at "de jobber ikke".

Det er egentlig veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...