Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?


Gjest Romfolket

Anbefalte innlegg

Det sies jo at sigøynere og tatere har det i blodet, en slags uro som gjør at de ikke helt klarer å slå seg til ro... det ligger liksom i blodet å "vandre", ikke ha noe fast holdepunkt liksom. Jeg har tenkt litt at de er vel alle litt fjernt i slekt om det kan være noe adhd som ligger til grunn - arvelig? Er det noen som har forsket på det?

I Romania har de sett at rom-barn som blir plassert hos "vanlige" rumenske familier, går skole og tar utdannelse og deltar i arbeidslivet på lik linje med andre rumenere. Mens de som vokser opp hos sine rom-foreldre havner dårlig ut med tanke på utdanning og arbeid. Så det er nok ikke nødvendigvis noe genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    188

  • Angustia

    12

  • hulkert

    11

  • hidi, the scorpion

    10

Hva snakker du om nå?

Jeg sier det er et svik og la disse ungene seile sin egen sjø. Hva har konsentrasjonleire med det å gjøre?

At vi (som storsamfunnet) bør være veldig ydmyke før vi går inn og skal "redde" romfolket fra seg selv.

Det er ikke 70 år siden storsamfunnet sendte over en halv million i konsentrasjonsleirer, og i etterkant tvangssteriliserte noen, og jaget andre.

For en utenforstående ser det ikke akkkurat ut som om storsamfunnet har hatt "romfolkets ve og vel" så høyt de siste 100 årene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

At vi (som storsamfunnet) bør være veldig ydmyke før vi går inn og skal "redde" romfolket fra seg selv.

Det er ikke 70 år siden storsamfunnet sendte over en halv million i konsentrasjonsleirer, og i etterkant tvangssteriliserte noen, og jaget andre.

For en utenforstående ser det ikke akkkurat ut som om storsamfunnet har hatt "romfolkets ve og vel" så høyt de siste 100 årene.

Med vennlig hilsen

''For en utenforstående ser det ikke akkkurat ut som om storsamfunnet har hatt "romfolkets ve og vel" så høyt de siste 100 årene''

Hvis du leser hva Laban skriver, så ser du at det er forsøk. Men som du sier, så vil de ikke interegeres.

Da har jeg 3 spørsmål til deg som jeg håper du kan svare klart og tydelig på.

1. Hva mener du de da skal leve av, når de ikke vil interegeres?

2. Når du sier at storsamfunnet ikke er opptatt av deres ve og vel, hva mener du er deres ve og vel?

3. Slik det er nå så er det mye tigging og raning. Skal vi ikke kunne bli opprørt over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de oppsøkte NAV med ønske om å jobbe så er jeg helt sikker på at de ville klart å finne noe til dem. Det er jo en fordel for alle om de kan livnære seg på lovlig vis.

''Hvis de oppsøkte NAV med ønske om å jobbe så er jeg helt sikker på at de ville klart å finne noe til dem.''

NAV har en rekke gode tilbud og tiltak, men kan ikke trylle. Det hjelper fint lite å videreutdanne / gi tilbud om lønnstilskudd osv, osv om aktuelle arbeidsgivere har motforestillinger mot ei gruppe mennesker - det være seg rom-folk eller andre stigmatiserte "grupper".

Arbeidssøkere er fortsatt prisgitt at noen er villige til å ansette dem. NAV kan bidra på veien, men det er fortsatt en lang vei å gå mtp fordommer og diskriminering i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg er enig med Oslo kommune og regjeringen som anerkjenner det som et problem. Derfor har de også nå i det siste iverksatt målrettede tiltak.''

Nettopp!! Det er et problem når en så stor prosentdel av en gruppe blir opplært til å livnære seg av kriminalitet. Da er det jo positivt at man ser på mulige tiltak som kan gjøres i forsøk på å forbedre denne statisktikken. Så vidt jeg kan se er ikke konsentrasjonsleir et av tiltakene.

Her er en artikkel fra Magasinet (lørdagsDagbla') som er lang nok til å være litt balansert:

www.forbundsnytt.no/uf/pdf2005/nr02/Dagbladet%20Romfolket.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Her er en artikkel fra Magasinet (lørdagsDagbla') som er lang nok til å være litt balansert:

www.forbundsnytt.no/uf/pdf2005/nr02/Dagbladet%20Romfolket.pdf

Det er ikke mulig å hente frem linken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mulig å hente frem linken din.

Jeg får det til ved å lime den inn i adressefeltet. Jeg vet at den ikke kan klikkes på. Men man må selvfølgelig kunne lese pdf-filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For en utenforstående ser det ikke akkkurat ut som om storsamfunnet har hatt "romfolkets ve og vel" så høyt de siste 100 årene''

Hvis du leser hva Laban skriver, så ser du at det er forsøk. Men som du sier, så vil de ikke interegeres.

Da har jeg 3 spørsmål til deg som jeg håper du kan svare klart og tydelig på.

1. Hva mener du de da skal leve av, når de ikke vil interegeres?

2. Når du sier at storsamfunnet ikke er opptatt av deres ve og vel, hva mener du er deres ve og vel?

3. Slik det er nå så er det mye tigging og raning. Skal vi ikke kunne bli opprørt over dette?

''Hvis du leser hva Laban skriver, så ser du at det er forsøk. Men som du sier, så vil de ikke interegeres.''

Jeg sa intet om at de ikke ville integreres, men at (historien tatt i betraktning) så blir det "merkelig" hvis storsamfunnet skal fremstille seg som "romfolkets redder". Og at for å få effekt overhodet, så er nok en del ydmykhet påkrevd.

''

1. Hva mener du de da skal leve av, når de ikke vil interegeres?''

Nå har ikke jeg sagt at "de" ikke vil integreres, men de har tradisjonelt reist og tjent penger bl.a. på småjobber. Samfunnet har utviklet seg, slik at dette er vanskeligere. Man må snakke om hva som er mulig når de er omreisende. Jeg vil tippe at datamaskiner er portable, men de fleste jobbene der krever utdanning.

''2. Når du sier at storsamfunnet ikke er opptatt av deres ve og vel, hva mener du er deres ve og vel?''

Igjen vrir du på ordene mine. Jeg har ikke skrevet det. Jeg har referert til hva storsamfunnet har gjort med romfolket før i tiden, og at det åpenbart er en utfordring å overtale dem om at det er forskjellig denne gangen.

Hva som er deres "ve og vel" er det jo de som må mene noe om.

''3. Slik det er nå så er det mye tigging og raning. Skal vi ikke kunne bli opprørt over dette?''

Jo, vi skal bli opprørt over INDIVIDENE som gjør dette, men ikke over "romfolket" som helhet. Akkurat som kriminalitet begått av "nordmenn", eller "svensker", eller "folk fra Akershus".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg får det til ved å lime den inn i adressefeltet. Jeg vet at den ikke kan klikkes på. Men man må selvfølgelig kunne lese pdf-filer.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Hvis du leser hva Laban skriver, så ser du at det er forsøk. Men som du sier, så vil de ikke interegeres.''

Jeg sa intet om at de ikke ville integreres, men at (historien tatt i betraktning) så blir det "merkelig" hvis storsamfunnet skal fremstille seg som "romfolkets redder". Og at for å få effekt overhodet, så er nok en del ydmykhet påkrevd.

''

1. Hva mener du de da skal leve av, når de ikke vil interegeres?''

Nå har ikke jeg sagt at "de" ikke vil integreres, men de har tradisjonelt reist og tjent penger bl.a. på småjobber. Samfunnet har utviklet seg, slik at dette er vanskeligere. Man må snakke om hva som er mulig når de er omreisende. Jeg vil tippe at datamaskiner er portable, men de fleste jobbene der krever utdanning.

''2. Når du sier at storsamfunnet ikke er opptatt av deres ve og vel, hva mener du er deres ve og vel?''

Igjen vrir du på ordene mine. Jeg har ikke skrevet det. Jeg har referert til hva storsamfunnet har gjort med romfolket før i tiden, og at det åpenbart er en utfordring å overtale dem om at det er forskjellig denne gangen.

Hva som er deres "ve og vel" er det jo de som må mene noe om.

''3. Slik det er nå så er det mye tigging og raning. Skal vi ikke kunne bli opprørt over dette?''

Jo, vi skal bli opprørt over INDIVIDENE som gjør dette, men ikke over "romfolket" som helhet. Akkurat som kriminalitet begått av "nordmenn", eller "svensker", eller "folk fra Akershus".

Med vennlig hilsen

''Jo, vi skal bli opprørt over INDIVIDENE som gjør dette''

Akkurat dette synes jeg er en selvfølgelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, vi skal bli opprørt over INDIVIDENE som gjør dette''

Akkurat dette synes jeg er en selvfølgelighet.

Jeg også, men jeg forstår ikke helt hvorfor du spør hvis det er så selvfølgelig?

Poenget mitt gjennom hele denne tråden har gjor vært at man må behandle folk som individer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "Romfolket"

Jeg vet om eksempler hjemmefra på romfolk som har blitt integrert og klarer seg nogenlunde.

Jeg vet f.eks. om en kvinne, hun er vel ca. 30 år nå,

jeg vet at familien hennes var en slik familie, faren drakk, de måtte opp om natta hele familien og samle flasker - hvis ikke ble ungene slått av faren! Husker jeg hjalp han ene gutten med å få tak i en flaske som lå litt vanskelig til...

De gikk i gamle skitne klær, jeg tror faktisk ungene drev litt med rus og...

Men hun som nå er på 30 måtte begynne på vanlig skole osv og fikk seg norske venner, hun fikk seg jobb, samboer og barn.

Når jeg ser henne på butikken nå ser hun utrolig bra ut, det virker som hun har klart seg :)

Vi må ikke gi opp om romfolket og dømme de.

Det er en grunn til at enkelte av de driver med tyveri osv.

De familiene jeg vet av som er slik er norske.

Så bra at damen har klart seg godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de bedt deg om det?

Det er ikke deres feil at "du" glemte dem. De har ikke lovet deg noe som helst.

Hvor mye penger har ikke blitt kastet bort på signøyere som selv ikke er interessert i å bidra med noe selv?

''De 500 sigøynerne i Norge lever stort sett på trygd og offentlige stønader. Angivelig er ingen av dem i fast jobb. Kapital anslår de årlige utgiftene til uføretrygd og sosiale stønader til 60 millioner kroner. Sigøynerne presser leger og psykiatere for å få erklæringer om alvorlige psykiske lidelser.

Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.''

http://www.na24.no/arkiv/politikk/article1167838.ece

''Det arrangeres ekteskap for mindreårige. Jentene er så unge som 12-13 år. Kvinnemishandling er utbredt. De får barn før de har nådd seksuell lavalder. Det skjer uten at helsevesenet slår alarm, angivelig av frykt for at de i stedet vil begynne å føde hjemme.

Ekteskapene blir ikke offisielt registrert. Derfor får de støtte som enslig mor. Ektefellene får hver sin billige kommunale leilighet, og leier ut den ene. De er ofte involvert i kriminalitet, spesielt bedrageri.

Barna går i liten grad i skole, og blir innvilget lange permisjoner som bryter med retningslinjene. Få sigøynere kan lese og skrive.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, det var "vi" (storsamfunnet) som sendte ungene deres i konsentrasjonsleire, så den argumentasjonen kommer du neppe så langt med.

Det er ikke de som har sendt opp i konsentrasjonsleire. Det er verd å huske, slik at man tilnærmer seg problemstillingen på en ydmyk måte.

Med vennlig hilsen

''Altså, det var "vi" (storsamfunnet) som sendte ungene deres i konsentrasjonsleire''

Det er 70 år siden krigen nå, så det kan du la ligge. Eller bærer du nag til tyskerne ennu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg også, men jeg forstår ikke helt hvorfor du spør hvis det er så selvfølgelig?

Poenget mitt gjennom hele denne tråden har gjor vært at man må behandle folk som individer.

Med vennlig hilsen

''Poenget mitt gjennom hele denne tråden har gjor vært at man må behandle folk som individer''

Du tror vel ikke at vi diskuterer den delen av Romfolket som vil integreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor da ikke snakke om "folk uten utdanning" (det er jo ikke bare romfolket), eller "reisende" eller det man faktisk mener.

Altså, for meg handler det knapt om "PK" (et ord jeg misliker, men bruker for å illustrere), men å være nøyaktig. Problemet (jeg er sikker på at du er enig) er jo ikke at de er "romfolk" (genetisk sett), men at man har mange individer med tradisjoner, individuelle problemer, osv.

Jeg tror vi overforenkler ved å bruke "romfolk", og jeg tror også vi overser at det sannsynligvis er mange andre i samfunnet som har lignende problemer, som vi muligvis også burde hjelpe.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror vi overforenkler ved å bruke "romfolk", og jeg tror også vi overser at det sannsynligvis er mange andre i samfunnet som har lignende problemer, som vi muligvis også burde hjelpe.''

Men ikke er så stor andel av en ensartet gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger har ikke blitt kastet bort på signøyere som selv ikke er interessert i å bidra med noe selv?

''De 500 sigøynerne i Norge lever stort sett på trygd og offentlige stønader. Angivelig er ingen av dem i fast jobb. Kapital anslår de årlige utgiftene til uføretrygd og sosiale stønader til 60 millioner kroner. Sigøynerne presser leger og psykiatere for å få erklæringer om alvorlige psykiske lidelser.

Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.''

http://www.na24.no/arkiv/politikk/article1167838.ece

''Det arrangeres ekteskap for mindreårige. Jentene er så unge som 12-13 år. Kvinnemishandling er utbredt. De får barn før de har nådd seksuell lavalder. Det skjer uten at helsevesenet slår alarm, angivelig av frykt for at de i stedet vil begynne å føde hjemme.

Ekteskapene blir ikke offisielt registrert. Derfor får de støtte som enslig mor. Ektefellene får hver sin billige kommunale leilighet, og leier ut den ene. De er ofte involvert i kriminalitet, spesielt bedrageri.

Barna går i liten grad i skole, og blir innvilget lange permisjoner som bryter med retningslinjene. Få sigøynere kan lese og skrive.''

''Hvor mye penger har ikke blitt kastet bort på signøyere som selv ikke er interessert i å bidra med noe selv?''

Tidligere "prosjekter" fra storsamfunnet har inkludert konsentrasjonsleire og tvangssterilisering.

Syne du de har grunn til å føle at de skylder storsamfunnet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror vi overforenkler ved å bruke "romfolk", og jeg tror også vi overser at det sannsynligvis er mange andre i samfunnet som har lignende problemer, som vi muligvis også burde hjelpe.''

Men ikke er så stor andel av en ensartet gruppe.

:humrer:

Les artiklene som laban og andre kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Altså, det var "vi" (storsamfunnet) som sendte ungene deres i konsentrasjonsleire''

Det er 70 år siden krigen nå, så det kan du la ligge. Eller bærer du nag til tyskerne ennu?

''Det er 70 år siden krigen nå, så det kan du la ligge. Eller bærer du nag til tyskerne ennu?''

Jeg bærer ikke nag til noen folkegruppe.

Men nei, det er åpenbart at når storsamfunnet har mishandlet en gruppe så ekstremt, så er ikke 70 år lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget mitt gjennom hele denne tråden har gjor vært at man må behandle folk som individer''

Du tror vel ikke at vi diskuterer den delen av Romfolket som vil integreres?

Romfolket har INGEN plikt til å "integreres". Vi bor i et demokrati, og ikke et kommunistisk diktatur.

De er ikke "onde" eller "vanskelige" eller "dumme" bare fordi de ikke vil bli som deg.

Altså, de river ikke deg ut av huset, og forlanger du skal reise med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...