Gå til innhold

Skuffet over Mette-Marit


Gjest blir kvalm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • morsan

    16

  • ShitDiddelyDo

    5

  • Mrs D

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest blir kvalm

Jeg går ut i fra at du er veganer, og at du heller ikke bruker sko med lær?

Med vennlig hilsen

Nei, jeg er ikke veganer, jeg vet jo at dyr blir slaktet på en mer human måte enn de pelsindustrien bedriver.

Jeg har faktisk ikke lær eller sko av skinn, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke veganer, jeg vet jo at dyr blir slaktet på en mer human måte enn de pelsindustrien bedriver.

Jeg har faktisk ikke lær eller sko av skinn, nei.

Men da er det jo bare å stille samme krav til pelsindustrien som til matvareindustrien.

Utover det er det svært få garderober/skoskap i Norge som er uten lærprodukter - fra joggesko til vesker til belter osv osv osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Men da er det jo bare å stille samme krav til pelsindustrien som til matvareindustrien.

Utover det er det svært få garderober/skoskap i Norge som er uten lærprodukter - fra joggesko til vesker til belter osv osv osv.

Med vennlig hilsen

"Men da er det jo bare å stille samme krav til pelsindustrien som til matvareindustrien"

Ja, enig der. Men hvordan? Hvorfor blir det ikke praktisert?

Synes for øvrig at Mette-Marit skuffer i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men da er det jo bare å stille samme krav til pelsindustrien som til matvareindustrien"

Ja, enig der. Men hvordan? Hvorfor blir det ikke praktisert?

Synes for øvrig at Mette-Marit skuffer i denne saken.

Det blir trolig praktisert av de aller, aller fleste. Husk at de neppe viser filmen fra stedene hvor alt er OK.

Hvis man bedriver hemmelig filming hjemme hos den norske befolkningen, vil du nok også se veldig mye stygt av mishandling, osv osv. i noen hjem. Det betyr ikke at hele den norske befolkningen er kriminelle mishandlere.

Men hvis man hadde noen som ville sverte Norge kunne de brukt bildene fra de hjemmene hvor mishandling forekom, og forsøkt å fremstille det som om det er slik i alle norske hjem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm

Det blir trolig praktisert av de aller, aller fleste. Husk at de neppe viser filmen fra stedene hvor alt er OK.

Hvis man bedriver hemmelig filming hjemme hos den norske befolkningen, vil du nok også se veldig mye stygt av mishandling, osv osv. i noen hjem. Det betyr ikke at hele den norske befolkningen er kriminelle mishandlere.

Men hvis man hadde noen som ville sverte Norge kunne de brukt bildene fra de hjemmene hvor mishandling forekom, og forsøkt å fremstille det som om det er slik i alle norske hjem.

Med vennlig hilsen

Ikke godt å vite hvor stort omfang denne mishandlingen foregår. Jeg synes det er noe man bør finne mer ut av. Jeg får så vondt inni meg når jeg ser dyr mishandles :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å vite hvor stort omfang denne mishandlingen foregår. Jeg synes det er noe man bør finne mer ut av. Jeg får så vondt inni meg når jeg ser dyr mishandles :(

Jeg liker selvsagt ikke at dyr mishandles (det skal ikke skje), men jeg må innrømme at jeg bryr meg veldig mye mer om at mennesker mishandles - noe som skjer hver eneste dag.

Og selvsagt er det ikke nødvendigvis enten-eller, men det har en tendens til å bli det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du er veganer, og at du heller ikke bruker sko med lær?

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke mange vet hva de kjøper når de satser på egg eller kjøtt fra frittgående fjærkre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Jeg liker selvsagt ikke at dyr mishandles (det skal ikke skje), men jeg må innrømme at jeg bryr meg veldig mye mer om at mennesker mishandles - noe som skjer hver eneste dag.

Og selvsagt er det ikke nødvendigvis enten-eller, men det har en tendens til å bli det.

Med vennlig hilsen

Jeg bryr meg både om at mennesker mishandles og at dyr mishandles...begge er vesener med følelser og evne til smerte...jeg liker ikke å sette sånt opp mot hverandre...men jeg er dyreelsker da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Når dyr spiser hverandre levende så er det noe galt. Slikt skjer i naturen også og har ingenting med pelsdyrfarmer å gjøre selvom slikt kan skje der helt unntaksvis. Jeg forstår ikke bråk pga. pelsdyr fremfor andre dyr. Det finnes hønsefarmer, sauefarmer, kufarmer, svinefarmer osv. Det ales opp gåser, ender, kaniner etc., og mennesker går på jakt og skyter ville dyr for både pels og kjøtt. Ingen støtter mishandling av dyr, men i mine øyne er mishandling av mennesker mer alvorlig. Det å avlive dyr er ikke det samme som å avlive mennesker.

Jeg synes ikke forfatterdamene Anne B. Ragde og Unni Lindell oser spesielt av innsikt og klokskap. Mye av det de ellers har stått frem med virker mer som forsøk på å vedlikeholde og bade seg i sine kjendisstatuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg både om at mennesker mishandles og at dyr mishandles...begge er vesener med følelser og evne til smerte...jeg liker ikke å sette sånt opp mot hverandre...men jeg er dyreelsker da..

Nei, at man ikke *liker* å gjøre det er så, men faktum er at man har begrensede ressurser (både penger og tid),og veldig ofte er det slik at man må velge hva/hvem man skal "bry seg om", og derfor også fravelge de andre.

For meg, som har jobbet i slumstrøk i Latin-Amerika, og i Sør-Afrika er valget meget klart.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En tanke

Jeg bryr meg både om at mennesker mishandles og at dyr mishandles...begge er vesener med følelser og evne til smerte...jeg liker ikke å sette sånt opp mot hverandre...men jeg er dyreelsker da..

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg bryr meg både om at mennesker mishandles og at dyr mishandles...begge er vesener med følelser og evne til smerte...jeg liker ikke å sette sånt opp mot hverandre...men jeg er dyreelsker da..

Det er ingen som liker at dyr blir mishandlet. Jeg er vokst opp på en gård og var ikke vant med dyremishandling, men jeg reagerer i dag på hvor mange menneskelige følelser dyrene blir tillagt.

Hvem har sagt at en hund har det bedre med å sitte i sofaen og se på tv sammen med mennekser, heller enn løpe rundt fri sammen med katter, høner, lam og kalver. Ja og så kan grisen rote rundt og kuene og sauene beiter sammen med hesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Nei, at man ikke *liker* å gjøre det er så, men faktum er at man har begrensede ressurser (både penger og tid),og veldig ofte er det slik at man må velge hva/hvem man skal "bry seg om", og derfor også fravelge de andre.

For meg, som har jobbet i slumstrøk i Latin-Amerika, og i Sør-Afrika er valget meget klart.

Med vennlig hilsen

"Nei, at man ikke *liker* å gjøre det er så, men faktum er at man har begrensede ressurser (både penger og tid),og veldig ofte er det slik at man må velge hva/hvem man skal "bry seg om", og derfor også fravelge de andre.

Jeg synes ikke det skal være sånn. Dyr må også ha rettigheter. Å velge mellom dyr og mennesker, to slags levende vesener er forkastelig. Alle er enige om at dyremishandling ikke skal foregå, og da må noe gjøres!!

"For meg, som har jobbet i slumstrøk i Latin-Amerika, og i Sør-Afrika er valget meget klart".

Jeg skjønner ditt perspektiv, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du setter dyr opp mot mennesker. Kanskje du skulle prøve å jobbe på en dyrefarm, så kan det jo være du skulle moderere denne enten dyr eller mennesker tankegangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

"Nei, at man ikke *liker* å gjøre det er så, men faktum er at man har begrensede ressurser (både penger og tid),og veldig ofte er det slik at man må velge hva/hvem man skal "bry seg om", og derfor også fravelge de andre.

Jeg synes ikke det skal være sånn. Dyr må også ha rettigheter. Å velge mellom dyr og mennesker, to slags levende vesener er forkastelig. Alle er enige om at dyremishandling ikke skal foregå, og da må noe gjøres!!

"For meg, som har jobbet i slumstrøk i Latin-Amerika, og i Sør-Afrika er valget meget klart".

Jeg skjønner ditt perspektiv, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du setter dyr opp mot mennesker. Kanskje du skulle prøve å jobbe på en dyrefarm, så kan det jo være du skulle moderere denne enten dyr eller mennesker tankegangen?

Jeg er vokst opp på en gård med dyr og har klart skille mellom dyr og mennesker nettopp av den grunn.

Jeg går ikke rundt og sier til de som mishandler barn at de skal heller mishandle dyr. Jeg støtter ikke dyremishandling, men jeg synes moderne mennesker går for langt. Hvorfor er amerikanere så opptatt av å beskytte hval mens de spiser kjøtt i lange baner???? Tenk på styret rundt Keiko. En eneste hval som det bruktes millioner på mens barn sultet til døden andre steder, og mange hvaler døde i sjøen helt naturlig død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, at man ikke *liker* å gjøre det er så, men faktum er at man har begrensede ressurser (både penger og tid),og veldig ofte er det slik at man må velge hva/hvem man skal "bry seg om", og derfor også fravelge de andre.

Jeg synes ikke det skal være sånn. Dyr må også ha rettigheter. Å velge mellom dyr og mennesker, to slags levende vesener er forkastelig. Alle er enige om at dyremishandling ikke skal foregå, og da må noe gjøres!!

"For meg, som har jobbet i slumstrøk i Latin-Amerika, og i Sør-Afrika er valget meget klart".

Jeg skjønner ditt perspektiv, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du setter dyr opp mot mennesker. Kanskje du skulle prøve å jobbe på en dyrefarm, så kan det jo være du skulle moderere denne enten dyr eller mennesker tankegangen?

Fordi at i virkeligheten så kan tid kun brukes én gang. Og 1000 kr (hvis du skal gi vekk det) kan kun gis vekk én gang.

Man har begrensede ressurser, og sånn er verden. Dessverre. Da må man prioritere, og da blir mennesker viktigere enn dyr. (Og nei, det betyr selvsagt ikke at jeg er "for" dyremishandling. Det er jeg selvsagt ikke.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Jeg er vokst opp på en gård med dyr og har klart skille mellom dyr og mennesker nettopp av den grunn.

Jeg går ikke rundt og sier til de som mishandler barn at de skal heller mishandle dyr. Jeg støtter ikke dyremishandling, men jeg synes moderne mennesker går for langt. Hvorfor er amerikanere så opptatt av å beskytte hval mens de spiser kjøtt i lange baner???? Tenk på styret rundt Keiko. En eneste hval som det bruktes millioner på mens barn sultet til døden andre steder, og mange hvaler døde i sjøen helt naturlig død.

Klart det er et skille mellom dyr og mennesker. Men poenget mitt er at dyr også er levende vesener man må ha respekt for, med følelser og evne til å føle smerte. Det må respekteres. Det handler ikke om å ikke skille mellom dyr og mennesker. Men å få frem i lyset at dyremishandling skjer. Faktisk så har dyr færre rettigheter enn mennesker som blir mishandlet, og det er derfor så mange jobber for dyrs rettigheter. Jeg er ikke uenig i at det er fælt å se mennesker bli mishandlet. Men dyr er på en måte mer forsvarsløse da de ikke har så mange rettigheter, eller beskyttelse i form av lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Fordi at i virkeligheten så kan tid kun brukes én gang. Og 1000 kr (hvis du skal gi vekk det) kan kun gis vekk én gang.

Man har begrensede ressurser, og sånn er verden. Dessverre. Da må man prioritere, og da blir mennesker viktigere enn dyr. (Og nei, det betyr selvsagt ikke at jeg er "for" dyremishandling. Det er jeg selvsagt ikke.)

Med vennlig hilsen

Jeg synes i allefall at det er positivt at det finnes dyrevernorganisasjoner som tar seg av dyrs rettigheter. Vurderer å bli medlem i en sånn organiasjon. Men Norge er jo ikke akkurat et fattig land, og kunne faktisk skjerpet seg litt på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Klart det er et skille mellom dyr og mennesker. Men poenget mitt er at dyr også er levende vesener man må ha respekt for, med følelser og evne til å føle smerte. Det må respekteres. Det handler ikke om å ikke skille mellom dyr og mennesker. Men å få frem i lyset at dyremishandling skjer. Faktisk så har dyr færre rettigheter enn mennesker som blir mishandlet, og det er derfor så mange jobber for dyrs rettigheter. Jeg er ikke uenig i at det er fælt å se mennesker bli mishandlet. Men dyr er på en måte mer forsvarsløse da de ikke har så mange rettigheter, eller beskyttelse i form av lovverket.

Det blir feil å snakke om at dyr har mindre rettigheter i forhold til mennesker i lovverket. Da blir dyrene menneskeliggjort siden det er menneskene som setter lovene. Dyrenes lov er enkle og klare -suvival of the fittest-.

Hvis man er imot pelsfarmer så må man være imot all form for farming i mine øyne. Det kjendishysteriet rundt pelsdyr er for å skape overskrifter og sette fokus på kjendisene ikke pga. dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...