Gå til innhold

Skuffet over Mette-Marit


Gjest blir kvalm

Anbefalte innlegg

Klart det er et skille mellom dyr og mennesker. Men poenget mitt er at dyr også er levende vesener man må ha respekt for, med følelser og evne til å føle smerte. Det må respekteres. Det handler ikke om å ikke skille mellom dyr og mennesker. Men å få frem i lyset at dyremishandling skjer. Faktisk så har dyr færre rettigheter enn mennesker som blir mishandlet, og det er derfor så mange jobber for dyrs rettigheter. Jeg er ikke uenig i at det er fælt å se mennesker bli mishandlet. Men dyr er på en måte mer forsvarsløse da de ikke har så mange rettigheter, eller beskyttelse i form av lovverket.

''Faktisk så har dyr færre rettigheter enn mennesker som blir mishandlet, og det er derfor så mange jobber for dyrs rettigheter. Jeg er ikke uenig i at det er fælt å se mennesker bli mishandlet. Men dyr er på en måte mer forsvarsløse da de ikke har så mange rettigheter, eller beskyttelse i form av lovverket.''

Dette er faktisk feil. Dyr har mange rettigheter som mennesker ikke har, mend det er meningsløst å sette slikt opp mot hverandre. Det blir som å sammenligne rettigheter til hvaler og flatlus.

Utover det, ingen sier at dyremishandling ikke skjer. Poenget er at man anser overgrep mot mennesker som viktigere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    57

  • morsan

    16

  • ShitDiddelyDo

    5

  • Mrs D

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Jeg synes i allefall at det er positivt at det finnes dyrevernorganisasjoner som tar seg av dyrs rettigheter. Vurderer å bli medlem i en sånn organiasjon. Men Norge er jo ikke akkurat et fattig land, og kunne faktisk skjerpet seg litt på det området.

Norge er et rikt land og dyrene har det bra i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

''Faktisk så har dyr færre rettigheter enn mennesker som blir mishandlet, og det er derfor så mange jobber for dyrs rettigheter. Jeg er ikke uenig i at det er fælt å se mennesker bli mishandlet. Men dyr er på en måte mer forsvarsløse da de ikke har så mange rettigheter, eller beskyttelse i form av lovverket.''

Dette er faktisk feil. Dyr har mange rettigheter som mennesker ikke har, mend det er meningsløst å sette slikt opp mot hverandre. Det blir som å sammenligne rettigheter til hvaler og flatlus.

Utover det, ingen sier at dyremishandling ikke skjer. Poenget er at man anser overgrep mot mennesker som viktigere.

Med vennlig hilsen

"Dette er faktisk feil. Dyr har mange rettigheter som mennesker ikke har, mend det er meningsløst å sette slikt opp mot hverandre. Det blir som å sammenligne rettigheter til hvaler og flatlus"

"Utover det, ingen sier at dyremishandling ikke skjer. Poenget er at man anser overgrep mot mennesker som viktigere"

Her motsier du jo deg selv. I første avsnitt så skriver du at det er meningsløst å sette dette opp mot hverandre. I andre avnsitt skriver du at man anser overgrep mot mennesker som viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Det blir feil å snakke om at dyr har mindre rettigheter i forhold til mennesker i lovverket. Da blir dyrene menneskeliggjort siden det er menneskene som setter lovene. Dyrenes lov er enkle og klare -suvival of the fittest-.

Hvis man er imot pelsfarmer så må man være imot all form for farming i mine øyne. Det kjendishysteriet rundt pelsdyr er for å skape overskrifter og sette fokus på kjendisene ikke pga. dyrene.

Det er ikke snakk om at dyr blir menneskeliggjorte, men det er viktig å ha respekt for at dyr også er levende vesener med følelser og evne til å føle smerte. Det er til og med påvist at fisk har evne til å føle smerte, og for ikke så lenge siden ble det diskutert at avlivingsmetodene for fisk burde bli bedre. Det er også kommet frem at de som tar skytter prøven ikke får tilstrekkelig opplæring i å avlive dyr humant. Så jeg tror vi har mye å lære i hvordan beskytte dyrene våre. Klart er det sånn at mishandling alltid vil foregå, både mot mennesker og dyr, men vi må da gjøre alt for å prøve å unngå det. Er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette er faktisk feil. Dyr har mange rettigheter som mennesker ikke har, mend det er meningsløst å sette slikt opp mot hverandre. Det blir som å sammenligne rettigheter til hvaler og flatlus"

"Utover det, ingen sier at dyremishandling ikke skjer. Poenget er at man anser overgrep mot mennesker som viktigere"

Her motsier du jo deg selv. I første avsnitt så skriver du at det er meningsløst å sette dette opp mot hverandre. I andre avnsitt skriver du at man anser overgrep mot mennesker som viktigere.

Da misforstår du - jeg sier at rettighetene som passer for forskjellige dyr, og for mennesker, åpenbart er vidt forskjellige. Hvaler, for eksempel, har neppe behov for beskyttelse mot rasisme og kjønnsdiskriminering, for å sette det på spissen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir kvalm

Da misforstår du - jeg sier at rettighetene som passer for forskjellige dyr, og for mennesker, åpenbart er vidt forskjellige. Hvaler, for eksempel, har neppe behov for beskyttelse mot rasisme og kjønnsdiskriminering, for å sette det på spissen!

Med vennlig hilsen

Det sier jo seg selv!! Men jeg mener at man ikke skal sette dyr opp mot mennesker og omvendt. Det blir feil i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at dyr blir menneskeliggjorte, men det er viktig å ha respekt for at dyr også er levende vesener med følelser og evne til å føle smerte. Det er til og med påvist at fisk har evne til å føle smerte, og for ikke så lenge siden ble det diskutert at avlivingsmetodene for fisk burde bli bedre. Det er også kommet frem at de som tar skytter prøven ikke får tilstrekkelig opplæring i å avlive dyr humant. Så jeg tror vi har mye å lære i hvordan beskytte dyrene våre. Klart er det sånn at mishandling alltid vil foregå, både mot mennesker og dyr, men vi må da gjøre alt for å prøve å unngå det. Er du uenig i det?

''Klart er det sånn at mishandling alltid vil foregå, både mot mennesker og dyr, men vi må da gjøre alt for å prøve å unngå det. Er du uenig i det?''

"Alt"?

Skal du selge alt du har, og dedikere deg til dette?

Eller mener du ikke *alt*?

Poenget er at de fleste gjør ikke "alt", men "noe". Og siden det gir begrensede ressurser, så synes jeg det er best hvis mennesker prioriteres først.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

''Klart er det sånn at mishandling alltid vil foregå, både mot mennesker og dyr, men vi må da gjøre alt for å prøve å unngå det. Er du uenig i det?''

"Alt"?

Skal du selge alt du har, og dedikere deg til dette?

Eller mener du ikke *alt*?

Poenget er at de fleste gjør ikke "alt", men "noe". Og siden det gir begrensede ressurser, så synes jeg det er best hvis mennesker prioriteres først.

Med vennlig hilsen

Vi har ikke så mange begr ressurser i Norge, men selvsagt er det rammer for hva man kan få til. Og innenfor de rammene mener jeg man skal gjøre alt man kan, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hehe, det var en litt for drøy generalisering tenker jeg.

Mennesker og dyr har det bra i Norge generelt. At det finnes unntak er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er ikke snakk om at dyr blir menneskeliggjorte, men det er viktig å ha respekt for at dyr også er levende vesener med følelser og evne til å føle smerte. Det er til og med påvist at fisk har evne til å føle smerte, og for ikke så lenge siden ble det diskutert at avlivingsmetodene for fisk burde bli bedre. Det er også kommet frem at de som tar skytter prøven ikke får tilstrekkelig opplæring i å avlive dyr humant. Så jeg tror vi har mye å lære i hvordan beskytte dyrene våre. Klart er det sånn at mishandling alltid vil foregå, både mot mennesker og dyr, men vi må da gjøre alt for å prøve å unngå det. Er du uenig i det?

Ja i utgangspunktet er jeg uenig med deg. Jeg synes det blir for mye overdrivelse i forhold til behandling av dyr at jeg blir kvalm. Jeg er ikke uenig med deg i at dyr ikke skal mishandles, og har aldri mishandlet dyr selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dyr spiser hverandre levende så er det noe galt. Slikt skjer i naturen også og har ingenting med pelsdyrfarmer å gjøre selvom slikt kan skje der helt unntaksvis. Jeg forstår ikke bråk pga. pelsdyr fremfor andre dyr. Det finnes hønsefarmer, sauefarmer, kufarmer, svinefarmer osv. Det ales opp gåser, ender, kaniner etc., og mennesker går på jakt og skyter ville dyr for både pels og kjøtt. Ingen støtter mishandling av dyr, men i mine øyne er mishandling av mennesker mer alvorlig. Det å avlive dyr er ikke det samme som å avlive mennesker.

Jeg synes ikke forfatterdamene Anne B. Ragde og Unni Lindell oser spesielt av innsikt og klokskap. Mye av det de ellers har stått frem med virker mer som forsøk på å vedlikeholde og bade seg i sine kjendisstatuser.

''Det ales opp gåser,''

Og gjess også, har jeg hørt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager hvis jeg såret din språkinnsikt;-)

Neida, skal nok mere til. Men gåser er liksom noen hakk verre enn kuer også. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Neida, skal nok mere til. Men gåser er liksom noen hakk verre enn kuer også. Hehe

Det er lov å si kuer istedenfor kyr så den kan du la ligge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så mange begr ressurser i Norge, men selvsagt er det rammer for hva man kan få til. Og innenfor de rammene mener jeg man skal gjøre alt man kan, ja.

Innenfor de rammene så er det også barn som er mishandlet, barn som sulter i hjel, barn om er i krig, barn som har kolera, og det er før man engang begynner på voksne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo seg selv!! Men jeg mener at man ikke skal sette dyr opp mot mennesker og omvendt. Det blir feil i mine ører.

Men det er jo slik virkeligheten er.

Hvis du kan avse 100 kr en uke, så kan du ikke gi den BÅDE til "ungene i Afrika" og til dyr. Du må velge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo slik virkeligheten er.

Hvis du kan avse 100 kr en uke, så kan du ikke gi den BÅDE til "ungene i Afrika" og til dyr. Du må velge.

Med vennlig hilsen

Det er naturlig å velge det nære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg både om at mennesker mishandles og at dyr mishandles...begge er vesener med følelser og evne til smerte...jeg liker ikke å sette sånt opp mot hverandre...men jeg er dyreelsker da..

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...