Gå til innhold

Vanskelig stoffskifte??


Gjest Kålrot

Anbefalte innlegg

Hei Jeg leste ditt innlegg i Helsemagasinet VOF ang. Vanskelig stoffskifte og lurer på om dette kan være noe for meg? Jeg er en kvinne på 52 år som fikk bekreftet lavt stoffskiftet i oktober i fjor.Jeg begynte da på levaxin.Jeg har nok gått flere år med dette, vært trett og kald og hadde store problemer med eksem i hendene for ca 3 år siden.Ble da behandlet med kortison. Etter ca 5 mnd på levaxin begynte jeg med smerter rundt forbi i ledd og muskler. Det begynte forsiktig i febr med en liten hevelse i håndledd, men etter som mnd. gikk så har dette forverret seg til begge hånledd og muskler rundt,aklser og hofter og rundt knær. Det føles som jeg hovner opp inni musklaturen.Har store smerter i denne forbindelsen, Voltaren hjelper, men når effekten fra tabl. blir jeg like vond etter hvert. Jeg har vært hos en leddspesialist tatt en del blodprøver. Her er resultatet: Hb 12,7. Hvite 8,0. Trombocytter 412. CRP II (Begge like over Øvre normalområde) og forøvrige normale verdier for GFR, urinstoff, ALA T, ALP, CK, IgA, IgM, TSH og fri T4. Alle røntgenbilder av hand og andre deler er helt fine, så derfor mener spesialisten at det kan være en autoimmun thyreoiditt som er aktiv. Stoffskiftet mitt er blitt lavere. i dag er det ST4 16(vet ikke om det heter ST4) og TSH er 6,4 (altså altfor høy). Jeg går i dag på 13 levaxin i uken. Jeg har fått tilbud om kortison fra lege og spesialist, men for meg er dette siste utveg. Jeg har nå gått sykmeldt i 3mnd og lengter tilbake på jobb. Jeg går nå til soneterapi og akkupunktur, håper på fremgang her etterhvert. Har du hørt om lignende tilfeller? Tror du dette naturlige kjertelekstrakt kan hjelpe meg å få et stabilt stoffskifte? Venter på håp om bedring På forhånd tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Først og fremst vil jeg beklage sent svar, men Doktoronline har lagt om sitt dataanlegg og i en periode ble vi ikke varslet om nye spørsmål. Det finnes en viss sammenheng mellom lavt stoffskifte og muskelsmerter,men det kan også være to ulike sykdommer du lider av. Jeg savner svar på senkningen, da det eventuelt kunne gi en indikasjon på om du kan ha Polymyalgia Revmatika, en for for muskelrevmatisme. I så fall vil kortisonbehandling gi meget god effekt. Nå det gjelder stoffskiftet så er hovedregelen at verdiene skal være innen normalområdet, men at dine symptomer skal bestemme om du skal ha verdier innen øvre eller nedre normalområde. TSH skal være under 4, helst i nærheten av 1, så dette kan tyde på at du er underdosert. Kombinasjonen T4 (Levaxin) og det mindre aktive T3 (Liothyronin) er omdiskutert blandt spesialister. Vitenskapelige undersøkelser mellom grupper av pasienter viser ikke noen stor fordel for kombinasjonsbehandling, men min erfaring er at det være nyttig for enkelte basert på en individuell vurdering. Flere av mine pasienter føler seg bra på T4 rundt 20, TSH rundt 1 og med en mindre dose T3 dosert to ganger daglig. Preparatene Armour og ERFA throid inneholder en kombiasjon av T4 og T3 og bestille av lege via spesialresept (registreringsfritak) fra apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...