Gå til innhold

Hvor vanlig er skilsmisse blant adoptivforeldre?

Mandolaika

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvor vanlig det er med skilsmisse blant adoptivforeldre kontra foreldre med egenfødte barn?

Jeg ble bare veldig interessert i å finne ut om det for en stund siden, da jeg hørte at adoptivforeldrene til ei jente jeg kjenner hadde gått fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg har noen gode venner som har to adoptivbarn og som gikk fra hverandre på opprørt vis :o(

Den ene av partene har stiftet ny familie, da også med nye barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes noen statistikk på dette, men vil anta at adoptivforeldre skiller seg like ofte som foreldre med egenfødte barn.

Når jeg tenker meg om er ingen av de jeg kjenner som er adoptivforeldre skilte...... Sikkert tilfeldig, men skulle vært artig å vite om det er statistikker på dette ;)

Om eksen og jeg slet med å få barn og jobba med saken i mange år uten resultat, så tror jeg kanskje vi hadde blitt skilt før vi rakk å adoptere... Jeg tenker at prosessen rundt det å ikke bli gravid og gå igjennom ventefasen osv er såpasss tøff for et par at det er de sterkeste parforholdene som overlever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adoptivforeldre er vel ikke skjermet mot skillsmisse de heller. Men jeg har hørt at adoptivforeldre skiller seg sjeldnere enn gjennomsnittet. Vet ikke om det stemmer, men forklaringen kan jo være at når man først har holdt ut sammen i en krevende adopsjonsprosess så har paret kanskje lært seg å takle utfordringene i forholdet?

Vet også at en del blir skilt fordi den lange prosessen sliter på parforholdet, men da skilles de før de blir adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Vi har adoptert, og vi kjenner mange som har adoptert....

Helt konkret, første gang vi reiste til .... var det tre par som reiste, ingen skilt i dag ( snart 10 år siden vi dro)

Andre tur, - 13 par, to par skilt i dag.

Ellers i omgangskretsen, 6-7 par som har adoptert, ingen skilt.....

Så min konklusjon er at det nok er noe lavere rate av skillsmisse blant adoptivforeldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Når jeg tenker meg om er ingen av de jeg kjenner som er adoptivforeldre skilte...... Sikkert tilfeldig, men skulle vært artig å vite om det er statistikker på dette ;)

Om eksen og jeg slet med å få barn og jobba med saken i mange år uten resultat, så tror jeg kanskje vi hadde blitt skilt før vi rakk å adoptere... Jeg tenker at prosessen rundt det å ikke bli gravid og gå igjennom ventefasen osv er såpasss tøff for et par at det er de sterkeste parforholdene som overlever?

''Jeg tenker at prosessen rundt det å ikke bli gravid og gå igjennom ventefasen osv er såpasss tøff for et par at det er de sterkeste parforholdene som overlever?''

Det er ikke bare folk som har vært ufrivillig barnløse i lang tid som adopterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tenker at prosessen rundt det å ikke bli gravid og gå igjennom ventefasen osv er såpasss tøff for et par at det er de sterkeste parforholdene som overlever?''

Det er ikke bare folk som har vært ufrivillig barnløse i lang tid som adopterer.

Jeg kjenner ei som har adoptert selv om hun kunne få barn selv. Hun har ingen egenfødte barn. Hvordan hun vet at hun kan få barn vet jeg ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har adoptert selv om hun kunne få barn selv. Hun har ingen egenfødte barn. Hvordan hun vet at hun kan få barn vet jeg ikke da.

''Jeg kjenner ei som har adoptert selv om hun kunne få barn selv. Hun har ingen egenfødte barn. Hvordan hun vet at hun kan få barn vet jeg ikke da.''

Mange har vært gravide uten å ha født da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, men de er iallefall i overtall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kjenner ei som har adoptert selv om hun kunne få barn selv. Hun har ingen egenfødte barn. Hvordan hun vet at hun kan få barn vet jeg ikke da.''

Mange har vært gravide uten å ha født da...

Sant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det forsket på. Riktignok i Danmark, men det kan vel med en viss rimelighet antas at forskjellene er ganske små mellom Dk og Norge i så måte:

''Inden de fylder seks år, oplever relativt flere biologiske børn end adoptivbørn forældrenes skilsmisse. Til gengæld skilles flere adoptivforældre, når børnene er lidt ældre. Det afdækker en doktorafhandling, som er undervejs.''

''Totalt oplever 14 procent af de danske børn, mod godt 11 procent af de adopterede, forældrenes skilsmisse.''

http://politiken.dk/indland/ECE116094/adoptivforaeldre-skilles-senere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det forsket på. Riktignok i Danmark, men det kan vel med en viss rimelighet antas at forskjellene er ganske små mellom Dk og Norge i så måte:

''Inden de fylder seks år, oplever relativt flere biologiske børn end adoptivbørn forældrenes skilsmisse. Til gengæld skilles flere adoptivforældre, når børnene er lidt ældre. Det afdækker en doktorafhandling, som er undervejs.''

''Totalt oplever 14 procent af de danske børn, mod godt 11 procent af de adopterede, forældrenes skilsmisse.''

http://politiken.dk/indland/ECE116094/adoptivforaeldre-skilles-senere/

Takk for info. og link. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste parene jeg kjenner som har adoptert er fortsatt gift med hverandre, men jeg vet også om noen som har skilt lag.

Jeg er fortsatt gift ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Adoptivforeldre er vel ikke skjermet mot skillsmisse de heller. Men jeg har hørt at adoptivforeldre skiller seg sjeldnere enn gjennomsnittet. Vet ikke om det stemmer, men forklaringen kan jo være at når man først har holdt ut sammen i en krevende adopsjonsprosess så har paret kanskje lært seg å takle utfordringene i forholdet?

Vet også at en del blir skilt fordi den lange prosessen sliter på parforholdet, men da skilles de før de blir adoptivforeldre.

kanskje færre skiller seg fordi de vet at barna har bagasje fra før?. En skilsmisse kan føre til større problemer hos dem enn andre barn da mange av dem har opplevd tap fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...