Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Har hørt og lest om så mange ME-syke som takker nei til antidepressiva med begrunnelsen "jeg vet jo at jeg ikke er deprimert"

Har dem så mye å tape på å prøve? Er det stigmaet ved å være psykisk syk de er redde for eller er de redde for bivirkningene?

Hadde jeg vært så dårlig så tror jeg hadde forsøkt alt. Om det ikke fungerte så hadde jeg i det minste prøvd det ut, og visst at problemet sannsynligvis ikke lå der.

Hva er så galt med å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Gjest Tuppehøna

Aner du noe om hva du snakker om?

Spør en ME-syk om hva de ville gjort i morgen dersom de våknet opp fulle av energi - og du vil få en lang liste over store og små gjøremål, alt fra å drikke en kopp kaffe på trappa til å gå Besseggen.

En deprimert ville derimot ikke ha så mange planer.

Så hva tror du SSRI skal hjelpe mot her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest som du roper i skogen får du svar

Har hørt og lest om så mange kreft-syke som takker nei til antidepressiva med begrunnelsen "jeg vet jo at jeg ikke er deprimert"

Har dem så mye å tape på å prøve? Er det stigmaet ved å være psykisk syk de er redde for eller er de redde for bivirkningene?

Hadde jeg hatt kreft så tror jeg hadde forsøkt alt. Om det ikke fungerte så hadde jeg i det minste prøvd det ut, og visst at problemet sannsynligvis ikke lå der.

Hva er så galt med å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest som du roper i skogen får du svar

Kanskje du burde sette deg litt mer inn i hva ME er? Til forskjell fra hva depresjon er? Når ME-diagnosen settes (settes riktig), så er psykiske årsaker noe av det som faktisk utelukkes.

For øvrig kan du lese mer om ME på feks

http://merutt.wordpress.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du noe om hva du snakker om?

Spør en ME-syk om hva de ville gjort i morgen dersom de våknet opp fulle av energi - og du vil få en lang liste over store og små gjøremål, alt fra å drikke en kopp kaffe på trappa til å gå Besseggen.

En deprimert ville derimot ikke ha så mange planer.

Så hva tror du SSRI skal hjelpe mot her?

Som ME syk ville jeg iallefall blitt deprimert, og en depresjon sammen med ME vil sannsynligvis forverre situasjonen. Så en behandling mot depresjon kan kanskje være til hjelp for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde sette deg litt mer inn i hva ME er? Til forskjell fra hva depresjon er? Når ME-diagnosen settes (settes riktig), så er psykiske årsaker noe av det som faktisk utelukkes.

For øvrig kan du lese mer om ME på feks

http://merutt.wordpress.com/

Antidepressiva kan også hjelpe mot smerter, hvordan vet en at det ikke kan ha effekt på andre problemer også?

Og flere har blitt friske av lightening process, som er et treningsprogram. Hvisk det ikke er psykisk hvorfor hjelper det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

Som ME syk ville jeg iallefall blitt deprimert, og en depresjon sammen med ME vil sannsynligvis forverre situasjonen. Så en behandling mot depresjon kan kanskje være til hjelp for enkelte.

Snakker du utfra teori eller faktisk situasjon? En trenger ikke bli deprimert selv om en har ME. Selvsagt kan det oppstå sekundært som reaksjon på sykdommen, men som "Som du roper i skogen" er inne på må faktisk psykisk sykdom utelukkes for å få ME-diagnosen.

En annen faktor er at ME-syke ofte kan oppleve å få sterkere reaksjoner av f.eks medikamenter enn det som er vanlig - så det er ikke bare bare å teste et medikament.

''ME er kjennetegnet ved usynkrone kroppsrytmer og forsterket reaksjon på alle slags stimuli, inklusive fødemidler, alkohol og medikamenter'' http://www.kronisktraethedssyndrom.dk/Utdrag%20fra%20min%20blogg.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svar på det

Antidepressiva kan også hjelpe mot smerter, hvordan vet en at det ikke kan ha effekt på andre problemer også?

Og flere har blitt friske av lightening process, som er et treningsprogram. Hvisk det ikke er psykisk hvorfor hjelper det da?

Fordi treningsprogrammet går inn og forandrer på de fysiologiske prosessene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi treningsprogrammet går inn og forandrer på de fysiologiske prosessene.

''forandrer på de fysiologiske prosessene.''

Hvilke prosesser, og hvordan?

Og hvordan sammenholder du dette med viruset de har funnet hos noen, og at de nå skal forsøke med anti-HIV medisiner?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Antidepressiva kan også hjelpe mot smerter, hvordan vet en at det ikke kan ha effekt på andre problemer også?

Og flere har blitt friske av lightening process, som er et treningsprogram. Hvisk det ikke er psykisk hvorfor hjelper det da?

Ingen kan forklare hvorfor Lightening Process hjelper på noen, men ikke alle.

Nå har heller ikke LP foregått så lenge ennå at en har klart for seg langtidsvirkninger, men faktum er at en del av ME-pasienter som går på kurs blir dårligere. En del merker ingen forandring, mens mange visstnok blir bedre.

MEN her har du en del å sette deg inn i, dersom du faktisk er interessert.

1 - for å få være med på kurs må du tilfredsstille visse krav. Du må f.eks signere på at du ikke skal stille deg tvilende til kursets innhold eller stille kritiske spørsmål.

2 - du må før kursets slutt signere på at du nå slett ikke lenger er syk. Hvis du skulle påstå å fremdeles være syk betyr det at du ikke gjør metoden riktig, og det er altså ikke deres "feil" at du ikke er bedre. Da anbefales et nytt kurs (til mange tusen)

3 - Andelen kursdeltakere som erklærer seg som friske etter endt kurs er dermed nesten 100%, og disse tallene brukes i markedsføring og som bevis for at metoden funker.

Blinker det ingen røde lys her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det mer stigmatiserende å ha ME-diagnose enn en psykisk lidelse.

ME-syke er ofte medikamentintolerante. SSRI er en av verstingene.

''ME-syke er ofte medikamentintolerante. SSRI er en av verstingene.''

Har du noen dokumentasjon på disse påstandene?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ME-syke er ofte medikamentintolerante. SSRI er en av verstingene.''

Har du noen dokumentasjon på disse påstandene?

Med vennlig hilsen

Ikke her og nå, men du klarer sikkert å finne det selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

''ME-syke er ofte medikamentintolerante. SSRI er en av verstingene.''

Har du noen dokumentasjon på disse påstandene?

Med vennlig hilsen

''Når ME først er utløst svekkes toleransen for fysisk og mental aktivitet, sansestimuli, infeksjoner, skader, medikamenter, alkohol....''

http://www.med.uio.no/iasam/forepi/epidemiologi/me/Basis_for_Registeret.pdf

Men at SSRI skal være en versting kan jeg ikke si jeg har hørt før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke her og nå, men du klarer sikkert å finne det selv. :)

Det er slike påstander og svar, som forårsaker det du skriver her:

''I dag er det mer stigmatiserende å ha ME-diagnose enn en psykisk lidelse. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når ME først er utløst svekkes toleransen for fysisk og mental aktivitet, sansestimuli, infeksjoner, skader, medikamenter, alkohol....''

http://www.med.uio.no/iasam/forepi/epidemiologi/me/Basis_for_Registeret.pdf

Men at SSRI skal være en versting kan jeg ikke si jeg har hørt før heller.

Akkurat det kan jeg ikke her og nå påstå er dokumentert. Men jeg kjenner til mange historier om at ME-syke har blitt mye verre av SSRI. Så får dere heller skyte meg for at jeg ikke kan dokumentere det her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike påstander og svar, som forårsaker det du skriver her:

''I dag er det mer stigmatiserende å ha ME-diagnose enn en psykisk lidelse. ''

Hæ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Akkurat det kan jeg ikke her og nå påstå er dokumentert. Men jeg kjenner til mange historier om at ME-syke har blitt mye verre av SSRI. Så får dere heller skyte meg for at jeg ikke kan dokumentere det her og nå.

Det har jeg da ikke tenkt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du utfra teori eller faktisk situasjon? En trenger ikke bli deprimert selv om en har ME. Selvsagt kan det oppstå sekundært som reaksjon på sykdommen, men som "Som du roper i skogen" er inne på må faktisk psykisk sykdom utelukkes for å få ME-diagnosen.

En annen faktor er at ME-syke ofte kan oppleve å få sterkere reaksjoner av f.eks medikamenter enn det som er vanlig - så det er ikke bare bare å teste et medikament.

''ME er kjennetegnet ved usynkrone kroppsrytmer og forsterket reaksjon på alle slags stimuli, inklusive fødemidler, alkohol og medikamenter'' http://www.kronisktraethedssyndrom.dk/Utdrag%20fra%20min%20blogg.pdf

Jeg tenker teori. ME høres ut til å være en så fæl lidelse så jeg ville iallefall bli deprimert av den. Selv lider jeg av hypersomni og det er med på å forverre min depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...