Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Diagnoser kan også komme som et resultat av symptomer. ME er en symptomdiagnose, noe som blir stilt når en har utelukket en god del andre ting.

Ja det er jeg klar over - men jeg har lest mye på forum og har ikke fått inntrykk av at LHK og de Meirleir har gitt noen diagnoser til noen uten at det har vært basert på prøvesvar. Det er ikke diagnosene som er så viktige men å behandle funnene på prøvene. Den vanligste diagnosen jeg har sett er noe med ubalanse i tarmen. Det er visst der alt sitter. Eller var ihverfall før XMRV sporet kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Så det er ikke det beste sier du. Deg om det. Vet du om noen som har kommet lenger enn disse i forskningen på ME da?

Jeg ser ikke at man har så mange andre valg om man virkelig ønsker å finne ut hva som feiler en og ønsker å bli frisk.

''Så det er ikke det beste sier du. Deg om det. Vet du om noen som har kommet lenger enn disse i forskningen på ME da?''

Jeg sier at man ikke blir "de beste" ved å finne et par feildiagnoser, ei heller ved å sende en masse tester til USA. Det er ikke slik man bedømmer om de er "de beste".

''Jeg ser ikke at man har så mange andre valg om man virkelig ønsker å finne ut hva som feiler en og ønsker å bli frisk.''

Vel, de har jo heller ikke kurert noen fra ME. Å finne feildiagnoser er selvsagt ikke å kurere ME.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

''Men samtidig så lider ME pasientene som har fått diagnosen etter de rette kriteriene av alt mulige andre ting som vanlige leger ikke har funnet ut av.''

Hvilket tilsier at det muligvis ikke finnes én ME, men mange diverse sykdommer.

Med vennlig hilsen

Det er 7 undergrupper av ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Så det er ikke det beste sier du. Deg om det. Vet du om noen som har kommet lenger enn disse i forskningen på ME da?''

Jeg sier at man ikke blir "de beste" ved å finne et par feildiagnoser, ei heller ved å sende en masse tester til USA. Det er ikke slik man bedømmer om de er "de beste".

''Jeg ser ikke at man har så mange andre valg om man virkelig ønsker å finne ut hva som feiler en og ønsker å bli frisk.''

Vel, de har jo heller ikke kurert noen fra ME. Å finne feildiagnoser er selvsagt ikke å kurere ME.

Med vennlig hilsen

Du gir deg ikke nei - har ikke så mye tid i dag.

Men hva mener DU at ME er da?

Og LHK har behandlet mer enn "et par" pasienter. DeMeirleir er professor og den som har kommet lengst innen forskning på ME. Bestrider du dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Du og ME pasientene utstråler utrolige fordommer mot meg og andre som har hatt/har psykiske sykdommer med det du skriver her.

Det å ha psykisk sykdom er ikke å ha vondt i viljen som du kaller det, men jeg er klar over at mange mener det bl.a. mange ME pasienter.

''Det å ha psykisk sykdom er ikke å ha vondt i viljen som du kaller det, men jeg er klar over at mange mener det bl.a. mange ME pasienter.''

Nettopp. Det betyr ikke automatisk at JEG mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Du og ME pasientene utstråler utrolige fordommer mot meg og andre som har hatt/har psykiske sykdommer med det du skriver her.

Det å ha psykisk sykdom er ikke å ha vondt i viljen som du kaller det, men jeg er klar over at mange mener det bl.a. mange ME pasienter.

Jeg leste inn et ord som ikke stod der. Jeg leste: ''Det å ha psykisk sykdom er ikke å ha vondt i viljen som du kaller det, men jeg er klar over at mange mener det OM bl.a. ME pasienter.''

Så svaret mitt ble feil.

Mange mener at psykisk syke har "vondt i viljen". Ved å avfeie ME som psykisk sier de implisitt det samme om dem.

Men det betyr ikke at dette er MITT standpunkt om psykisk syke. Sånn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Når ME-pasienter til og med forsøker healing og LP så synes jeg det er rart at de er så negative til SSRI-preparater.

jeg har ingen formening om hva ME skyldes, men synes det er litt merkelig å utelukke noe fullstendig som en ikke har forsøkt. spesielt når en ikke vet hvor feilen ligger. Mye er et skudd i blinde, men SSRI er det flere leger som kan stå for og kan noe om.

Det er jo tydelig at dette er et svært sårt området. Jeg spør om hvorfor mange med ME er så negative til SSRI og det blir tolket som om jeg tenker at alle med ME sliter med noe psykisk. Hvis de personene hadde forsøkt dette og det ikke hadde gitt noen resultater så hadde jeg antakelig ikke tenkt så mye over dette. Men det er denne voldsomme motviljen jeg stusser veldig over.

Og som jeg også har nevnt så lurer jeg også på om et SSRI preparat kan hjelpe på sykdomstilstander som opprinnelig ikke har noen psykisk årsak. Det kanskje skje biokjemiske forandringer i hjernen også, som medisin kan hjelpe for/i mot. Lamictal blir brukt både for epilepsi og bipolar lidelse. Betablokkere kan hjelpe mot migrene.Så hvorfor så sterk motvilje mot SSRI?

Du spør om det samme i denne tråden, igjen og igjen og igjen og igjen og igjen. Ingen vet, men prøver å svare etter beste evne. Likevel stiller du de samme spørsmålene igjen og igjen, til dem som allerede har forsøkt å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Men man lurer jo litt på motivet DITT også da... Hvorfor føler du deg så truffet når folk ikke er enige med deg? Folk som faktisk vet hva de snakker om? Sikker på at du ikke er full av fordommer mot folk med ME?

Enig med deg. Her virker det som noen tar seg veldig nær over at andre har motvilje mot SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg ikke nei - har ikke så mye tid i dag.

Men hva mener DU at ME er da?

Og LHK har behandlet mer enn "et par" pasienter. DeMeirleir er professor og den som har kommet lengst innen forskning på ME. Bestrider du dette også?

''Du gir deg ikke nei - har ikke så mye tid i dag.''

...eh... Hvorfor skulle jeg "gi meg"? Har du "gitt deg? Og hvis ikke du har, hvorfor forventer du da at jeg skal?

''Men hva mener DU at ME er da?''

I likhet med 100% av resten av verdens befolkning, så vet jeg det ikke. Ingen vet. Det er derfor det er så tåpelig å reagere når noen spør rundt det psykiske.

''Og LHK har behandlet mer enn "et par" pasienter. DeMeirleir er professor og den som har kommet lengst innen forskning på ME. Bestrider du dette også?''

Med tanke på at ingen vet hva ME er, så er det selvsagt helt umulig å si om de har kommet lengst, eller kortest, innen forskning på ME. Det er klart at man ikke kan si noe om det, så lenge man ikke vet hva ME er.

Å fikse feildiagnoser og å ta blodprøver betyr selvsagt ikke at de er "lengst". "Lengst" er noe man kun kan måle når signifikante antall pasienter blir friske.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...