Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Gjest ME, myself I

Og når man i tillegg blir tilbudt pillene uten andre undersøkelser enn helt standard blodprøver (blodprosent etc.) - og uten å være deprimert, så blir det veldig, veldig feil.

Absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Ok - jeg trodde det var omvendt. At serologi testen var sikrest. Det er ihvertfall flere som har slått ut på den enn på Culture?

Jo, jeg tror du har rett :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en grunn til at jeg startet tråden. Og en grunn til at jeg ønsket saklige svar:)

Det ble sagt en gang at antibiotika var noe stort tull, før det viste seg å fungere. Så om SSRI skulle fungere på infeksjoner hadde ikke overrasket meg alt for mye. Det er mye vi ikke vet, og mye vi ikke har prøvd ut.Så jeg ville ikke vært alt for negativ til tanken på SSRI om jeg selv hadde ME. Under forutsetning at jeg fikk bra oppfølging og forståelig informasjon.

Er du lege, studerer du medisin eller noe? Hvorfor så opptatt av å bruke SSRI til "alt mulig"?

Og hvorfor drar du fram akkurat ME?

For meg virker det nesten som om du har LYST til at ME skal være noe "psykisk"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurt om de er negative til bruk av SSRI vel? Og hvorfor?

Nå har kreft helt andre mekanismer (sannsynligvis) enn ME, hvor de er ukjente.

Det er derfor ikke noe galt med å spørre om det, selvsagt.

Det som derimot er interessant er den veldige reaksjonen på et enkelt spørsmål.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lege, studerer du medisin eller noe? Hvorfor så opptatt av å bruke SSRI til "alt mulig"?

Og hvorfor drar du fram akkurat ME?

For meg virker det nesten som om du har LYST til at ME skal være noe "psykisk"??

''For meg virker det nesten som om du har LYST til at ME skal være noe "psykisk"??''

Hadde det vært et "problem" hvis det viste seg å være tilfelle?

Så lenge man ikke vet hva det er som forårsaker ME, så er det INGEN som kan si noe om hvor stor del av det er psykisk, i en eller annen form.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har kreft helt andre mekanismer (sannsynligvis) enn ME, hvor de er ukjente.

Det er derfor ikke noe galt med å spørre om det, selvsagt.

Det som derimot er interessant er den veldige reaksjonen på et enkelt spørsmål.

Med vennlig hilsen

Ja det er nok fordi spørsmålstillingen hentyder på at det er en psykisk årsak til ME og at de som er ME er leie av det - tror du ikke?

Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lege, studerer du medisin eller noe? Hvorfor så opptatt av å bruke SSRI til "alt mulig"?

Og hvorfor drar du fram akkurat ME?

For meg virker det nesten som om du har LYST til at ME skal være noe "psykisk"??

''For meg virker det nesten som om du har LYST til at ME skal være noe "psykisk"??

''

Ut i fra den massive responsen jeg har fått her så sitter jeg igjen med samme følelse. Det er jo tydelig at folk føler seg truffet. Jeg stilte noen konkrete,informative saklige spm,og jeg endte opp med masse personangrep og usaklige argumenter. Hadde det ikke beveget folk så hadde jeg fått noen saklige balanserte svar, og blitt ferdig med debatten.

Jeg har ingen formening om ME er psykisk eller ikke. Men jeg må si at jeg lurer på psyken til enkelte av de med ME som har svart meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok fordi spørsmålstillingen hentyder på at det er en psykisk årsak til ME og at de som er ME er leie av det - tror du ikke?

Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.

''Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.

''

Og det er selvfølgelig helt frivillig å delta i debatten, og også helt frivillig å tilføre debatten ny kunnskap. Og det finnes vel ikke dumme spm, bare dumme svar eller?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.

''

Og det er selvfølgelig helt frivillig å delta i debatten, og også helt frivillig å tilføre debatten ny kunnskap. Og det finnes vel ikke dumme spm, bare dumme svar eller?.

Nei - prøver så godt jeg kan å opplys deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For meg virker det nesten som om du har LYST til at ME skal være noe "psykisk"??

''

Ut i fra den massive responsen jeg har fått her så sitter jeg igjen med samme følelse. Det er jo tydelig at folk føler seg truffet. Jeg stilte noen konkrete,informative saklige spm,og jeg endte opp med masse personangrep og usaklige argumenter. Hadde det ikke beveget folk så hadde jeg fått noen saklige balanserte svar, og blitt ferdig med debatten.

Jeg har ingen formening om ME er psykisk eller ikke. Men jeg må si at jeg lurer på psyken til enkelte av de med ME som har svart meg her.

Men man lurer jo litt på motivet DITT også da... Hvorfor føler du deg så truffet når folk ikke er enige med deg? Folk som faktisk vet hva de snakker om? Sikker på at du ikke er full av fordommer mot folk med ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok fordi spørsmålstillingen hentyder på at det er en psykisk årsak til ME og at de som er ME er leie av det - tror du ikke?

Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.

''Ja det er nok fordi spørsmålstillingen hentyder på at det er en psykisk årsak til ME og at de som er ME er leie av det - tror du ikke?''

Nå som man er tilbake til "null" mtp. virus, er det i hvert fall ingen som sikkert kan uttale seg om hvor stor den psykiske komponenten i ME er.

At mange ikke liker det, er en annen sak, men det betyr ikke at man vet det ikke eksisterer.

''Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.''

Det virker faktisk dagsaktuelt, nå som XRMV-viruset er så godt som eliminert som årsak.

Og nei, jeg sier ikke at det er psykisk, eller at det ville vært mindre alvorlig dersom det var det, men poengterer at så lenge ingen har funnet årsaken så er en psykisk komponent selvsagt mulig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man lurer jo litt på motivet DITT også da... Hvorfor føler du deg så truffet når folk ikke er enige med deg? Folk som faktisk vet hva de snakker om? Sikker på at du ikke er full av fordommer mot folk med ME?

INGEN (heller ikke du) vet hva de snakker om vedr. ME.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ja det er nok fordi spørsmålstillingen hentyder på at det er en psykisk årsak til ME og at de som er ME er leie av det - tror du ikke?''

Nå som man er tilbake til "null" mtp. virus, er det i hvert fall ingen som sikkert kan uttale seg om hvor stor den psykiske komponenten i ME er.

At mange ikke liker det, er en annen sak, men det betyr ikke at man vet det ikke eksisterer.

''Og de som har lest litt mer enn "hvermansen" om dette har faktisk mer kunnskap enn Spenol... Det virker gammeldags å komme med dette spørsmålet.''

Det virker faktisk dagsaktuelt, nå som XRMV-viruset er så godt som eliminert som årsak.

Og nei, jeg sier ikke at det er psykisk, eller at det ville vært mindre alvorlig dersom det var det, men poengterer at så lenge ingen har funnet årsaken så er en psykisk komponent selvsagt mulig.

Med vennlig hilsen

Åja - så nå har du bestemt at teorien om XMRV er lagt død? Pga en artikkel som har blitt motbevist? Ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kreft helt andre mekanismer (sannsynligvis) enn ME, hvor de er ukjente.

Det er derfor ikke noe galt med å spørre om det, selvsagt.

Det som derimot er interessant er den veldige reaksjonen på et enkelt spørsmål.

Med vennlig hilsen

''Det som derimot er interessant er den veldige reaksjonen på et enkelt spørsmål.''

Meiner du i denne tråden eller på generell basis?

Om du henviser til det førstnevnte, syns jeg de to som lider av ME her er svært så rasjonelle, balanserte og saklige (har ikke lest alt som vanlig), de fokuserer på problemstillinga med å møte mistro og bagatellisering fra omgivelser og helsevesen. Oppfatter ikke dette som en "veldig reaksjon" mot å bli kalt psykisk sjuke.

Jeg har ikke lest meg opp på ME og kan heller ikke vise til dokumentasjon eller staistikker. Men jeg har hatt 10-20 "brukere" med diagnosen og kjenner et par personer privat.

Min erfaring er at de har prøvd _alt_ fra SSRI til alternativ medisin. Det blir da en tilleggsbelastning å føle seg mistrodd og meir eller mindre direkte bli anklaga for hypokonderi - det tror jeg er den største utfordringen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som derimot er interessant er den veldige reaksjonen på et enkelt spørsmål.''

Meiner du i denne tråden eller på generell basis?

Om du henviser til det førstnevnte, syns jeg de to som lider av ME her er svært så rasjonelle, balanserte og saklige (har ikke lest alt som vanlig), de fokuserer på problemstillinga med å møte mistro og bagatellisering fra omgivelser og helsevesen. Oppfatter ikke dette som en "veldig reaksjon" mot å bli kalt psykisk sjuke.

Jeg har ikke lest meg opp på ME og kan heller ikke vise til dokumentasjon eller staistikker. Men jeg har hatt 10-20 "brukere" med diagnosen og kjenner et par personer privat.

Min erfaring er at de har prøvd _alt_ fra SSRI til alternativ medisin. Det blir da en tilleggsbelastning å føle seg mistrodd og meir eller mindre direkte bli anklaga for hypokonderi - det tror jeg er den største utfordringen her.

''Meiner du i denne tråden eller på generell basis?''

Jeg mente *noen* av de i tråden, men også flere andre jeg har hatt kontakt medø.

''Om du henviser til det førstnevnte, syns jeg de to som lider av ME her er svært så rasjonelle, balanserte og saklige (har ikke lest alt som vanlig), de fokuserer på problemstillinga med å møte mistro og bagatellisering fra omgivelser og helsevesen. Oppfatter ikke dette som en "veldig reaksjon" mot å bli kalt psykisk sjuke.''

Men det er jo nettopp det som er poenget: det er faktisk INGEN her som kaller dem "psykisk sjuke". Spørsmålet var om SSRI kunne hjelpe.

Det er mange medisiner (fra Lamictal, til Kortison, til betablokkere, osv) som brukes til både psykiske og ikke-psykiske sykdommer. Det er jo overhodet ikke umulig at SSRI kunne (sånn teoretisk) føye seg til listen.

''Jeg har ikke lest meg opp på ME og kan heller ikke vise til dokumentasjon eller staistikker. Men jeg har hatt 10-20 "brukere" med diagnosen og kjenner et par personer privat.''

Ingen vet hva som forårsaker det, og heller ikke hvilken grad (om noen) det psykiske er innblandet.

''Min erfaring er at de har prøvd _alt_ fra SSRI til alternativ medisin. Det blir da en tilleggsbelastning å føle seg mistrodd og meir eller mindre direkte bli anklaga for hypokonderi - det tror jeg er den største utfordringen her.''

Men det er jo INGEN (ikke et eneste innlegg jeg har sett i denne tråden) som anklager dem for verken hyperkondri eller "mistror" dem.

Derimot er problemet at et helt greit spørsmål blir mistolket til å mene noe slikt, selv om forfatteren sikkert har skrevet 5 ganger at det er et nøytralt spørsmål, fordi han ønsket å vite om det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som derimot er interessant er den veldige reaksjonen på et enkelt spørsmål.''

Meiner du i denne tråden eller på generell basis?

Om du henviser til det førstnevnte, syns jeg de to som lider av ME her er svært så rasjonelle, balanserte og saklige (har ikke lest alt som vanlig), de fokuserer på problemstillinga med å møte mistro og bagatellisering fra omgivelser og helsevesen. Oppfatter ikke dette som en "veldig reaksjon" mot å bli kalt psykisk sjuke.

Jeg har ikke lest meg opp på ME og kan heller ikke vise til dokumentasjon eller staistikker. Men jeg har hatt 10-20 "brukere" med diagnosen og kjenner et par personer privat.

Min erfaring er at de har prøvd _alt_ fra SSRI til alternativ medisin. Det blir da en tilleggsbelastning å føle seg mistrodd og meir eller mindre direkte bli anklaga for hypokonderi - det tror jeg er den største utfordringen her.

''Min erfaring er at de har prøvd _alt_ fra SSRI til alternativ medisin. Det blir da en tilleggsbelastning å føle seg mistrodd og meir eller mindre direkte bli anklaga for hypokonderi - det tror jeg er den største utfordringen her.

''

Problemstillingen her handlet heller om de som _ikke_ hadde forsøkt -alt_ og hva som lå bak det.

En annen problemstilling som druknet i svarene, var om et SSRI preparat kunne gi god virkning på disse symptomene, selv om en i utgangspunktet ikke vet hva som skaper problemene. Kan det også være en del av legenes agenda ved å foreslå det?

Hva ligger bak motviljen til SSRI? Er det å ikke bli trodd på at problemene sitter et annet sted enn psyken, eller andre grunner? Slik jeg ser det så trenger man ikke nødvendvis ha problemer med psyken i utgangspunktet for at et SSRI-preparat kan ha effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min erfaring er at de har prøvd _alt_ fra SSRI til alternativ medisin. Det blir da en tilleggsbelastning å føle seg mistrodd og meir eller mindre direkte bli anklaga for hypokonderi - det tror jeg er den største utfordringen her.

''

Problemstillingen her handlet heller om de som _ikke_ hadde forsøkt -alt_ og hva som lå bak det.

En annen problemstilling som druknet i svarene, var om et SSRI preparat kunne gi god virkning på disse symptomene, selv om en i utgangspunktet ikke vet hva som skaper problemene. Kan det også være en del av legenes agenda ved å foreslå det?

Hva ligger bak motviljen til SSRI? Er det å ikke bli trodd på at problemene sitter et annet sted enn psyken, eller andre grunner? Slik jeg ser det så trenger man ikke nødvendvis ha problemer med psyken i utgangspunktet for at et SSRI-preparat kan ha effekt.

''Hva ligger bak motviljen til SSRI? ''

Jeg må bryte sammen og tilstå at jeg ikke har lest heile tråden, men poenget mitt var at de fleste ME-pasienter jeg kjenner til har prøvd dette, samt et utall andre medisiner og behandlingsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva ligger bak motviljen til SSRI? ''

Jeg må bryte sammen og tilstå at jeg ikke har lest heile tråden, men poenget mitt var at de fleste ME-pasienter jeg kjenner til har prøvd dette, samt et utall andre medisiner og behandlingsformer.

ok, min problemstilling gikk mere på de som sier at det vil de _aldri_ prøve fordi de vet at det ikke har med psyken å gjøre. Om de er representative vet jeg ikke, men har hørt det en del ganger.

Så med det i bakhodet så synes jeg det er veldig rart at mennesker som er så syke ikke vil utelukke det og stryke det av lista.

Jeg lurer også på om det kan være kommunikasjonsproblemer hos fagfolk og pasienter ang dette med SSRI. Kan en pasient sette seg helt til motverge ved å bli forespeilet et SSRI-preparat da h*n tror at legen bare tenker at det sitter i psyken? Deler pasienter og leger samme oppfatning og kunnskap om disse preparatene? Det hadde vært interesant å vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...