Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest ME, myself I

Jeg tror ikke alle ME syke skal behandles med medisiner. Kanskje en type- medisin hadde likevel vært verd å prøve. Wellbutrin som er et ad som gir veldig mye energi. Mine venner har reagert på at jeg er veldig mindre trett nå enn det jeg var. Kunne sovet overalt hvis jeg hadde hatt anledning. Sov på badet hos folk jeg var på besøk hos.

Jeg tror NHD og skrev en gang at han ville prøve wellbutrin hvis han hadde fått ME.

Fysisk sykdom kan utløse en depresjon, og jeg synes det er merkelig hvis ikke det også kan skje med en ME pasient. Og derfor tror jeg det er viktig å se på hele mennesket på alle sykdommer.

God tanke, men pasienter med ME tåler ikke å få/bruke ekstra energi - vi blir sykere av det, fordi vi da presser kroppen til noe den ikke tåler. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Er det usannsynlig at mennesker kan ende opp med samme diagnose, men hvor opphavet er ulikt? Hvor det kan skyldes virus for en person, og stress for en annen osv. Er ikke så lett å finne ut av sykdommen da..

Du har hunder som kan ha innbilt svangerskap med alle symtomer, men er ikke gravid for det. Glad jeg ikke er lege og skal skille mellom alle symtomer, men slike tilfeller er vel litt lettere å finne ut av da:-)

Ja, jeg tror legene kan ta feil, og de vet heller ikke alt om sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hunder som kan ha innbilt svangerskap med alle symtomer, men er ikke gravid for det. Glad jeg ikke er lege og skal skille mellom alle symtomer, men slike tilfeller er vel litt lettere å finne ut av da:-)

Ja, jeg tror legene kan ta feil, og de vet heller ikke alt om sykdommer.

''

Ja, jeg tror legene kan ta feil, og de vet heller ikke alt om sykdommer''

Problemet oppstår jo hvis det er flere årsaksforklaringer for samme sykdom. Med andre ord hvis de med ME kan ha ulik bakgrunn for symptomene så blir det som å famle i blinde. Man finner ingen rød tråd. Det må en være sikker på at en har gruppert pasientgruppen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Kjære deg. ME og KRUS / CFS er ikke det samme.

Det tror jeg at man kan si. I følge psykologen min som jobber mye med akkurat dette, bruker man de begrepene om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men desto viktigere er det å akseptere at det er en helt rasjonell (om enn uvitende) måte å tilnærme seg problemstillingen på. Hvis du er en lege som ikke vet mye om ME så er faktisk det psykiske det første stedet man begynner."

Joda. Jeg ser den også, jeg :) Men. Når pasienten da har blitt "friskmeldt" hos opptil plere psykologer og/eller psykiatere, som de gjerne har gått til over tid - fordi de også selv er interessert i å komme til bunns i sykdommen, uansett om den er psykisk eller fysisk - likevel fortsetter å være syk, og viser alle tegn på nevrologisk svikt. Og legen(e) da fortsetter å snakke om psykisk årsak. Ja, da er en ikke lenger takknemlig for legen(e)s "omsorg", for å si det sånn.

Beklager en _grusom_ setningsoppbygning her :))

"Men personen som skrev i denne tråden er ikke nevrolog eller lege. Det er bare en helt vanlig person som spurte om medisin X kunne hjelpe."

Det skjønte jeg :)) Og synes det er FLOTT at emnet blir tatt opp.

''Joda. Jeg ser den også, jeg :) Men. Når pasienten da har blitt "friskmeldt" hos opptil plere psykologer og/eller psykiatere, som de gjerne har gått til over tid - fordi de også selv er interessert i å komme til bunns i sykdommen, uansett om den er psykisk eller fysisk - likevel fortsetter å være syk, og viser alle tegn på nevrologisk svikt. Og legen(e) da fortsetter å snakke om psykisk årsak. Ja, da er en ikke lenger takknemlig for legen(e)s "omsorg", for å si det sånn.''

Selvsagt blir man lei av det. Det forstår jeg, men hvis man skriver her som "ME pasient" så "fronter" man en sykdom. Og hvis man da er "sur og lei av dumme spørsmål" (jeg sier ikke du er det!) så er det kanskje best ikke å svare i noen tilfeller? (Altså, hvis man blir *sint* at noen spør.)

En annen sak - man ser jo hvor mange som spør de samme idiotiske spørsmålene om "alternativ behandling" og homeopati og healing, og likevel bør ikke vi svare at de er "idioter" fordi de tenker på det.

''Beklager en _grusom_ setningsoppbygning her :)) ''

Kanskje noe leger kan bruke som et sykdomstegn for ME? :glis: Det ville dog vært mange "falske positive" diagnoser.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ME, myself I

Det tror jeg at man kan si. I følge psykologen min som jobber mye med akkurat dette, bruker man de begrepene om hverandre.

Jeg vet at begrepene ofte blir brukt om hverandre, også av fagfolk som leger og psykologer. Synd, for det er to vidt forskjellige diagnoser. Det sier dermed mye om hvor lite mange fagfolk har satt seg inn i disse - og dermed øker uforstanden, ved å spre det ukorrekte videre til sine pasienter/klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at begrepene ofte blir brukt om hverandre, også av fagfolk som leger og psykologer. Synd, for det er to vidt forskjellige diagnoser. Det sier dermed mye om hvor lite mange fagfolk har satt seg inn i disse - og dermed øker uforstanden, ved å spre det ukorrekte videre til sine pasienter/klienter.

Men slikt er det jo med det meste.

Spør en tilfeldig lege ut om detaljer rundt f. eks. diabetes, så er det ofte de ikke vet. Det er bare så utrolig mange ting man skal vite som lege - det er nesten umenneskelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Ja, jeg tror legene kan ta feil, og de vet heller ikke alt om sykdommer''

Problemet oppstår jo hvis det er flere årsaksforklaringer for samme sykdom. Med andre ord hvis de med ME kan ha ulik bakgrunn for symptomene så blir det som å famle i blinde. Man finner ingen rød tråd. Det må en være sikker på at en har gruppert pasientgruppen riktig.

Det er flere tilfeller med sykdommer der de i senere tid har funnet ut at en sykdom kan være en samling av flere sykdommer, uten at jeg nå husker hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, det er vel lett å late som en ikke hører hva andre sier. Å late som en hører derimot. Så nei, jeg tror ikke på deg ;-)

Jeg trenger ikke å late som jeg hører når jeg kan munnavlese ;)

Jeg lurer nok folk siden jeg kommuniserer som hørende i en til en situasjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tanke, men pasienter med ME tåler ikke å få/bruke ekstra energi - vi blir sykere av det, fordi vi da presser kroppen til noe den ikke tåler. Dessverre.

Du trenger jo ikke å bruke så mye ekstra energi selv om de skulle virke. Wellbutrin hjelper på tretthet også.

Jeg forstår at dere er lei av alle råd og det er opp til hver enkelt hva de vil eller orker å prøve. Jeg deler bare mine egne erfaringer. Hadde legene visst om effekten av wellbutrin og tatt trettheten alvorlig, kunne jeg kanskje fått hjelp lenge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

''Joda. Jeg ser den også, jeg :) Men. Når pasienten da har blitt "friskmeldt" hos opptil plere psykologer og/eller psykiatere, som de gjerne har gått til over tid - fordi de også selv er interessert i å komme til bunns i sykdommen, uansett om den er psykisk eller fysisk - likevel fortsetter å være syk, og viser alle tegn på nevrologisk svikt. Og legen(e) da fortsetter å snakke om psykisk årsak. Ja, da er en ikke lenger takknemlig for legen(e)s "omsorg", for å si det sånn.''

Selvsagt blir man lei av det. Det forstår jeg, men hvis man skriver her som "ME pasient" så "fronter" man en sykdom. Og hvis man da er "sur og lei av dumme spørsmål" (jeg sier ikke du er det!) så er det kanskje best ikke å svare i noen tilfeller? (Altså, hvis man blir *sint* at noen spør.)

En annen sak - man ser jo hvor mange som spør de samme idiotiske spørsmålene om "alternativ behandling" og homeopati og healing, og likevel bør ikke vi svare at de er "idioter" fordi de tenker på det.

''Beklager en _grusom_ setningsoppbygning her :)) ''

Kanskje noe leger kan bruke som et sykdomstegn for ME? :glis: Det ville dog vært mange "falske positive" diagnoser.

Med vennlig hilsen

"Selvsagt blir man lei av det. Det forstår jeg, men hvis man skriver her som "ME pasient" så "fronter" man en sykdom. Og hvis man da er "sur og lei av dumme spørsmål" (jeg sier ikke du er det!) så er det kanskje best ikke å svare i noen tilfeller? (Altså, hvis man blir *sint* at noen spør.)"

Når jeg møter nye mennesker, det være seg leger, venner/bekjente, eller dere her inne - så prøver jeg så godt det lar seg gjøre å forklare, så langt jag kan - av det jeg kan av egenerfaring. Samt tillært erfaring. Blir aldri "sur og lei av dumme spørsmål" når de er såpass fint formulert som her i denne tråden. Du skriver at du ikke sier jeg er det, men dersom du har oppfattet meg sånn, håper jeg du forteller hvor? Så prøver jeg gjerne på nytt :))

Ellers unnlater jeg gjerne å svare på spørsmål som har en arrogant undertone. Andre ganger blåser jeg ut min mening, men _prøver_ å være dannet, selv om jeg er skikkelig pissed.

"En annen sak - man ser jo hvor mange som spør de samme idiotiske spørsmålene om "alternativ behandling" og homeopati og healing, og likevel bør ikke vi svare at de er "idioter" fordi de tenker på det."

Beklager, tror ikke jeg helt forstod spørsmålet ditt. Men selv har jeg prøvd alt dette, og ser ikke helt at jeg er idiot av den grunn - om det var det du mente? Når man har vært syk nesten hele livet, blir man rimelig desperat etter å få leve et liv som frisk, og prøver alt. Jeg er ydmyk nok til å ha prøvd flere behandlingsformer på det psykiske plan også. Men så langt har ingenting virket, verken av skolemedisin (både hos leger og psykologer) eller alternativ medisin. Det som til nå virker noe, er å behandle noen av symptomene (de som lar seg behandle) hver for seg.

"Beklager en _grusom_ setningsoppbygning her :))

Kanskje noe leger kan bruke som et sykdomstegn for ME? :glis: Det ville dog vært mange "falske positive" diagnoser."

Hehe :)) Ja, jeg begynner å bli rimelig sliten i huet nå, så det skinner sikkert igjennom at jeg er en "ekte" ME'er :) Men vet du hva som faktisk skjer når vi ME'ere blir mentalt slitne, slik som jeg er nå? Det er en muskel i hjernen *peker på hodet* som svikter - dette kan ses på EEG. Ergo - fysisk det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Men slikt er det jo med det meste.

Spør en tilfeldig lege ut om detaljer rundt f. eks. diabetes, så er det ofte de ikke vet. Det er bare så utrolig mange ting man skal vite som lege - det er nesten umenneskelig.

Med vennlig hilsen

"Spør en tilfeldig lege ut om detaljer rundt f. eks. diabetes, så er det ofte de ikke vet. Det er bare så utrolig mange ting man skal vite som lege - det er nesten umenneskelig."

Enig - igjen :) Men. (igjen). Jeg "tilgir" mange av allmennlegene. Nevrologene derimot, de burde så definitivt vite. I det minste være villige til å lære. Alt annet grenser mot slurv, arroganse og ansvarsfraskrivelse. For 20-30 år siden var sykdommen MS like omstridt, omdiskutert og betvilt innen legeyrket (også blant nevrologer). Håper og tror at de snur også når det gjelder ME.

Ser jeg bør lære meg å quote, eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Selvsagt blir man lei av det. Det forstår jeg, men hvis man skriver her som "ME pasient" så "fronter" man en sykdom. Og hvis man da er "sur og lei av dumme spørsmål" (jeg sier ikke du er det!) så er det kanskje best ikke å svare i noen tilfeller? (Altså, hvis man blir *sint* at noen spør.)"

Når jeg møter nye mennesker, det være seg leger, venner/bekjente, eller dere her inne - så prøver jeg så godt det lar seg gjøre å forklare, så langt jag kan - av det jeg kan av egenerfaring. Samt tillært erfaring. Blir aldri "sur og lei av dumme spørsmål" når de er såpass fint formulert som her i denne tråden. Du skriver at du ikke sier jeg er det, men dersom du har oppfattet meg sånn, håper jeg du forteller hvor? Så prøver jeg gjerne på nytt :))

Ellers unnlater jeg gjerne å svare på spørsmål som har en arrogant undertone. Andre ganger blåser jeg ut min mening, men _prøver_ å være dannet, selv om jeg er skikkelig pissed.

"En annen sak - man ser jo hvor mange som spør de samme idiotiske spørsmålene om "alternativ behandling" og homeopati og healing, og likevel bør ikke vi svare at de er "idioter" fordi de tenker på det."

Beklager, tror ikke jeg helt forstod spørsmålet ditt. Men selv har jeg prøvd alt dette, og ser ikke helt at jeg er idiot av den grunn - om det var det du mente? Når man har vært syk nesten hele livet, blir man rimelig desperat etter å få leve et liv som frisk, og prøver alt. Jeg er ydmyk nok til å ha prøvd flere behandlingsformer på det psykiske plan også. Men så langt har ingenting virket, verken av skolemedisin (både hos leger og psykologer) eller alternativ medisin. Det som til nå virker noe, er å behandle noen av symptomene (de som lar seg behandle) hver for seg.

"Beklager en _grusom_ setningsoppbygning her :))

Kanskje noe leger kan bruke som et sykdomstegn for ME? :glis: Det ville dog vært mange "falske positive" diagnoser."

Hehe :)) Ja, jeg begynner å bli rimelig sliten i huet nå, så det skinner sikkert igjennom at jeg er en "ekte" ME'er :) Men vet du hva som faktisk skjer når vi ME'ere blir mentalt slitne, slik som jeg er nå? Det er en muskel i hjernen *peker på hodet* som svikter - dette kan ses på EEG. Ergo - fysisk det også :)

Nei, jeg mente ikke at du på noen måte svarte feil, eller virkert sint. :-)

Eksempelet med "alternativ medisin" var en sammenligning, ikke relatert til ditt tilfelle.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spør en tilfeldig lege ut om detaljer rundt f. eks. diabetes, så er det ofte de ikke vet. Det er bare så utrolig mange ting man skal vite som lege - det er nesten umenneskelig."

Enig - igjen :) Men. (igjen). Jeg "tilgir" mange av allmennlegene. Nevrologene derimot, de burde så definitivt vite. I det minste være villige til å lære. Alt annet grenser mot slurv, arroganse og ansvarsfraskrivelse. For 20-30 år siden var sykdommen MS like omstridt, omdiskutert og betvilt innen legeyrket (også blant nevrologer). Håper og tror at de snur også når det gjelder ME.

Ser jeg bør lære meg å quote, eller hva det nå heter.

Man quoter med å bruke to apostrofer (ved siden av "Enter" knappen" ved siden av hverandre, foran og bak det man ønsker sitert.

Og ja, selvsagt burde nevrologer vite.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Du trenger jo ikke å bruke så mye ekstra energi selv om de skulle virke. Wellbutrin hjelper på tretthet også.

Jeg forstår at dere er lei av alle råd og det er opp til hver enkelt hva de vil eller orker å prøve. Jeg deler bare mine egne erfaringer. Hadde legene visst om effekten av wellbutrin og tatt trettheten alvorlig, kunne jeg kanskje fått hjelp lenge før.

"Du trenger jo ikke å bruke så mye ekstra energi selv om de skulle virke. Wellbutrin hjelper på tretthet også."

Dersom jeg (nå snakker jeg for meg selv) plutselig skulle fått ekstra energi, ville jeg hatt _store_ problemer med å la være å bruke den :)) Men å bli mindre trøtt, ville jeg gjerne opplevd, absolutt.

"Jeg forstår at dere er lei av alle råd og det er opp til hver enkelt hva de vil eller orker å prøve. Jeg deler bare mine egne erfaringer. Hadde legene visst om effekten av wellbutrin og tatt trettheten alvorlig, kunne jeg kanskje fått hjelp lenge før."

Jeg synes det er flott at andre mennesker gidder å komme med råd om hva som kan prøves. Det viser en god form for medmenneskelig omsorg. Og så lenge det er velmenende, gode råd - sagt på en ikke-nedlatende måte, så er det synd om en blir møtt med oppgitthet fra den syke.

Egenerfaring er gull verdt. Ofte kan pasienter mer om sin sykdom enn legene - det er innmari frustrerende, som du tydeligvis har erfart. Er glad for å høre at du nådde frem til slutt, og ble hørt! Skulle egentlig bare mangle, men sånn fungerer det dessverre ofte(st) ikke. Mange leger finner det irriterende når pasienten vet mye. Heldigvis har jeg funnet to leger som faktisk synes det er interessant :)

Medisinen din høres interessant ut, men som sagt er jeg skeptisk til økt energi, da det er noe jeg sannsynligvis ikke vil klare å håndtere forsvarlig ;) Jeg har såååå mye jeg vil ha gjort, at jeg muligens ville ha flippet helt ut :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Nei, jeg mente ikke at du på noen måte svarte feil, eller virkert sint. :-)

Eksempelet med "alternativ medisin" var en sammenligning, ikke relatert til ditt tilfelle.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Okay :)

Og hjertelig takk - means a lot..!!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Man quoter med å bruke to apostrofer (ved siden av "Enter" knappen" ved siden av hverandre, foran og bak det man ønsker sitert.

Og ja, selvsagt burde nevrologer vite.

Med vennlig hilsen

''Man quoter med å bruke to apostrofer (ved siden av "Enter" knappen" ved siden av hverandre, foran og bak det man ønsker sitert.''

Slik? Jippi - tusen takk :))

''Og ja, selvsagt burde nevrologer vite.''

Ja.

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest ligger en infeksjon eller vaksine o.l i bunn, og som ved hjerte/kar-lidelser er stress da en trigger.

Jeg har prøvet det meste for å bli frisk, inkludert flere typer SSRI. Ble langt verre av disse. Andre jeg kjenner med ME diagnose, stilt av ME-spesialist, har også blitt dårligere av dette.

Virustestingen er spennende, ja. SElv har jeg ikke råd til å teste meg enda, da testen koster kr 6000,- og må betales av egen lomme. Fantastiske velferdsnorge..

Dersom det viser seg at XMRV-viruset ikke har noen betydning, er vi like langt som før.

Hei XMRV prøven koster ikke 6000. Du kan halvere prisen ihvertfall.

Tror du faktisk kan ta bare denne prøven. Men er ikke helt sikker på om du må ha en legetime også (tror ikke det).

På Lillestrøm Helseklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...