Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Ditt hovedinnlegg inneholdt forøvrig dette: ''Er det stigmaet ved å være psykisk syk de er redde for eller er de redde for bivirkningene?''

Så det har vel ikke egentlig sklidd så veldig langt ut. Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma.

''Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma.''

Du må lære deg å lese setninger. Du tolker i vilden sky, og dette er minst 3. innlegget i denne tråden som du har mistolket fullstendig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Gjest Tuppehøna

''

Vær glad du er frisk, men ikke rakk ned på dem som ikke er det.''

Igjen tillegger du andre noe de overhodet ikke har gitt uttrykk for, og derfor undrer jo folk seg om en psyk komponent.

''Igjen tillegger du andre noe de overhodet ikke har gitt uttrykk for, og derfor undrer jo folk seg om en psyk komponent.''

Andre undrer seg sier du, av denne årsaken. Men ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg vet forskjellen, og jeg er enig i at man godt kan skrive "det er det mange som har forsøkt, og det funker ikke".

Poenget mitt var dog delvis også at når man ikke vet, og når det i tillegg er en ny og relativ ukjent sykdom (også for mange leger) så bør man ikke anta at det er "ond vilje" bak at noen foreslår det.

For alt vi vet kan det være et virus bak ME som kun "slår rot" hos personer med X, Y og Z betingelser i hjernen. Vi vet rett og slett ikke. Noe av dette *kan* være psykologisk, uten at det blir en bedre/verre sykdom av den grunn.

Med vennlig hilsen

Men jeg undrer meg over og er en smule oppgitt av at det bare er i forbindelse med ME at man diskuterer psykiske komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt hovedinnlegg inneholdt forøvrig dette: ''Er det stigmaet ved å være psykisk syk de er redde for eller er de redde for bivirkningene?''

Så det har vel ikke egentlig sklidd så veldig langt ut. Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma.

''Så det har vel ikke egentlig sklidd så veldig langt ut. Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma''

Hvis du velger å tolke det slik så gjerne for meg. Men det er tydelig ut i fra responsen her at det å være psykisk syk er et stort stigma for mage. Ellers ville det bare ha blitt en saklig informativ tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg undrer meg over og er en smule oppgitt av at det bare er i forbindelse med ME at man diskuterer psykiske komponenter.

''Men jeg undrer meg over og er en smule oppgitt av at det bare er i forbindelse med ME at man diskuterer psykiske komponenter.''

Men det er jo nettopp fordi man ikke VET hva ME er, og derfor må man undersøke alle muligheter. Det gjør ikke sykdommen noe "mindre alvorlig" - det er bare snakk om å lete overalt - både etter psykiske, virus, og alle andre typer årsaker.

Det er jo ikke usannsynlig at det er en kombinasjon av mange ting?

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over her skirver hun ''Mange ME pasienter har lett for å fremstå som psykisk syke med det enorme fokuset på sin sykdomstilstand hele tiden. ''

''Mange ME pasienter har lett for å fremstå som psykisk syke med det enorme fokuset på sin sykdomstilstand hele tiden. ''

Ja, man kan være enig eller uenig, men det er ikke å rakke ned på.

Jeg har møtt kreftpasienter som er langt sykere enn ME-pasienter, uten at de er så ekstrem-opptatte av at ME er fysisk, og ikke psykisk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det én klinikk i landet som tester ME-pasienter for XRMV. Det er Lillestrøm Helseklinikk. Testene analyseres i USA, det tar omtrent to mnd å få svaret, og det koster 6000 kr.

Ser at Sør har besvart resten. Tror jeg :)

Må pasientene dekke hele beløpet selv, eller er noe av det allerede refundert`?

Og hvordan er denne forskningen sammenliknet med skolemedisinen`? er det naturmedisin?

Ble utredet for Candida for ti år siden, og sendte mange prøver til USA. Jeg brukte mange tusen kroner på disse testene og vitamintilskudd osv. Og ikke ble jeg noe bedre heller. Feilen lå et annet sted.

Så derfor lurer jeg å om dette er mere seriøst, eller er det en stor sannynlighet for at syke pasienter blir enda blakkere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette holder ikke. Jeg har aldri gitt gode råd eller andre råd til ME syke og har ikke tenkt meg å gjøre det.

Holder ikke? Hva da?

Jeg påstår ikke at DU kommer med "gode" råd. Det var mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mange ME pasienter har lett for å fremstå som psykisk syke med det enorme fokuset på sin sykdomstilstand hele tiden. ''

Ja, man kan være enig eller uenig, men det er ikke å rakke ned på.

Jeg har møtt kreftpasienter som er langt sykere enn ME-pasienter, uten at de er så ekstrem-opptatte av at ME er fysisk, og ikke psykisk.

Med vennlig hilsen

Du har kanskje ikke møtt de sykeste ME-pasientene.

ME kommer i mange alvorlighetsgrader, fra de som kan jobb deltid til de som er sengeliggende på et mørkt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Hei,

Jeg vet forskjellen, og jeg er enig i at man godt kan skrive "det er det mange som har forsøkt, og det funker ikke".

Poenget mitt var dog delvis også at når man ikke vet, og når det i tillegg er en ny og relativ ukjent sykdom (også for mange leger) så bør man ikke anta at det er "ond vilje" bak at noen foreslår det.

For alt vi vet kan det være et virus bak ME som kun "slår rot" hos personer med X, Y og Z betingelser i hjernen. Vi vet rett og slett ikke. Noe av dette *kan* være psykologisk, uten at det blir en bedre/verre sykdom av den grunn.

Med vennlig hilsen

Sant det.

Men, ME er langt i fra en ny sykdom. Den ble første gang formelt klassifisert i WHO (verdens helseorganisasjon) i 1969. - En organisk nevrologisk lidelse med ICD-kode G 93,3, og den bærer fremdeles kodenavnet den fikk den gang.

At leger flest ikke kjenner til verken symptomene eller sykdommen - er direkte pinlig for legestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatta bl.a. NHD sitt innlegg som at han mente ME kun hadde psykiske årsaker, men mulig jeg tolka det feil....

slik jeg oppfattet NHD, så mente han at også hadde opplevd ME-syke som var svært negative til å prøve SSRI.

Det handlet om å prøve SSRI som behandlingsform, ikke hvor sykdommen opprinnelig kom i fra. På samme måte som betablokkere kan ha effekt på migrene så kan også visse typer SSRI gi effekt på andre lidelser av ukjent komponent

var det forståelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

Så en ME syk kan ikke få en depresjon, og en deprimert kan ikke få ME?

Det er en lang utredning før en ender opp med diagnosen ME. Bla.a fordi det riktig nok finnes noen symptomer på ME og depresjon som ligner hverandre; i hovedgrunn mangelen på energi. Og det er vel derfor de som selv ikke har ME tror at sykdommen skyldes psyken. At man ikke orker fordi en ikke ser poenget i noe lenger.

Hovedproblemet med ME er jo at det er så lite vi faktisk vet. Og de eneste som vet hvordan det *oppleves* er de syke selv. De vet godt at om de våknet opp med kroppen full av energi neste dag ville de boblet over av iver etter å gjøre små og store ting de knapt har kunnet tenke på - kanskje i årevis. Slik ville ikke en deprimert ha tenkt.

Som lived sier over her, det er sjelden så mye fokus på det psykiske ellers, men i forbindelse med ME. Pasientene selv kjenner med hele seg at det ikke er svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men symptomene er forskjellige.

Jeg har heller aldri skrevet at ME og depresjon er samme lidelse. Som jeg har skrevet tidligere så tror jeg heller ikke ME er en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''Så det har vel ikke egentlig sklidd så veldig langt ut. Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma''

Hvis du velger å tolke det slik så gjerne for meg. Men det er tydelig ut i fra responsen her at det å være psykisk syk er et stort stigma for mage. Ellers ville det bare ha blitt en saklig informativ tråd.

Du spør om det er stigmaet de er redd for. Da påstår du jo at det er et stigma der. eller gjør du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er kanskje derfor man blir mistrodd, til slutt! ;-)

Med vennlig hilsen

Godt poeng:) Kommer man til en lege og er opptatt av noe en IKKE feiler, da blir som regel legen mest opptatt at hva som ligger bak det, og ikke hvilke andre steder en bør lete.

Så det kan slå motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma.''

Du må lære deg å lese setninger. Du tolker i vilden sky, og dette er minst 3. innlegget i denne tråden som du har mistolket fullstendig.

Med vennlig hilsen

Jeg tolker ingenting, det står der skrevet svart på hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.

Men, ME er langt i fra en ny sykdom. Den ble første gang formelt klassifisert i WHO (verdens helseorganisasjon) i 1969. - En organisk nevrologisk lidelse med ICD-kode G 93,3, og den bærer fremdeles kodenavnet den fikk den gang.

At leger flest ikke kjenner til verken symptomene eller sykdommen - er direkte pinlig for legestanden.

''At leger flest ikke kjenner til verken symptomene eller sykdommen - er direkte pinlig for legestanden.''

Men 1969 er faktisk ikke mer enn 40 år, og det er ikke lenge for en sykdom som har så "merkelige" (i anførselstegn) symptomer.

Selv om leger burde vite mer, så var vel poenget at når legene knapt vet noe om det, så må ME-pasienter belage seg på at folk spør om SSRI og alt mulig annet. Det er langt bedre enn at folk ikke bryr seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri skrevet at ME og depresjon er samme lidelse. Som jeg har skrevet tidligere så tror jeg heller ikke ME er en psykisk lidelse.

Ok.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...