Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Ser den. Og er forsåvidt enig, fra dét synspunktet. Det er bare det at mange leger velger å "skylde på" psyken så snart de ikke skjønner seg på symptommønsteret.

Nå er informasjon om ME så lett tilgjengelig for _alle_ som interesserer seg. Da er det pinlig at svært mange leger, inkludert nevrologer, ikke aner hva ME går ut på.

''Ser den. Og er forsåvidt enig, fra dét synspunktet. Det er bare det at mange leger velger å "skylde på" psyken så snart de ikke skjønner seg på symptommønsteret.''

Men desto viktigere er det å akseptere at det er en helt rasjonell (om enn uvitende) måte å tilnærme seg problemstillingen på. Hvis du er en lege som ikke vet mye om ME så er faktisk det psykiske det første stedet man begynner.

''Nå er informasjon om ME så lett tilgjengelig for _alle_ som interesserer seg. Da er det pinlig at svært mange leger, inkludert nevrologer, ikke aner hva ME går ut på.''

Enig.

Men personen som skrev i denne tråden er ikke nevrolog eller lege. Det er bare en helt vanlig person som spurte om medisin X kunne hjelpe.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

''Utover det har jeg tenkt å si som andre i denne tråden at det er best å la de med ME få være i fred med sykdommen sin.''

Men jeg tror nok ikke alle er som den venninna di.

Det var ikke venninna mi jeg siktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg har følelsen av at de er mer opptatt av sykdommen sin enn andre syke uten at jeg vet om det er riktig. Selvfølgelig vet jeg at mange av dem er svært syke, men det er mange kreftsyke også. Også de med hjerte-, lunge- og nyresykdommer.

Jeg har problemer med å forstå hvorfor ME pasienter er så opptatt av å overbevise meg og andre om at de ikke er psykisk syke som om det er det viktigste.

''Jeg har problemer med å forstå hvorfor ME pasienter er så opptatt av å overbevise meg og andre om at de ikke er psykisk syke som om det er det viktigste.''

Antakelig fordi det da sterkt antydes at ME-syke har "vondt i viljen", at de ikke orker, at de ligger i senga av "bekvemmelighetsårsaker", at de sniker seg unna det kollektive ansvaret.

Når svaret er at de gjerne vil, men kroppen og hodet fungerer rett og slett ikke. Om de prøver hardere å gjøre som de egentlig vil, blir de sykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenol sier over her ''Dette var opprinnelig et spm om antidepressiva som har blitt omgjort til et spm om depresjon og psykiatriske pasienter . Jeg har ikke stått for den utvidelsen av emnet.''

..men jeg føler altså ikke at emnet har sklidd så veldig ut fra det som står i hovedinnlegget, for det handler da ikke "bare om antidepressiva" når stigma, psykisk sykdom og ME er nevnt i samme innlegg. Så jeg synes vi har holdt oss innenfor rammene der.

Nei, men vedkommende spør (logisk nok) om det er redsel for stigmatisering som gjør at det er en så stor reaksjon på spørsmål/diskusjon om ME er psykisk, eller har en psykisk komponent, eller kan avhjelpes av en medisin som tilfeldigvis brukes for en psykisk sykdom.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del ME-syke har nok like sterke smerter som kreftsyke. Og man _kan_ dø av ME også. Selv om de fleste nok dør med og ikke direkte av ME.

Men kreft dør man av.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

''Jasså, du tolker? Slikt arresterer du selv andre for i denne tråden. ;-)''

Alle tolker når de leser noe. Poenget er å tolke det iht det som skribenten mente.

Det jeg reagerte på var at du ca 3 ganger tolket "helt vilt", og la både onde hensikter og det som verre var, i helt uskyldige setninger.

Med vennlig hilsen

''Alle tolker når de leser noe. Poenget er å tolke det iht det som skribenten mente.''

Nettopp, slik som jeg forsøkte å foreslå lenger nede, der du kritiserer meg for å tolke "Ingen vet hva ME er" over til "ingen andre vet hvordan det er å ha sykdommen".

Ifølge deg en helt absurd tolkning, men som forfatteren selv bekreftet.

Så der ser du, det finnes andre enn deg som kan tolke riktig. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle tolker når de leser noe. Poenget er å tolke det iht det som skribenten mente.''

Nettopp, slik som jeg forsøkte å foreslå lenger nede, der du kritiserer meg for å tolke "Ingen vet hva ME er" over til "ingen andre vet hvordan det er å ha sykdommen".

Ifølge deg en helt absurd tolkning, men som forfatteren selv bekreftet.

Så der ser du, det finnes andre enn deg som kan tolke riktig. ;-)

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri skrevet at ME og depresjon er samme lidelse. Som jeg har skrevet tidligere så tror jeg heller ikke ME er en psykisk lidelse.

Er det usannsynlig at mennesker kan ende opp med samme diagnose, men hvor opphavet er ulikt? Hvor det kan skyldes virus for en person, og stress for en annen osv. Er ikke så lett å finne ut av sykdommen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men man kan altså også dø av ME.

Jeg har ikke hørt om noen dokumenterte tilfeller av det.

Uansett, poenget er ikke den prosentvise dødeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg synes ikke det er merkelig at man har huggtennene ute når man er vant til å bli mistrodd ;)

Som at noen hardnakket skulle påstå at du egentlig hører ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun / han mener sikker at andre ikke vet hvordan det er å ha det.

Selv om du vet hvordan det er å ha ME for deg, så betyr ikke at andre med ME opplever det samme. En sykdom kan oppleves høyst individuelt. Derfor blir det feil å generalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som at noen hardnakket skulle påstå at du egentlig hører ;-)

Ja, ikke sant ;)

Opplever faktisk ofte det, men det pleier å gå greit å motbevise det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Selv om du vet hvordan det er å ha ME for deg, så betyr ikke at andre med ME opplever det samme. En sykdom kan oppleves høyst individuelt. Derfor blir det feil å generalisere.

Men flere her har jo opplevd denne "massive motstanden" mot psykisk årsak, når så mange tilsynelatende sier det samme, hvorfor er det samtidig så lite troverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Ja, ikke sant ;)

Opplever faktisk ofte det, men det pleier å gå greit å motbevise det ;)

Pøh, det er vel lett å late som en ikke hører hva andre sier. Å late som en hører derimot. Så nei, jeg tror ikke på deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har problemer med å forstå hvorfor ME pasienter er så opptatt av å overbevise meg og andre om at de ikke er psykisk syke som om det er det viktigste.''

Antakelig fordi det da sterkt antydes at ME-syke har "vondt i viljen", at de ikke orker, at de ligger i senga av "bekvemmelighetsårsaker", at de sniker seg unna det kollektive ansvaret.

Når svaret er at de gjerne vil, men kroppen og hodet fungerer rett og slett ikke. Om de prøver hardere å gjøre som de egentlig vil, blir de sykere.

jeg så et program på tv for en tid side, hvor Sylvia Brustad møtte ME-syke som fortalte om situasjon. En dame satt i rullestol med sobriller. Hun fortalte at hun var så syk at hun måtte bli pleiet av mannen sin. Det ble litt pussig at det hun ønsket å formidle var at antidepressiva ville hun ikke ha, for det var ikke der problemet lå.

Hvis det var det hun hadde brukt kreftene sine til den dagen så synes jeg det var en merkelig prioritering.

Som sagt så synes jeg der er rart at mennesker som er så dårlige kan si nei takk til et tilbud om antidepressiva. Ingenting bør vel stå uprøvd? En kreftpasient som ikke ønsker å dø vil også gjøre alt i sin makt for å overvinne kreften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

''Ser den. Og er forsåvidt enig, fra dét synspunktet. Det er bare det at mange leger velger å "skylde på" psyken så snart de ikke skjønner seg på symptommønsteret.''

Men desto viktigere er det å akseptere at det er en helt rasjonell (om enn uvitende) måte å tilnærme seg problemstillingen på. Hvis du er en lege som ikke vet mye om ME så er faktisk det psykiske det første stedet man begynner.

''Nå er informasjon om ME så lett tilgjengelig for _alle_ som interesserer seg. Da er det pinlig at svært mange leger, inkludert nevrologer, ikke aner hva ME går ut på.''

Enig.

Men personen som skrev i denne tråden er ikke nevrolog eller lege. Det er bare en helt vanlig person som spurte om medisin X kunne hjelpe.

med vennlig hilsen

"Men desto viktigere er det å akseptere at det er en helt rasjonell (om enn uvitende) måte å tilnærme seg problemstillingen på. Hvis du er en lege som ikke vet mye om ME så er faktisk det psykiske det første stedet man begynner."

Joda. Jeg ser den også, jeg :) Men. Når pasienten da har blitt "friskmeldt" hos opptil plere psykologer og/eller psykiatere, som de gjerne har gått til over tid - fordi de også selv er interessert i å komme til bunns i sykdommen, uansett om den er psykisk eller fysisk - likevel fortsetter å være syk, og viser alle tegn på nevrologisk svikt. Og legen(e) da fortsetter å snakke om psykisk årsak. Ja, da er en ikke lenger takknemlig for legen(e)s "omsorg", for å si det sånn.

Beklager en _grusom_ setningsoppbygning her :))

"Men personen som skrev i denne tråden er ikke nevrolog eller lege. Det er bare en helt vanlig person som spurte om medisin X kunne hjelpe."

Det skjønte jeg :)) Og synes det er FLOTT at emnet blir tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

jeg så et program på tv for en tid side, hvor Sylvia Brustad møtte ME-syke som fortalte om situasjon. En dame satt i rullestol med sobriller. Hun fortalte at hun var så syk at hun måtte bli pleiet av mannen sin. Det ble litt pussig at det hun ønsket å formidle var at antidepressiva ville hun ikke ha, for det var ikke der problemet lå.

Hvis det var det hun hadde brukt kreftene sine til den dagen så synes jeg det var en merkelig prioritering.

Som sagt så synes jeg der er rart at mennesker som er så dårlige kan si nei takk til et tilbud om antidepressiva. Ingenting bør vel stå uprøvd? En kreftpasient som ikke ønsker å dø vil også gjøre alt i sin makt for å overvinne kreften.

''Det ble litt pussig at det hun ønsket å formidle var at antidepressiva ville hun ikke ha, for det var ikke der problemet lå.

Hvis det var det hun hadde brukt kreftene sine til den dagen så synes jeg det var en merkelig prioritering.''

Ja, hvis. Men det er ikke så sikkert at det stemmer, det kan like så godt hende at du, fordi du er spesielt interessert, plukket opp nettopp dette.

''Som sagt så synes jeg der er rart at mennesker som er så dårlige kan si nei takk til et tilbud om antidepressiva. Ingenting bør vel stå uprøvd? En kreftpasient som ikke ønsker å dø vil også gjøre alt i sin makt for å overvinne kreften.''

Jeg føler jeg har gitt mine svar på dette eksremt mange ganger i løpet av denne tråden............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...