Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest Tuppehøna

''Det hadde selvsagt vært fantastisk? Men jeg tror nå faktisk det finnes en del ME-syke som samtidig går på SSRI fordi de faktisk har en depresjon. Om alle disse ble friske ville vel koblingen til SSRI bli oppfattet ganske raskt, og foreslått som behandling?

''

Nå er det jo du som skriver at man ikke får ME-diagnose med mindre depresjon er utelukket....

Jeg tror ikke nødvendigvis en slik link alltid ville blitt fanget opp, særlig hvis den ikke var veldig sterk.

(Og nei, jeg tror ikke SSRI er svaret, men jeg mener spørsmålet er innenfor det helt akseptable.)

Med vennlig hilsen

Man kan selvfølgelig ha begge deler. Men det må utelukkes at depresjon er eneste årsak, er vel riktigere å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Du spør om det er stigmaet de er redd for. Da påstår du jo at det er et stigma der. eller gjør du ikke det?

At det er et stigma forbundet med psykisk sykdom i samfunnet kan du ringe Mental Helse og spørre om, hvis du ikke vet at det er det.

Selvsagt er det stigmatisert i større eller mindre grad.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Enig i at det meste bør forsøkes, men etter hvert er det så mange som har prøvd SSRI med dårlig(ere) resultat, så da er det ikke like kjekt å bli foreslått slik behandling, for "ny-syke".

Det er også fort gjort å blande sammen diagnosene CFS (cronic fatigué syndrome) og ME (Myalgisk Encefalopati).

CFS er ofte stressrelatert/utbrenthet, og kan la seg behandle av terapi hos psykolog og SSRI. ME er en sykdom med forandringer i sentralnervesystemet, immunforsvaret, mage/tarm, det sympatiske (ikke viljestyrte) nervesystemet, blodtrykk/puls, en får feber ved små anstrengelser osv. Og lar seg dessverre ikke behandle av de overnevnte behandlinger.

Som ved bl.a hjerte/kar-sykdommer, er stress også her en trigger. Men en blir ikke _frisk_ ved å fjerne stresset.

Takker så mye for forklaringen på de to sykdommene.

Men.. er det lett å kunne skille det ene fra det andre. Vet en hva som er hva? De som har ME som har blitt friske av LP, har de noe annet enn ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de mer opptatt av sykdommen sin enn andre syke?

Du må huske at mange av disse med ME er svært syke. Og de blir verre av alt, til og med det å komme seg ut en tur, få besøk, snakke i telefonen osv.

Jeg har følelsen av at de er mer opptatt av sykdommen sin enn andre syke uten at jeg vet om det er riktig. Selvfølgelig vet jeg at mange av dem er svært syke, men det er mange kreftsyke også. Også de med hjerte-, lunge- og nyresykdommer.

Jeg har problemer med å forstå hvorfor ME pasienter er så opptatt av å overbevise meg og andre om at de ikke er psykisk syke som om det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Må pasientene dekke hele beløpet selv, eller er noe av det allerede refundert`?

Og hvordan er denne forskningen sammenliknet med skolemedisinen`? er det naturmedisin?

Ble utredet for Candida for ti år siden, og sendte mange prøver til USA. Jeg brukte mange tusen kroner på disse testene og vitamintilskudd osv. Og ikke ble jeg noe bedre heller. Feilen lå et annet sted.

Så derfor lurer jeg å om dette er mere seriøst, eller er det en stor sannynlighet for at syke pasienter blir enda blakkere av dette?

"Må pasientene dekke hele beløpet selv, eller er noe av det allerede refundert`?"

Pasientene må dekke hele beløpet selv. Ingen refusjon. Mulig det forandres med årene dersom det viser seg at XMRV-viruset _er_ årsaken til ME.

"Og hvordan er denne forskningen sammenliknet med skolemedisinen`? er det naturmedisin?"

Nei, denne forskningen er innen skolemedisin. Det er leger som utfører testene.

"Ble utredet for Candida for ti år siden, og sendte mange prøver til USA. Jeg brukte mange tusen kroner på disse testene og vitamintilskudd osv. Og ikke ble jeg noe bedre heller. Feilen lå et annet sted."

Jeg har gjort det samme.

"Så derfor lurer jeg å om dette er mere seriøst, eller er det en stor sannynlighet for at syke pasienter blir enda blakkere av dette?"

Dessverre blir syke pasienter enda blakkere av dette. Dersom det på sikt er mulig å få behandling med HIV-medisin, må nok dette i første omgang betales av egen lomme. Men seriøsst er det, og forhåpentligvis vil myndighetene snart følge etter, og ta både forskningen på ME-gåten, og sykdommen ME seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ikke møtt de sykeste ME-pasientene.

ME kommer i mange alvorlighetsgrader, fra de som kan jobb deltid til de som er sengeliggende på et mørkt rom.

''Du har kanskje ikke møtt de sykeste ME-pasientene.

ME kommer i mange alvorlighetsgrader, fra de som kan jobb deltid til de som er sengeliggende på et mørkt rom.''

Nei, fordi de var for syke til å treffe noen.

En god del kreftpasienter har det med å dø, så kreft er nok hakket mer alvorlig, og gjerne ofte mer smertefullt (i hvert fall fysisk).

Poenget er dog at når man er så fryktelig opptatt av at "ME er i hvert fall ikke psykisk, alt annet unntatt det" - så begynner selvsagt folk å lure på om det ikke nettopp ER psykisk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

At det er et stigma forbundet med psykisk sykdom i samfunnet kan du ringe Mental Helse og spørre om, hvis du ikke vet at det er det.

Selvsagt er det stigmatisert i større eller mindre grad.

Med vennlig hilsen

Spenol sier over her ''Dette var opprinnelig et spm om antidepressiva som har blitt omgjort til et spm om depresjon og psykiatriske pasienter . Jeg har ikke stått for den utvidelsen av emnet.''

..men jeg føler altså ikke at emnet har sklidd så veldig ut fra det som står i hovedinnlegget, for det handler da ikke "bare om antidepressiva" når stigma, psykisk sykdom og ME er nevnt i samme innlegg. Så jeg synes vi har holdt oss innenfor rammene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg må si at i svært mange tilfeller har det vært nesten umulig å ha en rasjonell diskusjon om dette, for mange går av skaftet hvis man så mye som hentyder en psyk komponent til ME, for så å påpeke at ingen vet hva ME skyldes. Det blir lite interessante diskusjoner av slikt.

Jeg tolket NHD slik at han hadde samme erfaring, og at det var derfor han holdt seg borte fra diskusjonene.

Med vennlig hilsen

''Jeg tolket NHD slik at han hadde samme erfaring, og at det var derfor han holdt seg borte fra diskusjonene.''

Jasså, du tolker? Slikt arresterer du selv andre for i denne tråden. ;-)

Forøvrig kan jeg fortelle deg at jeg tolket det i samme retning, noe som ble bortforklart av NHD. (Ja, min tolkning. Jeg synes han fossrodde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lang utredning før en ender opp med diagnosen ME. Bla.a fordi det riktig nok finnes noen symptomer på ME og depresjon som ligner hverandre; i hovedgrunn mangelen på energi. Og det er vel derfor de som selv ikke har ME tror at sykdommen skyldes psyken. At man ikke orker fordi en ikke ser poenget i noe lenger.

Hovedproblemet med ME er jo at det er så lite vi faktisk vet. Og de eneste som vet hvordan det *oppleves* er de syke selv. De vet godt at om de våknet opp med kroppen full av energi neste dag ville de boblet over av iver etter å gjøre små og store ting de knapt har kunnet tenke på - kanskje i årevis. Slik ville ikke en deprimert ha tenkt.

Som lived sier over her, det er sjelden så mye fokus på det psykiske ellers, men i forbindelse med ME. Pasientene selv kjenner med hele seg at det ikke er svaret.

Jeg håper du har fått med deg at jeg aldri har trodd at ME er en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om det er stigmaet de er redd for. Da påstår du jo at det er et stigma der. eller gjør du ikke det?

Jeg kan si og stå for det at jeg har blitt stigmatisert pga. psykiske sykdommer og bl.a. av ME pasienter. Utover det har jeg tenkt å si som andre i denne tråden at det er best å la de med ME få være i fred med sykdommen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg undrer meg over og er en smule oppgitt av at det bare er i forbindelse med ME at man diskuterer psykiske komponenter.

Man diskuterer det også i forhold til irritabel tarm IBS. Noen forskere mener at det er psykisk, andre mener det er fysisk. og så har man alle teoriene om mere kompliserte årsaksforhold. Men pasientene lider like mye av den grunn.

Men en må starte et sted, og det tar tid. Så derfor utelukker man det psykiske først, istedenfor å gå rett på kirurgien for å fjerne tarmdeler osv.

Det er ulempen med å ha en ny og ukjent diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Må pasientene dekke hele beløpet selv, eller er noe av det allerede refundert`?"

Pasientene må dekke hele beløpet selv. Ingen refusjon. Mulig det forandres med årene dersom det viser seg at XMRV-viruset _er_ årsaken til ME.

"Og hvordan er denne forskningen sammenliknet med skolemedisinen`? er det naturmedisin?"

Nei, denne forskningen er innen skolemedisin. Det er leger som utfører testene.

"Ble utredet for Candida for ti år siden, og sendte mange prøver til USA. Jeg brukte mange tusen kroner på disse testene og vitamintilskudd osv. Og ikke ble jeg noe bedre heller. Feilen lå et annet sted."

Jeg har gjort det samme.

"Så derfor lurer jeg å om dette er mere seriøst, eller er det en stor sannynlighet for at syke pasienter blir enda blakkere av dette?"

Dessverre blir syke pasienter enda blakkere av dette. Dersom det på sikt er mulig å få behandling med HIV-medisin, må nok dette i første omgang betales av egen lomme. Men seriøsst er det, og forhåpentligvis vil myndighetene snart følge etter, og ta både forskningen på ME-gåten, og sykdommen ME seriøst.

Så de som betaler for å ta testene nå, vil ikke få noen behandling i nærmeste fremtid? Er det riktig? Så det blir mere en donasjon til forskningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du har kanskje ikke møtt de sykeste ME-pasientene.

ME kommer i mange alvorlighetsgrader, fra de som kan jobb deltid til de som er sengeliggende på et mørkt rom.''

Nei, fordi de var for syke til å treffe noen.

En god del kreftpasienter har det med å dø, så kreft er nok hakket mer alvorlig, og gjerne ofte mer smertefullt (i hvert fall fysisk).

Poenget er dog at når man er så fryktelig opptatt av at "ME er i hvert fall ikke psykisk, alt annet unntatt det" - så begynner selvsagt folk å lure på om det ikke nettopp ER psykisk.

Med vennlig hilsen

En del ME-syke har nok like sterke smerter som kreftsyke. Og man _kan_ dø av ME også. Selv om de fleste nok dør med og ikke direkte av ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Takker så mye for forklaringen på de to sykdommene.

Men.. er det lett å kunne skille det ene fra det andre. Vet en hva som er hva? De som har ME som har blitt friske av LP, har de noe annet enn ME?

Bare hyggelig :))

"Men.. er det lett å kunne skille det ene fra det andre. Vet en hva som er hva? De som har ME som har blitt friske av LP, har de noe annet enn ME?"

En nevrolog som har spesialisert seg innen ME, vil nok raskt kunne skille disse. En "ekte" ME-pasient vil neppe kunne bli frisk av LP. Det er nok mulig å fortrenge, ignorere, og overbevise seg selv (og dermed kroppen) om at ME ikke finnes i en. Men når en ME-syk kropp blir presset slik, har en sett at tilbakefallene blir desto større.

De som virkelig _har_ blitt friske, tror jeg har hatt noe annet enn ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg kan si og stå for det at jeg har blitt stigmatisert pga. psykiske sykdommer og bl.a. av ME pasienter. Utover det har jeg tenkt å si som andre i denne tråden at det er best å la de med ME få være i fred med sykdommen sin.

''Utover det har jeg tenkt å si som andre i denne tråden at det er best å la de med ME få være i fred med sykdommen sin.''

Men jeg tror nok ikke alle er som den venninna di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Bare hyggelig :))

"Men.. er det lett å kunne skille det ene fra det andre. Vet en hva som er hva? De som har ME som har blitt friske av LP, har de noe annet enn ME?"

En nevrolog som har spesialisert seg innen ME, vil nok raskt kunne skille disse. En "ekte" ME-pasient vil neppe kunne bli frisk av LP. Det er nok mulig å fortrenge, ignorere, og overbevise seg selv (og dermed kroppen) om at ME ikke finnes i en. Men når en ME-syk kropp blir presset slik, har en sett at tilbakefallene blir desto større.

De som virkelig _har_ blitt friske, tror jeg har hatt noe annet enn ME.

''De som virkelig _har_ blitt friske, tror jeg har hatt noe annet enn ME.''

Det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

''At leger flest ikke kjenner til verken symptomene eller sykdommen - er direkte pinlig for legestanden.''

Men 1969 er faktisk ikke mer enn 40 år, og det er ikke lenge for en sykdom som har så "merkelige" (i anførselstegn) symptomer.

Selv om leger burde vite mer, så var vel poenget at når legene knapt vet noe om det, så må ME-pasienter belage seg på at folk spør om SSRI og alt mulig annet. Det er langt bedre enn at folk ikke bryr seg.

Med vennlig hilsen

Ser den. Og er forsåvidt enig, fra dét synspunktet. Det er bare det at mange leger velger å "skylde på" psyken så snart de ikke skjønner seg på symptommønsteret.

Nå er informasjon om ME så lett tilgjengelig for _alle_ som interesserer seg. Da er det pinlig at svært mange leger, inkludert nevrologer, ikke aner hva ME går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tolket NHD slik at han hadde samme erfaring, og at det var derfor han holdt seg borte fra diskusjonene.''

Jasså, du tolker? Slikt arresterer du selv andre for i denne tråden. ;-)

Forøvrig kan jeg fortelle deg at jeg tolket det i samme retning, noe som ble bortforklart av NHD. (Ja, min tolkning. Jeg synes han fossrodde.)

''Jasså, du tolker? Slikt arresterer du selv andre for i denne tråden. ;-)''

Alle tolker når de leser noe. Poenget er å tolke det iht det som skribenten mente.

Det jeg reagerte på var at du ca 3 ganger tolket "helt vilt", og la både onde hensikter og det som verre var, i helt uskyldige setninger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Så de som betaler for å ta testene nå, vil ikke få noen behandling i nærmeste fremtid? Er det riktig? Så det blir mere en donasjon til forskningen?

Det er vel dessverre riktig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...