Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Det blir som de som prøver SSRI for depresjoner og angst. Man aner ikke hvordan det vil slå ut. Selv om noen ikke har effekt av det så betyr ikke det at man selv ikke vil få effekt av det.

Jeg stusser mest over den voldsomme motstanden her.Når man virkelig er så dårlig , hva har en å tape på å forsøke? Fungerer det ikke så kan en jo slutte. Selv om diagnosen har utelukket psykiske årsaker så kan en jo ikke vite ting sikkert. Kanskje vil medisinene fungerer på en annen måte en man i utgangspunktet hadde tenkt.?

Hvor opplever du denne voldsomme motstanden? Jeg har en venninne med ME og kjenner ingen andre. Sykdommen er noe jeg leser om innimellom pga. henne. Hun er voldsom opptatt av at dette ikke er psykisk sykdom og at ingen vet hva dette er for noe. Jeg må innrømme at hun er til tider slitsom å forholde seg til pga. enorm fokus på hennes sykdom hele tiden. Jeg får tekstmeldinger om at nå er det noe på tv eller i avisene om sykdommen.

Jeg vet ikke om dette kjennetegner sykdommen, men det ville ikke forundre meg om SSRI kunne virke forstyrrende på de som har den. Det er ikke bare positive sider ved å ta antidepressiva og ikke så enkelt som du fremstiller det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Før tenkte jeg lignende tanker som deg. Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å la de ME-syke ha sin lidelse i fred.

Du er faen meg ikke sann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ME-syke er ofte medikamentintolerante. SSRI er en av verstingene.''

Har du noen dokumentasjon på disse påstandene?

Med vennlig hilsen

''Har du noen dokumentasjon på disse påstandene?''

Jeg elsker det spørsmålet. Takk for at du stiller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor opplever du denne voldsomme motstanden? Jeg har en venninne med ME og kjenner ingen andre. Sykdommen er noe jeg leser om innimellom pga. henne. Hun er voldsom opptatt av at dette ikke er psykisk sykdom og at ingen vet hva dette er for noe. Jeg må innrømme at hun er til tider slitsom å forholde seg til pga. enorm fokus på hennes sykdom hele tiden. Jeg får tekstmeldinger om at nå er det noe på tv eller i avisene om sykdommen.

Jeg vet ikke om dette kjennetegner sykdommen, men det ville ikke forundre meg om SSRI kunne virke forstyrrende på de som har den. Det er ikke bare positive sider ved å ta antidepressiva og ikke så enkelt som du fremstiller det her.

''Jeg vet ikke om dette kjennetegner sykdommen, men det ville ikke forundre meg om SSRI kunne virke forstyrrende på de som har den. Det er ikke bare positive sider ved å ta antidepressiva og ikke så enkelt som du fremstiller det her''

Jeg har aldri ment at det er en enkel løsning. jeg aner ikke en gang om det er noen god løsning. Men jeg stusser veldig over at folk som er så syke som de er kan ha en så stor motstand mot å forsøke. Ligger man i et mørkt rom døgnet rundt, så kan jeg ikke forstå at situasjonen kan bli så mye verre.

Jeg vet at noen revmatikere og folk med innflamatoriske tarmsykdommmer går på Cellegift. De har ikke kreft men medisinen fungerer på plagene. Tolvon er en medisin som blir brukt mot psykiske lidelser, og som også har effekt mot irritabel tarm. Så medisiner kan ofte fungerer på ting som det i utgangspunktet ikke var tiltenkt.

Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tenkte jeg lignende tanker som deg. Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å la de ME-syke ha sin lidelse i fred.

Takk for rådet, tror jeg skal følge det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tenkte jeg lignende tanker som deg. Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å la de ME-syke ha sin lidelse i fred.

Egentlig bør vel alle syke få ha sin lidelse i fred. I hvert fall bør de få fred fra selvgode og utlærte "eksperters" flåseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig bør vel alle syke få ha sin lidelse i fred. I hvert fall bør de få fred fra selvgode og utlærte "eksperters" flåseri.

så du tror ikke at ekspertene kan bli litt motløse pga pasienter som bastant avviser enkelte behandlingsformer? Det er ved å prøve og feile at en forhåpentligvis finner ut hva som ligger til grunn for sykdommen. Fungerer ikke hjelpen til psykiatrien så får en gå til plan B,C osv. Det er ikke lett for ekspertene å finne ut av dette når pasientene ikke vil prøve plan A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet ikke om dette kjennetegner sykdommen, men det ville ikke forundre meg om SSRI kunne virke forstyrrende på de som har den. Det er ikke bare positive sider ved å ta antidepressiva og ikke så enkelt som du fremstiller det her''

Jeg har aldri ment at det er en enkel løsning. jeg aner ikke en gang om det er noen god løsning. Men jeg stusser veldig over at folk som er så syke som de er kan ha en så stor motstand mot å forsøke. Ligger man i et mørkt rom døgnet rundt, så kan jeg ikke forstå at situasjonen kan bli så mye verre.

Jeg vet at noen revmatikere og folk med innflamatoriske tarmsykdommmer går på Cellegift. De har ikke kreft men medisinen fungerer på plagene. Tolvon er en medisin som blir brukt mot psykiske lidelser, og som også har effekt mot irritabel tarm. Så medisiner kan ofte fungerer på ting som det i utgangspunktet ikke var tiltenkt.

Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det,.

Jeg har ofte fundert over dette bastante som du beskriver og om det er en del av sykdommen. Ifølge de som har den så vet ikke jeg noe om sykdommen og kan ikke vite det. Det kan virke irriterende noen ganger på meg at de er så klare på at dette ikke er pyskisk. Hvorvidt de prøver antidepressiva aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet ikke om dette kjennetegner sykdommen, men det ville ikke forundre meg om SSRI kunne virke forstyrrende på de som har den. Det er ikke bare positive sider ved å ta antidepressiva og ikke så enkelt som du fremstiller det her''

Jeg har aldri ment at det er en enkel løsning. jeg aner ikke en gang om det er noen god løsning. Men jeg stusser veldig over at folk som er så syke som de er kan ha en så stor motstand mot å forsøke. Ligger man i et mørkt rom døgnet rundt, så kan jeg ikke forstå at situasjonen kan bli så mye verre.

Jeg vet at noen revmatikere og folk med innflamatoriske tarmsykdommmer går på Cellegift. De har ikke kreft men medisinen fungerer på plagene. Tolvon er en medisin som blir brukt mot psykiske lidelser, og som også har effekt mot irritabel tarm. Så medisiner kan ofte fungerer på ting som det i utgangspunktet ikke var tiltenkt.

Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det,.

''Jeg vet at noen revmatikere og folk med innflamatoriske tarmsykdommmer går på Cellegift. De har ikke kreft men medisinen fungerer på plagene''

Her tror jeg du må lese litt farmakologi. Cytostatika (cellegift) tar ikke kreftceller spesifikt. At dette virker på pasienter med revmatisme etc. er ikke bivirkning, men virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til (forhåpentligvis forhenværende) ME-pasient

Før tenkte jeg lignende tanker som deg. Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å la de ME-syke ha sin lidelse i fred.

''Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å la de ME-syke ha sin lidelse i fred.''

Blir provosert av sånne uttalelser.

Det beste er å la ME-pasienter komme til kompetente leger som faktisk tror på dem. Og tar de prøvene som trengs. Det er ufattelig slitsomt både for syke og pårørende å føle seg mistrodd.

Vår fastlege lirte av seg "jeg synes han ser litt trist ut" ved gjentatte konsultasjoner - etter en påfallende endring av form etter kyssesyke, ga han oss Cipralex - for å prøve... Selv om vi kunne _garantere_ at poden ikke var depressiv. Det vi så i hverdagen var mindre viktig enn de 5*10 minuttene fastlege-dusten så oss. Ikke tale om at vi fikk henvisning til ME-spesialister, selv om de fantes på lokalt sykehus. Han benektet tilogmed at det fantes ME.

Skifte av fastlege ga oss umiddelbar henvisning. (Men det forsinket oss jo minst et halvt år). ME-spesialister tok en del flere blodprøver, fant mycoplasma-infeksjon som hadde satt seg godt fast. Konkluderte med en helt klar, typisk ME-diagnose. Privatklinikk (leger, ikke alternative saker) ble også prøvet, haugevis med blodprøver og nye medisiner. Alt ganske så kostbart, og null refusjon fra norsk helsevesen. Ikke noe alle har råd til, faktisk.

I dag er poden så å si frisk, 2,5 år etter at han ble syk.

Cipralexene forble i esken sin. I tillegg til å miste formen, trengte ikke psyken å bli skrudd opp/tilvent lykkepiller. Når det faktisk ikke var psyken det var noe galt med i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått KRUS (ME), ville jeg prøvd Wellbutrin :-)

Kan du ikke bare prøve det uansett, som et slags juleeksperiment. Også holder du oss oppdatert på hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Ja, de burde jo prøve. Antidepressiva hjelper mot andre ting enn depresjon og.

En dame jeg kjenner lider av narkolepsi og kan sovne hvor og når som helst. Redningen hennes ble en slags antidepressiva, usikker på hvilket merke, men nå har hun bedre kontroll på sovinga si for å si d sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte fundert over dette bastante som du beskriver og om det er en del av sykdommen. Ifølge de som har den så vet ikke jeg noe om sykdommen og kan ikke vite det. Det kan virke irriterende noen ganger på meg at de er så klare på at dette ikke er pyskisk. Hvorvidt de prøver antidepressiva aner jeg ikke.

Det er ikke en del av sykdommen. ME-syke er bare drit lei av "gode" råd fra folk som ikke vet hva ME er. Og når man stadig vekk må forsvare seg, får man piggene fort ut.

Mange ME-syke har desstuten prøvd "alt". Det innebærer også at mange har prøvd SSRI, enten frivillig eller etter press fra legen. Noen blir sykere av SSRI.

Og hvorfor tror du ME-syke har brukt tusenvis av kroner på udokumentert behandling som Lightning Process? Kanskje fordi de tenker at det fysiske og psykiske henger sammen? Men så blir altså mange slettes ikke friske likevel, eller får tilbakefall etter en stund. Markedsføringen til LP er så sleip av til og med leger biter på den. Etisk og moralsk forkastelig er den!

Jeg vet altså at mange blir verre av SSRI pga intoleranse. Men jeg kjenner altså til noen som har blitt deprimerte pga en så alvorlig lidelse, prøvd SSRI, tålt det og blitt bedre. Av depresjonen, altså.

Heldigvis skjer det mye bra forskning i utlandet. En vakker dag vil de ME-syke slippe alt gnålet om at de er redd for psykstigma. Den dagen tenker jeg blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

Før tenkte jeg lignende tanker som deg. Etterhvert har jeg kommet til at det beste er å la de ME-syke ha sin lidelse i fred.

....og med slike antydninger mener du...? Kom igjen nå, psykiateren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg tror ikke alle ME syke skal behandles med medisiner. Kanskje en type- medisin hadde likevel vært verd å prøve. Wellbutrin som er et ad som gir veldig mye energi. Mine venner har reagert på at jeg er veldig mindre trett nå enn det jeg var. Kunne sovet overalt hvis jeg hadde hatt anledning. Sov på badet hos folk jeg var på besøk hos.

Jeg tror NHD og skrev en gang at han ville prøve wellbutrin hvis han hadde fått ME.

Fysisk sykdom kan utløse en depresjon, og jeg synes det er merkelig hvis ikke det også kan skje med en ME pasient. Og derfor tror jeg det er viktig å se på hele mennesket på alle sykdommer.

''Wellbutrin som er et ad som gir veldig mye energi.'' Det er ikke nødvendigvis så lurt får en ME-syk å kjøre på med "kunstig" energi. Men Ritalin har vært forsøkt, mener jeg å ha lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''Jeg vet ikke om dette kjennetegner sykdommen, men det ville ikke forundre meg om SSRI kunne virke forstyrrende på de som har den. Det er ikke bare positive sider ved å ta antidepressiva og ikke så enkelt som du fremstiller det her''

Jeg har aldri ment at det er en enkel løsning. jeg aner ikke en gang om det er noen god løsning. Men jeg stusser veldig over at folk som er så syke som de er kan ha en så stor motstand mot å forsøke. Ligger man i et mørkt rom døgnet rundt, så kan jeg ikke forstå at situasjonen kan bli så mye verre.

Jeg vet at noen revmatikere og folk med innflamatoriske tarmsykdommmer går på Cellegift. De har ikke kreft men medisinen fungerer på plagene. Tolvon er en medisin som blir brukt mot psykiske lidelser, og som også har effekt mot irritabel tarm. Så medisiner kan ofte fungerer på ting som det i utgangspunktet ikke var tiltenkt.

Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det,.

''Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det''

Hvorfor er det så viktig for deg å gjøre ME-syke til psykisk syke/deprimerte? Det stemmer bare ikke. Hvem skal man tro på - dem som har sykdommen eller forståsegpåere som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det''

Hvorfor er det så viktig for deg å gjøre ME-syke til psykisk syke/deprimerte? Det stemmer bare ikke. Hvem skal man tro på - dem som har sykdommen eller forståsegpåere som deg?

''Hvorfor er det så viktig for deg å gjøre ME-syke til psykisk syke/deprimerte? Det stemmer bare ikke. Hvem skal man tro på - dem som har sykdommen eller forståsegpåere som deg?''

Dette her blir jo som å diskutere muslimer/islam.

Det er ingen som sier det er ''viktig for deg å gjøre ME-syke til psykisk syke/deprimerte''. Vedkommende spør om en type medisiner kan fungere. Det er da overhodet ikke noe galt å spørre om det.

Det som er underlig, hvis du leser gjennom tråden, er at folk tar sånn på vei på grunn av et spørsmål, og det er derfor vedkommende observerer:

''Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det''

Så lenge ingen VET hva som forårsaker det, eller hvordan det skal kureres/forhindres, så er det ingen grunn til reaksjoenne i denne tråden. (Og jeg har også sett dem før i andre tråder om ME.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Jeg tror ikke alle ME syke skal behandles med medisiner. Kanskje en type- medisin hadde likevel vært verd å prøve. Wellbutrin som er et ad som gir veldig mye energi. Mine venner har reagert på at jeg er veldig mindre trett nå enn det jeg var. Kunne sovet overalt hvis jeg hadde hatt anledning. Sov på badet hos folk jeg var på besøk hos.

Jeg tror NHD og skrev en gang at han ville prøve wellbutrin hvis han hadde fått ME.

Fysisk sykdom kan utløse en depresjon, og jeg synes det er merkelig hvis ikke det også kan skje med en ME pasient. Og derfor tror jeg det er viktig å se på hele mennesket på alle sykdommer.

Og - akkurat hvilke symptomer mener du ME-pasienter har som SSRI skal hjelpe mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''Hvorfor er det så viktig for deg å gjøre ME-syke til psykisk syke/deprimerte? Det stemmer bare ikke. Hvem skal man tro på - dem som har sykdommen eller forståsegpåere som deg?''

Dette her blir jo som å diskutere muslimer/islam.

Det er ingen som sier det er ''viktig for deg å gjøre ME-syke til psykisk syke/deprimerte''. Vedkommende spør om en type medisiner kan fungere. Det er da overhodet ikke noe galt å spørre om det.

Det som er underlig, hvis du leser gjennom tråden, er at folk tar sånn på vei på grunn av et spørsmål, og det er derfor vedkommende observerer:

''Når folk med ME ( i hvertfall d jeg har vært borti i) så bastant avviser at det er noe psykisk så begynner jeg nesten å lure på om det er det''

Så lenge ingen VET hva som forårsaker det, eller hvordan det skal kureres/forhindres, så er det ingen grunn til reaksjoenne i denne tråden. (Og jeg har også sett dem før i andre tråder om ME.)

Med vennlig hilsen

Det er tydeligvis ingen vilje til å høre noe om sykdommen, det står fra øverst til nederst i denne tråden påstander om at ME-syke burde prøve antidepressiva, men mot hviolke symptomer? Nei, det vet de visst ikke selv.

Er det virkelig interesse for å forstå noe om sykdommen så får de sette seg inn i det via utallige treff på Google-søk, evt lytte littegrann til svarene de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...