Gå til innhold

Hvorfor så mange ME-syk neg til SSRI?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Gjest Tuppehøna

ME syke vet heller ikke hvordan det er å ha sykdommer som de ikke har hatt. Når *ME syke er så opptatt av sykdommen sin som de er -og det kjennetegner dem jeg hører om og kjenner selv- så er virkeligheten slik at de får svar innimellom.

Tror du også ville vært litt opptatt av sykdommen din om du en dag opplevde at kroppen din formelig visnet. At hodet ikke lenger klarte å tenke tre tanker på en gang uten at kroppen kollapser. At du ble syk av å gå på do, at du ble skjelven og fikk influensa-symptomer av at trikken tutet 5 meter fra deg, at du må hentes med bil av din ektefelle fordi du ikke klarer å gå de siste 20 metrene hjem.

Vær glad du er frisk, men ikke rakk ned på dem som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    66

  • Spenol(1)

    48

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • Angustia

    4

Tror du også ville vært litt opptatt av sykdommen din om du en dag opplevde at kroppen din formelig visnet. At hodet ikke lenger klarte å tenke tre tanker på en gang uten at kroppen kollapser. At du ble syk av å gå på do, at du ble skjelven og fikk influensa-symptomer av at trikken tutet 5 meter fra deg, at du må hentes med bil av din ektefelle fordi du ikke klarer å gå de siste 20 metrene hjem.

Vær glad du er frisk, men ikke rakk ned på dem som ikke er det.

''

Vær glad du er frisk, men ikke rakk ned på dem som ikke er det.''

Igjen tillegger du andre noe de overhodet ikke har gitt uttrykk for, og derfor undrer jo folk seg om en psyk komponent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at i svært mange tilfeller har det vært nesten umulig å ha en rasjonell diskusjon om dette, for mange går av skaftet hvis man så mye som hentyder en psyk komponent til ME, for så å påpeke at ingen vet hva ME skyldes. Det blir lite interessante diskusjoner av slikt.

Jeg tolket NHD slik at han hadde samme erfaring, og at det var derfor han holdt seg borte fra diskusjonene.

Med vennlig hilsen

Godt mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig...

Leser du nedover i tråden så ser du at andre som skriver om dette blir anklaget for å "rakke ned på" ME-syke, selv om intet i innlegget kan tolkes slik. Det er flere eksempler på det.

Det er egentlig merkelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tuppehøna

Bare ved å lese svarene dine her, så lurer jeg veldig på hvem som er hårsår her. Dette var opprinnelig et spm om antidepressiva som har blitt omgjort til et spm om depresjon og psykiatriske pasienter . Jeg har ikke stått for den utvidelsen av emnet. Men det er tydeligvis mange som har følt seg truffet.

Men på den andre siden, hvis det viste seg at det var en psykisk årsak, er det ogå gærent? Er ikke det viktigste å finne en behandling som fungerer?

Det er ganske vanlig at en tråd om ett lite emne utvikler seg.

''Men på den andre siden, hvis det viste seg at det var en psykisk årsak, er det ogå gærent? Er ikke det viktigste å finne en behandling som fungerer?''

Det hadde selvsagt vært fantastisk? Men jeg tror nå faktisk det finnes en del ME-syke som samtidig går på SSRI fordi de faktisk har en depresjon. Om alle disse ble friske ville vel koblingen til SSRI bli oppfattet ganske raskt, og foreslått som behandling?

Men det har ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du nedover i tråden så ser du at andre som skriver om dette blir anklaget for å "rakke ned på" ME-syke, selv om intet i innlegget kan tolkes slik. Det er flere eksempler på det.

Det er egentlig merkelig.

Med vennlig hilsen

Jeg synes ikke det er merkelig at man har huggtennene ute når man er vant til å bli mistrodd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ME, myself I

Og det er et helt godt og fint svar. Og det var trist at det ikke hjalp mot noe.

Jeg sier IKKE at noen skal forsøke SSRI, eller ei. Jeg bare observerer at det ikke nødvendigvis er noe "galt" med å foreslå det.

Med vennlig hilsen

Takk for det.

Enig i at det meste bør forsøkes, men etter hvert er det så mange som har prøvd SSRI med dårlig(ere) resultat, så da er det ikke like kjekt å bli foreslått slik behandling, for "ny-syke".

Det er også fort gjort å blande sammen diagnosene CFS (cronic fatigué syndrome) og ME (Myalgisk Encefalopati).

CFS er ofte stressrelatert/utbrenthet, og kan la seg behandle av terapi hos psykolog og SSRI. ME er en sykdom med forandringer i sentralnervesystemet, immunforsvaret, mage/tarm, det sympatiske (ikke viljestyrte) nervesystemet, blodtrykk/puls, en får feber ved små anstrengelser osv. Og lar seg dessverre ikke behandle av de overnevnte behandlinger.

Som ved bl.a hjerte/kar-sykdommer, er stress også her en trigger. Men en blir ikke _frisk_ ved å fjerne stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er merkelig at man har huggtennene ute når man er vant til å bli mistrodd ;)

Joda, men det er kanskje derfor man blir mistrodd, til slutt! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det i tillegg til ME ligger en depresjon kan muligens pasienten ha nytte av å få behandling for depresjonen (trenger ikke nødvendigvis være medisiner)''

Selvsagt, men medisineringen ville da vært mot depresjon, ikke mot ME.

''Jeg tror ikke ME er en psykisk lidelse, men tror at psykisk lidelse kan forverre alle sykdommer, og at fysisk sykdom kan utløse psykiske lidelser.''

Men SSRI vil fremdeles ikke hjelpe mot ME, men mot den sekundære depresjonen :-)

Det vil hjelpe for det som forverrer sykdommen, men wellbutrin ville jeg prøvd selv om jeg ikke var deprimert.

Med å ha slitt med hypersomni i mange år har jeg vært frustrert når legene sier at det ikke er noe å gjøre med det. Etter å ha sett effekten av wellbutrin lurer jeg på hvorfor jeg ikke fikk det før, for den har hjulpet på mye mer enn depresjonen. Jeg har fått et helt annet liv fra å ligge på sofaen halve dagen og ikke orke noe, til å fungere tilnærmet normalt. Unner andre å få muligheten til å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ME, myself I

Hvem utfører denne virustestingen? Og foregår det samtidig noen kontrollgruppe også? For å kunne stadfeste at det er et ME-virus så må en også utelukke at friske folk også har viruset. Ellers blir det fort komplisert.

Er det noen behandlingsform for de som får påvist viruset?

Foreløpig er det én klinikk i landet som tester ME-pasienter for XRMV. Det er Lillestrøm Helseklinikk. Testene analyseres i USA, det tar omtrent to mnd å få svaret, og det koster 6000 kr.

Ser at Sør har besvart resten. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

''

Vær glad du er frisk, men ikke rakk ned på dem som ikke er det.''

Igjen tillegger du andre noe de overhodet ikke har gitt uttrykk for, og derfor undrer jo folk seg om en psyk komponent.

Over her skirver hun ''Mange ME pasienter har lett for å fremstå som psykisk syke med det enorme fokuset på sin sykdomstilstand hele tiden. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Enig i at det meste bør forsøkes, men etter hvert er det så mange som har prøvd SSRI med dårlig(ere) resultat, så da er det ikke like kjekt å bli foreslått slik behandling, for "ny-syke".

Det er også fort gjort å blande sammen diagnosene CFS (cronic fatigué syndrome) og ME (Myalgisk Encefalopati).

CFS er ofte stressrelatert/utbrenthet, og kan la seg behandle av terapi hos psykolog og SSRI. ME er en sykdom med forandringer i sentralnervesystemet, immunforsvaret, mage/tarm, det sympatiske (ikke viljestyrte) nervesystemet, blodtrykk/puls, en får feber ved små anstrengelser osv. Og lar seg dessverre ikke behandle av de overnevnte behandlinger.

Som ved bl.a hjerte/kar-sykdommer, er stress også her en trigger. Men en blir ikke _frisk_ ved å fjerne stresset.

Hei,

Jeg vet forskjellen, og jeg er enig i at man godt kan skrive "det er det mange som har forsøkt, og det funker ikke".

Poenget mitt var dog delvis også at når man ikke vet, og når det i tillegg er en ny og relativ ukjent sykdom (også for mange leger) så bør man ikke anta at det er "ond vilje" bak at noen foreslår det.

For alt vi vet kan det være et virus bak ME som kun "slår rot" hos personer med X, Y og Z betingelser i hjernen. Vi vet rett og slett ikke. Noe av dette *kan* være psykologisk, uten at det blir en bedre/verre sykdom av den grunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME syke vet heller ikke hvordan det er å ha sykdommer som de ikke har hatt. Når *ME syke er så opptatt av sykdommen sin som de er -og det kjennetegner dem jeg hører om og kjenner selv- så er virkeligheten slik at de får svar innimellom.

Er de mer opptatt av sykdommen sin enn andre syke?

Du må huske at mange av disse med ME er svært syke. Og de blir verre av alt, til og med det å komme seg ut en tur, få besøk, snakke i telefonen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppehøna

Bare ved å lese svarene dine her, så lurer jeg veldig på hvem som er hårsår her. Dette var opprinnelig et spm om antidepressiva som har blitt omgjort til et spm om depresjon og psykiatriske pasienter . Jeg har ikke stått for den utvidelsen av emnet. Men det er tydeligvis mange som har følt seg truffet.

Men på den andre siden, hvis det viste seg at det var en psykisk årsak, er det ogå gærent? Er ikke det viktigste å finne en behandling som fungerer?

Ditt hovedinnlegg inneholdt forøvrig dette: ''Er det stigmaet ved å være psykisk syk de er redde for eller er de redde for bivirkningene?''

Så det har vel ikke egentlig sklidd så veldig langt ut. Synes også det er synd at du går ut i fra at det å være psykisk syk er et stigma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at en tråd om ett lite emne utvikler seg.

''Men på den andre siden, hvis det viste seg at det var en psykisk årsak, er det ogå gærent? Er ikke det viktigste å finne en behandling som fungerer?''

Det hadde selvsagt vært fantastisk? Men jeg tror nå faktisk det finnes en del ME-syke som samtidig går på SSRI fordi de faktisk har en depresjon. Om alle disse ble friske ville vel koblingen til SSRI bli oppfattet ganske raskt, og foreslått som behandling?

Men det har ikke skjedd.

''Det hadde selvsagt vært fantastisk? Men jeg tror nå faktisk det finnes en del ME-syke som samtidig går på SSRI fordi de faktisk har en depresjon. Om alle disse ble friske ville vel koblingen til SSRI bli oppfattet ganske raskt, og foreslått som behandling?

''

Nå er det jo du som skriver at man ikke får ME-diagnose med mindre depresjon er utelukket....

Jeg tror ikke nødvendigvis en slik link alltid ville blitt fanget opp, særlig hvis den ikke var veldig sterk.

(Og nei, jeg tror ikke SSRI er svaret, men jeg mener spørsmålet er innenfor det helt akseptable.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...